ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

18/10/2021

Στη βουλή από το ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ οι σοβαρές ελλείψεις σε παράλληλη στήριξη, σχολικούς νοσηλευτές, ειδικό βοηθητικό προσωπικό και ψυχολόγους στα δημόσια σχολεία-Ερώτηση 43 βουλευτών στην υπ. Παιδείας

Στη βουλή από το ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ οι σοβαρές ελλείψεις σε παράλληλη στήριξη, σχολικούς νοσηλευτές, ειδικό βοηθητικό προσωπικό και ψυχολόγους στα δημόσια σχολεία-Ερώτηση 43 βουλευτών στην υπ. Παιδείας



Ερώτηση 43 βουλευτριών και βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ αναφορικά με τις σοβαρές ελλείψεις σε παράλληλη στήριξη,
σχολικούς νοσηλευτές, ειδικό βοηθητικό προσωπικό και ψυχολόγους στα δημόσια σχολεία.


Με πρωτοβουλία της Ραλλίας Χρηστίδου που συνυπέγραψαν 42 βουλεύτριες και βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ - Προοδευτική Συμμαχία, κατατέθηκε σήμερα ερώτηση κοινοβουλευτικού ελέγχου προς το Υπουργείο Παιδείας αναφορικά με τις μεγάλες ελλείψεις σε παράλληλη στήριξη, σχολικούς νοσηλευτές, ειδικό βοηθητικό προσωπικό και ψυχολόγους στα δημόσια σχολεία. Πιο συγκεκριμένα:

Τα κενά στην παράλληλη στήριξη όπως καταγράφονται σε καταγγελίες γονιών για παιδιά που απέχουν ουσιαστικά από την εκπαιδευτική διαδικασία σε ολόκληρη την Ελλάδα είναι τόσα, ώστε και μετά την πρώτη φάση προσλήψεων αναπληρωτών, τα παιδιά αυτά να μένουν σε μεγάλο ποσοστό ακάλυπτα και οι γονείς των παιδιών να δηλώνουν απελπισμένοι. Κατά τη δεύτερη φάση προσλήψεων και παρά το γεγονός ότι αυτές αναμένεται να ξεπεράσουν τις 8.000 και θα περιλαμβάνουν τοποθετήσεις σε τμήματα ένταξης, δεν προβλέπονται και πάλι στοχευμένες προσλήψεις για την παράλληλη στήριξη.

Ειδικά για τους σχολικούς νοσηλευτές, στην αριθ. πρωτ. 104627/ΓΔ5/7-8-2020 (ΦΕΚ 3344 Β΄) ρυθμιστική Υ.Α. αναφέρεται ότι «…καλείστε όπως καταβάλετε κάθε δυνατή προσπάθεια περαιτέρω ομαδοποίησης των άνωθεν αναφερόμενων εγκρίσεων, ώστε να καλυφθεί μέρος από τα υπάρχοντα λειτουργικά κενά όπου αυτό είναι
εφικτό». Οι «ομαδοποιήσεις» τις οποίες με ευκολία και ανώδυνα προκρίνει παραπάνω το έγγραφο του ΥΠΑΙΘ, έχουν συγκεκριμένα και επώδυνα αποτελέσματα για τους/τις μαθητές/ριες που επηρεάζουν.

Το ίδιο κατ’ αναλογία ισχύει και με την περίπτωση του Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (ΕΒΠ), με το οποίο υποστηρίζονται παιδιά που δεν αυτοεξυπηρετούνται.
Τα εκατοντάδες κενά και σε αυτή την ειδικότητα στερούν το δικαίωμα της ισότιμης πρόσβασης στην εκπαίδευση σε μεγάλο αριθμό μαθητών και μαθητριών.

Επιπλέον, οι ελλείψεις σε σχολικούς ψυχολόγους μειώνουν δραματικά τη δυνατότητα των σχολείων να ανταποκριθούν στις σύνθετες ψυχοκοινωνικές και συναισθηματικές ανάγκες των παιδιών και εφήβων καθώς και των οικογενειών τους.

Ως εκ τούτου απευθύνονται στο Υπουργείο τα ακόλουθα ερωτήματα:

Πόσα κενά εκπαιδευτικών παράλληλης στήριξης, ΕΒΠ, σχολικών νοσηλευτών και ψυχολόγων υπάρχουν αυτήν τη στιγμή στα σχολεία της χώρας;

Τι προτίθενται να κάνουν για τα στοιχειοθετημένα αυτά κενά στα σχολεία ανά την επικράτεια;

Προτίθενται να εγκαταλείψουν την ατελέσφορη λογική των «ομαδοποιήσεων» που αφήνει μαθητές/ριες με διαρκείς και άμεσες ανάγκες ακάλυπτους/ες;

 

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης

 

Αθήνα, 18 Οκτωβρίου 2021

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς την Υπουργό Παιδείας & Θρησκευμάτων

Θέμα: «Σοβαρές ελλείψεις σε παράλληλη στήριξη, σχολικούς νοσηλευτές, ειδικό βοηθητικό προσωπικό και ψυχολόγους στα δημόσια σχολεία».

Η φετινή σχολική χρονιά, παρουσιάζει πολλά προβλήματα στην ομαλή προσαρμογή των μαθητών/ριών και την απρόσκοπτη λειτουργία του δημόσιου σχολείου, κυρίως
λόγω των κυβερνητικών επιλογών και προθέσεων που, αφού διαφάνηκαν στο νόμο του ΥΠΑΙΘ που ψηφίστηκε τον Αύγουστο (Ν.4823 ΦΕΚ: 136 A`/03.08.2021), τώρα τίθενται σε εφαρμογή, μαζί με πλήθος ήδη υφιστάμενων ελλείψεων και παραλείψεων που δυσκολεύουν τη σχολική καθημερινότητα όλων των παιδιών και ιδιαίτερα των παιδιών που χρήζουν εξειδικευμένης υποστήριξης από εκπαιδευτικούς παράλληλης στήριξης ή από σχολικό νοσηλευτή ή από ειδικό βοηθητικό προσωπικό.

Στα μέσα του περασμένου Αυγούστου, με αφορμή τις επικείμενες, τότε, προσλήψεις αναπληρωτών, περί τους 800 γονείς παιδιών που χρήζουν παράλληλης στήριξης
απέστειλαν σχετική επιστολή στο υπουργείο Παιδείας, εκθέτοντας τα προβλήματα και ζητώντας εκπαιδευτικούς για τα παιδιά τους. Παρά τις δήθεν πανηγυρικές ανακοινώσεις της κας Κεραμέως για τις 11.700 μόνιμες προσλήψεις, δεν υπήρξε κάποια ιδιαίτερη πρόνοια για τα παιδιά που χρήζουν εξειδικευμένης εκπαιδευτικής υποστήριξης. Οι διακηρύξεις μπορεί να υφίστανται στη θεωρία, αλλά στην πράξη οι μαθητές/ες αυτοί/ές αφήνονται στα μετόπισθεν των εκπαιδευτικών προτεραιοτήτων, παραπέμποντας τη «συμπεριληπτική εκπαίδευση» στις καλένδες και δείχνοντας τον βαθιά αντιπαιδαγωγικό χαρακτήρα των «πλάνων» της ΝΔ για το δημόσιο σχολείο.

Τα κενά στην παράλληλη στήριξη όπως καταγράφονται σε καταγγελίες γονιών για παιδιά -που απέχουν ουσιαστικά από την εκπαιδευτική διαδικασία- σε ολόκληρη
την Ελλάδα είναι τόσα, ώστε και μετά την πρώτη φάση προσλήψεων αναπληρωτών, τα παιδιά αυτά να μένουν σε μεγάλο ποσοστό ακάλυπτα και τους γονείς των παιδιών να δηλώνουν απελπισμένοι. Κατά τη δεύτερη φάση προσλήψεων και παρά το γεγονός ότι αυτές αναμένεται να ξεπεράσουν τις 8.000 και θα περιλαμβάνουν τοποθετήσεις σε τμήματα ένταξης, δεν προβλέπονται και πάλι ιδιαίτερες προσλήψεις για την παράλληλη στήριξη. Μάλιστα από δημοσιεύματα και καταγγελίες στον τύπο προκύπτει ότι το κονδύλι για την πρόσληψή τους έχει προβλεφθεί σε Πράξη που έχει ενταχθεί στο ΕΣΠΑ (όπως αναρτήθηκε στη Διαύγεια) με την απόφαση να έχει ληφθεί από το ΥΠΑΙΘ στις 20 Αυγούστου. Τα πολλά κενά λοιπόν που παρατηρούνται, περισσότερα από κάθε άλλη φορά, όπως καταγγέλλεται από τους γονείς, δε δικαιολογούνται ούτε στη λογική της εξοικονόμησης πόρων.

Ειδικά για τους σχολικούς νοσηλευτές, στην αριθ. Πρωτ. 104627/ΓΔ5/7-8-2020 (ΦΕΚ 3344 Β΄) ρυθμιστική Υ.Α. αναφέρεται ότι σε περίπτωση αδυναμίας κάλυψης
του συνόλου των λειτουργικών κενών στις σχολικές μονάδες από τους προσληφθέντες (ανά φάση πρόσληψης) αναπληρωτές, οι Διευθυντές Εκπαίδευσης οφείλουν να αξιολογούν και ιεραρχούν εκ των προτέρων την αναγκαιότητα πλήρωσης του καθενός… Ειδικά για την ιεράρχηση των αναγκών της εξειδικευμένης εκπαιδευτικής υποστήριξης σε α) εκπαιδευτικούς και μέλη Ε.Β.Π. λαμβάνεται υπόψη σχετική εισήγηση από το οικείο Κέντρο Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης (Κ.Ε.Σ.Υ.), β) σχολικούς νοσηλευτές δύναται να ζητείται η γνώμη του οικείου Περιφερειακού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Π.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.). Ως εκ τούτου … καλείστε όπως καταβάλετε κάθε δυνατή προσπάθεια περαιτέρω ομαδοποίησης των άνωθεν αναφερόμενων εγκρίσεων, ώστε να καλυφθεί μέρος από τα υπάρχοντα λειτουργικά κενά όπου αυτό είναι εφικτό».

Οι «ομαδοποιήσεις» τις οποίες με ευκολία και ανώδυνα προκρίνει παραπάνω το έγγραφο του ΥΠΑΙΘ, έχουν πολύ συγκεκριμένα και επώδυνα αποτελέσματα για τους/τις
μαθητές/ριες που επηρεάζουν, που το εν λόγω έγγραφο δε ομολογεί. Για παράδειγμα και πάντα σύμφωνα με τις καταγγελίες γονιών μαθητών/ριών που χρήζουν συστηματικής επιτήρησης από σχολικό νοσηλευτή (λχ παιδιά με διαβήτη που δεν είναι σε θέση να μετρηθούν και να κάνουν μόνα τους την ένεση με το «στυλό» της ινσουλίνης λόγω ηλικίας), η μόνιμη η περιοδική έλλειψη σχολικού νοσηλευτή από το σχολείο ενός διαβητικού μαθητή σημαίνει απλώς ότι ο γονιός ή μισθωμένος από το γονιό νοσηλευτής πρέπει να βρίσκεται όλο το σχολικό ωράριο έξω από το σχολείο για να επιτηρεί κάθε τόσο το παιδί και να του χορηγεί τη δόση όταν ο μαθητής τη χρειαστεί.

Το ίδιο κατ’ αναλογία ισχύει και με την περίπτωση του Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (ΕΒΠ), με το οποίο υποστηρίζονται παιδιά που δεν αυτοεξυπηρετούνται.
Τα εκατοντάδες κενά και σε αυτή την ειδικότητα στερούν το δικαίωμα της ισότιμης πρόσβασης στην εκπαίδευση σε μεγάλο αριθμό μαθητών και μαθητριών.

Επιπλέον, οι ελλείψεις σε σχολικούς ψυχολόγους μειώνουν δραματικά τη δυνατότητα των σχολείων να ανταποκριθούν στις σύνθετες ψυχοκοινωνικές και συναισθηματικές
ανάγκες των παιδιών και εφήβων καθώς και των οικογενειών τους. Οι σχολικοί ψυχολόγοι καλούνται να ανταπεξέλθουν σε έναν πολυδιάστατο ρόλο υποστήριξης των σχολικών κοινοτήτων, με συστηματικό και επιστημονικά τεκμηριωμένο τρόπο, σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς και όλη τη σχολική κοινότητα με στόχο τη βελτίωση της μαθησιακής πορείας και την προαγωγή της συναισθηματικής και κοινωνικής ανάπτυξης των παιδιών. Όταν
ο μαθητικός πληθυσμός στον οποίο αντιστοιχεί ο/η σχολικός ψυχολόγος δεν είναι ενός σχολείου αλλά «ομάδας» σχολείων, καθίσταται αδύνατον για αυτόν/αυτή να ανταποκριθεί στην ευθύνη της δημιουργίας ασφαλούς, υγιούς και υποστηρικτικού κλίματος, για τα παιδιά που το έχουν ανάγκη.

Οι μεγάλες ελλείψεις στην κάλυψη των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών των μαθητών/ριών, εξ αιτίας των χιλιάδων κενών στην εξειδικευμένη εκπαιδευτική υποστήριξη
από εκπαιδευτικούς παράλληλης στήριξης, σχολικούς νοσηλευτές και ΕΒΠ, καθώς και η απουσία σχολικών ψυχολόγων, επιφέρουν σημαντικές συνέπειες στη μαθησιακή εξέλιξη των παιδιών και των εφήβων. Η «λύση» της «ομαδοποίησης» των κενών δεν μπορεί να δώσει απαντήσεις στο πρόβλημα επιτείνοντας τις δυσκολίες και τις εντάσεις στην οικογένεια, στον/στην μαθητή/ρια και στο σχολικό περιβάλλον, με αποτέλεσμα την αναζήτηση λύσεων με «ίδια μέσα» -αν αυτά τα μέσα υπάρχουν- προκειμένου να αποφευχθεί η περιθωριοποίηση και να υποστηριχθεί η προσπάθεια για ένταξη.

Επειδή υπάρχουν πολλές οικογένειες με παιδιά- μαθητές/ριες διαγνωσμένους/ες με μαθησιακές δυσκολίες και θέματα υγείας που χρήζουν παράλληλης στήριξης ή σχολικού νοσηλευτή ή ΕΒΠ και δεν είναι σε θέση να καλύπτουν τις ιδιαίτερες και κοστοβόρες ανάγκες του παιδιού τους αποκλειστικά
με ίδια μέσα, ιδιαίτερα δε αν λάβουμε υπόψη το γεγονός ότι όταν αυτό βρίσκεται στο σχολικό περιβάλλον αυτή η κάλυψη οφείλει και πρέπει να έρχεται από την Πολιτεία.

Επειδή είναι απαράδεκτο να εξωθούνται λόγω ελλείψεων και αδυναμιών του συστήματος αυτές οι οικογένειες και αυτά τα παιδιά είτε στα ιδιωτικά σχολεία και εκπαιδευτήρια είτε στο περιθώριο -εφόσον δεν έχουν τα ίδια μέσα.

Επειδή μια κυβέρνηση που εξελέγη με δήθεν σύνθημα την οικογένεια, δεν μπορεί τώρα να παραγνωρίζει τις ανάγκες της και δη των οικογενειών τα παιδιά των οποίων έχουν ανελαστικές και ειδικές εκπαιδευτικές απαιτήσεις.

Επειδή το δημόσιο και δωρεάν σχολείο είναι δικαίωμα όλων ανεξαιρέτως των παιδιών, συμπεριλαμβανομένων των παιδιών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και υποχρέωση της Πολιτείας είναι να παρέχει τη δημόσια και δωρεάν παιδεία χρονικά και αξιολογικά άρτια και σε όλους
τους μαθητές

Ερωτάται η κ. Υπουργός:

Πόσα κενά εκπαιδευτικών παράλληλης στήριξης, ΕΒΠ, σχολικών νοσηλευτών και ψυχολόγων υπάρχουν αυτήν τη στιγμή στα σχολεία της χώρας;

Τι προτίθεται να κάνει για τα στοιχειοθετημένα αυτά κενά στα σχολεία ανά την επικράτεια;

Προτίθεται να εγκαταλείψει την ατελέσφορη λογική των «ομαδοποιήσεων» που αφήνει μαθητές/ριες με διαρκείς και άμεσες ανάγκες ακάλυπτους/ες;

Οι ερωτώντες βουλευτές


Χρηστίδου Ραλλία


Αγαθοπούλου Ειρήνη – Ελένη

Αλεξιάδης Τρύφων

Αμανατίδης Ιωάννης

Αναγνωστοπούλου Αθανασία (Σία)

Αυγέρη Θεοδώρα

Αυλωνίτης Αλέξανδρος - Χρήστος

Βαγενά Άννα

Βαρδάκης Σωκράτης

Βέττα Καλλιόπη

Γιαννούλης Χρήστος

Γκιόλας Ιωάννης

Δρίτσας Θεόδωρος

Ζεϊμπέκ Χουσεΐν

Ηγουμενίδης Νικόλαος

Θραψανιώτης Εμμανουήλ

Καλαματιανός Διονύσιος

Κασιμάτη Νίνα

Καφαντάρη Χαρά

Λάππας Σπυρίδων

Μάλαμα Κυριακή

Μαμουλάκης Χαράλαμπος

Μουζάλας Ιωάννης

Μπαλάφας Ιωάννης

Μπάρκας Κωνσταντίνος

Μπουρνούς Ιωάννης

Μωραΐτης Αθανάσιος

Νοτοπούλου Αικατερίνη

Παπαδόπουλος Αθανάσιος

Παπανάτσιου Αικατερίνη

Παππάς Νικόλαος

Πούλου Παναγιού (Γιώτα)

Ραγκούσης Ιωάννης

Σαρακιώτης Ιωάννης

Σκούφα Ελισσάβετ

Συρμαλένιος Νικόλαος

Τελιγιορίδου Ολυμπία

Τζούφη Μερόπη

Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος

Τσίπρας Γεώργιος

Φάμελλος Σωκράτης

Φωτίου Θεανώ

Χαρίτου Δημήτριος

 



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ