ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

08/02/2022

Βουλευτές ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ: Σκιές για αθέμιτη διαχείριση κονδυλίων του προγράμματος ESTIA ΙΙ

Βουλευτές ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ: Σκιές για αθέμιτη διαχείριση κονδυλίων του προγράμματος ESTIA ΙΙ



Ερώτηση προς τον Υπουργό Μετανάστευσης και Ασύλου κατέθεσαν 28 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία με πρωτοβουλία του βουλευτή Χίου Ανδρέα Μιχαηλίδη και θέμα: Σκιές για αθέμιτη διαχείριση κονδυλίων του προγράμματος ESTIA ΙΙ.

Οι βουλευτές της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης επισημαίνουν:

- Πρόσφατο δημοσίευμα των ιστοσελίδων ερευνητικής δημοσιογραφίας «Solomon» και «Reporters United» θέτει ξανά στο επίκεντρο τη διαχείριση κονδυλίων του προγράμματος ESTIA ΙΙ από το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου, δημιουργώντας ερωτήματα σχετικά με τον αδιάβλητο χαρακτήρα των ακολουθούμενων διαδικασιών

- Ένα ζήτημα που τίθεται από το εξαιρετικά αναλυτικό δημοσίευμα αφορά την ΜΚΟ “Hopeten” (πρώην «Hopeland»), η οποία είχε υπάρξει ξανά στο πρόσφατο παρελθόν αντικείμενο δημοσιογραφικής έρευνας, αλλά και του κοινοβουλευτικού ελέγχου (βλέπε ερώτηση βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ με αριθ. Πρωτ. 3626 στις 27/1/2021).

- Η εν λόγω ΜΚΟ, με ελάχιστη πρότερη δραστηριοποίηση στο πεδίο του προσφυγικού-μεταναστευτικού, εγγράφηκε σε ασυνήθιστα σύντομο χρονικό διάστημα (περίπου τρεις μήνες) στο μητρώο των ΜΚΟ που τηρείται στο Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου, τη στιγμή που για άλλες οργανώσεις με μακρά και πλούσια δράση στο χώρο η εγγραφή στο μητρώο απαιτούσε περίπου ένα έτος, κυρίως, λόγω του όγκου των απαιτούμενων δικαιολογητικών, ενώ άλλες αποκλείονται παντελώς από την εγγραφή.

- H Hopeten συμμετείχε κατόπιν αίτησής της στο πρόγραμμα ESTIA ΙΙ που διαχειρίζεται το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου με χρηματοδότηση της Ε.Ε. για τη στέγαση αιτούντων άσυλο. Για τις υπηρεσίες αυτές που παρείχε, η Hopeten, σύμφωνα με το δημοσίευμα που επικαλείται στοιχεία που δημοσιεύτηκαν από την ίδια την ΜΚΟ, έλαβε ποσό άνω του 1 εκατ. ευρώ για το έτος 2020 και υπολογίζει ότι για το 2021 θα λάβει επιπλέον 6,2 εκατ. ευρώ.

- Στις δαπάνες που πραγματοποίησε το 2020 η Hopeten αναφέρει την καταβολή ενοικίων σε συγκεκριμένη εταιρεία («Masterent»), η οποία ιδρύθηκε τον Μάρτιο του 2021, δηλαδή πέντε μήνες αφότου άρχισε να λαμβάνει μισθώματα ενοικίου σύμφωνα με τα δημοσιευμένα στοιχεία.

- Η Hopeten φέρεται να «διόρθωσε» αυτήν ανάρτηση, αναφέροντας ότι τα ενοίκια τα καταβάλλει σε δύο άλλες εταιρείες («DESTINY» και «BW»), ιδιοκτησίας του ίδιου προσώπου.

- Το δημοσίευμα, αφενός αναφέρεται σε σειρά «γκρίζων σημείων» γύρω από τη δραστηριότητα στο χώρο του real estate αυτών των δύο εταιρειών, οι οποίες μάλιστα είχαν διερευνηθεί από τις δικαστικές αρχές, για φοροδιαφυγή και ξέπλυμα χρήματος.

- Επί της ουσίας, το ζήτημα που εγείρεται αφορά το κατά πόσον μια εταιρεία μπορεί να χρησιμοποιεί ποσά που λαμβάνει από το πρόγραμμα ESTIA για να προσελκύσει ξένους επενδυτές, έστω και νομότυπα, βάσει των όρων ενός άλλου κρατικού προγράμματος (του Golden Visa), το οποίο παρέχει ευνοϊκούς όρους παροχής άδειας διαμονής σε ξένους επενδυτές.

- Αφετέρου, το δημοσίευμα αναφέρεται στην ύπαρξη στενής συγγενικής σχέσης μεταξύ του ένα εκ των δύο εταίρων της ΜΚΟ Hopeten και του Διευθυντή των δύο εταιρειών real estate (DESTINY και BW), επίσης συγγενή με τον ιδιοκτήτη των εταιρειών αυτών.

- Το σοβαρό ερώτημα που εγείρεται εν προκειμένω έχει να κάνει με την αναφορά του δημοσιεύματος περί σχέσεων του Υπουργού Μετανάστευσης και Ασύλου με τον Διευθυντή των δύο αυτών εταιρειών, οι οποίες ελάμβαναν ή ακόμα λαμβάνουν ποσά από το πρόγραμμα ESTIA για την φιλοξενία αιτούντων άσυλο σε ακίνητα που κατέχουν ή διαχειρίζονται.

Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:

1. Παρενέβη καθ’ οιοδήποτε τρόπο στη διαδικασία αξιολόγησης και ανάδειξης των αναδόχων του προγράμματος ESTIA II;

2. Περιήλθε σε γνώση του το περιεχόμενο προηγούμενης δικαστικής έρευνας για τις συγκεκριμένες εταιρείες που εκμισθώνουν ακίνητα στο πλαίσιο του προγράμματος ESTIA II;

3. Πως απαντά στην πληροφορία του δημοσιεύματος ότι διατηρεί προσωπικές σχέσεις με διευθυντικό στέλεχος των συγκεκριμένων εταιρειών;

4. Πως θα διασφαλίσει ότι το ESTIA ΙΙ θα είναι ένα πρόγραμμα εφάμιλλο της παροχής υπηρεσιών του προηγούμενου -που υλοποιήθηκε από ΟΤΑ και φορείς με χρόνια εμπειρία- και θα έχει το ίδιο υψηλό επίπεδο αναγνώρισης ως καλή πρακτική;

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:


ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τον Υπουργό Μετανάστευσης και Ασύλου

ΘΕΜΑ: Σκιές για αθέμιτη διαχείριση κονδυλίων του προγράμματος ESTIA ΙΙ

Πρόσφατο δημοσίευμα των ιστοσελίδων ερευνητικής δημοσιογραφίας «Solomon» και «Reporters United»1 θέτει ξανά στο επίκεντρο τη διαχείριση κονδυλίων του προγράμματος ESTIA ΙΙ από το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου, δημιουργώντας ερωτήματα σχετικά με τον αδιάβλητο χαρακτήρα των ακολουθούμενων διαδικασιών.
Ένα ζήτημα που τίθεται από το εξαιρετικά αναλυτικό δημοσίευμα αφορά την ΜΚΟ “Hopeten” (πρώην «Hopeland»), η οποία είχε υπάρξει ξανά στο πρόσφατο παρελθόν αντικείμενο δημοσιογραφικής έρευνας, αλλά και του κοινοβουλευτικού ελέγχου (βλέπε ερώτηση βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ με αριθ. Πρωτ. 3626 στις 27/1/2021). Η εν λόγω ΜΚΟ, με ελάχιστη πρότερη δραστηριοποίηση στο πεδίο του προσφυγικού-μεταναστευτικού, εγγράφηκε σε ασυνήθιστα σύντομο χρονικό διάστημα (περίπου τρεις μήνες) στο μητρώο των ΜΚΟ που τηρείται στο Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου, τη στιγμή που για άλλες οργανώσεις με μακρά και πλούσια δράση στο χώρο η εγγραφή στο μητρώο απαιτούσε περίπου ένα έτος, κυρίως, λόγω του όγκου των απαιτούμενων δικαιολογητικών, ενώ άλλες αποκλείονται παντελώς από την εγγραφή.

H Hopeten συμμετείχε κατόπιν αίτησής της στο πρόγραμμα ESTIA ΙΙ που διαχειρίζεται το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου με χρηματοδότηση της Ε.Ε. για τη στέγαση αιτούντων άσυλο. Για τις υπηρεσίες αυτές που παρείχε, η Hopeten, σύμφωνα με το δημοσίευμα που επικαλείται στοιχεία που δημοσιεύτηκαν από την ίδια την ΜΚΟ, έλαβε ποσό άνω του 1 εκατ. ευρώ για το έτος 2020 και υπολογίζει ότι για το 2021 θα λάβει επιπλέον 6,2 εκατ. ευρώ. Στις δαπάνες που πραγματοποίησε το 2020 η Hopeten αναφέρει την καταβολή ενοικίων σε συγκεκριμένη εταιρεία («Masterent»), η οποία ιδρύθηκε τον Μάρτιο του 2021, δηλαδή πέντε μήνες αφότου άρχισε να λαμβάνει μισθώματα ενοικίου σύμφωνα με τα δημοσιευμένα στοιχεία. Η Hopeten φέρεται να «διόρθωσε» αυτήν ανάρτηση, αναφέροντας ότι τα ενοίκια τα καταβάλλει σε δύο άλλες εταιρείες («DESTINY» και «BW»), ιδιοκτησίας του ίδιου προσώπου.

Το δημοσίευμα, αφενός αναφέρεται σε σειρά «γκρίζων σημείων» γύρω από τη δραστηριότητα στο χώρο του real estate αυτών των δύο εταιρειών, οι οποίες μάλιστα είχαν διερευνηθεί από τις δικαστικές αρχές, για φοροδιαφυγή και ξέπλυμα χρήματος όσον αφορά συναλλαγές με υποψήφιους Κινέζους επενδυτές που ήθελαν αξιοποιήσουν τις προβλέψεις του προγράμματος Golden Visa, πριν η υπόθεση αυτή τεθεί στο αρχείο. Επί της ουσίας, το ζήτημα που εγείρεται αφορά το κατά πόσον μια εταιρεία μπορεί να χρησιμοποιεί ποσά που λαμβάνει από το πρόγραμμα ESTIA για να προσελκύσει ξένους επενδυτές, έστω και νομότυπα, βάσει των όρων ενός άλλου κρατικού προγράμματος (του Golden Visa), το οποίο παρέχει ευνοϊκούς όρους παροχής άδειας διαμονής σε ξένους επενδυτές.

Αφετέρου, το δημοσίευμα αναφέρεται στην ύπαρξη στενής συγγενικής σχέσης μεταξύ του ένα εκ των δύο εταίρων της ΜΚΟ Hopeten και του Διευθυντή των δύο εταιρειών real estate (DESTINY και BW), επίσης συγγενή με τον ιδιοκτήτη των εταιρειών αυτών. Το σοβαρό ερώτημα που εγείρεται εν προκειμένω έχει να κάνει με την αναφορά του δημοσιεύματος περί σχέσεων του Υπουργού Μετανάστευσης και Ασύλου με τον Διευθυντή των δύο αυτών εταιρειών, οι οποίες ελάμβαναν ή ακόμα λαμβάνουν ποσά από το πρόγραμμα ESTIA για την φιλοξενία αιτούντων άσυλο σε ακίνητα που κατέχουν ή διαχειρίζονται.

Επειδή τα όσα συνοπτικά αναφέρονται παραπάνω και εκτενώς περιγράφονται στο προαναφερόμενο δημοσίευμα δημιουργούν υποψίες αθέμιτων πρακτικών - με σκοπό την προνομιακή πρόσβαση συγκεκριμένων εταιρειών στο ευρωπαϊκό χρήμα και την κερδοσκοπία - και «εξυπηρέτησης ημετέρων» από το Υπουργείο.

Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
1. Παρενέβη καθ’ οιοδήποτε τρόπο στη διαδικασία αξιολόγησης και ανάδειξης των αναδόχων του προγράμματος ESTIA II;
2. Περιήλθε σε γνώση του το περιεχόμενο προηγούμενης δικαστικής έρευνας για τις συγκεκριμένες εταιρείες που εκμισθώνουν ακίνητα στο πλαίσιο του προγράμματος ESTIA II;
3. Πως απαντά στην πληροφορία του δημοσιεύματος ότι διατηρεί προσωπικές σχέσεις με διευθυντικό στέλεχος των συγκεκριμένων εταιρειών;
4. Πως θα διασφαλίσει ότι το ESTIA ΙΙ θα είναι ένα πρόγραμμα εφάμιλλο της παροχής υπηρεσιών του προηγούμενου -που υλοποιήθηκε από ΟΤΑ και φορείς με χρόνια εμπειρία- και θα έχει το ίδιο υψηλό επίπεδο αναγνώρισης ως καλή πρακτική;

Οι ερωτώντες βουλευτές
Μιχαηλίδης Ανδρέας

Ψυχογιός Γεώργιος

Αλεξιάδης Τρύφων

Αναγνωστοπούλου Αθανασία (Σία)

Βαρδάκης Σωκράτης

Βίτσας Δημήτριος

Γκιόλας Ιωάννης

Δρίτσας Θεόδωρος

Θραψανιώτης Εμμανουήλ

Κάτσης Μάριος

Λάππας Σπυρίδων

Μάλαμα Κυριακή

Μαμουλάκης Χαράλαμπος (Χάρης)

Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος

Μπαλάφας Ιωάννης

Μπουρνούς Ιωάννης

Ξενογιαννακοπούλου Μαριλίζα

Παπαδόπουλος Αθανάσιος (Σάκης)

Σαντορινιός Νεκτάριος

Σαρακιώτης Ιωάννης

Σκουρολιάκος Παναγιώτης (Πάνος)

Συρμαλένιος Νικόλαος

Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος

Φάμελλος Σωκράτης

Φίλης Νικόλαος

Φωτίου Θεανώ

Χατζηγιαννάκης Μιλτιάδης

Χρηστίδου Ραλλία



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ