ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

01/02/2022

Ερώτηση βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ: Να ανακληθεί η απαράδεκτη απόλυση εργαζόμενου συνδικαλιστή σε πλατφόρμα ταχυδιανομής και να αναγνωριστούν επιτέλους τα δικαιώματα των εργαζομένων σε αυτούς τους κλάδους της οικονομίας

Ερώτηση βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ: Να ανακληθεί η απαράδεκτη απόλυση εργαζόμενου συνδικαλιστή σε πλατφόρμα ταχυδιανομής και να αναγνωριστούν επιτέλους τα δικαιώματα των εργαζομένων σε αυτούς τους κλάδους της οικονομίας



ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων

ΘΕΜΑ: Να ανακληθεί η απαράδεκτη απόλυση εργαζόμενου συνδικαλιστή σε πλατφόρμα ταχυδιανομής και να αναγνωριστούν επιτέλους τα δικαιώματα των εργαζομένων σε αυτούς τους κλάδους της οικονομίας.
Σύμφωνα με την από 28.01.2022 ανακοίνωση-καταγγελία της ΓΣΕΕ η εταιρεία διανομών WOLT παράνομα και καταχρηστικά προχώρησε στην απόλυση συνδικαλιστή εργαζόμενου επειδή κάλεσε τους συναδέλφους του να μην κάνουν διανομές λόγω των αντίξοων καιρικών συνθηκών. Στην ανακοίνωση ακόμη περιλαμβάνονται τα εξής: […] Ο Αντιπρόεδρος του Σωματείου Επισιτισμού και Τουρισμού Ηρακλείου, ο οποίος και απολύθηκε, έπραξε το αυτονόητο. Λειτούργησε σύμφωνα με το νόμο αφού είχε εκδοθεί σχετικό ΦΕΚ για καθεστώς αργίας στο χώρο των διανομέων. Η ΓΣΕΕ απαιτεί από την εταιρεία WOLT να πάρει πίσω εδώ και τώρα την απόλυση του συναδέλφου, αλλιώς θα βρει απέναντί της σύσσωμο το συνδικαλιστικό κίνημα. Το αρμόδιο Υπουργείο πρέπει να παρέμβει άμεσα όπως και η Επιθεώρηση Εργασίας και να επιβάλουν τις προβλεπόμενες κυρώσεις. […]
Είχε προηγηθεί σχετική ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων στον Επισιτισμό-Τουρισμό (ΠΟΕΕΤ) με την καταγγελία ότι ο εργαζόμενος συνδικαλιστής απολύθηκε επειδή ζήτησε να εφαρμοστούν τα μέτρα προστασίας που είχε εξαγγείλει η ίδια η κυβέρνηση και συγκεκριμένα τη διακοπή της διανομής λόγω ακραίων καιρικών φαινομένων.
Η εταιρεία από τη μεριά της μεταξύ άλλων στην ανακοίνωση της για το θέμα σημειώνει: […] Ο εν λόγω διανομέας δεν υπήρξε ποτέ εργαζόμενος της Wolt, άρα δεν τίθεται ζήτημα απόλυσής του. Συνεργάστηκε με την πλατφόρμα μας ως ελεύθερος επαγγελματίας και η συνεργασία μας ολοκληρώθηκε για λόγους επιχειρησιακούς, στο πλαίσιο της διαχείρισης της εμπορικής μας παρουσίας στην Κρήτη, που δε συσχετίζονται με την συνδικαλιστική του ιδιότητα.[…].
Σύμφωνα με νεότερη ανακοίνωση της ΠΟΕΕΤ (31/1/2022) και όσα αποκαλύφθηκαν στα μέσα μαζικής ενημέρωσης, ενώ χιονόπτωση στο Ηράκλειο της Κρήτης υπήρξε και την Κυριακή 23/1/22, η εργοδότρια εταιρεία ενημέρωνε με μηνύματα τους διανομείς ότι οι παραγγελίες στο Ηράκλειο θα παραμείνουν κλειστές μέχρι τις 5μμ (και επομένως μετά θα συνεχιστούν κανονικά) ενώ παράλληλα ενεργοποιούσε «μπόνους» € 2 για τις νυχτερινές (και πλέον επικίνδυνες) ώρες. Επίσης, με άλλο μήνυμα η εργοδότρια εταιρεία ενεργοποιεί μπόνους € 1.10/παραγγελία καθ’ όλη τη διάρκεια της 25ης Ιανουαρίου. Στα μηνύματα αυτά, βέβαια, φροντίζει εντελώς προσχηματικά να συστήσει στους διανομείς να οδηγούν με ασφάλεια και προσοχή(!) ή αν οι συνθήκες «δεν εμπνέουν» να μην διανείμουν. Η ΠΟΕΕΤ επισημαίνει, επίσης, ότι η εργοδότρια εταιρεία την αμέσως επόμενη ημέρα γνωστοποίησε στον εργαζόμενο συνδικαλιστή ότι διακόπτεται η συνεργασία τους δήθεν στο πλαίσιο επιχειρησιακής αναδιάρθρωσης, η οποία περιελάμβανε αποκλειστικά και μόνο την δική του απόλυση.
Επισημαίνεται ότι ήδη από το Σάββατο 22 Ιανουαρίου 2022, το Υπουργείο Εργασίας είχε εκδώσει Δελτίο τύπο, με το οποίο συνέστηνε και υπενθύμιζε στους εργοδότες τις υποχρεώσεις τους να λαμβάνουν μέτρα για την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων κάνοντας ειδική μνεία στους εργαζόμενους που απασχολούνται σε εξωτερικούς χώρους, ενώ για τους διανομείς υπενθύμιζε την υποχρέωση των εργοδοτών να εφοδιάσουν τους εργαζόμενους με τον κατάλληλο εξοπλισμό επισημαίνοντας ότι «Προέχει η προστασία των εργαζομένων διανομέων, κυρίως δε κατά τις βραδινές ώρες που οι συνθήκες θα γίνουν ακόμη πιο δύσκολες» (ήτοι τις ώρες που η εργοδότρια εταιρεία καλούσε τους εργαζόμενους να προβούν σε διανομές ενεργοποιώντας μπόνους).
Από όλα τα παραπάνω, προκύπτει με σαφήνεια η αδήριτη ανάγκη ρύθμισης των εργασιακών σχέσεων και ενίσχυσης των εργασιακών δικαιωμάτων των εργαζόμενων στους σημαντικούς αυτούς κλάδους της οικονομίας και παράλληλα η ενίσχυση του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας, με τρόπο ουσιαστικό και όχι προσχηματικό με τη σύσταση ανεξάρτητης αρχής και την απεμπλοκή του καθ’ ύλην αρμόδιου υπουργού από την υποχρέωση ελέγχου της αγοράς εργασίας, όπως ήδη έχουμε επισημάνει εμφατικά. Ως προς τις εργασιακές σχέσεις, αποδεικνύεται περίτρανα ότι θα πρέπει να απαλειφθεί άμεσα το φαινόμενο της εικονικής εργασιακής σχέσης των φερόμενων ως «συνεργατών» στις πλατφόρμες ταχυδιανομής, καθώς στη βάση τους είναι αμιγώς εξαρτημένες σχέσεις εργασίας. Κάθε μια από αυτές τις θέσεις εργασίας πρέπει και μπορεί να μετατραπεί σε σύμβαση αορίστου χρόνου πριν επιβληθεί καθολικά ως εργασιακό μοντέλο η εργολαβική μορφή ενοικίασης εργαζομένων και η εικονική συνεργασία. Ήδη άλλες πλατφόρμες ξεπηδούν αποκλειστικά με τέτοιου τύπου εικονικές συνεργασίας μετατρέποντας την εργασία σε «ΣΥΝ – Εργασία» και τα δικαιώματα-κατακτήσεις που απορρέουν από αυτή (αποζημίωση, υπερωρίες, άδειες, ασφάλεια κ.α.) παρελθόν. Περαιτέρω, οι εργαζόμενοι στον τομέα των διανομών και των ταχυμεταφορών θα πρέπει να ενταχθούν άμεσα στα Βαρέα και Ανθυγιεινά.
Ο ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ, κατά τη διάρκεια της διακυβέρνησής του, με μια σειρά παρεμβάσεων προέβλεψε, κατ’ αρχάς, την υποχρέωση του εργοδότη για παροχή μέσων ατομικής προστασίας, τη δήλωση οχημάτων στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ για τον πληρέστερο έλεγχο του ωραρίου και την ασφάλεια στην εργασία και πρόσθετη μηνιαία αποζημίωση χρήσης και συντήρησης του οχήματος που ισούται τουλάχιστον με το δεκαπέντε τοις εκατό (15%) του νόμιμου κατώτατου μηνιαίου μισθού.
Επιπρόσθετα, ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, ήδη από τον Ιανουάριο του 2021, και πριν καν την εκδήλωση του αγώνα των εργαζομένων στην e-food, που αναδείχθηκε ως σημείο αναφοράς, αλλά διαβλέποντας την συσσώρευση των αδιεξόδων που γεννάει ο νεοφιλελευθερισμός σε κάθε μεταβολή της οργάνωσης της κοινωνικής ζωής έχει καταθέσει πρόταση νομοθετικής ρύθμισης, με τη μορφή των τροπολογιών, στη Βουλή των Ελλήνων για την ολοκληρωμένη στήριξη των εργαζομένων στους κλάδους courier-συσκευαστών, delivery καθώς η εμφατική αύξηση του μεριδίου των αντίστοιχων μορφών συναλλαγών στην οικονομία, έφερε στο φως και σημαντικές προκλήσεις, προβλήματα και κινδύνους που αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι στα συγκεκριμένα επαγγέλματα και τα οποία σχετίζονται με τις επιβαρυντικές για την υγεία τους και επικίνδυνες για την ασφάλειά τους συνθήκες.
Ο νικηφόρος, ιστορικού χαρακτήρα απεργιακός αγώνας, με τεράστια κοινωνική συμπαράσταση, των εργαζομένων στην e-food έδειξε ότι η εργασία πέραν από το να συντηρεί μια ολόκληρη κοινωνία ζητάει και την αναγνώριση του ρόλου της στο νομικό πολιτισμό της χώρας και δικαιώνει απόλυτα την προαναφερόμενη νομοθετική πρωτοβουλία του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ.
Οι προτεινόμενες τροπολογίες του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ επιδίωκαν την ενίσχυση του πλαισίου προστασίας των εργαζομένων στους τομείς των ταχυμεταφορών και ταχυδιανομών και τους απασχολούμενους μέσω ψηφιακών πλατφορμών παροχής υπηρεσιών διαμεσολάβησης μεταξύ χρηστών και επιχειρήσεων, με συγκεκριμένες ρυθμίσεις:
α) την ένταξη των ταχυμεταφορέων και οι ταχυδιανομέων με δίκυκλο στον κανονισμό βαρέων και ανθυγιεινών επαγγελμάτων ανεξαρτήτως του κλάδου, στον οποίο ανήκει η εργοδότρια επιχείρηση ή του χώρου εργασίας τους.
β) την υποχρέωση των επιχειρήσεων που κάνουν τακτικά χρήση υπηρεσιών ταχυδιανομής να καλύπτουν τις αυτονόητες και στοιχειώδεις ανάγκες των προσώπων που παρέχουν τις υπηρεσίες αυτές (ιδίως όσων εργάζονται μέσω επιχειρήσεων ψηφιακών υπηρεσιών διαμεσολάβησης/πλατφόρμες), που αναγκάζονται συχνά, στα κενά διαστήματα μεταξύ διανομών, να παραμένουν σε εξωτερικούς των καταστημάτων χώρους, εκτεθειμένοι στις καιρικές συνθήκες χωρίς δυνατότητα πρόσβασης σε χώρους υγιεινής και αποθήκευσης των ατομικών ειδών τους.
γ) την θέσπιση τεκμηρίου σύμβασης εξαρτημένης εργασίας μεταξύ επιχειρήσεων ψηφιακών υπηρεσιών διαμεσολάβησης (πλατφόρμες) ανάμεσα σε χρήστες και επιχειρήσεις και αφετέρου ταχυδιανομένων – οδηγών δικύκλων εφόσον υφίστανται συγκεκριμένες προϋποθέσεις που η ίδια η ρύθμιση θέτει.
Τις τροπολογίες αυτές η κυβέρνηση της ΝΔ και ο αρμόδιος Υπουργός Εργασίας αρνήθηκε να τις αποδεχθεί στην Ολομέλεια της Βουλής, ενώ με τον γνωστό αντεργατικό νόμο Χατζηδάκη αλλά και την ίδια την επιχειρηματολογία του κου Μητσοτάκη στην Ολομέλεια οι εικονικές σχέσεις εργασίας επιβάλλονται συνεχώς ως μονόδρομος. Ο νεοφιλελεύθερος μονόδρομος θεωρεί τη ζωντανή εργασία όχι πηγή της ίδιας της παραγωγικής διαδικασίας αλλά μέρος του κόστους στο πεδίο της κερδοφορίας, που μονίμως πρέπει να συμπιέζεται ασχέτως της εξέλιξης των κερδών.

Υπενθυμίζεται ότι πριν μερικές μέρες σκοτώθηκε διανομέας της e-food εν ώρα εργασίας στο Παλαιό Φάληρο αλλά και αυτός σύμφωνα με όσα αναφέρει το Συνδικάτο Επισιτισμού Τουρισμού Αττικής θεωρούνταν συνεργάτης.
Επειδή η ενίσχυση των δικαιωμάτων, της υγείας και της ασφάλειας των εργαζομένων αποτελεί αδήριτη ανάγκη των εργαζόμενων και υποχρέωση της Πολιτείας.
Επειδή είναι απαράδεκτο να εδραιώνονται οι εικονικές συμβάσεις ημέρας, ενός μήνα συνεργατών όταν πρόκειται ξεκάθαρα για εξαρτημένη σχέση εργασίας.
Επειδή ο κόσμος της εργασίας δεν είναι αναλώσιμο συστατικό του παγίου κεφαλαίου αλλά η κοινωνική δύναμη που παράγει, συντηρεί και αναπαράγει όλη την κοινωνική δραστηριότητα.
Επειδή η «πληρωμή με το κομμάτι» στην ταχυδιανομή αποδεδειγμένα θέτει σε κίνδυνο την υγεία και ασφάλεια των εργαζομένων.
Επειδή συμβάντα, όπως εκείνο του διανομέα που έχασε τη ζωή του εν ώρα εργασίας στο Π. Φάληρο πρόσφατα, αναδεικνύουν με τον πλέον τραγικό τρόπο την καταπάτηση και κατάργηση εργασιακών δικαιωμάτων που αποκτήθηκαν με αιματηρούς αγώνες και την παντελή έλλειψη προστασίας των εργαζομένων, που σε περιπτώσεις σαν αυτή δεν θεωρούνται εργαζόμενοι αλλά «συνεργάτες» και επομένως δεν αναγνωρίζεται εργατικό ατύχημα.
Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
1. Σε ποιες ενέργειες θα προβεί ώστε να ανακληθεί η απόλυση-εικονική λήξη της συνεργασίας του εργαζόμενου συνδικαλιστή στην εταιρεία WOLT όπως καταγγέλλει και η ΓΣΕΕ;
2. Σε ποιες ενέργειες θα προβεί ώστε να προστατευθεί η συνδικαλιστική δράση από ανάλογες πρακτικές;
3. Υπάρχει σαφής σχεδιασμός ώστε να ενταχθούν άμεσα στα βαρέα και ανθυγιεινά οι εργαζόμενοι στους κλάδους ταχυδιανομής, να τους παρασχεθούν μέσα ατομικής προστασίας με τις πιο σύγχρονες προδιαγραφές και να υπογραφούν κλαδικές συμβάσεις εργασίας;
4. Προτίθεται να φέρει άμεσα ρύθμιση για τη μετατροπή των εικονικών σχέσεων εργασίας σε εξαρτημένες σχέσεις εργασίας αορίστου χρόνου ή θα συνεχίσει να στηρίζει την εργασιακή ζούγκλα που οδηγεί στην βαρβαρότητα να σκοτώνονται άνθρωποι εν ώρα εργασίας και να θεωρούνται απλά συνεργάτες;
5. Σε ποιες ενέργειες θα προβεί για την προστασία της υγείας των εργαζομένων και τη μη έκθεσή τους σε κίνδυνο όταν εκδηλώνονται επικίνδυνα καιρικά φαινόμενα;

Οι ερωτώντες βουλευτές
Σκουρλέτης Παναγιώτης(Πάνος)

Αθανασίου Αθανάσιος(Νάσος)
Αναγνωστοπούλου Αθανασία(Σία)
Αυλωνίτης Αλέξανδρος -Χρήστος
Βαρδάκης Σωκράτης
Βαρεμένος Γιώργος
Βέττα Καλλιόπη
Γκαρά Αναστασία
Γκιόλας Γιάννης
Δρίτσας Θεόδωρος
Ηγουμενίδης Νίκος
Θραψανιώτης Μανόλης
Καλαματιανός Διονύσης
Κασιμάτη Νίνα
Καφαντάρη Χαρά
Λάππας Σπύρος
Μάλαμα Κυριακή
Μαμουλάκης Χάρης
Μάρκου Κωνσταντίνος
Μουζάλας Γιάννης
Μπαλάφας Γιάννης
Μπάρκας Κώστας
Μωραϊτης Θάνος
Νοτοπούλου Αικατερίνη
Ξενογιαννακοπούλου Μαριλίζα
Παπαδόπουλος Σάκης
Παπανάτσιου Αικατερίνη
Πέρκα Θεοπίστη(Πέτη)
Πούλου Γιώτα
Σκουρολιάκος Πάνος
Τζούφη Μερόπη
Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος
Φάμελλος Σωκράτης
Φίλης Νίκος
Φωτίου Θεανώ
Χαρίτου Δημήτρης
Χρηστίδου Ραλλία
Ψυχογιός Γεώργιος

 



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ