ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

19/12/2021

Χ. Καφαντάρη: Προϋπολογισμός 2022… μακριά από την πραγματικότητα

Χ. Καφαντάρη: Προϋπολογισμός 2022… μακριά από την πραγματικότητα



Άρθρο της Χαράς Καφαντάρη, βουλευτού Δυτ. Αθήνας  ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ., Αντιπροέδρου Επιτροπής Περιβάλλοντος της Βουλής και αναπλ. τομεάρχη Πολιτικής Προστασίας, στο newscenter.gr

Αυτές τις μέρες συζητιέται στην Βουλή ο προϋπολογισμός της κυβέρνησης. Ο προϋπολογισμός αποτελεί την σύνοψη των κυβερνητικών προβλέψεων και των εφαρμοστέων πολιτικών για την επόμενη χρονιά. Είθισται, δε, να χαρακτηρίζεται κορυφαία κοινοβουλευτική πράξη, αφού η διαδικασία ψήφισης του ή μη, καθορίζεται από  το Σύνταγμα, εν δυνάμει ψήφος ανανέωσης της εμπιστοσύνης.

Η φετινή χρονιά βρίσκει την χώρα στην δίνη μιας πολλαπλούς κρίσης. Πανδημία, ενεργειακή και διατροφική ανασφάλεια, ακρίβεια, κοινωνικές ανάγκες και κλιματική αλλαγή αποτελούν στοιχεία μια σύνθετης κρίσης. Ο προϋπολογισμός πρέπει να ανταποκρίνεται στις ανάγκες της κοινωνίας και να απαντάει σε όλες τις ανάγκες της. Ο προϋπολογισμός άραγε δίνει απάντηση σε όλα αυτά;

Στην πανδημία δεν απαντά. Οι  προειδοποιήσεις διεθνών οργανισμών και πολλών επιστημόνων ότι η πανδημία συνεχίζεται αμείωτη, η κυβέρνηση, και μάλιστα δια στόματος του πρωθυπουργού, ανακοινώνει την λήξη της, κάθε τρεις και λίγο (πόσες φορές διανύουμε το τελευταίο μίλι…). Έτσι, θεωρώντας ότι έχει λήξει, δεν παίρνει τα αναγκαία μέτρα ενίσχυσης του ΕΣΥ. Μάλιστα, κόβει 820 εκατομμύρια  από τον τακτικό Προϋπολογισμό για την Υγεία αφαιρώντας 280 εκατ. από τα δημόσια νοσοκομεία και 600 εκατομμύρια από τις λοιπές  υγειονομικές και έκτακτες δαπάνες για την πανδημία. Αλλά και  για ενίσχυση του προσωπικού του ΕΣΥ ούτε λόγος, ενώ αρνείται να δώσει έκτακτες παροχές και επιδόματα, όπως τα βαρέα και ανθυγιεινά, στους υγειονομικούς.

Στις κοινωνικές δαπάνες δεν απαντά. Ο προϋπολογισμός μειώνει κατά 1,7 δισεκατομμύρια τις κοινωνικές δαπάνες. Οι πολιτικές που επεβλήθηκαν τον τελευταίο καιρό κρατούν καθηλωμένο τον κατώτατο μισθό, ενώ επιβάλλουν απλήρωτη υπερεργασία. Όμως και αυτά δεν είναι αρκετά αφού, δεν προβλέπεται επαναδραστηριοποίηση του σώματος επιθεωρητών εργασίας, ενώ δίνεται η δυνατότητα, πλέον, στην εργοδοσία να δηλώνει  «ό,τι θέλει», με δεδομένη την ανυπαρξία ελέγχων. Η απέλπιδα προσπάθεια της ωραιοποίησης της κατάστασης με την παροχή ψιχίων αύξησης της τάξης του 2%, κρίνεται ανεπαρκής.     

Στην ενεργειακή και διατροφική ανασφάλεια δεν απαντά. Ενώ όλος ο κόσμος υποφέρει και προσπαθεί να αντισταθεί στην επαπειλούμενη ενεργειακή κρίση και την διατροφική ανασφάλεια, η κυβέρνηση του κου Μητσοτάκη παρακολουθεί απαθής. Την μια αρνούνται την ακρίβεια, την άλλη ομνύουν την αυτορρύθμιση της αγορά ή διαδίδουν ότι, η κρίση είναι παροδική. Δεν μπορούν να κατανοήσουν ούτε τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, που αναγράφει αυξήσεις στο φυσικό αέριο της τάξης του 180%(!), της ηλεκτρικής ενέργειας κατά 37,8% ή το ρεκόρ δεκαετίας του πληθωρισμού που σημειώθηκε τον προηγούμενο μήνα. Ο προϋπολογισμός και στον τομέα αυτό, χωλαίνει αφού δεν σημειώνει καμιά παρέμβαση για την ελάφρυνση των νοικοκυριών ή των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Ακόμα ένα κύμα ενεργειακής φτώχειας, μεγαλύτερο από εκείνο των πιο σκληρών μνημονιακών χρόνων, είναι προ των πυλών!  

Στην ακρίβεια δεν απαντά. Η κυβέρνηση αρνείται οποιαδήποτε κρατική παρέμβαση, παρά τις παραινέσεις της Ε.Ε. ή τα παραδείγματα άλλων χωρών, μεταξύ των οποίων Η.Π.Α., Ισπανίας κλπ. Αντίθετα όμως, θεωρεί την ακρίβεια και τις αυξήσεις των τιμών σαν ευκαιρία για την αύξηση των κρατικών εσόδων, αφού, ο προϋπολογισμός προβλέπει 3,5 δισ. αύξηση φόρων, εκ των οποίον τα 2,3 δισ. από έμμεσους φόρους.  

Στην κλιματική αλλαγή και την προστασία του περιβάλλοντος δεν απαντά. Μετά την τεράστια οικολογική, οικονομική και κοινωνική καταστροφή του καλοκαιριού, με τα 1.400.000 στρέμματα καμένων από τις πυρκαγιές του καλοκαιριού, ο προϋπολογισμός δεν υπολογίζει ούτε τις συνέπειες, ούτε την αποκατάσταση των καμένα περιοχών. Το καινούργιο υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας παραμένει κέλυφος αδειανό, χωρίς οργανόγραμμα και συγκεκριμένο νομοθετικό πλαίσιο, που προσπαθεί να επιπλεύσει βασισμένο σε νόμους δεκαετιών, αφού ο νόμος του 4662/2020 παραμένει ανενεργός με ΠΝΠ του Μαρτίου 2020.  Ας μην ξεχνάμε όμως, ότι, σχεδιάζεται το μεγαλεπήβολο πρόγραμμα ΑΙΓΙΣ 1,7 δις, που περιλαμβάνει κτιριακές εγκαταστάσεις   ανά την Ελλάδα, «αγορά του αιώνα» εναέριων μέσων και εξοπλισμό. Χωρίς να υποτιμάμε την αναγκαιότητα χρήσης νέας τεχνολογίας και υλικοτεχνικής υποδομής  αυτό που απουσιάζει είναι οι πολιτικές Πρόληψης,, η αναβάθμιση του προσωπικού και  η ενίσχυσή του.

Είναι πλέον ορατό ότι η Πατρίδα μας  έχει ανάγκη από άλλη πολιτική, ένα φιλολαϊκό προϋπολογισμό, που να απαντά στις ανάγκες της Κοινωνίας, υπηρετώντας ένα νέο μοντέλο ανάπτυξης, συμβατό με τους στόχους βιώσιμης ανάπτυξης του ΟΗΕ, την εποχή της Κλιματικής Κρίσης, που μόνο μια δημοκρατική -προοδευτική κυβέρνηση μπορεί να εφαρμόσει.



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ