ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

13/01/2022

Βουλευτές ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ: Απλήρωτα φαρμακεία από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας

Βουλευτές  ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ: Απλήρωτα φαρμακεία από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας



Ερώτηση προς τους Υπουργούς Οικονομικών και Εθνικής Άμυνας σχετικά με τις οφειλές του ΥΠΕΘΑ προς τα φαρμακεία της χώρας κατέθεσαν 27 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, με πρωτοβουλία της Μπέττυς Σκούφα, βουλευτή Πιερίας.

 

Οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ ρωτούν τους Υπουργούς:

 

-Διέθεσε εγκαίρως το Υπουργείο Οικονομικών στο ΥΠΕΘΑ τις εγγεγραμμένες πιστώσεις έτους 2021 για την πληρωμή των οφειλών του ΥΠΕΘΑ προς τα φαρμακεία της χώρας που εξυπηρέτησαν τους υπηρετούντες σε αυτό;

-Σημειώνονται οι αυτές υπερβολικές καθυστερήσεις στην εξόφληση των αγορών παρελθόντων μηνών και στα φαρμακεία άλλων ΠΕ;

-Εφαρμόζονται εν προκειμένω οι γενικώς ισχύοντες όροι συναλλαγών (ΓΟΣ); Τι χρονική πίστωση πρέπει να εφαρμόζεται εν προκειμένω; Με τι επιτόκιο οφείλει το ΥΠΕΘΑ να εξοφλεί τις ληξιπρόθεσμες οφειλές του; Σε τι οικονομική επιβάρυνση λόγω τόκων οδηγείται ο προϋπολογισμός του ΥΠΕΘΑ για τις -συγκριτικά με τις γενικότερες ελληνικές στρατιωτικές δαπάνες- χαμηλές αυτές οφειλές;

-Τελεί το ΥΠΕΘΑ, αλλά και ο ίδιος ο ΥΕΘΑ, εν γνώσει της πολύμηνης καθυστέρησης των οφειλομένων που προκαλεί διπλή ζημία, αφενός στο ΥΠΕΘΑ που οφείλει τόκους (αν οφείλει), αφετέρου στην αγορά από την οποία απομυζεί ρευστότητα;

 

Ακολουθεί το κείμενο της ερώτησης:

 

Σύμφωνα με τις διατάξεις του Π.Δ. 432/1983 (ΦΕΚ Α’162) «Περί της Υγειονομικής Περιθάλψεως των Στρατιωτικών των Ενόπλων Δυνάμεων και του Λιμενικού Σώματος καθώς και των Μελών των οικογενειών τους» και της ΚΥΑ υπ’ αριθ. 55471/10.06.2013 (ΦΕΚ Β’1561), για την προμήθεια φαρμάκων και αναλώσιμων υλικών σε ασθενείς πάσχοντες, συνάπτονται ατομικές συμβάσεις μεταξύ αφενός του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας (ΥΠΕΘΑ), αφετέρου του κατά τόπο ιδιωτικού φαρμακείου, προκειμένου να παρέχει το εκάστοτε φαρμακείο φαρμακευτική υποστήριξη στους ασφαλισμένους του ΥΠΕΘΑ, ήτοι στους υπηρετούντες στο Στρατό Ξηράς, στην Πολεμική Αεροπορία, στο Πολεμικό Ναυτικό και στο Λιμενικό Σώμα. Εναλλακτικώς σε κάποιες περιφερειακές ενότητες (ΠΕ), συνάπτονται «συλλογικές» συμβάσεις μεταξύ αφενός και πάλι του ΥΠΕΘΑ, αφετέρου του Φαρμακευτικού Συλλόγου της ΠΕ, για λογαριασμό όλων των φαρμακείων της ΠΕ.

 

Έτσι, σύμφωνα με το λεκτικό των υπογεγραμμένων (ατομικών) συμβάσεων, η αμοιβή καταβάλλεται από το ΥΠΕΘΑ, από ορισμένες Στρατιωτικές Διαχειρίσεις Χρηματικού, μετά από έλεγχο και έγκριση, σύμφωνα με την κρατική διατίμηση, χωρίς καμία προσαύξηση ή έκπτωση και γίνεται βάσει συνταγών, κατά την παράδοση του φαρμάκου στον ασφαλισμένο. Η μόλις προηγούμενη διατύπωση δεν αφήνει κάποιο περιθώριο παρανόησης: η αμοιβή του φαρμακείου γίνεται απαιτητή αμέσως με την παράδοση του φαρμάκου στον ασφαλισμένο! Στην πράξη όμως, κατίσχυσε μια άτυπη, περίπου τρίμηνη πίστωση, για τον συνήθως νωχελικό κρατικό μηχανισμό. Σύμφωνα ωστόσο με τις πληροφορίες μας και τις διαμαρτυρίες των φαρμακοποιών της Πιερίας, οι οποίοι σημειωτέον ότι συνδέονται μόνον με ατομικές συμβάσεις με το ΥΠΕΘΑ, σήμερα, Ιανουάριο του έτους 2022, εκκρεμούν ακόμη οι πληρωμές από τον Μάρτιο του περασμένου έτους (2021). Μάλιστα, δεν πρόκειται για εξαίρεση, αλλά για μια νέα κατάσταση αναστολής πληρωμών που τείνει να παγιωθεί, καθώς μόλις πριν λίγες ημέρες, τον Δεκέμβριο του 2021 έγιναν οι πληρωμές των μηνών Ιανουαρίου και Φεβρουαρίου του έτους 2021, επομένως σημειώνονται πλέον δεκάμηνες «καθυστερήσεις» πληρωμών.

 

Επειδή κάθε καθυστέρηση εξόφλησης δημιουργεί στον υποκείμενο αυτήν μείωση της ρευστότητάς του, μπορεί δε ακόμη και να τον εξαφανίσει οικονομικά, αν η καθυστέρηση υπερβεί κάποιο εύλογο χρονικό διάστημα που συνηθίζεται στις προκείμενες συναλλαγές.

 

Επειδή η συμπεριφορά του δημοσίου οφείλει να είναι υποδειγματική, ιδίως όταν συναλλάσσεται ως οικονομική μονάδα (fiscus) και μάλιστα συνάπτει αμφοτεροβαρείς συμβάσεις ιδιωτικού δικαίου, η δε αντισυμβατική του συμπεριφορά επισύρει κάποιες συνέπειες.

 

Επειδή, εν προκειμένω, η ανωτέρω περιγραφείσα αναστολή πληρωμών ομοιάζει με αδυναμία ή άρνηση πληρωμών και το ΥΠΕΘΑ δεν μπορεί να συνεχίσει να ζημιώνει αναιτίως την αγορά.

Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:

1. Διέθεσε εγκαίρως το Υπουργείο Οικονομικών στο ΥΠΕΘΑ τις εγγεγραμμένες πιστώσεις έτους 2021 για την πληρωμή των οφειλών του ΥΠΕΘΑ προς τα φαρμακεία της χώρας που εξυπηρέτησαν τους υπηρετούντες σε αυτό;

2. Σημειώνονται οι αυτές υπερβολικές καθυστερήσεις στην εξόφληση των αγορών παρελθόντων μηνών και στα φαρμακεία άλλων ΠΕ;

3. Εφαρμόζονται εν προκειμένω οι γενικώς ισχύοντες όροι συναλλαγών (ΓΟΣ); Τι χρονική πίστωση πρέπει να εφαρμόζεται εν προκειμένω; Με τι επιτόκιο οφείλει το ΥΠΕΘΑ να εξοφλεί τις ληξιπρόθεσμες οφειλές του; Σε τι οικονομική επιβάρυνση λόγω τόκων οδηγείται ο προϋπολογισμός του ΥΠΕΘΑ για τις -συγκριτικά με τις γενικότερες ελληνικές στρατιωτικές δαπάνες- χαμηλές αυτές οφειλές;

4. Τελεί το ΥΠΕΘΑ, αλλά και ο ίδιος ο ΥΕΘΑ, εν γνώσει της πολύμηνης καθυστέρησης των οφειλομένων που προκαλεί διπλή ζημία, αφενός στο ΥΠΕΘΑ που οφείλει τόκους (αν οφείλει), αφετέρου στην αγορά από την οποία απομυζεί ρευστότητα;

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τους κ.κ. Υπουργούς
Οικονομικών
Εθνικής Άμυνας

Θέμα: «ΑΠΛΗΡΩΤΑ ΦΑΡΜΑΚΕΙΑ ΑΠΟ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΜΥΝΑΣ»

Σύμφωνα με τις διατάξεις του Π.Δ. 432/1983 (ΦΕΚ Α’162) «Περί της Υγειονομικής Περιθάλψεως των Στρατιωτικών των Ενόπλων Δυνάμεων και του Λιμενικού Σώματος καθώς και των Μελών των οικογενειών τους» και της ΚΥΑ υπ’ αριθ. 55471/10.06.2013 (ΦΕΚ Β’1561), για την προμήθεια φαρμάκων και αναλώσιμων υλικών σε ασθενείς πάσχοντες, συνάπτονται ατομικές συμβάσεις μεταξύ αφενός του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας (ΥΠΕΘΑ), αφετέρου του κατά τόπο ιδιωτικού φαρμακείου, προκειμένου να παρέχει το εκάστοτε φαρμακείο φαρμακευτική υποστήριξη στους ασφαλισμένους του ΥΠΕΘΑ, ήτοι στους υπηρετούντες στο Στρατό Ξηράς, στην Πολεμική Αεροπορία, στο Πολεμικό Ναυτικό και στο Λιμενικό Σώμα. Εναλλακτικώς σε κάποιες περιφερειακές ενότητες (ΠΕ), συνάπτονται «συλλογικές» συμβάσεις μεταξύ αφενός και πάλι του ΥΠΕΘΑ, αφετέρου του Φαρμακευτικού Συλλόγου της ΠΕ, για λογαριασμό όλων των φαρμακείων της ΠΕ.

Έτσι, σύμφωνα με το λεκτικό των υπογεγραμμένων (ατομικών) συμβάσεων, η αμοιβή καταβάλλεται από το ΥΠΕΘΑ, από ορισμένες Στρατιωτικές Διαχειρίσεις Χρηματικού, μετά από έλεγχο και έγκριση, σύμφωνα με την κρατική διατίμηση, χωρίς καμία προσαύξηση ή έκπτωση και γίνεται βάσει συνταγών, κατά την παράδοση του φαρμάκου στον ασφαλισμένο. Η μόλις προηγούμενη διατύπωση δεν αφήνει κάποιο περιθώριο παρανόησης: η αμοιβή του φαρμακείου γίνεται απαιτητή αμέσως με την παράδοση του φαρμάκου στον ασφαλισμένο! Στην πράξη όμως, κατίσχυσε μια άτυπη, περίπου τρίμηνη πίστωση, για τον συνήθως νωχελικό κρατικό μηχανισμό. Σύμφωνα ωστόσο με τις πληροφορίες μας και τις διαμαρτυρίες των φαρμακοποιών της Πιερίας, οι οποίοι σημειωτέον ότι συνδέονται μόνον με ατομικές συμβάσεις με το ΥΠΕΘΑ, σήμερα, Ιανουάριο του έτους 2022, εκκρεμούν ακόμη οι πληρωμές από τον Μάρτιο του περασμένου έτους (2021). Μάλιστα, δεν πρόκειται για εξαίρεση, αλλά για μια νέα κατάσταση αναστολής πληρωμών που τείνει να παγιωθεί, καθώς μόλις πριν λίγες ημέρες, τον Δεκέμβριο του 2021 έγιναν οι πληρωμές των μηνών Ιανουαρίου και Φεβρουαρίου του έτους 2021, επομένως σημειώνονται πλέον δεκάμηνες «καθυστερήσεις» πληρωμών.

Επειδή κάθε καθυστέρηση εξόφλησης δημιουργεί στον υποκείμενο αυτήν μείωση της ρευστότητάς του, μπορεί δε ακόμη και να τον εξαφανίσει οικονομικά, αν η καθυστέρηση υπερβεί κάποιο εύλογο χρονικό διάστημα που συνηθίζεται στις προκείμενες συναλλαγές.

Επειδή η συμπεριφορά του δημοσίου οφείλει να είναι υποδειγματική, ιδίως όταν συναλλάσσεται ως οικονομική μονάδα (fiscus) και μάλιστα συνάπτει αμφοτεροβαρείς συμβάσεις ιδιωτικού δικαίου, η δε αντισυμβατική του συμπεριφορά επισύρει κάποιες συνέπειες.

Επειδή, εν προκειμένω, η ανωτέρω περιγραφείσα αναστολή πληρωμών ομοιάζει με αδυναμία ή άρνηση πληρωμών και το ΥΠΕΘΑ δεν μπορεί να συνεχίσει να ζημιώνει αναιτίως την αγορά.

Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:

1. Διέθεσε εγκαίρως το Υπουργείο Οικονομικών στο ΥΠΕΘΑ τις εγγεγραμμένες πιστώσεις έτους 2021 για την πληρωμή των οφειλών του ΥΠΕΘΑ προς τα φαρμακεία της χώρας που εξυπηρέτησαν τους υπηρετούντες σε αυτό;
2. Σημειώνονται οι αυτές υπερβολικές καθυστερήσεις στην εξόφληση των αγορών παρελθόντων μηνών και στα φαρμακεία άλλων ΠΕ;
3. Εφαρμόζονται εν προκειμένω οι γενικώς ισχύοντες όροι συναλλαγών (ΓΟΣ); Τι χρονική πίστωση πρέπει να εφαρμόζεται εν προκειμένω; Με τι επιτόκιο οφείλει το ΥΠΕΘΑ να εξοφλεί τις ληξιπρόθεσμες οφειλές του; Σε τι οικονομική επιβάρυνση λόγω τόκων οδηγείται ο προϋπολογισμός του ΥΠΕΘΑ για τις -συγκριτικά με τις γενικότερες ελληνικές στρατιωτικές δαπάνες- χαμηλές αυτές οφειλές;
4. Τελεί το ΥΠΕΘΑ, αλλά και ο ίδιος ο ΥΕΘΑ, εν γνώσει της πολύμηνης καθυστέρησης των οφειλομένων που προκαλεί διπλή ζημία, αφενός στο ΥΠΕΘΑ που οφείλει τόκους (αν οφείλει), αφετέρου στην αγορά από την οποία απομυζεί ρευστότητα;
Οι ερωτώντες Βουλευτές
Σκούφα Ελισσάβετ (Μπέττυ)

Αυλωνίτης Αλέξανδρος –Χρήστος
Βαρδάκης Σωκράτης
Γκιόλας Ιωάννης
Ελευθεριάδου Σουλτάνα
Θραψανιώτης Εμμανουήλ
Κασιμάτη Νίνα
Καφαντάρη Χαρούλα
Μάλαμα Κυριακή
Μάρκου Κωνσταντίνος
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μουζάλας Ιωάννης
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Μωραΐτης Αθανάσιος (Θάνος)
Παπαδόπουλος Αθανάσιος (Σάκης )
Παπαηλιού Γιώργος
Πούλου Παναγιού (Γιώτα )
Ραγκούσης Ιωάννης
Σκουρολιάκος Παναγιώτης (Πάνος)
Συρμαλένιος Νικόλαος
Τελιγιορίδου Ολυμπία
Τζάκρη Θεοδώρα
Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος
Τσίπρας Γεώργιος
Φάμελλος Σωκράτης
Χαρίτου Δημήτριος
Χρηστίδου Ραλλία

 



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ