ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

17/01/2022

Ερώτηση βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ σχετικά με τις απολύσεις εργαζομένων και τις αντεργατικές πρακτικές της ΚΤΕΛ Ζακύνθου

Ερώτηση βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ σχετικά με τις απολύσεις εργαζομένων και τις αντεργατικές πρακτικές της ΚΤΕΛ Ζακύνθου



Ερώτηση προς τους Υπουργούς και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων σχετικά με τις απολύσεις εργαζομένων και τις αντεργατικές πρακτικές της ΚΤΕΛ Ζακύνθου υπέβαλαν 28 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία με πρωτοβουλία των Τομεαρχών Υποδομών και Μεταφορών και Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Νίκου Παππά και Μαριλίζας Ξενογιαννακοπούλου.

Οι βουλευτές επισημαίνουν ότι τα τελευταία χρόνια με αφορμή και πρόσχημα την πανδημία covid-19 πραγματοποιούνται στις ΚΤΕΛ σε πολλές περιοχές της χώρας αντεργατικές πρακτικές και παράνομες και καταχρηστικές απολύσεις εργαζομένων με την ανοχή της κυβέρνησης της ΝΔ. Αναφέρουν ως χαρακτηριστική την περίπτωση των συνεχιζόμενων αντεργατικών πρακτικών και των απολύσεων εργαζομένων, μεταξύ των οποίων και συνδικαλιστών, της ΚΤΕΛ Ζακύνθου και θέτουν μία σειρά από ερωτήματα στους Υπουργούς:

-Ποιά μέτρα προτίθενται να λάβουν προκειμένου να ανακληθούν οι παράνομες απολύσεις και να σταματήσουν οι αντεργατικές ενέργειες της ΚΤΕΛ Ζακύνθου;

-Σε ποιές ενέργειες έχει προβεί το ΣΕΠΕ στις συγκεκριμένες περιπτώσεις και γιατί δεν υπήρξαν αποτελεσματικοί προηγούμενοι έλεγχοι αντιμετώπισης των συστηματικών αντεργατικών πρακτικών της ΚΤΕΛ Ζακύνθου;

-Ποιος είναι ο αριθμός του προσωπικού που απασχολείται στο ΚΤΕΛ Ζακύνθου σε σχέση με τις προβλεπόμενες οργανικές θέσεις και τις ανάγκες μίας περιοχής με σημαντική τουριστική κίνηση;

-Ποια μέτρα προτίθενται να λάβουν ώστε να τηρηθούν από το ΚΤΕΛ Ζακύνθου οι διατάξεις των άρθρων 8 παρ. 6 του ν. 2963/2001 και 1 του ν. 2446/1996, σύμφωνα με τις οποίες απαγορεύεται η χρήση από τα ΚΤΕΛ τουριστικών λεωφορείων για την εκτέλεση του συγκοινωνιακού έργου, με μοναδική εξαίρεση την περίπτωση κατά την οποία υπάρχει αυξημένη επιβατική κίνηση;

-Ποια μέτρα προτίθενται να λάβουν ώστε να εξασφαλίσουν ότι το έργο της μεταφοράς μαθητών που έχει αναλάβει το ΚΤΕΛ Ζακύνθου εκτελείται από το ίδιο και όχι από υπεργολάβους με οχήματα αγνώστων προδιαγραφών;

-Ποιες κυρώσεις έχουν επιβληθεί μέχρι σήμερα στο ΚΤΕΛ Ζακύνθου για παραβίαση των άρθρων 8 παρ. 6 του ν. 2963/2001 και 1 του ν. 2446.1996 και για παραβίαση των χρονικών ορίων εργασίας;

-Ποιες πρωτοβουλίες εποπτείας θα αναλάβετε προκειμένου να διασφαλισθούν οι εργασιακές σχέσεις στις ΚΤΕΛ σε όλη τη χώρα, καθώς και η διασφάλιση αποτελεσματικών ελέγχων για την αντιμετώπιση αντεργατικών πρακτικών και αυθαίρετων απολύσεων;


Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης.

 

 


ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τους κ.κ. Υπουργούς

Υποδομών & Μεταφορών

Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων


Θέμα: Απολύσεις εργαζομένων και αντεργατικές πρακτικές της ΚΤΕΛ Ζακύνθου

Τα τελευταία χρόνια με αφορμή και πρόσχημα την πανδημία covid-19 πραγματοποιούνται στις ΚΤΕΛ σε πολλές περιοχές της χώρας αντεργατικές πρακτικές και παράνομες και καταχρηστικές απολύσεις εργαζομένων με την ανοχή της κυβέρνησης της ΝΔ. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση των συνεχιζόμενων αντεργατικών πρακτικών και των απολύσεων εργαζομένων, μεταξύ των οποίων και συνδικαλιστών, της ΚΤΕΛ Ζακύνθου.

Συγκεκριμένα, οδηγός που είχε προσληφθεί από μετόχους του ΚΤΕΛ Ζακύνθου και απασχολήθηκε επί 3ετία δυνάμει 10 αλλεπάλληλων διαδοχικών συμβάσεων εργασίας ορισμένου χρόνου απολύθηκε την 31.1.2021, χωρίς αποζημίωση, μετά την άρνησή του να δεχθεί πρόταση των εργοδοτών για μετατροπή της σύμβασής του από πλήρους σε μερικής απασχόλησης και αμέσως μετά τη λήξη του μέτρου της αναστολής της σύμβασής του βάσει των μέτρων για την υγειονομική κρίση. Η απόλυσή του κρίθηκε άκυρη με απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Ζακύνθου, επειδή α) οφείλεται σε μη αποδοχή πρότασης για μετατροπή της σύμβασης σε μερικής απασχόλησης και β) συνέβη σε χρόνο κατά τον οποίο η απόλυση απαγορευόταν λόγω της προηγηθείσας αναστολής της σύμβασης.

Η ΚΤΕΛ Ζακύνθου αρνήθηκε να αποδεχθεί τις υπηρεσίες έξι οδηγών της, δυο εκ των οποίων είναι συνδικαλιστές, από την 1.8.2021, μετά την επί 15μηνο θέση της σύμβασης εργασίας τους σε αναστολή σύμφωνα με τα μέτρα για την υγειονομική κρίση. Σε πρώτο χρόνο, κατά τη συζήτηση εργατικής διαφοράς, η ΚΤΕΛ Ζακύνθου δεν επικαλέστηκε κανένα λόγο για την άρνηση να αποδέχεται τις υπηρεσίες των έξι οδηγών, ενώ παράλληλα μίσθωνε τουριστικά λεωφορεία με οδηγό για την εκτέλεση του συγκοινωνιακού έργου και υπεραπασχολούσε μετόχους οδηγούς.

Τον Οκτώβριο η ΚΤΕΛ Ζακύνθου κίνησε διαδικασία ενημέρωσης και διαβούλευσης σύμφωνα με το Π.Δ. 240/2006, στην οποία κάλεσε τους προαναφερόμενους έξι οδηγούς, με θέμα την «κατάργηση θέσεων». Πραγματοποιήθηκε ανταλλαγή υπομνημάτων με τα οποία ζητήθηκαν από τους εργαζόμενους συγκεκριμένα οικονομικά στοιχεία για την παρούσα οικονομική κατάσταση της επιχείρησης και στοιχεία αναφορικά με τις μισθώσεις τουριστικών λεωφορείων και την υπεραπασχόληση μετόχων - οδηγών, από την πλευρά δε της επιχείρησης, αφού χαρακτηρίστηκαν τα αιτήματα των εργαζόμενων ως «ψευτοσυνδικαλισμός», δεν χορηγήθηκε κανένα στοιχείο πλην των δημοσιευμένων ισολογισμών που αφορούσαν το 2020, κατά μεγάλο μέρος του οποίου υπήρχε πλήρης απαγόρευση κυκλοφορίας και ως εκ τούτου ελάχιστα έσοδα. Μετά το τελευταίο υπόμνημα των εργαζομένων, με το οποίο επέμειναν στο αίτημά τους για χορήγηση στοιχείων, η ΚΤΕΛ Ζακύνθου ουδέν απάντησε και εγκατέλειψε τη διαδικασία του Π.Δ. 240/2006.

Είκοσι ημέρες μετά, και αφού η ΚΤΕΛ Ζακύνθου, αν και είχε εγκαταλείψει τη διαδικασία ενημέρωσης για την κατάργηση θέσεων, εξακολουθούσε να μην απασχολεί πραγματικά τους έξι οδηγούς, αυτοί άσκησαν ενώπιον του Μονομελούς Πρωτοδικείου Ζακύνθου την από 8.11.2021 αίτηση ασφαλιστικών μέτρων με την οποία ζητούσαν να γίνονται πραγματικά αποδεκτές οι υπηρεσίες τους. Την 10.11.2021, μερικές ώρες μετά την κοινοποίηση στην επιχείρηση, με δικαστικό επιμελητή, της αίτησης ασφαλιστικών μέτρων, η τελευταία κοινοποίησε στους 4 εξ αυτών (σε όσους δεν είχαν συνδικαλιστική ιδιότητα) έγγραφα απόλυσής τους.

Την 11.1.2022, παραμονή της δικασίμου για την οποία είχε οριστεί η συζήτηση της αίτησης ασφαλιστικών μέτρων, κοινοποιήθηκαν έγγραφα απόλυσης και στους δυο ακόμα οδηγούς που έχουν από το νόμο ιδιότητα προστατευόμενου από την απόλυση συνδικαλιστικού στελέχους, με την αιτιολογία της «κατάργησης θέσεων της ειδικότητάς τους». Έχει υποβληθεί σχετική καταγγελία στην Επιθεώρηση Εργασίας και θα ακολουθήσουν δικαστικές ενέργειες.
Το Νοέμβριο του 2021 απολύθηκε ένας ακόμα εργαζόμενος από το ΚΤΕΛ Ζακύνθου, με εικοσαετή υπηρεσία στην επιχείρηση, χωρίς αιτιολογία και παρανόμως, διότι βρισκόταν σε κανονική άδεια.

Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

1. Ποιά μέτρα προτίθενται να λάβουν προκειμένου να ανακληθούν οι παράνομες απολύσεις και να σταματήσουν οι αντεργατικές ενέργειες της ΚΤΕΛ Ζακύνθου;

2. Σε ποιες ενέργειες έχει προβεί το ΣΕΠΕ στις συγκεκριμένες περιπτώσεις και γιατί δεν υπήρξαν αποτελεσματικοί προηγούμενοι έλεγχοι αντιμετώπισης των συστηματικών αντεργατικών πρακτικών της ΚΤΕΛ Ζακύνθου;

3. Ποιος είναι ο αριθμός του προσωπικού που απασχολείται στο ΚΤΕΛ Ζακύνθου σε σχέση με τις προβλεπόμενες οργανικές θέσεις και τις ανάγκες μίας περιοχής με σημαντική τουριστική κίνηση;

4. Ποια μέτρα προτίθενται να λάβουν ώστε να τηρηθούν από το ΚΤΕΛ Ζακύνθου οι διατάξεις των άρθρων 8 παρ. 6 του ν. 2963/2001 και 1 του ν. 2446/1996, σύμφωνα με τις οποίες απαγορεύεται η χρήση από τα ΚΤΕΛ τουριστικών λεωφορείων για την εκτέλεση του συγκοινωνιακού έργου, με μοναδική εξαίρεση την περίπτωση κατά την οποία υπάρχει αυξημένη επιβατική κίνηση;

5. Ποια μέτρα προτίθενται να λάβουν ώστε να εξασφαλίσουν ότι το έργο της μεταφοράς μαθητών που έχει αναλάβει το ΚΤΕΛ Ζακύνθου εκτελείται από το ίδιο και όχι από υπεργολάβους με οχήματα αγνώστων προδιαγραφών;

6. Ποιες κυρώσεις έχουν επιβληθεί μέχρι σήμερα στο ΚΤΕΛ Ζακύνθου για παραβίαση των άρθρων 8 παρ. 6 του ν. 2963/2001 και 1 του ν. 2446.1996 και για παραβίαση των χρονικών ορίων εργασίας;

7. Ποιες πρωτοβουλίες εποπτείας θα αναλάβουν προκειμένου να διασφαλισθούν οι εργασιακές σχέσεις στις ΚΤΕΛ σε όλη τη χώρα, καθώς και η διασφάλιση αποτελεσματικών ελέγχων για την αντιμετώπιση αντεργατικών πρακτικών και αυθαίρετων απολύσεων;

Οι ερωτώντες Βουλευτές

Ξενογιαννακοπούλου Μαριλίζα

Παππάς Νίκος

Αναγνωστοπούλου Σία

Αραχωβίτης Σταύρος

Αυγέρη Δώρα

Αυλωνίτης Αλέξανδρος – Χρήστος

Βαρδάκης Σωκράτης

Βαρεμένος Γιώργος

Βέττα Καλλιόπη

Γιαννούλης Χρήστος

Γκιόλας Γιάννης

Θραψανιώτης Μανόλης

Καφαντάρη Χαρά

Μάλαμα Κυριακή

Μάρκου Κώστας

Μπάρκας Κώστας

Νοτοπούλου Κατερίνα

Πούλου Γιώτα

Ραγκούσης Γιάννης

Σαντορινιός Νεκτάριος

Σκουρλέτης Πάνος

Σκουρολιάκος Πάνος

Σκούφα Μπέττυ

Συρμαλένιος Νίκος

Τριαννταφυλλίδης Αλέξανδρος

Φάμελλος Σωκράτης

Φωτιού Θεανώ

Χρηστίδου Ραλλία



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ