ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

20/06/2022

Παρέμβαση Αλ. Μεϊκόπουλου για τη μονάδα υγροποιημένου φυσικού αερίου στο Βόλο

Παρέμβαση Αλ. Μεϊκόπουλου για τη μονάδα υγροποιημένου φυσικού αερίου στο Βόλο



Ερώτηση και Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος & Ενέργειας κατέθεσε ο Βουλευτής Μαγνησίας του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος, για την ανακοινωθείσα επένδυση κατασκευής σταθμού Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG) στο Βόλο.

Όπως επεσήμανε ο Βουλευτής, τον περασμένο Μάρτιο, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ), χορήγησε σχετική άδεια σε επένδυση για την κατασκευή σταθμού LNG στα Πευκάκια Μαγνησίας. «Από τις πρώτες αντιδράσεις για το φερόμενο επενδυτικό σχέδιο, ήταν αυτή του ΤΑΙΠΕΔ αλλά και της Διοίκησης του Οργανισμού Λιμένος Βόλου (ΟΛΒ), που δήλωσαν ότι μία τόσο μεγάλη επένδυση στην είσοδο του λιμανιού του Βόλου, χρειάζεται τροποποίηση του master plan του λιμανιού και τέτοιο αίτημα μέχρι σήμερα δεν έχει υπάρξει», θυμίζοντας ότι το σύνολο των επιστημονικών και κοινωνικών φορέων και συλλόγων της πόλης εξέφρασε ανοιχτά και επίσημα, με σχετική Ανακοίνωση (23/03/2022), την αντίθεσή του σε μία τέτοια επένδυση, είτε στα Πευκάκια, είτε σε οποιοδήποτε άλλη χωροθέτηση.

Ο Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος επεσήμανε ότι, σύμφωνα με ανακοινώσεις του Υπουργείου, για το έργο δεν έχει ακόμα καν κατατεθεί η απαραίτητη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ), η οποία θα περιγράφει τους ενδεχόμενους κινδύνους και τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις που θα έχει η επένδυση, ενώ δεν έχει απαντηθεί αν η επένδυση πληροί τις προϋποθέσεις ασφάλειας, τη στιγμή μάλιστα που στο παρελθόν έχουν καταγραφεί πολλά περιστατικά παγκοσμίως σε εγκαταστάσεις υγροποιημένου φυσικού αερίου με μεγάλες εκρήξεις που οδήγησαν στο σοβαρό τραυματισμό ή και θάνατο ανθρώπων.

Σε εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στις 14/06/2022 σχετικά με τις επενδύσεις LNG, εκπρόσωποι της εταιρείας - επενδυτή, διέρρευσαν πληροφορίες για το ενδεχόμενο νέας χωροθέτησης στο Σωρό Μαγνησίας, σημείο που βρίσκεται πολύ κοντά στο λιμάνι του Βόλου. Ωστόσο, προβληματισμό δημιουργεί το γεγονός ότι ενώ η αδειοδότηση της ΡΑΕ, αφορά συγκεκριμένη χωροθέτηση στα Πευκάκια Βόλου, η εταιρεία αφήνει να εννοηθεί ότι μπορεί να υπάρξει και διαφορετική χωροθέτηση, για την οποία δεν φαίνεται να έχει λάβει άδεια από τη ΡΑΕ.

«Η συζήτηση για μία επένδυση για την οποία σύσσωμη η τοπική κοινωνία και οι επιστημονικοί φορείς της πόλης έχουν εκφράσει την αντίθεσή τους και η οποία έχει αδειοδοτηθεί χωρίς προηγούμενη ΜΠΕ και εκτίμηση των πιθανών κινδύνων συνεχίζεται. Μία επένδυση που φαίνεται να αλλάζει χωροθέτηση χωρίς να διευκρινίζεται, τελικά, ο χώρος για τον οποίο έχει λάβει άδεια,», σημείωσε.

Ο Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος κάλεσε τον αρμόδιο Υπουργό να δώσει σαφείς απαντήσεις για το πώς αξιολογήθηκε το εν λόγω έργο με βάση τα περιβαλλοντικά κριτήρια και τα κριτήρια ασφάλειας, ποια χωροθέτηση έχει αδειοδοτηθεί, αλλά και αν θα λάβει υπόψη την εκφρασμένη αντίθεση σύσσωμης της τοπικής κοινωνίας σχετικά με την επένδυση. Τέλος, ο Βουλευτής ζήτησε να κοινοποιηθούν στην τοπική κοινωνία της Μαγνησίας όλα τα σχετικά έγγραφα που υπάρχουν στο Υπουργείο σχετικά με την επένδυση.

ΕΡΩΤΗΣΗ και Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων

Προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας
ΘΕΜΑ: «Πολλά ερωτηματικά σχετικά με την εγκυρότητα των διαδικασιών για την επένδυση LNG στη Μαγνησία»
Τον περασμένο Μάρτιο, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ), χορήγησε σχετική άδεια σε επένδυση για την κατασκευή υπεράκτιου πλωτού τερματικού σταθμού Εισαγωγής, Αποθήκευσης, Αεριοποίησης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG) στην είσοδο του λιμανιού του Βόλου, στην περιοχή Πευκάκια.
Από τότε μέχρι σήμερα, η τοπική κοινωνία γίνεται γνώστης πολλών και συγκεχυμένων πληροφοριών σχετικά με τη σοβαρότητα και την εγκυρότητα του επενδυτικού σχεδίου, για το ποιος είναι ο χώρος που τελικά προτείνεται για την κατασκευή του τερματικού σταθμού.
Από τις πρώτες αντιδράσεις για στο φερόμενο επενδυτικό σχέδιο, ήταν αυτή του ΤΑΙΠΕΔ ως διαχειρίζουσα Αρχή του Οργανισμού Λιμένος Βόλου (ΟΛΒ), σύμφωνα με το οποίο μία τόσο μεγάλη επένδυση στην είσοδο του λιμανιού του Βόλου που δεν περιλαμβάνεται στο master plan του λιμανιού, δεν μπορεί να προχωρήσει. Ταυτόχρονα, ο ΟΛΒ σε απάντηση προηγούμενης ερώτησης του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για το ζήτημα, είχε επισημάνει ότι για μία τόσο μεγάλη επένδυση στη ζώνη του λιμένα χρειάζεται τροποποίηση του master plan του λιμανιού και τέτοιο αίτημα δεν έχει μέχρι σήμερα γνωστοποιηθεί στον ΟΛΒ.
Ταυτόχρονα, το σύνολο των επιστημονικών και κοινωνικών φορέων της πόλης, ο Ιατρικός Σύλλογος Βόλου, το Τεχνικό Επιμελητήριο, ο Δικηγορικός Σύλλογος Βόλου, ο Γεωπονικός Σύλλογος Μαγνησίας, ο Οδοντιατρικός Σύλλογος Μαγνησίας, ο Φαρμακευτικός Σύλλογος Μαγνησίας-Αλμυρού κ.α. εξέφρασαν την αντίθεσή τους σχετικά με το ενδεχόμενο μία τέτοιας επένδυσης.
Μάλιστα, με σχετική ανακοίνωση στις 23/03/2022, η Επιτροπή που συνέστησαν οι Επιστημονικοί Φορείς και Σύλλογοι της Μαγνησίας, ανέφερε χαρακτηριστικά ότι «τάσσεται ομόφωνα κατά της φερόμενης χωροθέτησης» αλλά και «οποιασδήποτε τυχόν άλλης χωροθέτησης που χαρακτηρίζεται από αντίστοιχη εγγύτητα», λαμβανομένου υπόψη του γεγονότος ότι η άδεια της ΡΑΕ για την επένδυση δόθηκε 03/03/2022.
Ταυτόχρονα, παρά το γεγονός ότι η Εταιρεία που έχει αναλάβει την επένδυση έχει λάβει άδεια από τη ΡΑΕ, σύμφωνα με ανακοινώσεις του Υπουργείου για το έργο δεν έχει ακόμα καν κατατεθεί η απαραίτητη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ), η οποία θα περιγράφει τους ενδεχόμενους κινδύνους και τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις που θα έχει η επένδυση.
Να σημειωθεί ότι στο παρελθόν έχουν καταγραφεί πολλαπλά περιστατικά παγκοσμίως σε εγκαταστάσεις υγροποιημένου φυσικού αερίου με μεγάλες εκρήξεις που οδήγησαν στο σοβαρό τραυματισμό ή και θάνατο ανθρώπων. Ενδεικτικά, στην Αλγερία το 2014, μια έκρηξη σε εγκαταστάσεις είχε ως αποτέλεσμα το θάνατο 27 εργαζομένων. Τον ίδιο χρόνο, σε εγκατάσταση υγροποιημένου φυσικού αερίου ιδιωτικής εταιρείας στο Plymouth της Washington, μια έκρηξη προκάλεσε τον τραυματισμό πολλών εργατών, ενώ έκρηξη σε βυτίο που μετέφερε υγροποιημένο φυσικό αέριο στην Κίνα είχε αποτέλεσμα να σκοτωθούν 19, να τραυματιστούν 200 άνθρωποι και να καταστραφούν κτίρια σε μεγάλη ακτίνα.
Σε εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στις 14/06/2022 σχετικά με τις επενδύσεις LNG, εκπρόσωποι της εταιρείας που έχει αναλάβει την επένδυση, διέρρευσαν στον τοπικό τύπο πληροφορίες για το ενδεχόμενο νέας χωροθέτησης στο Σωρό Μαγνησίας, σημείο που και πάλι βρίσκεται σε εξαιρετική εγγύτητα με το λιμάνι του Βόλου.
Ωστόσο, προβληματισμό δημιουργεί το γεγονός ότι ενώ η αδειοδότηση της ΡΑΕ, αφορά συγκεκριμένη χωροθέτηση στα Πευκάκια Βόλου, η εταιρεία αφήνει να εννοηθεί ότι μπορεί να υπάρξει και διαφορετική χωροθέτηση, για την οποία δεν φαίνεται να έχει λάβει άδεια από τη ΡΑΕ.
Η συνεχιζόμενη συζήτηση για μία επένδυση για την οποία σύσσωμη η τοπική κοινωνία και οι επιστημονικοί φορείς της πόλης έχουν εκφράσει την αντίθεσή τους, η οποία έχει αδειοδοτηθεί χωρίς προηγούμενη ΜΠΕ και εκτίμηση των πιθανών κινδύνων, για μία επένδυση που φαίνεται να αλλάζει χωροθέτηση κατά το δοκούν χωρίς να διευκρινίζεται τελικά ο χώρος για τον οποίο έχει λάβει άδεια, δικαιολογημένα προκαλεί δυσφορία και αγανάκτηση στους πολίτες της Μαγνησίας και γεννά πολλά ερωτηματικά.
Επειδή, η ΡΑΕ χορήγησε σχετική άδεια σε επένδυση για την κατασκευή υπεράκτιου πλωτού τερματικού σταθμού Εισαγωγής, Αποθήκευσης, Αεριοποίησης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG) στην είσοδο του λιμανιού του Βόλου, στην περιοχή Πευκάκια.
Επειδή, παρά ότι η ΡΑΕ αδειοδότησε τη σχετική επένδυση με χωροθέτηση στα Πευκάκια Βόλου, εκπρόσωποι της εταιρείας διέρρευσαν στον τοπικό τύπο πληροφορίες για το ενδεχόμενο νέας χωροθέτησης στο Σωρό Μαγνησίας, χωρίς να διευκρινίζουν αν για τη νέα χωροθέτηση υπάρχει άδεια.
Επειδή, το σύνολο των επιστημονικών και κοινωνικών φορέων της πόλης εξέφρασαν την αντίθεσή τους σχετικά με το ενδεχόμενο μία τέτοιας επένδυσης.
Επειδή, η συνεχιζόμενη συζήτηση και οι αναφερόμενες παλινωδίες δικαιολογημένα προκαλούν δυσφορία και αγανάκτηση στους πολίτες της Μαγνησίας και γεννά πολλά ερωτηματικά για την εγκυρότητα και σοβαρότητα των διαδικασιών που ακολουθούνται.
Ερωτάται ο αρμόδιος κ. Υπουργός:
1. Πώς αξιολογήθηκε το εν λόγω έργο βάσει του άρθρου 11 του Κανονισμού Αδειών Φυσικού Αερίου, ιδίως ως προς το κριτήριο της προστασίας του περιβάλλοντος και του κλίματος, λαμβάνοντας υπόψη το μέγεθος και την επικινδυνότητά του, τη χωροθέτησή του σε μία ιδιαίτερα ευαίσθητη περιβαλλοντικά περιοχή, και τη συνύπαρξη με άλλες δραστηριότητες; Ποια συμπληρωματικά στοιχεία ζητήθηκαν από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας και ποιες διευκρινίσεις/απαντήσεις δόθηκαν;
2. Για ποια τελικά χωροθέτηση έχει δώσει η ΡΑΕ άδεια στη εταιρεία-επενδυτή και για ποιο λόγο εκπρόσωποι της εταιρείας διαρρέουν πληροφορίες για διαφορετική χωροθέτηση;
3. Για ποιο λόγο συνεχίζονται οι συζητήσεις σχετικά με την επένδυση σε χώρους πλησίον του λιμανιού του Βόλου, εφόσον η επένδυση δεν περιλαμβάνεται στο master plan του λιμανιού;
4. Γνωρίζει και έχει λάβει υπόψη την εκφρασμένη αντίθεση σύσσωμης της κοινότητας των επιστημονικών φορέων της πόλης του Βόλου σχετικά με την επένδυση;
ΑΙΤΗΣΗ ΚΑΤΑΘΕΣΗΣ ΕΓΓΡΑΦΩΝ
Παρακαλώ να κοινοποιηθούν στην τοπική κοινωνία της Μαγνησίας όλα τα σχετικά έγγραφα που υπάρχουν στο Υπουργείο σχετικά με την επένδυση για κατασκευή υπεράκτιου πλωτού τερματικού σταθμού Εισαγωγής, Αποθήκευσης, Αεριοποίησης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG) στη Μαγνησία.

Επιπλέον, ζητούμε εκ νέου να κατατεθεί η μελέτη σκοπιμότητας προς την Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας στις 25.08.2021, καθώς και τα αναφερόμενα στα σημεία 12 έως και 18 έγγραφα της υπ’ αριθ. 138/2022 απόφασης της Ρυθμιστικής Ενέργειας (ΑΔΑ: 9ΗΝΧΙΔΞ-ΥΘ8), που αφορούν αιτήματα κατάθεσης συμπληρωματικών στοιχείων από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας και τις σχετικές απαντήσεις από τη Mediterranean GAS A.E.
Ο ερωτών και αιτών βουλευτής

Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ