ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

14/01/2022

Ερώτηση 30 βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ - ΠΣ: Σημαντικά προβλήματα προκύπτουν από την εκ νέου ενεργοποίηση της διαγωνιστικής διαδικασίας για τον νέο Β.Ο.Α.Κ. όσον αφορά στο τμήμα Χανιά/Χερσόνησος

Ερώτηση 30 βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ - ΠΣ: Σημαντικά προβλήματα προκύπτουν από την εκ νέου ενεργοποίηση της διαγωνιστικής διαδικασίας για τον νέο Β.Ο.Α.Κ. όσον αφορά στο τμήμα Χανιά/Χερσόνησος




14/1/2022

 

 

Ερώτηση προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κατέθεσαν 30 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία με πρωτοβουλία του βουλευτή Χανιών Παύλου Πολάκη και θέμα: «Σημαντικά προβλήματα προκύπτουν από την εκ νέου ενεργοποίηση της διαγωνιστικής διαδικασίας για τον νέο Β.Ο.Α.Κ. όσον αφορά στο τμήμα Χανιά/Χερσόνησος»

Οι βουλευτές της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης επισημαίνουν:

- Τον Μάιο του 2021, δηλαδή με καθυστέρηση περίπου 24 μηνών, η κυβέρνηση αποφάσισε να συνεχίσει και να ενεργοποιήσει εκ νέου τη διαγωνιστική διαδικασία που είχε παραλάβει για την υλοποίηση του νέου Β.Ο.Α.Κ.

- Δυστυχώς, όμως, μετά την ολοκλήρωση της περίπου εξάμηνης διαβούλευσης κατά την οποία κατατέθηκαν τεκμηριωμένες προτάσεις από το Τεχνικό Επιμελητήριο, τους Δήμους αλλά και από φορείς πολιτών, με στόχο την βελτίωση της χάραξης του έργου, καμία από αυτές δεν φαίνεται να έχει μέχρι στιγμής ληφθεί υπόψη.

- Είναι χαρακτηριστικό ότι, η κατατεθείσα προς αδειοδότηση Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) του τμήματος Χανιά/Χερσόνησος, από τα συνολικά 157,5 χλμ. αφορά μόνο στα 107χλμ περίπου, ενώ δεν συμπεριλαμβάνει τις παρακάμψεις των πόλεων Ηρακλείου, Ρεθύμνου και Χανίων.

- Στις 26 Οκτωβρίου 2021 έγινε η 1η επίσημη υποβολή του Προγρ/τος ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ 2021-2027, σύμφωνα με την οποία το τμήμα Χανιά/Χερσόνησος αποτελεί στρατηγικής σημασίας έργο, μήκους 154 χλμ., το οποίο θα υλοποιηθεί με σύμβαση παραχώρησης και με συνολικό προϋπολογισμό 1,605 δις. € (προ ΦΠΑ), εκ των οποίων η ιδιωτική συμμετοχή εκτιμάται σε 650 εκ. ευρώ.

- Από τα 2,2 δις € του προγράμματος, προβλέπονται περίπου 367εκ. € αποκλειστικά για το έργο παραχώρησης του ΒΟΑΚ που αφορά στο τμήμα Χανιά/ Χερσόνησος (85% ευρωπαϊκή και 15% εθνική), ποσό που υπολείπεται σαφώς από τα 600 εκ. € που είχαν ανακοινωθεί από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών κατά την παρουσίαση του έργου στα Χανιά, τον Μάιο 2021.

- Επιπλέον, από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, έχει δεσμευτεί το ποσό των 427 εκ € για ολόκληρο τον ΒΟΑΚ (Κίσσαμος/Σητεία) εκ των οποίων τα 186 εκ € έχουν ήδη δεσμευτεί για το δημόσιο έργο που αφορά στο τμήμα Νεάπολη/Άγιος Νικόλαος ενώ περίπου 100 εκ € αναμένεται να δεσμευτούν για το τμήμα Χερσόνησος/Νεάπολη. Από τα παραπάνω προκύπτει ότι, για το τμήμα Χανιά/χερσόνησος αναμένεται ότι δεν θα απομείνουν περισσότερα από 140 εκ €.

- Συμπερασματικά, από τα δυο χρηματοδοτικά εργαλεία έχουν εξασφαλιστεί το πολύ 510 εκ € (367 εκ + 140 εκ=507 εκ €), ποσό το οποίο (ακόμη και αν ληφθούν υπόψη τυχόν εκπτώσεις που θα δοθούν), υπολείπεται σημαντικά από αυτό που έχει προϋπολογιστεί για το έργο.

- Τα προσδοκώμενα έσοδα από τα διόδια του έργου, όπως αποκαλύφτηκε πρόσφατα σε ΜΜΕ, αναμένεται να ξεπεράσουν τα 2 δις €, μεγάλο μέρος των οποίων αναμένεται, βάσει των κυκλοφοριακών φόρτων, ότι θα πληρωθεί από τους κατοίκους των μεγάλων πόλεων που θα κινούνται καθημερινά χρησιμοποιώντας το δρόμο για μικρές αποστάσεις,

Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός,

1. Προτίθεται να δεχτεί και ποιες από τις τεκμηριωμένες προτάσεις που έχουν κατατεθεί για τη βελτίωση της χάραξης στις περιοχές Καλυβών, Αρμένων, Ανατολικού και Δυτικού Αποκόρωνα, η υιοθέτηση των οποίων αποτελεί άλλωστε και προϋπόθεση για την θετική γνωμοδότηση του Περιφερειακού Συμβουλίου και των εμπλεκόμενων Δήμων;

2. Πότε σκοπεύει να καταθέσει προς διαβούλευση την ΜΠΕ της παράκαμψης Χανίων;

3. Πώς προτίθεται να καλύψει το χρηματοδοτικό κενό που προκύπτει για την υλοποίηση του έργου Χανιά/Χερσόνησος;

4. Πότε και σε ποιο χρηματοδοτικό πρόγραμμα σκοπεύει να εντάξει το σημαντικό έργο της σύνδεσης του ΒΟΑΚ με το διεθνές αεροδρόμιο Χανίων και το λιμένα της Σούδας;

5. Σε ποια σημεία του τμήματος Χανιά/Χερσόνησος έχει προβλέψει διόδια; Υπάρχει κάποιο σχέδιο ελάφρυνσης του τοπικού πληθυσμού από την πληρωμή αυτών;

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών

Θέμα: «Σημαντικά προβλήματα προκύπτουν από την εκ νέου ενεργοποίηση της διαγωνιστικής διαδικασίας για τον νέο Β.Ο.Α.Κ. όσον αφορά στο τμήμα Χανιά/Χερσόνησος»

Τον Μάιο του 2021, δηλαδή με καθυστέρηση περίπου 24 μηνών, η κυβέρνηση αποφάσισε να συνεχίσει και να ενεργοποιήσει εκ νέου τη διαγωνιστική διαδικασία που είχε παραλάβει για την υλοποίηση του νέου Β.Ο.Α.Κ. Δυστυχώς, όμως, μετά την ολοκλήρωση της περίπου εξάμηνης διαβούλευσης κατά την οποία κατατέθηκαν τεκμηριωμένες προτάσεις από το Τεχνικό Επιμελητήριο, τους Δήμους αλλά και από φορείς πολιτών, με στόχο την βελτίωση της χάραξης του έργου, καμία από αυτές δεν φαίνεται να έχει μέχρι στιγμής ληφθεί υπόψη. Είναι χαρακτηριστικό ότι, η κατατεθείσα προς αδειοδότηση Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) του τμήματος Χανιά/Χερσόνησος, από τα συνολικά 157,5 χλμ.  αφορά μόνο στα 107χλμ περίπου, ενώ δεν συμπεριλαμβάνει τις παρακάμψεις των πόλεων Ηρακλείου, Ρεθύμνου και Χανίων.

Στις 26 Οκτωβρίου 2021 έγινε η 1η επίσημη υποβολή του Προγρ/τος ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ 2021-2027, σύμφωνα με την οποία το τμήμα Χανιά/Χερσόνησος αποτελεί στρατηγικής σημασίας έργο, μήκους 154 χλμ., το οποίο θα υλοποιηθεί με σύμβαση παραχώρησης και με συνολικό προϋπολογισμό 1,605 δις. € (προ ΦΠΑ), εκ των οποίων η ιδιωτική συμμετοχή εκτιμάται σε 650 εκ. ευρώ. Από τα 2,2 δις € του προγράμματος, προβλέπονται περίπου 367εκ. € αποκλειστικά για το έργο παραχώρησης του ΒΟΑΚ που αφορά στο τμήμα Χανιά/ Χερσόνησος (85% ευρωπαϊκή και 15% εθνική), ποσό που υπολείπεται σαφώς από τα 600 εκ. € που είχαν ανακοινωθεί από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών κατά την παρουσίαση του έργου στα Χανιά, τον Μάιο 2021.
Επιπλέον, από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, έχει δεσμευτεί το ποσό των 427 εκ € για ολόκληρο τον ΒΟΑΚ (Κίσσαμος/Σητεία) εκ των οποίων τα 186 εκ € έχουν ήδη δεσμευτεί για το δημόσιο έργο που αφορά στο τμήμα Νεάπολη/Άγιος Νικόλαος ενώ περίπου 100 εκ € αναμένεται να δεσμευτούν για το τμήμα Χερσόνησος/Νεάπολη. Από τα παραπάνω προκύπτει ότι, για το τμήμα Χανιά/χερσόνησος αναμένεται ότι δεν θα απομείνουν περισσότερα από 140 εκ €.
Συμπερασματικά, από τα δυο χρηματοδοτικά εργαλεία έχουν εξασφαλιστεί το πολύ 510 εκ € (367 εκ + 140 εκ=507 εκ €), ποσό το οποίο (ακόμη και αν ληφθούν υπόψη τυχόν εκπτώσεις που θα δοθούν), υπολείπεται σημαντικά από αυτό που έχει προϋπολογιστεί για το έργο.  
Πέρα, όμως, από αυτό προκύπτει ότι αναγκαία οδικά έργα όπως η σύνδεση του ΒΟΑΚ με το διεθνές αεροδρόμιο Χανίων και το λιμένα της Σούδας (έργο που έχει χαρακτηριστεί ως Εθνικού Επιπέδου, Ειδικού και Σημαντικού και έχει ενταχθεί στον προγραμματικό σχεδιασμό του Υπουργείου Υποδομών) δεν έχουν εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, δεδομένου ότι μέχρι στιγμής στο ΕΣΠΑ προβλέπεται η ένταξη μόνο του τμήματος Χανιά/Χερσόνησος.
Τέλος, από την κατατεθείσα ΜΠΕ για το τμήμα Χανιά/Χερσόνησος απουσιάζουν τα σημεία στα οποία ενδεχομένως θα τοποθετηθούν σταθμοί διοδίων, οι οποίοι σύμφωνα με τις ανακοινώσεις της κυβέρνησης θα αφορούν στο σύνολο των μετακινούμενων οχημάτων. Τα προσδοκώμενα έσοδα από τα διόδια του έργου, όπως αποκαλύφτηκε πρόσφατα σε ΜΜΕ, αναμένεται να ξεπεράσουν τα 2 δις €, μεγάλο μέρος των οποίων αναμένεται, βάσει των κυκλοφοριακών φόρτων, ότι θα πληρωθεί από τους κατοίκους των μεγάλων πόλεων που θα κινούνται καθημερινά χρησιμοποιώντας το δρόμο για μικρές αποστάσεις,
Επειδή, η διαβούλευση με τους φορείς και τις τοπικές κοινωνίες  για την κατά το δυνατόν περισσότερο κοινώς αποδεκτή χάραξη του έργου κινδυνεύει να καταστεί προσχηματική.

Επειδή, η χρηματοδότηση που έχει ανακοινωθεί μέχρι στιγμής, υστερεί κατά πολύ της απαιτούμενης για την υλοποίηση του έργου Χανιά/Χερσόνησος.  

Επειδή, το εθνικής σημασίας έργο της σύνδεσης του ΒΟΑΚ με το διεθνές αεροδρόμιο Χανίων και το λιμένα της Σούδας, μέχρι στιγμής, δεν έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση.

Επειδή, από την κατατεθείσα ΜΠΕ στο τμήμα Χανιά/Χερσόνησος απουσιάζει το τμήμα της παράκαμψης Χανίων και τα σημεία στα οποία ενδεχομένως θα τοποθετηθούν σταθμοί διοδίων.

Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός,

1. Προτίθεται να δεχτεί και ποιες από τις τεκμηριωμένες προτάσεις που έχουν κατατεθεί για τη βελτίωση της χάραξης στις περιοχές Καλυβών, Αρμένων, Ανατολικού και Δυτικού Αποκόρωνα, η υιοθέτηση των οποίων αποτελεί άλλωστε και προϋπόθεση για την θετική γνωμοδότηση του Περιφερειακού Συμβουλίου και των εμπλεκόμενων Δήμων;
2. Πότε σκοπεύει να καταθέσει προς διαβούλευση την ΜΠΕ της παράκαμψης Χανίων;
3. Πώς προτίθεται να καλύψει το χρηματοδοτικό κενό που προκύπτει για την υλοποίηση του έργου Χανιά/Χερσόνησος;
4. Πότε και σε ποιο χρηματοδοτικό πρόγραμμα σκοπεύει να εντάξει το σημαντικό έργο της σύνδεσης του ΒΟΑΚ με το διεθνές αεροδρόμιο Χανίων και το λιμένα της Σούδας;
5. Σε ποια σημεία του τμήματος Χανιά/Χερσόνησος έχει προβλέψει διόδια; Υπάρχει κάποιο σχέδιο ελάφρυνσης του τοπικού πληθυσμού από την πληρωμή αυτών;

Οι ερωτώντες Βουλευτές

Πολάκης Παύλος
Αβραμάκης Ελευθέριος
Αναγνωστοπούλου Αθανασία (Σια)
Αυγέρη Θεοδώρα
Βαρδάκης Σωκράτης
Βερναρδάκης Χριστόφορος
Γιαννούλης Χρήστος
Ζαχαριάδης Κωνσταντίνος
Ηγουμενίδης Νικόλαος
Θραψανιώτης Εμμανουήλ
Καλαματιανός Διονύσιος-Χαράλαμπος
Κάτσης Μάριος
Καφαντάρη Χαρά
Κόκκαλης Βασίλειος
Μαμουλάκης Χαράλαμπος (Χάρης)
Μεικόπουλος Αλέξανδρος
Μουζάλας Γιάννης
Μπάρκας Κώνσταντίνος
Μπουρνούς Ιωάννης
Μωραίτης Θάνος
Νοτοπούλου Αικατερίνη
Ξενογιαννακοπούλου Μαριλίζα
Πούλου Παναγιού
Σαντορινιός Νεκτάριος
Σκουρολιάκος Παναγιώτης (Πάνος)
Σκούφα Ελισσάβετ (Μπέτυ)
Τζάκρη Θεοδώρα
Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος
Τσίπρας Γιώργος
Χρηστίδου Ραλλία



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ