ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube flickr

05/11/2021

Ερώτηση βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ - ΠΣ για τα σοβαρά ελλείμματα στη σχολική στέγη και στην ασφάλεια των σχολικών μονάδων

Ερώτηση βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ - ΠΣ για τα σοβαρά ελλείμματα στη σχολική στέγη και στην ασφάλεια των σχολικών μονάδων



Με αφορμή το επικίνδυνο γεγονός που σημειώθηκε χθες στο 4ο δημοτικό σχολείο της Πυλαίας Θεσσαλονίκης, όπου κατέρρευσε η οροφή μέσα σε σχολική αίθουσα του κτηρίου, το οποίο είναι κακής κατασκευής, ανύπαρκτης συντήρησης και χρονολογείται στη δεκαετία του 1950, κατατέθηκε ερώτηση στο πλαίσιο του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου από τον βουλευτή Β’ Θεσσαλονίκης και Τομεάρχη Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σωκράτη Φάμελλο, τη βουλεύτρια Β’ Θεσσαλονίκης και Αναπληρώτρια Τομεάρχη Υγείας, Δώρα Αυγέρη και τον Τομεάρχη Εσωτερικών Κώστα Ζαχαριάδη.

Το χθεσινό συμβάν αναδεικνύει το σοβαρό πρόβλημα επάρκειας σχολικής στέγης στη Θεσσαλονίκη και στο δήμο Πυλαίας Χορτιάτη, αλλά και τον πλημμελή έλεγχο και συντήρηση των σχολικών κτιρίων.

Μέχρι σήμερα το πρόβλημα της σχολικής στέγης αντιμετωπίζεται με μέτρα που δεν αρμόζουν σε Ευρωπαϊκή χώρα, όπως είναι μισθώσεις παλιών κτιρίων (όπως αυτό που σήμερα κατέρρευσε η οροφή) ή η τοποθέτηση kibo στις αυλές.

Οι πολίτες, οι Σύλλογοι Γονέων, δημοτικές παρατάξεις έχουν αναδείξει πολλαπλώς το πρόβλημα τα τελευταία χρόνια. Πρόσφατα μάλιστα σε άλλο σχολείο στην ίδια περιοχή προχώρησαν οι μαθητές σε αποχή διαμαρτυρόμενοι για την επάρκεια αιθουσών.

Οι βουλευτές επισημαίνουν ότι δυστυχώς τόσο η Τοπική Αυτοδιοίκηση, αλλά και το Υπουργείο Παιδείας αδρανούν θέτοντας σε κίνδυνο την ασφάλεια και την υγεία των παιδιών και τους καλούν να αναλάβουν τις ευθύνες τους.

Τέλος, οι βουλευτές ζητούν από τους αρμόδιους Υπουργούς να πληροφορηθούν για τη διαδικασία και αξιοπιστία ελέγχων του δήμου, την ευθύνη για την παραλαβή του «ανακαινισμένου» κτίσματος», καθώς και για τη φροντίδα για την ομαλή συνέχιση των μαθημάτων του σχολείου σε άλλο κτίριο.

 
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:

Ερώτηση
Προς τους  κ.κ.  Υπουργούς:
 1. Εσωτερικών
2. Παιδείας και Θρησκευμάτων

Θέμα: «Σοβαρά ελλείμματα στη σχολική στέγη και στην ασφάλεια των σχολικών μονάδων αναδεικνύει η κατάρρευση οροφής τάξης στο Δήμο Πυλαίας Χορτιάτη»

Το πρόβλημα της επάρκειας και της ποιότητας της σχολικής στέγης, ανέκαθεν στην χώρα μας αποτέλεσε σοβαρό πρόβλημα, ποτέ όμως δεν φτάσαμε σε τόσες πολλές ατυχείς συγκυρίες όπως αυτές που συμβαίνουν το τελευταίο διάστημα στο Δήμο Πυλαίας Χορτιάτη, οι οποίες αναδεικνύουν την ανεπάρκεια ποιοτικής σχολικής στέγης με τις ευθύνες όλων των αρμόδιων φορέων (Δήμοι, Περιφέρεια, Υπουργείο Παιδείας).
Εδώ και 2 χρόνια η προσχολική εκπαίδευση ταλαιπωρείται, εφόσον ο Δήμος προχωρά σε πρόχειρες λύσεις με εγκατάσταση kibo ή απομακρυσμένες μετακινήσεις αποφεύγοντας να δημιουργήσει ισοκατανεμημένα τους απαιτούμενους χώρους ώστε να εξυπηρετηθούν οι μικροί μαθητές με ασφάλεια. Ο δε θεσμός των δημοσίων ΚΔΑΠ απλά "διώκεται" από το Δήμο, ο οποίος κλείνοντας τα δημοτικά ΚΔΑΠ το ένα μετά το άλλο, αφήνει το θεσμό στα χέρια  των ιδιωτών.
Τις προηγούμενες μέρες γίναμε μάρτυρες έντονων διαμαρτυριών γονέων και μαθητών του 2ου Γυμνασίου Πυλαίας, οι οποίοι οδηγήθηκαν σε αποχή από τα μαθήματά τους, αντιδρώντας στον επικίνδυνο συνωστισμό μαθητών στο σχολείο. Συγκεκριμένα το σχολείο δυναμικότητας 350 μαθητών, φιλοξενεί σήμερα 550 έπειτα από μία επεισοδιακή έναρξη της τρέχουσας σχολικής χρονιάς. Οχτώ (8) παιδιά που προέρχονται από το 3ο Δημοτικό και ανήκαν  στο συγκεκριμένο σχολείο, κλήθηκαν να εγγραφούν στο μοναδικό άλλο Γυμνάσιο του Δήμου, αρκετά μακριά, κάτι που οδήγησε στην αντίδραση των γονέων και σε  αγωγές, εφόσον τέθηκαν σοβαρά ζητήματα διαφάνειας και ισοτιμίας στη μετακίνηση.
Λόγω των αντιδράσεων, ο  Δήμος αναμόρφωσε μια μικρή αίθουσα του συλλόγου των εκπαιδευτικών, μετατρέποντάς την σε αίθουσα που οριακά χωράει 8 μαθητές, επαναφέροντας έτσι τα παιδιά που "φιλοξενήθηκαν" αρχικά στο 1ο Γυμνάσιο, πίσω στο 2ο. Έτσι στη φάση αυτή της μετάβασης από το Δημοτικό, που για πολλά παιδιά απαιτεί και ιδιαίτερη διαχείριση, κάποιοι μαθητές και μαθήτριες γίνανε μπαλάκι, τη στιγμή που τα απολυτήρια των μαθητών από τα δημοτικά που κάθε γυμνάσιο εξυπηρετεί μεταφέρονται υπηρεσιακά στο Γυμνάσιο από τον Ιούνιο, οπότε ο αριθμός των νεοεισαχθέντων μαθητών είναι γνωστός εγκαίρως.
Παρότι η δυναμικότητα του σχολείου έχει ξεπεραστεί κατά πολύ, είναι εντυπωσιακό ότι κανείς δεν αναρωτιέται και κυρίως από το Υπουργείο Παιδείας -που μέσω του myschool έχει εικόνα της τρέχουσας κατάστασης- για το πως ασκείται η εκπαιδευτική διαδικασία ιδιαίτερα σε συνθήκες πανδημίας καθώς και για τα θέματα ασφάλειας. Και όλα αυτά ενώ ο Δήμος προχωρά σε αποχαρακτηρισμούς οικοπέδων δεσμευμένων για ανέγερση  σχολικής στέγης, παρά το ότι ο αριθμός των μαθητών εξελίσσεται αυξητικά.  
Σαν να μην έφτανε μόνο αυτό, σήμερα (4 Νοεμβρίου) η οξυμένη αντίληψη μιας δασκάλας του 4ου Δημοτικού Πυλαίας, έσωσε στην κυριολεξία τη ζωή των μαθητών της, αφού ακούγοντας τριγμούς από την ψευδοροφή και παρατηρώντας ρηγματώσεις, οδήγησε τους μαθητές της έξω από την τάξη με ασφάλεια, κλάσματα χρόνου πριν αυτή καταρρεύσει.  
Το συγκεκριμένο κτίριο, κατασκευής του 1952, λειτουργούσε παλαιότερα ως ιδιωτικό εκπαιδευτήριο και ο Δήμος  το νοικιάζει έναντι υψηλότατου τιμήματος, το οποίο υποχρεούται να καταβάλει η Περιφέρεια.  Με τη λήξη του συμβολαίου, το καλοκαίρι, οι ιδιοκτήτες υποχρεώθηκαν σε εργασίες για την επίτευξη ενεργειακής αναβάθμισης του κτιρίου, η οποία με τη σειρά της  θα επέτρεπε την ανανέωση της μίσθωσης του κτιρίου.  Η εργολαβία τελείωσε οριακά για την έναρξη της σχολικής χρονιάς και περιλάμβανε αλλαγή κουφωμάτων, αλλαγή υδραυλικής και ηλεκτρικής εγκατάστασης καθώς και μόνωση της οροφής του 2ου ορόφου.
Ερωτήματα γεννούνται για την ποιότητα των εργασιών και για το αν ο μόνος στόχος της εργολαβίας ήταν η έκδοση του ενεργειακού πιστοποιητικού -που εξυπηρετεί τη μίσθωση- και όχι η ασφάλεια και η βελτίωση των συνθηκών φιλοξενίας των παιδιών και των εκπαιδευτικών. Αξίζει να σημειωθεί βέβαια πως η ενεργειακή αναβάθμιση δεν βελτίωσε τις συνθήκες εξόδων κινδύνου, που είναι η κεντρική και μία πίσω στο ισόγειο του κτίσματος για όλο το κτίσμα, ενώ ο 2ος εξυπηρετείται  από μία μόνο σκάλα που οδηγεί στο ισόγειο.
Επειδή υπάρχει νομοθεσία και προδιαγραφές που περιγράφουν τις ελάχιστες κτιριοδομικές απαιτήσεις ώστε ένα κτίριο να λειτουργεί  με ασφάλεια ως σχολική στέγη διευκολύνοντας την εκπαιδευτική διαδικασία.
Επειδή ο Δήμος Πυλαίας Χορτιάτη αλλά και κάθε Δήμος έχει την ευθύνη των χώρων που επιλέγει ή δημιουργεί για να λειτουργήσουν σχολεία, διαθέτει στελεχωμένη Τεχνική Υπηρεσία.
Επειδή το ότι πληρώνει η Περιφέρεια για τα μισθώματα δεν σημαίνει πως αυτά παύουν να είναι χρήματα των φορολογουμένων δημοτών ανά την επικράτεια
Επειδή σύμφωνα με μαρτυρίες γονιών επιχειρήθηκε η απαγόρευση εποπτείας των γονέων στο χώρο του συμβάντος
Επειδή σύμφωνα με την αντιδήμαρχο Παιδείας του Δήμου έχει εγκριθεί η ένταξη τριών σχολείων στη λίστα των έργων για την ανέγερση σχολικών μονάδων στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας (συγκεκριμένα 3ο Γυμνάσιο Πυλαίας, 3ο Λύκειο Πυλαίας και 3ο Δημοτικό Σχολείο Πανοράματος) αλλά δεν προχωρά η δόμησή τους
Επειδή το Υπουργείο Παιδείας δεν ασκεί τον αυτονόητο έλεγχο για την ομαλή λειτουργία των σχολείων της χώρας.
Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί
Με ποια διαδικασία και με ποιους όρους ανανεώθηκε η μίσθωση του κτιρίου του 4ου Δημοτικού Σχολείου Πυλαίας;
Ποια υπηρεσία έλεγξε και γνωμοδότησε για την επάρκεια του κτιρίου και της αναβάθμισής του;
Ποιος έχει την ευθύνη για την κατάρρευση της οροφής και ποιος φορέας έπρεπε να ελέγξει την ασφάλεια και ποιότητας της κατασκευής;
Έχει το κτίριο εγκεκριμένη μελέτη από την πυροσβεστική ενεργητικής και παθητικής πυροπροστασίας;
Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα και σε ποια οικόπεδα, ανέγερσης των εγκεκριμένων στη λίστα έργων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, σχολικών μονάδων (3ο Γυμνάσιο Πυλαίας, 3ο Λύκειο Πυλαίας και 3ο Δημοτικό Σχολείο Πανοράματος).
Πού θα στεγαστούν οι μαθητές ώστε να συνεχίσουν απρόσκοπτα και με ασφάλεια τα μαθήματά τους;
Ποιος είναι ο έλεγχος και οι παρεμβάσεις του Υπουργείου Παιδείας που έγιναν σχετικά με την υπεραριθμία του 2ου Γυμνασίου Πυλαίας;
Πώς εξασφαλίζεται η εκπαιδευτική ισοτιμία και ηρεμία για τους μαθητές που ταλαιπωρούνται εξ αιτίας της διοίκησης όποιο χαρακτήρα κι αν έχει αυτή; Το Υπουργείο Παιδείας μεριμνά;

Οι ερωτώντες Βουλευτές

Φάμελλος Σωκράτης
Αυγέρη Θεοδώρα
Ζαχαριάδης Κώστας



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ