ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

10/12/2021

Δ. Παπαδημούλης: Η Ελλάδα είναι μία από τις 8 εκ των 27 χωρών που δεν έχει κάνει καμία μείωση στη φορολογία των καυσίμων και γι’ αυτό ευθύνεται καθαρά η κυβέρνηση Μητσοτάκη

Δ. Παπαδημούλης: Η Ελλάδα είναι μία από τις 8 εκ των 27 χωρών που δεν έχει κάνει καμία μείωση στη φορολογία των καυσίμων και γι’ αυτό ευθύνεται καθαρά η κυβέρνηση Μητσοτάκη



Συνέντευξη στο Ράδιο Θεσσαλονίκη: «Η ΝΔ θεωρεί προίκα της τα χρήματα του Ταμείου Ανάκαμψης και δυστυχώς ακολουθεί μια πολιτική όπου ‘τα λεφτά πάνε στα λεφτά’ με στεγανά και αδιαφάνεια»
​«Εάν δεν υπάρξουν σοβαρές αλλαγές στους κανόνες του Συμφώνου Σταθερότητας, αυτό θα σημαίνει για την Ελλάδα αβάσταχτη λιτότητα και πιθανή χρεοκοπία»
​«Η Ελλάδα είναι μία από τις 8 εκ των 27 χωρών που δεν έχει κάνει καμία μείωση στη φορολογία των καυσίμων και γι’ αυτό ευθύνεται καθαρά η κυβέρνηση Μητσοτάκη»

Σε συνέντευξή του στο Ράδιο Θεσσαλονίκη (Στ. Διαμαντόπουλο) ο Αντιπρόεδρος του Ευρωκοινοβουλίου και επικεφαλής της ευρωομάδας του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, Δημήτρης Παπαδημούλης, σχολίασε μεταξύ άλλων τις εξελίξεις στην ΕΕ, το Σύμφωνο Σταθερότητας, την αύξηση των τιμών σε ενέργεια και είδη πρώτης ανάγκης, την απολιγνιτοποίηση, αλλά και το Ταμείο Ανάκαμψης.

Αναλυτικά:

Εάν δεν υπάρξουν σοβαρές αλλαγές στους κανόνες του Συμφώνου Σταθερότητας, αυτό θα σημαίνει για την Ελλάδα αβάσταχτη λιτότητα και πιθανή χρεοκοπία

Δύο είναι τα θέματα που ξεχωρίζω και συνδέουν την Ελλάδα με τις εξελίξεις στην ΕΕ: Το πρώτο είναι τι θα γίνει με τα ελληνικά ομόλογα, που τώρα τα αγοράζει η ΕΚΤ λόγω πανδημίας. Το πρόγραμμα λήγει τον Μάρτιο και το ερώτημα είναι τι θα γίνει μετά. Το δεύτερο και εξίσου σημαντικό είναι τι θα γίνει με το Σύμφωνο Σταθερότητας, που έχει «παγώσει» μέχρι τον Δεκέμβρη του 2022.

Γιατί οι κανόνες που προβλέπει είναι ολοφάνερα μη ρεαλιστικοί για την Ευρώπη και ειδικά το Νότο και εξωπραγματικοί για την Ελλάδα. Το αν, πώς και κατά πόσο λοιπόν θα αλλάξουν αυτοί οι κανόνες και τα κριτήρια του Μάαστριχτ, είναι κάτι που θα επηρεάσει την πορεία των δημόσιων οικονομικών στην Ελλάδα, την πορεία της οικονομίας και πιθανότατα και τον χρόνο των εκλογών.

Και αναφέρομαι κυρίως στην Ελλάδα, γιατί σε πείσμα της εγχώριας φιλοκυβερνητικής προπαγάνδας, τα πράγματα δεν είναι τόσο καλά σε ό,τι αφορά στην οικονομία μας και τις προοπτικές μας. Κι έχει πολύ μεγάλη σημασία να διαμορφωθούν οι ευρύτερες δυνατές συμμαχίες απέναντι στους φειδωλούς και νεοφιλελεύθερους του Βορρά, ώστε να γίνουν αυτές οι αλλαγές. Μάλιστα στο ΕΚ η συσπείρωση είναι ευρεία, πλειοψηφικά διαμορφώνεται μια τάση που ζητά αλλαγές.

Σε κυβερνητικό επίπεδο, θα ήθελα τον Μητσοτάκη πιο δραστήριο και διεκδικητικό σε αυτά. Γι’ αυτές τις διεκδικήσεις ακούγονται περισσότερο οι Π/Θ της Ισπανίας, της Πορτογαλίας, της Ιταλίας και της Γαλλίας. Η ελληνική κυβέρνηση όταν χρειάζεται να συγκρουστεί με τους δογματικά νεοφιλελεύθερους διστάζει να διατυπώσει μια καθαρή θέση με δυνατή φωνή. Στην Ευρώπη αν δεν διεκδικείς με επιχειρήματα, πειθώ και συμμαχίες, δεν πετυχαίνεις.

Εάν δεν υπάρξουν σοβαρές αλλαγές, μεγαλύτερη ευελιξία και εξυπνάδα στους κανόνες του Συμφώνου Σταθερότητας, αν επανέλθει το δόγμα Σόιμπλε στην οικονομία, για την Ελλάδα αυτό θα σημαίνει αβάσταχτη λιτότητα, κρίση χρέους και πιθανόν χρεοκοπία.

Σε ό,τι αφορά στην αλλαγή «σκυτάλης» στη Γερμανία, κρατώ μικρό καλάθι σχετικά με τη στάση της γερμανικής κυβέρνησης και δεν περιμένω τις αλλαγές που πλειοψηφικά θα θέλαμε στο Ευρωκοινοβούλιο.

Η Ελλάδα είναι μία από τις 8 εκ των 27 χωρών που δεν έχει κάνει καμία μείωση στη φορολογία των καυσίμων και γι’ αυτό ευθύνεται καθαρά η κυβέρνηση Μητσοτάκη

Η Φον ντερ Λάιεν πρότεινε στις κυβερνήσεις τη μείωση της φορολογίας στα καύσιμα και 19 από τις 27 χώρες προχώρησαν όντως σε μείωση. Γιατί αν μειωθούν αυτοί οι φόροι, θα ανακουφιστεί και η τσέπη του καταναλωτή. Η Ελλάδα όμως είναι μία από τις 8 χώρες που δεν έχει κάνει καμία μείωση και η ευθύνη γι’ αυτό είναι καθαρά κυβερνητική. Κι όταν οι κύριοι Σταϊκούρας και Σκυλακάκης ρωτήθηκαν γιατί δεν κάνουν αυτό που έκαναν οι άλλοι 19, είπαν γιατί έχουμε ελλείμματα και δεν υπάρχουν δημοσιονομικά περιθώρια. Μα υπήρχαν δημοσιονομικά περιθώρια όταν γίνονταν οι μεγάλες φοροαπαλλαγές για τους ισχυρούς; Δεν μπορούμε να έχουμε δύο μέτρα και δύο σταθμά.

Είμαστε σε μια φάση που έχει πάρει «φωτιά» η ακρίβεια, όχι μόνο στα καύσιμα, αλλά και στα είδη πρώτης ανάγκης. Ο πληθωρισμός «τρέχει» αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα με 5-6% και η αύξηση του κατώτατου μισθού που εξήγγειλε η κυβέρνηση είναι 2%.

Όταν έρχονται άφθονα κοινοτικά κονδύλια από την Ευρώπη, κορδώνονται οι κυβερνήσεις ότι ήρθαν κατόπιν ενεργειών τους και δεν κάνουν και χρήση των κοινοτικών πόρων με σωστό τρόπο. Κι όταν συμβαίνει κάτι στραβό, τότε λένε ότι φταίει μόνο η Ευρώπη. Ναι, αλλά γιατί με αυτήν, την κατά τα άλλα ελλειμματική Ευρώπη, στην Πορτογαλία μειώνουν τις τιμές και τους φόρους και στην Ελλάδα όχι;

Ο Μητσοτάκης πήγε να κάνει απολιγνιτοποίηση μέχρι το 2023, αλλά αναγκάστηκε- λόγω των εξελίξεων και της κρίσης στον τομέα της ενέργειας- να μεταθέσει το σχέδιο για το 2028

Ο Μητσοτάκης πήγε να κάνει απολιγνιτοποίηση μέχρι το 2023, αλλά αναγκάστηκε- λόγω των εξελίξεων και της κρίσης στον τομέα της ενέργειας- να μεταθέσει το σχέδιο για το 2028 και άνοιξε λιγνιτορυχεία. Την ίδια ώρα, δεν υπάρχει καμία εμπλοκή της τοπικής κοινωνίας και των φορέων, ώστε αυτή η απολιγνιτοποίηση να μην προκαλέσει έναν κοινωνικό «Καιάδα».

Αυτά είναι θέματα που θα έπρεπε να είναι στο επίκεντρο της συζήτησης στην Ελλάδα, γιατί αλλιώς το μόνο που μένει είναι μια μεγάλη μπίζνα υπέρ των λίγων και ισχυρών ιδιωτών, που θα παράγουν από φυσικό αέριο, ηλεκτρικό ρεύμα. Αλλά αυτό δεν είναι λύση, η λύση είναι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, εξοικονόμηση ενέργειας κι ένα μεγάλο επενδυτικό σχέδιο στη Δυτική Μακεδονία

Η ΝΔ θεωρεί προίκα της τα χρήματα του Ταμείου Ανάκαμψης και δυστυχώς ακολουθεί μια πολιτική όπου «τα λεφτά πάνε στα λεφτά» με στεγανά και αδιαφάνεια

Η Ελλάδα θα πάρει πολλά λεφτά από το Ταμείο Ανάκαμψης, γιατί είναι μια φτωχή χώρα με μεγάλους κοινωνικούς δείκτες ανισοτήτων. Θεσμικά στην Ευρώπη έχει συσταθεί επιτροπή εποπτείας για το πού θα πάνε τα λεφτά, στην Ελλάδα αντίστοιχη δεν υπάρχει στη Βουλή. Η ΝΔ θεωρεί προίκα της αυτά τα χρήματα και δυστυχώς ακολουθεί μια πολιτική όπου «τα λεφτά πάνε στα λεφτά» με στεγανά και αδιαφάνεια. Κι αυτό συνεπάγεται πελατειακές ρυθμίσεις και διαφθορά. Άλλωστε στο παρελθόν έχουμε υποστεί τεράστιο κόστος ως χώρα από τη μη αξιοποίηση με σωστό τρόπο προηγούμενων κοινοτικών πακέτων. Παρότι ήρθαν πολλά λεφτά, καταφέραμε με μίζες και διαφθορά να χρεοκοπήσουμε. Και δεν πρέπει να το ξαναπάθουμε.

Είναι λοιπόν μια μεγάλη ευκαιρία για τη χώρα, που δεν πρέπει να χαθεί. Και κινδυνεύει να χαθεί. Εδώ ακόμη υπουργοί και περιφερειάρχες της κυβέρνησης δεν είχαν την παραμικρή συμμετοχή σε αυτόν τον σχεδιασμό.



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ