ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube flickr

08/11/2021

Ερώτηση Φίλη-Τζούφη και 52 ακόμα βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία για την υποταγή της επαγγελματικής εκπαίδευσης & κατάρτισης στις ανάγκες των επιχειρήσεων

Ερώτηση Φίλη-Τζούφη και 52 ακόμα βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία για την υποταγή της επαγγελματικής εκπαίδευσης & κατάρτισης στις ανάγκες των επιχειρήσεων



Για υποβάθμιση και πλήρη εμπορευματοποίηση της δημόσιας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης & Κατάρτισης κάνουν λόγο 54 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, με ερώτηση που κατέθεσαν προς τη Νίκη Κεραμέως, έπειτα από πρωτοβουλία του Νίκου Φίλη και της Μερόπης Τζούφη.

Όπως τονίζουν, η διαμόρφωση του προγράμματος σπουδών ενός δημόσιου ΙΕΚ από γνωστή αλυσίδα σουπερμάρκετ είναι ενδεικτική. Όπως επίσης είναι χαρακτηριστική η διαδικασία επιλογής των σπουδαστών, η οποία γίνεται αποκλειστικά από την ιδιωτική επιχείρηση.

Επίσης, οι βουλευτές υπογραμμίζουν ότι το νομοθετικό πλαίσιο του υπουργείου Παιδείας δεν αποσκοπεί απλώς στη σύνδεση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης & Κατάρτισης με την οικονομία και την αγορά εργασίας, αλλά στην πλήρη υπαγωγή τους στις στενές ανάγκες συγκεκριμένων επιχειρήσεων.

Ακόμα επισημαίνουν ότι η κυβέρνηση της ΝΔ οικοδομεί ένα σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης & Κατάρτισης που καλύπτει τις ανάγκες των μεγάλων οικονομικών συμφερόντων. Όχημα για τον εκφυλισμό της εκπαιδευτικής διαδικασίας θα αποτελέσουν τα πρότυπα ΕΠΑΛ και τα πειραματικά ΙΕΚ.

Στο πλαίσιο αυτό, οι 54 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ καλούν την υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως να ξεκαθαρίσει τις κυβερνητικές προθέσεις, όπως και να εξηγήσει τους λόγους που οι αιτήσεις και η επιλογή για φοίτηση στο συγκεκριμένο δημόσιο ΙΕΚ έγιναν μέσω της συγκεκριμένης επιχείρησης.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:

 

ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς την υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων

Θέμα: «Η κυβέρνηση των «αρίστων» διαλύει τον πολύπαθο τομέα της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης και τον οδηγεί σε πλήρη υπαγωγή-υποταγή στις στενές ανάγκες συγκεκριμένων επιχειρήσεων»

Η κυβέρνηση της ΝΔ εφαρμόζοντας τη νεοφιλελεύθερη αντίληψή της για την εκπαίδευση και ειδικότερα για την Επαγγελματική, με τελικό στόχο την πλήρη εμπορευματοποίησή της, εν μέσω πανδημίας ψήφισε τον ν. 4763/2020 για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση.

Κύριο χαρακτηριστικό των ρυθμίσεων του ανωτέρω νόμου είναι η πλήρης υπαγωγή της παρεχόμενης επαγγελματικής εκπαίδευσης στις επιδιώξεις της αγοράς και των επιχειρήσεων σε τοπικό επίπεδο, καθώς αυτές θα καθορίζουν τα προγράμματα σπουδών και τη λειτουργία ειδικοτήτων σύμφωνα με τις δικές τους ανάγκες και συμφέροντα1, ακόμα και στο επίπεδο του Λυκείου. Ως όχημα για την πλήρη εμπορευματοποίηση θα χρησιμοποιηθούν για μεν την επαγγελματική εκπαίδευση τα πρότυπα ΕΠΑΛ για δε την επαγγελματική κατάρτιση τα πειραματικά ΙΕΚ.

Κατ’ ακολουθία, άλλωστε, των ανωτέρω υπήρξε πρόσφατη απόφαση συνεργασίας πειραματικού Δημόσιου ΙΕΚ απευθείας με μεγάλη γερμανικών συμφερόντων επιχείρηση2, προκειμένου να συνδιαμορφώσουν πρόγραμμα κατάρτισης για να εκπαιδεύονται κατευθείαν στο Δημόσιο ΙΕΚ τα στελέχη της συγκεκριμένης επιχείρησης σε μια επιμέρους ειδικότητα προσαρμοσμένη στις δικές της ανάγκες. Το γεγονός αυτό επιβεβαιώνει πως ο στόχος της κυβέρνησης δεν είναι απλώς η σύνδεση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης με τις ανάγκες της οικονομίας και της αγοράς εργασίας, αλλά η πλήρης υπαγωγή τους στις στενές ανάγκες συγκεκριμένων επιχειρήσεων. Είναι χαρακτηριστικό ότι την επιλογή των σπουδαστών κάνει αποκλειστικά και μόνο η επιχείρηση στην οποία υποβάλλονται οι αιτήσεις3, η οποία είχε και τον πρώτο λόγο στη διαμόρφωση του προγράμματος σπουδών.

Γενικότερα, η κυβέρνηση της ΝΔ οικοδομεί ένα σύστημα ΕΕΚ ταιριαστό μόνο στα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα και εις βάρος των νέων καταρτιζόμενων και μελλοντικών εργαζόμενων, στο μέτρο που -ενδεικτικά-:
• προωθεί συνεργασίες μεταξύ ΙΕΚ και επιχειρήσεων με τα προαναφερθέντα χαρακτηριστικά,
• θέτει κατώτερα αριθμητικά όρια σπουδαστικού δυναμικού για τα δημόσια ΙΕΚ, που θα κλείνουν αν δεν τα καλύπτουν προς όφελος των ιδιωτικών, θα λειτουργούν με  διευθυντή - μάνατζερ στα πρότυπα ιδιωτικών επιχειρήσεων καταργώντας το σύλλογο διδασκόντων, με ειδικά μπόνους επιλογής ιδιωτικών εργαστηρίων για την άσκηση των σπουδαστών αντί στα υπάρχοντα δημόσια εργαστηριακά κέντρα,
• καθιερώνει τις μεταγυμνασιακές σχολές κατάρτισης στις οποίες αντί τα παιδιά να συνεχίζουν τις σπουδές στο λύκειο (ΓΕΛ ή ΕΠΑΛ), θα προσφέρεται στενή κατάρτιση με ανήλικη και απλήρωτη μαθητεία σε επιχειρήσεις,
• υποβαθμίζει στην πράξη το δημόσιο σύστημα του Μεταλυκειακού έτους - τάξης μαθητείας των αποφοίτων ΕΠΑΛ
• υποβάθμισε νομοθετικά τις σχολές μαθητείας του ΟΑΕΔ αλλά και αναδρομικά από το 2008 τα πτυχία των αποφοίτων τους.

Κατόπιν των ανωτέρω ερωτάται η αρμόδια υπουργός:
1. Το «όραμά» της για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση υποτάσσεται σε πολιτικές επιλογές και πρακτικές, όπως η προαναφερθείσα συνεργασία της επιχείρησης με το πειραματικό Δημόσιο ΙΕΚ;

2. Θα προβεί σε κάθε απαραίτητο μέτρο και ενέργεια, όπως διοικητική ή/και νομοθετική, προκειμένου οι επιχειρήσεις να μην διαμορφώνουν τα προγράμματα σπουδών και να μην επιλέγουν τους σπουδαστές στα δημόσια ΙΕΚ; Αν όχι, θεωρεί εύλογες τις «αρμοδιότητες» αυτές των επιχειρήσεων;

3. Ποια η θέση της για το γεγονός ότι η υποβολή αίτησης για τη φοίτηση καθώς και η επιλογή των σπουδαστών στο εν λόγω πειραματικό Δημόσιο ΙΕΚ έγινε μέσω της επιχείρησης;

Οι ερωτώντες Βουλευτές
Φίλης Νίκος
Τζούφη Μερόπη

Αβραμάκης Λευτέρης
Αγαθοπούλου Ειρήνη
Αμανατίδης Γιάννης
Αναγνωστοπούλου Σία
Αυγέρη Δώρα
Αυλωνίτης Αλέξανδρος - Χρήστος
Βαρδάκης Σωκράτης
Βαρεμένος Γιώργος
Βέττα Καλλιόπη
Βίτσας Δημήτρης
Γιαννούλης Χρήστος
Γκιόλας Γιάννης
Δρίτσας Θοδωρής
Ελευθεριάδου Σουλτάνα
Ζεϊμπέκ Χουσεΐν
Ζουράρις Κώστας
Ηγουμενίδης Νίκος
Θραψανιώτης Μανόλης
Καλαματιανός Διονύσης
Κασιμάτη Νίνα
Κάτσης Μάριος
Καφαντάρη Χαρά
Κουρουμπλής Παναγιώτης
Λάππας Σπύρος
Μάλαμα Κυριακή
Μαμουλάκης Χάρης
Μάρκου Κώστας
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μπάρκας Κώστας
Μωραΐτης Θάνος
Νοτοπούλου Κατερίνα
Ξανθόπουλος Θεόφιλος
Ξενογιαννακοπούλου Μαριλίζα
Παπαδόπουλος Σάκης
Παπανάτσιου Κατερίνα
Πέρκα Θεοπίστη
Πολάκης Παύλος
Πούλου Γιώτα
Ραγκούσης Γιάννης
Σαντορινιός Νεκτάριος
Σκουρλέτης Πάνος
Σκουρολιάκος Παναγιώτης
Σκούφα Μπέττυ
Συρμαλένιος Νίκος
Τελιγιορίδου Ολυμπία
Τζάκρη Θεοδώρα
Τόλκας Άγγελος
Φάμελλος Σωκράτης
Φωτίου Θεανώ
Χαρίτου Δημήτρης
Χρηστίδου Ραλλία
Ψυχογιός Γιώργος

 

1 Βλ. ενδεικτικά άρθρο 29 ν. 4763/2020 «Στα Ι.Ε.Κ. παρέχονται ειδικότητες, οι οποίες καθορίζονται με βάση τις ανάγκες της τοπικής αγοράς εργασίας και τις αναπτυξιακές προτεραιότητες της εθνικής οικονομίας..»

2  https://kosmodromio.gr/2021/10/07/twra-kai-iek-apo-ta-lidl/

https://www.skywalker.gr/elGR/aggelia/ergasias/Lidl-UP-Learn---Work-%7C-%CE%A3%CF%80%CE%BF%CF%8D%CE%B4%CE%B1%CF%83%CE%B5-%CE%BC%CE%B5-%CE%BC%CE%B9%CF%83%CE%B8%CF%8C--%CE%B1%CF%80%CE%BF%CF%86%CE%BF%CE%AF%CF%84%CE%B7%CF%83%CE%B5-%CE%BC%CE%B5-%CE%BA%CE%B1%CF%81%CE%B9%CE%AD%CF%81%CE%B1/C69DE7AC-8E9C-204A-8B98-66EF77C9986D 



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ