ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

05/03/2022

Β. Αποστόλου: Η ΝΔ για μια ακόμη φορά στην υπηρεσία των ιδιωτικών συμφερόντων

Β. Αποστόλου: Η ΝΔ για μια ακόμη φορά στην υπηρεσία των ιδιωτικών συμφερόντων



Ομιλία του Βαγγέλη Αποστόλου, Βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ Ν. Ευβοίας και πρώην Υπουργού, την κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής την Πέμπτη 3/03/2022, του σ/ν Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών «Πρότυπες προτάσεις για έργα υποδομής και λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών».

“Κύριε Υπουργέ Πρότυπες προτάσεις σήμερα, στρατηγικού χαρακτήρα προχθές. Μας έχετε χορτάσει με τις εναλλαγές τίτλων στα νομοσχέδια που υπηρετούν τον ίδιο σκοπό, τα ιδιωτικά συμφέροντα.
Και μόνο ότι βάζετε αυτό το κατώτερο των 200.000 ευρώ και την ίδια στιγμή δίνετε τη δυνατότητα στις μεγάλες εταιρείες να υλοποιούν όλα τα έργα αυτού του είδους, δείχνουν την προτίμησή σας στους μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους που μονοπωλούν το χώρο. Εσείς γνωρίζετε καλύτερα ότι τα υπό κατασκευή μεγάλα έργα σε όλη τη χώρα τα υλοποιούν 4-5 εταιρείες.
Τα ίδια κάνατε και στο ν/σ του Υπουργείου Ανάπτυξης για τις στρατηγικού χαρακτήρα επενδύσεις, προσφέροντας στους επενδυτές των αιολικών πάρκων, όχι μόνο το Ταμείο Ανάκαμψης, αλλά και κάθε λογής παρεκκλίσεις. Φτάσατε μάλιστα μέχρι του σημείου να τις χαρακτηρίζετε εμβληματικές και να τους δίνετε άδειες παραγωγού, χωρίς κανένα δικαιολογητικό, ενώ την ίδια ώρα απαντάτε στις αντιδράσεις των τοπικών κοινωνιών με την αοριστία, μα από αυτές θα εγκριθούν μόνο ένα 10-20%.
Η Εύβοια έχει καλύψει τη συμβολή της στις ΑΠΕ. Τώρα φέρνετε ακόμη 58 ανεμογεννήτριες και στη Σκύρο… φτάνει πια. Σήμερα και με την τροπολογία που καταθέσατε νέες παρεκκλίσεις.
Το παρόν νομοσχέδιο αποτελεί εξόφθαλμη παραδοχή και επιβεβαίωση των όσων έως τώρα καταγγέλλουμε για τις απευθείας αναθέσεις των δημοσίων έργων και τη σπατάλη των δημοσίων κονδυλίων. Πολλά από αυτά που γίνονταν πίσω από τις κλειστές πόρτες των Υπουργείων, με πριμοδοτήσεις συγκεκριμένων επιχειρηματικών συμφερόντων, χαριστικές συμβάσεις και απευθείας αναθέσεις, τα επισημοποιείτε σήμερα με την προκάλυψη της πανδημίας και τη βούλα του νόμου, επιβεβαιώνοντας για άλλη μία φορά πως ότι είναι νόμιμο είναι και ηθικό.
Οι πρότυπες προτάσεις για έργα υποδομής αποτελούν σε ευρωπαϊκό επίπεδο έναν θεσμό που δεν έχει δοκιμαστεί και επομένως δεν γνωρίζουμε ακριβώς τα νομικά ζητήματα, που ενδέχεται να ανακύψουν, αλλά και πώς θα αντιμετωπιστούν την στιγμή που η ανάγκη απορρόφησης του πακέτου στήριξης βρίσκεται στο παραπέντε. Τα έργα θα τα κατασκευάζουν οι ιδιώτες εργολάβοι και θα τα επιμετρούν και τα επιβλέπουν ιδιώτες. Ουσιαστικά δηλαδή, οι ιδιώτες θα παίρνουν τα μεγάλα έργα, όχι μόνο από το επιτελικό κράτος, αλλά και από την Αυτοδιοίκηση.
Οι προτεραιότητες του στρατηγικού σχεδιασμού και της υλοποίησης των δημοσίων έργων περνάει έτσι στους μεγάλους ιδιωτικούς οικονομικούς φορείς. Η ωρίμανση των έργων ενώ γινόταν από τις δημόσιες τεχνικές υπηρεσίες και μπορούσε να βελτιωθεί ακόμη περισσότερο με τη στελέχωση και αναβάθμιση των δημοσίων τεχνικών υπηρεσιών, παραδίδεται στους ιδιωτικούς οικονομικούς φορείς, αφού πρώτα απαξίωσαν και δυσφήμισαν όλες τις αρμόδιες υπηρεσίες του δημοσίου για μελέτη αξιολόγηση και υλοποίηση έργων.
Η επιχειρούμενη εξαίρεση από σημαντικές διατάξεις του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου μεγάλου τμήματος δημοσίων συμβάσεων δημιουργεί συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού. Καταργεί την βασική αρχή της ίσης μεταχείρισης των οικονομικών φορέων. Ιδιαιτέρως, όσον αφορά την εξαίρεση από τους όρους των απευθείας αναθέσεων αλλά και από τους όρους διαφάνειας.
Είπε ο κ. Υπουργός στην Επιτροπή Παραγωγής κι Εμπορίου ότι η Κυβέρνηση είναι θύμα της επιτυχίας της στα Δημόσια έργα. Άλλη άποψη έχουν αυτοί που υφίστανται  την αποτελεσματικότητα των έργων σας. Τόσο εύκολα ξεχνάτε τους χιλιάδες πολίτες που έμειναν αποκλεισμένοι επί ημέρες από το πρόσφατο χιονιά; Τόσο εύκολα ξεχνάτε τις καθυστερήσεις που χαρακτηρίζουν την εκτέλεση των έργων υποδομών, αλλά και την αδιαφάνεια στην ανάθεσή τους;
Έρχομαι στη τροπολογία που κατέθεσε ο Υπουργός Περιβάλλοντος για τη παράταση των αντιρρήσεων των δασικών χαρτών. Πάρτε την πίσω, δεν θα σας λύσει κανένα πρόβλημα γιατί ενδέχεται από το ΣτΕ να έχετε και σεις μια δεύτερη απόρριψη γιατί για τις συγκεκριμένες χορτολιβαδικές εκτάσεις ο κατεξοχήν εκτελεστικός νόμος του Συντάγματος, ο 998/79 προέβλεπε εντός 10ετίας να χαρτογραφηθούν και να αποδοθούν στην αγροτική εκμετάλλευση.
Όχι μόνο δεν το κάνατε, αλλά και με το νόμο 4280/2014, φέρατε ρύθμιση που ορίζει ότι η διαχείριση αυτών των εκτάσεων ασκείται από τη Δασική Υπηρεσία, χαρακτηρίζοντας έτσι τις εκτάσεις ως Δασικές. Η ρύθμιση αυτή πρέπει να αποσυρθεί, όπως και το Προεδρικό Διάταγμα 32/2016 που χαρακτήριζε μια χορτολιβαδική έκταση πεδινή και μη πεδινή.

Θα σταθώ σε ένα έργο που αφορά στην Εύβοια, την παράκαμψη Χαλκίδας. Πρόκειται για ένα έργο που, μετά από αλλεπάλληλες επικαιροποιήσεις, αλλά και άγονες δημοπρατήσεις που χρονολογούνται εδώ και δεκαετίες, δημοπρατήθηκε, παρά τα προβλήματα που με ερώτησή μου από τις 7 Ιανουαρίου του 2021 αναδείκνυα και είναι:
α) το κόστος της Παράκαμψης Χαλκίδας και Ψαχνών που προκύπτει είναι αρκετά υψηλό (θα ξεπεράσει σύμφωνα με την προκήρυξη τα 210 εκατ., ενώ κατά το κ. Καραμανλή, με πρόσφατες δηλώσεις του το Νοέμβριο του 2021, δεν θα ξεπερνούσε τα 150 εκατ. ευρώ),
β) αυτό που προκύπτει είναι η μείωση της αποτελεσματικότητας του έργου, αφού στη συνολική του διαδρομή θα είναι ένας δρόμος 2 λωρίδων κυκλοφορίας και όχι 4, όπως προβλεπόταν στην προηγούμενη μελέτη, περιορίζοντας τα δύο ρεύματα σε ένα ανά κατεύθυνση και
γ) η όδευση του προτεινόμενου έργου δεν αποτελεί παράκαμψη, αφού ένα μέρος του θα διασχίζει την πόλη.
Έχουν περάσει σχεδόν 2 μήνες και δεν μου απαντήσατε.
Απάντηση όμως υπήρξε μέσα από τη διαδικασία, κατόπιν ενεργειών μου, από ένα κοινό Δελτίο Τύπου με ημερομηνία 22/2/2021 της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας και της Βουλής των Ελλήνων, το οποίο συνυπογράφουν 4 στελέχη της Ν.Δ. στην Εύβοια, ο Περιφερειάρχης, ο Υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και δύο βουλευτές .
Καταθέτω στα πρακτικά την ερώτησή μου και τη συγκεκριμένη απάντηση. Δυστυχώς έτσι αντιμετωπίζετε τα έργα υποδομών.



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ