ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube flickr

30/11/2021

​Στη Βουλή η πρόταση Χάρη Μαμουλάκη για τη δημιουργία Προαστιακού στο Ηράκλειο με ερώτηση προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών

​Στη Βουλή η πρόταση Χάρη Μαμουλάκη για τη δημιουργία Προαστιακού στο Ηράκλειο με ερώτηση προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών



Την αναγκαιότητα δημιουργίας ενός μέσου σταθερής τροχιάς που θα εκκινούσε από την διασύνδεση του νέου αεροδρομίου Καστελλίου με την πόλη του Ηρακλείου αναδεικνύει με Ερώτηση προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών ο αν. Τομεάρχης Ανάπτυξης & Επενδύσεων Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Βουλευτής Ηρακλείου, Χάρης Μαμουλάκης.

«Η συγκυρία για την εξέταση της βιωσιμότητας ενός μέσου σταθερής τροχιάς για την Κρήτη, είναι κρίσιμη για μια σειρά από λόγους» αναφέρει σε δήλωσή του ο Χάρης Μαμουλάκης, τονίζοντας: «Πρώτον, εξαιτίας της διαθεσιμότητας πόρων εξαιτίας του Ταμείου Ανάκαμψης, αλλά και λόγω του συνολικού προσανατολισμού των ευρωπαϊκών κονδυλίων στην κατεύθυνση των πράσινων και βιώσιμων μεταφορών. Δεύτερον, λόγω έργων όπως το νέο αεροδρόμιο Καστελλίου και ο ΒΟΑΚ, που συμβάλλουν στην βέλτιστη χάραξη ενός μέσου σταθερής τροχιάς. Και τρίτον, επειδή οι εν εξελίξει αναπλάσεις στην ευρύτερη περιοχή του Ηρακλείου, μπορούν να δώσουν απαντήσεις στα ερωτήματα της χωροθέτησης ανάλογων υποδομών. Ήρθε η ώρα το Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών, να αναθέσει την σύνταξη μιας μελέτης σκοπιμότητας για τον Προαστιακό Ηρακλείου. Για ένα έργο πνοής για τον τόπο μας».

Όπως αναφέρει στην Ερώτηση ο Χάρης Μαμουλάκης, ο προβληματισμός αναφορικά με την αναγκαιότητα δημιουργίας μέσων σταθερής τροχιάς στην Κρήτη κρατάει από την περίοδο της Κρητικής Πολιτείας και αναθερμαίνεται από καιρό σε καιρό, ανάλογα με τις εκάστοτε αναπτυξιακές προτεραιότητες των τοπικών κοινωνιών. Ειδικά όμως σήμερα, η κλιματική κρίση υποχρεώνει την πολιτεία να εξετάσει εναλλακτικά μοντέλα διαχείρισης της ενέργειας και των υποδομών μεταφοράς, με τα ενεργοβόρα νησιά της Μεσογείου να βρίσκονται στο επίκεντρο αυτής της αναζήτησης. Αφετηρία του εγχειρήματος θα μπορούσε να είναι η κατασκευή του νέου αεροδρομίου Καστελλίου το οποίο και θα εξασφάλιζε την οικονομική βιωσιμότητα του έργου, ενώ τονίζεται και το ότι τον Ιούλιο του 2019, όταν το Περιφερειακό Συμβούλιο της Κρήτης κλήθηκε να γνωμοδοτήσει για το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών, διατυπώθηκε το αίτημα να εξετάσει η πολιτεία την βιωσιμότητα ενός σχεδίου ανάπτυξης τρένου στην Κρήτη.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών

Θέμα: «Θα εξετάσει το Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών την σκοπιμότητα και την βιωσιμότητα ενός μέσου σταθερής τροχιάς στην Κρήτη;»

Ο προβληματισμός αναφορικά με την αναγκαιότητα δημιουργίας μέσων σταθερής τροχιάς στην Κρήτη κρατάει από την περίοδο της Κρητικής Πολιτείας και αναθερμαίνεται από καιρού εις καιρό ανάλογα με τις εκάστοτε αναπτυξιακές προτεραιότητες των τοπικών κοινωνιών της. Στις σημερινές συνθήκες, η κλιματική κρίση υποχρεώνει την πολιτεία να εξετάσει εναλλακτικά μοντέλα διαχείρισης της ενέργειας και των υποδομών μεταφοράς. Τα ενεργοβόρα νησιά της Μεσογείου βρίσκονται στο επίκεντρο αυτής της αναζήτησης τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ευρώπη. Στην παρούσα συγκυρία στη χώρα μας ωριμάζουν μελετητικά μια νέας γενιάς μεγάλα έργα υποδομής στην κατεύθυνση του πράσινου μετασχηματισμού της οικονομίας.

Η συγκυρία για την εξέταση της βιωσιμότητας ενός μέσου σταθερής τροχιάς για την Κρήτη είναι κρίσιμη για μια σειρά από λόγους. Πρώτον, εξαιτίας της διαθεσιμότητας πόρων τόσο σήμερα, εξαιτίας του Ταμείου Ανάκαμψης, όσο όμως και στο μέλλον, εξαιτίας του συνολικού προσανατολισμού των ευρωπαϊκών κονδυλίων στην κατεύθυνση των πράσινων και βιώσιμων μεταφορών. Δεύτερον, η συγκυρία είναι ευνοϊκή και εξαιτίας των εν εξελίξει έργων υποδομών στο νησί, όπως ο ΒΟΑΚ και το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι, από τα οποία θα μπορούσαν να προκύψουν απαντήσεις για το ερώτημα της βέλτιστης χάραξης ενός μέσου σταθερής τροχιάς. Και, τρίτον, το ενδεχόμενο της δημιουργίας τρένου ή προαστιακού θα μπορούσε να εξεταστεί ειδικά σήμερα γιατί τα εν εξελίξει εγχειρήματα αναπλάσεων στην ευρύτερη περιοχή του Ηρακλείου θα μπορούσαν να δώσουν απαντήσεις στα ερωτήματα της χωροθέτησης ανάλογων υποδομών. Ενδεικτικά μόνο, στην παρούσα φάση προωθείται η πώληση της περιοχής της πρώην αμερικανικής βάσης στις Γούρνες, εξετάζεται (χωρίς δυστυχώς την φωνή της τοπικής κοινωνίας) η μορφή της αξιοποίησης της περιοχής του πρώην αεροδρομίου Καζαντζάκη και, δυστυχώς, προχωράει και η παραχώρηση του λιμένα Ηρακλείου, διαδικασία όμως που δεν θα ολοκληρωθεί παρά μόνο μέσα από την νομική διευθέτηση του ζητήματος της παράκτιας ζώνης λιμένα Ηρακλείου. Σε όλες αυτές τις περιπτώσεις έχουμε ακίνητα που, με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο, σήμερα προσδιορίζονται οι επιτρεπόμενες χρήσεις σε μια μελλοντική εκμετάλλευση τους.

Αφετηρία του εγχειρήματος δημιουργίας ενός μέσου σταθερής τροχιάς θα μπορούσε να είναι η κατασκευή του νέου αεροδρομίου Καστελλίου, το οποίο και θα εξασφάλιζε την απαραίτητη οικονομική βιωσιμότητα ενός ανάλογου έργου. Εξάλλου, τον Ιούλιο του 2019, όταν το Περιφερειακό Συμβούλιο της Κρήτης κλήθηκε να γνωμοδοτήσει για το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών, διατυπώθηκε το αίτημα να εξετάσει η πολιτεία την βιωσιμότητα ενός σχεδίου ανάπτυξης τρένου στην Κρήτη.

Λαμβάνοντας υπόψιν όλα τα παραπάνω ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:

1) Προστίθεται να διερευνήσει την σκοπιμότητα και την βιωσιμότητα ενός μέσου σταθερής τροχιάς στην Κρήτη που θα εκκινούσε από την διασύνδεση του νέου αεροδρομίου Καστελλίου με την πόλη του Ηρακλείου;

Ο Ερωτών Βουλευτής

Μαμουλάκης Χάρης

 



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ