ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

04/03/2022

Γ. Παπαηλιού: Tο κύριο κίνητρο των ιδιωτικών φορέων είναι να προωθήσουν τα συμφέροντά τους, τα οποία δεν ευθυγραμμίζονται με τα συμφέροντα της πολιτείας ή τις ανάγκες της κοινωνίας

Γ. Παπαηλιού: Tο κύριο κίνητρο των ιδιωτικών φορέων είναι να προωθήσουν τα συμφέροντά τους, τα οποία δεν ευθυγραμμίζονται με τα συμφέροντα της πολιτείας  ή τις ανάγκες της κοινωνίας



Ανατίθεται σε φορείς του ιδιωτικού τομέα ο σχεδιασμός και η προτεραιοποίηση της στρατηγικής που, σύμφωνα με το Σύνταγμα, ανήκει στο κράτος
O σχεδιασμός των δημοσίων έργων δεν θα γίνεται πλέον από το κράτος, αλλά από τις εταιρείες που προτείνουν, μελετούν και εκτελούν.
Tο κύριο κίνητρο των ιδιωτικών φορέων είναι να προωθήσουν τα συμφέροντά τους, τα οποία δεν ευθυγραμμίζονται με τα συμφέροντα της πολιτείας ή τις ανάγκες της κοινωνίας
Τα έργα «θα συγκεντρώνονται» στους μεγάλους και ισχυρούς, ενώ θα αποκλείονται οι μεσαίες και μικρές κατασκευαστικές εταιρίες, όπως και τα μελετητικά γραφεία αυτού του επιπέδου

Η κυβέρνηση της ΝΔ του «συστήματος Μητσοτάκη» προωθεί σειρά νομοθετημάτων που αποσκοπούν στην ενίσχυση συγκεκριμένων, μεγάλων και ισχυρών συμφερόντων

Οι μεγάλοι και ισχυροί θα λυμαίνονται τον δημόσιο πλούτο και τη δημόσια περιουσία και όχι πλέον μόνον δημοσιονομικά μέσω των εργολαβιών που όλο αυτό το διάστημα αναλαμβάνουν και εκτελούν. Διεκδικούν όλο και περισσότερα, τα πάντα

Ο βουλευτής Αρκαδίας του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία
Γιώργος Παπαηλιού,
μιλώντας στην Ολομέλεια της Βουλής (3.3.2022), για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τις «πρότυπες προτάσεις για έργα υποδομής …», είπε, μεταξύ των άλλων, τα εξής :

Με το νομοσχέδιο για τις «πρότυπες προτάσεις για έργα υποδομής …» εισάγεται στην ελληνική έννομη τάξη ο θεσμός των πρότυπων ή αυτόκλητων προτάσεων για τα έργα υποδομής, οι οποίες εμφανίζονται ως καινοτόμες, εναλλακτικές και οικονομικά βιώσιμες.
Βάσει αυτών, φορείς του ιδιωτικού τομέα καταθέτουν αυτοβούλως προτάσεις και η κυβέρνηση τις εντάσσει στο σχεδιασμό της, που δεν είναι πλέον δικός της, δεσμεύει πόρους και τις δημοπρατεί, είτε ως ΣΔΙΤ, είτε ως δημόσιο έργο.
Ανατίθεται ουσιαστικά σε φορείς του ιδιωτικού τομέα ο σχεδιασμός και η προτεραιοποίηση της στρατηγικής που, σύμφωνα με το Σύνταγμα, ανήκει στο κράτος.
Ο ιδιωτικός τομέας, και όχι οι αναθέτουσες αρχές ή οι αναθέτοντες φορείς, αναλαμβάνει την πρωτοβουλία και τη συμμετοχή στον εντοπισμό, τη μελέτη, την αξιολόγηση, την ωρίμανση, τη δημοπράτηση και την εκτέλεση των έργων, με σκοπό την επιτάχυνση της υλοποίησής τους, σύμφωνα με την «ανάλυση των συνεπειών της ρύθμισης» του νομοσχεδίου.
Μ΄ αυτό τον τρόπο, ο σχεδιασμός των δημοσίων έργων δ ε ν θα γίνεται πλέον από το κράτος, αλλά από τις εταιρείες που προτείνουν, μελετούν και εκτελούν.
Όμως το κύριο κίνητρο των ιδιωτικών φορέων που υποβάλλουν πρoτάσεις έργων, είναι να προωθήσουν τα συμφέροντά τους, τα οποία μπορεί να μην ευθυγραμμίζονται με τα συμφέροντα της πολιτείας ή τις ανάγκες της κοινωνίας.
Κατά συνέπεια, οι παραχωρήσεις που βασίζονται σε αυτή τη διαδικασία, ενέχουν σημαντικό κίνδυνο να αποκλίνουν από το δημόσιο συμφέρον αλλά και να παράγουν ή να ενισχύουν τη διαφθορά. Η επιρροή στις αποφάσεις των αναθετουσών αρχών είναι παρών, όταν μάλιστα ο ανταγωνισμός είναι περιορισμένος : Oι σχετικές ρυθμίσεις εφαρμόζονται για έργα, προϋπολογιζόμενης αξίας άνω του ποσού των 200 εκ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Αυτό σημαίνει, ότι το νομοσχέδιο αφορά συγκεκριμένους μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους που έχουν τη δυνατότητα να εμπλακούν στη σχετική διαδικασία. Με αυτό τον τρόπο, τα έργα «θα συγκεντρώνονται» στους μεγάλους και ισχυρούς, ενώ θα αποκλείονται οι μεσαίες και μικρές κατασκευαστικές εταιρίες, όπως και τα μελετητικά γραφεία αυτού του επιπέδου.
Έτσι τίθενται εν αμφιβόλω οι αρχές της ίσης μεταχείρισης, της αναλογικότητας και του ελεύθερου ανταγωνισμού όταν μάλιστα στα 20 υπό κατασκευή μεγάλα έργα σε όλη τη χώρα οι εταιρείες που τα υλοποιούν είναι 4-5, και για τα 8 από αυτά μετέχει μία συγκεκριμένη εταιρεία.
Όσον αφορά τις διατάξεις για τη διαδικασία αξιολόγησης από την αρμόδια Επιτροπή (Αξιολόγησης) δεν προκύπτει η εφαρμογή μιάς σειράς αναγκαίων κριτηρίων, όπως της οικονομικής αποδοτικότητας, της χρηματοοικονομικής βιωσιμότητας, της εύλογης τιμολόγησης και τέλος της διαφάνειας και της λογοδοσίας.
Εν κατακλείδι, με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, καταργείται ουσιαστικά το νομοθετικό πλαίσιο των δημόσιων συμβάσεων, αφού δικαιολογούνται παρεκκλίσεις από αυτό. Η «χαρά» της αρχαιολογικής, εργοδοτικής και περιβαλλοντικής αυθαιρεσίας-ασυλίας !!!
Αντιρρήσεις για τις συγκεκριμένες ρυθμίσεις εκφράζουν η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων και η Επιτροπή Ανταγωνισμού, αλλά και η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής.
Εκκινώντας από το «επιτελικό κράτος» η κυβέρνηση της ΝΔ του «συστήματος Μητσοτάκη» προωθεί σειρά νομοθετημάτων που αποσκοπούν στην ενίσχυση συγκεκριμένων συμφερόντων, αυτών των μεγάλων και ισχυρών. Αυτό προϋποθέτει και συνεπάγεται τη διαμόρφωση ενός κατ΄ ευφημισμόν κράτους, που θα υπηρετεί τα συμφέροντά τους, τον εξοβελισμό των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων που για την κυβέρνηση είναι βαρίδια για την οικονομία, των εργαζομένων και την πυροδότηση των ανισοτήτων.
Οι μεγάλοι και ισχυροί θα λυμαίνονται τον δημόσιο πλούτο και τη δημόσια περιουσία και όχι πλέον μόνον δημοσιονομικά μέσω των εργολαβιών που όλο αυτό το διάστημα αναλαμβάνουν και εκτελούν. Διεκδικούν όλο και περισσότερα, τα πάντα.



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ