ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

20/10/2021

Ερώτηση Σκουφά: Εγκληματικές συγχωνεύσεις σχολικών τμημάτων

Ερώτηση Σκουφά: Εγκληματικές συγχωνεύσεις σχολικών τμημάτων




Αθήνα, 20 Οκτωβρίου 2021

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς την Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων

Θέμα: «ΕΓΚΛΗΜΑΤΙΚΕΣ ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΕΙΣ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΤΜΗΜΑΤΩΝ»

Με την από 20.08.2021 υπ’ αριθμ. Φ.10/ΜΑ/102319/Δ1 (ΦΕΚ Β’3897) ΚΥΑ των υπουργών Οικονομικών & υμών (Παιδείας και Θρησκευμάτων), ελήφθη πρόνοια, με σχετική καθυστέρηση αλλά πάντως πριν την έναρξη της τρέχουσας σχολικής χρονιάς, για ιδρύσεις, καταργήσεις, συγχωνεύσεις, υποβιβασμούς και προαγωγές δημοτικών σχολείων και νηπιαγωγείων για το σχολικό έτος 2021-2022, σύμφωνα πάντως και με υπηρεσιακά έγγραφα που σας διαβιβάσθηκαν από τις κατά τόπους Διευθύνσεις Εκπαίδευσης και τους Δήμους.

Αιφνιδιαστικά, την 08.10.2021 ανακοινώσατε την περαιτέρω συγχώνευση εκατοντάδων τμημάτων της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε όλη τη χώρα. Γίνεται λόγος για ένα αρχείο τύπου «Excel» που στάλθηκε από το Υπουργείο σας προς τους περιφερειακούς διευθυντές εκπαίδευσης σε όλη τη χώρα δυνάμει του οποίου καταργούνται εκατοντάδες τμήματα σχολείων, συγχωνεύοντάς τα σε τάξεις των έως και 28 μαθητών! Ακόμη και αν στη συνέχεια ακολούθησε ή πρόκειται να ακολουθήσει ΚΥΑ, ως ανωτέρω, ερωτήματα γεννώνται για την αρχική νομιμότητα της συγκεκριμένης ενέργειάς σας, αλλά δυστυχώς άλλη μια φορά και για την ευρύτατα διαδεδομένη στην κοινή γνώμη ως αυταρχική στάση σας στο πηδάλιο του εξαιρετικώς ευαίσθητου για το μέλλον της χώρας υπουργείο. Εν προκειμένω βεβαίως σας εξετάζουμε στο πλαίσιο του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου για την πρώτη μομφή. Για τη δεύτερη θα βαθμολογηθείτε στις επόμενες βουλευτικές εκλογές.

Ο κ. Αλέξανδρος ΚΟΠΤΣΗΣ, γενικός γραμματέας του υπουργείου σας, μιλώντας στον τύπο1, παραδέχθηκε τις συγχωνεύσεις τμημάτων, κάνοντας λόγο για «βελτιωτική διαρθρωτική κίνηση» και «επιμελημένο εξορθολογισμό», σημειώνοντας ότι «δεν γίνεται να κατασπαταλάται ανθρώπινο δυναμικό και δημόσιο χρήμα», την ίδια ώρα που 6.000 θέσεις εκπαιδευτικών σε όλη τη χώρα είναι κενές. Σχετικά, στο ίδιο ενημερωτικό μέσο, ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ, Θεόδωρος ΤΣΟΥΧΛΟΣ, ισχυρίζεται ότι η «οδηγία» αφορά τετραψήφιο αριθμό τμημάτων σε όλη τη χώρα, καθώς «τμήματα με 6 και 7 παιδιά υπάρχουν μόνο στην επαρχία και σε νησιά» και ότι «τα πράγματα δεν είναι όπως τα αναφέρει ο κ. ΚΟΠΤΣΗΣ. Συγχωνεύθηκαν τμήματα γυμνασίου και λυκείου που αποτελούνταν από 22 και 23 παιδιά – διότι τόσα επέτρεπαν οι αίθουσες που συστεγάζονταν – με στόχο να δημιουργηθούν λιγότερα τμήματα που θα αποτελούνται από 26 παιδιά. Οι συνέπειες αυτής της απόφασης είναι ποικίλες. Εκτός του ότι το να διδάσκεις σε 28 άτομα ταυτοχρόνως είναι παιδαγωγικά ακατάλληλο, καθώς δεν μπορείς να οριοθετήσεις το τμήμα και να έχεις σωστή εποπτεία του κάθε μαθητή, είμαστε εν μέσω πανδημίας. Ο καιρός χειροτερεύει, καραδοκεί η μετάλλαξη Δέλτα, και πλέον το Υπουργείο προβλέπει ότι για να κλείσει ένα τμήμα πρέπει να έχουν κορωνοϊό 50+1 μαθητές. Δηλαδή αν είναι 28 στο σύνολο, να βρεθούν θετικοί οι 15; Φανταστείτε τι έχει να γίνει».

Μετά τα παραπάνω, χρειάζεται επειγόντως να λάβετε θέση, συντασσόμενη ή λαμβάνοντας αποστάσεις από τις δηλώσεις του ΓΓ σας, καθώς η μαζική συγχώνευση σχολικών τμημάτων, για να μην ενεργήσετε τις δέουσες προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών θα πρέπει να βασίζεται σε κάποια μελέτη και όχι αμιγώς οικονομικά κριτήρια. Αλλιώς, με αυτή τη λογική, θα διανοηθείτε κάποια στιγμή ότι δύνασθε ακόμη και να «κλείσετε» τα σχολεία -για παράδειγμα- με τους ελάχιστους μαθητές στις παραμεθορίους της βασανισμένης χώρας μας. Ωστόσο, αν τα παραπάνω αγγίζουν τον τρόπο σκέψης σας, τότε δυστυχώς κινείσθε εκτός της συνταγματικής τροχιάς για ένα κράτος αρωγό που εξασφαλίζει τα βασικά προστατευόμενα αγαθά στους πολίτες του. Δεν ισχύει στην ελληνική έννομη τάξη η Ενωσιακή αρχή της επικουρικότητας, αλλά η συνταγματική επιταγή της προτεραιότητας της δημόσιας και επαρκούς εκπαίδευσης.

Επίσης, ενάμιση μήνα μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς, με την κρινόμενη και αμφισβητούμενη απόφασή σας, εξαναγκάζετε πλείστους εκπαιδευτικούς σε υποχρεωτικές μετακινήσεις, ανατρέποντας τον εργασιακό και οικογενειακό τους προγραμματισμό, οι οποίοι πλέον θα πρέπει να τρέχουν από σχολείο σε σχολείο (φημολογείται πως και πάλι δυνάμει μόνον προφορικών εντολών) για να συμπληρώσουν τις διδακτικές τους ώρες, την ώρα που φέρεται ότι 6.000 θέσεις είναι κενές! Δυστυχώς, θα πρέπει εδώ επιπλέον να σας θυμίσουμε ότι η υποχρέωση των όποιων εκπαιδευτικών σε περιόδευση σε διάφορα σχολεία, ενώ για αυτούς είχε εκκινήσει το εκπαιδευτικό έτος χωρίς αυτόν τον προγραμματισμό, έρχεται σε κατάφωρη αντίθεση με την υποχρέωση του Κράτους μας να τιμά τη δικαιολογημένη εμπιστοσύνη των διοικουμένων, η οποία είναι βασική αρχή του Κράτους Δικαίου και ισχυρότατος νομολογιακά αναγνωρισμένος λόγος ανατροπής πλείστων κακών διοικητικών πρακτικών.

Μετά το πλούσιο συγκρουσιακό ιστορικό της σχέσης σας με το εκπαιδευτικό σώμα, είναι αυξημένη η ανάγκη, να πείσετε την Βουλή των Ελλήνων, πως στις πολιτικές σας επιλογές δεν υποκινείσθε από απογοήτευση ή ακόμη και κάποια εχθρότητα προς το σώμα αυτό, αλλά αποφασίζετε χάριν του δημοσίου συμφέροντος, που σε ό,τι σας αφορά, έχει περιεχόμενο αποκλειστικά την παροχή στους εκπαιδευτικούς όλων των σταθερών προϋποθέσεων ανάπτυξης της επιστημονικής τους κατάρτισης προς όφελος των παιδιών μας και ουδαμώς οικονομικά κριτήρια, για τα οποία αποκλειστικώς αρμόδιο είναι το έτερο συναρμόδιο υπουργείο Οικονομικών, έναντι του οποίου οφείλετε να υπερασπίζεστε «αντίθετα» συμφέροντα.

Για τον μόλις ανωτέρω λόγο, της υποχρέωσής σας να υπερασπίζετε το δημόσιο σχολείο, την απρόσκοπτη πρόσβαση σε αυτό ακόμη και του πιο απομακρυσμένου ή λιγότερο προνομιούχου μαθητή και την προσαρμοσμένη, πολύπλευρη στήριξή του στις μαθησιακές του ικανότητες και εφόσον η πληροφόρησή μας περί 6.000 κενών θέσεων είναι -κατά πάσα πιθανότητα- ορθή, η λογική θα σας υπαγόρευε να προχωρήσετε σε ένα τρίτο κύκλο προσλήψεων αναπληρωτών για την κάλυψη των λειτουργικών κενών και οφείλετε να αιτιολογήσετε την αντίθετη πολιτική σας, με την οποία επιβάλλετε τη μαζική σύμπτυξη τμημάτων.

Τα προβλήματα που δημιουργήσατε προστίθενται σε αυτά που δεν επιλύσατε, καθώς τα αιτήματα παράλληλης στήριξης δεν έχουν ικανοποιηθεί ένα μήνα μετά από την έναρξη της τρέχουσας σχολικής χρονιάς. Έτσι, μαθητές που χρειάζονται τον πρόσθετο εκπαιδευτικό δίπλα τους, προσέρχονται στο σχολείο για 1-2 ώρες ή καθόλου ή περισσότεροι του ενός μαθητές παρακολουθούνται από έναν εκπαιδευτικό, καταλύοντας την έννοια της παράλληλης στήριξης και μετατρέποντάς την σε αρκετές περιπτώσεις σε μικρά τμήματα ένταξης.

Το σημαντικότερο βεβαίως όλων των προβλημάτων είναι πως η γιγάντωση των τμημάτων σε υψηλούς αριθμούς όπως 27 ή και 28 μαθητές ανά τμήμα θέτει σε αυξημένο κίνδυνο μόλυνσης από τον ιό SARS-COV-2 την υγεία των μαθητών και των ευάλωτων μελών των οικογενειών τους, καταπατά πανηγυρικά κάθε πρόβλεψη και οδηγία του ΕΟΔΥ για την τήρηση φυσικών αποστάσεων εντός των αιθουσών

Επειδή το ΔΣ της ΕΛΜΕ Πιερίας καταγγέλλει την αντιεκπαιδευτική πολιτική του Υπουργείου σας, το οποίο ένα μήνα μετά την έναρξη των μαθημάτων, αντί να προχωρήσει σε τρίτο κύκλο προσλήψεων αναπληρωτών εκπαιδευτικών για την κάλυψη των λειτουργικών κενών, επιβάλλει την πολιτική της μαζικής σύμπτυξης τμημάτων2.

Επειδή η Ένωση Γονέων των Δημοτικών Ενοτήτων (ΔΕ) του Δήμου Κατερίνης, στηρίζει το αίτημά του ΔΣ της ΕΛΜΕ Πιερίας για πάγωμα της συγχώνευσης των τμημάτων σε σχολικές μονάδες της Πιερίας και ταυτόχρονα καταγγέλλει την αντιεκπαιδευτική πολιτική του Υπουργείου σας, το οποίο ένα μήνα μετά την έναρξη των μαθημάτων, αντί να προχωρήσει σε τρίτο κύκλο προσλήψεων αναπληρωτών για την κάλυψη των λειτουργικών κενών, επιβάλλει την πολιτική της μαζικής σύμπτυξης τμημάτων3.

Επειδή στην Πιερία, με τις άνω βίαιες συγχωνεύσεις σχολικών τμημάτων, χάθηκαν ήδη 3 τμήματα στο 7ο Γυμνάσιο Κατερίνης, 1 τμήμα στο 1ο Γυμνάσιο Κατερίνης, 1 τμήμα στο Γυμνάσιο Λεπτοκαρυάς, και αυτά προστίθενται στις μεγάλες ελλείψεις εκπαιδευτικών παράλληλης στήριξης, καθώς και βοηθητικού νοσηλευτικού προσωπικού.

Επειδή δεν φαίνεται πως υφίσταται δικαιολογητικός λόγος ούτε για την επιλογή των συγχωνεύσεων, μηδέ για την καταλληλότητα της χρονικής στιγμής επιβολής τους, τουναντίον, η γιγάντωση των τμημάτων θέτει αναίτια σε αυξημένο κίνδυνο μόλυνσης από τον ιό SARS-COV-2 την υγεία των μαθητών και των οικογενειών τους, υποβιβάζει δε τους εκπαιδευτικούς σε πιόνια επί της πολιτικής σας σκακιέρας, ενώ πρόκειται για ανθρώπους - συμπολίτες μας με ζωή, αξιοπρέπεια και εργασιακά δικαιώματα.

Επειδή η εκπαιδευτική κοινότητα της χώρας μας χρειάζεται το ακριβώς αντίθετο της πολιτικής σας, ήτοι χρειάζεται την αυξημένη προσοχή των εκπαιδευτικών επί των μαθητών μας με εκτεταμένο πρόγραμμα ενισχυτικής διδασκαλίας, καθώς εξέρχονται από μια μακρά περίοδο ενάμιση έτους φυσικής απομάκρυνσης από το περιβάλλον του σχολείου, με μορφωτικά κενά, δυσκολίες συμπεριφοράς και πολλαπλά ψυχοκοινωνικά θέματα, όπου μόνον η δραματική μείωση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα θα βοηθούσε πραγματικά.


Με βάση τα ανωτέρω ερωτάται η αρμόδια Υπουργός:

1. Για ποιο σπουδαίο λόγο προβήκατε στις συγχωνεύσεις σχολικών τμημάτων ενώ ήδη έχει ξεκινήσει το σχολικό έτος εδώ και πλέον του ενός μηνός;
2. Αληθεύει ότι για τις μετακινήσεις των εκπαιδευτικών δίδονται προφορικές εντολές από τις διευθύνσεις στις οποίες υπάγονται; Έχετε τηρήσει τις βασικές προϋποθέσεις νομιμότητας των πράξεών σας;
3. Αν με τις συγχωνεύσεις σχολικών τμημάτων επιχειρείτε να καλύψετε κενές από εκπαιδευτικούς θέσεις, πόσες είναι αυτές ανά Περιφερειακή Ενότητα; Αν πράγματι επιχειρείτε να καλύψετε κενές από εκπαιδευτικούς θέσεις, για ποιο λόγο επιλέγετε τις συγχωνεύσεις αντί των προσλήψεων τακτικών ή αναπληρωτών εκπαιδευτικών;
4. Ποιου ιατρικού φορέα η συγκατάθεση ελήφθη υπόψη για τις συγχωνεύσεις σχολικών τμημάτων που συντελούνται ανά την επικράτεια, η οποία τις επιτρέπει εν μέσω της ανυποχώρητης πανδημίας του ιού SARS-COV-2;
5. Εκτιμήσατε ως ανύπαρκτο τον εκπαιδευτικό αντίκτυπο στην μαθητική ψυχοσύνθεση εκ των συγχωνεύσεων σχολικών τμημάτων ενώ ήδη η σχολική χρονιά διανύει τον 2ο μήνα της;
6. Πόσες διδακτικές ώρες αναμένεται να απωλεσθούν εξαιτίας των ανακατατάξεων στα τμήματα που συγχωνεύονται;

Η ερωτώσα Βουλεύτρια
Σκούφα Ελισσάβετ (Μπέττυ)

 



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ