ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

08/07/2022

Χ. Καφαντάρη: Πολιτική Μητσοτάκη και στο σιδηρόδρομο... εξυπηρέτηση ιδιωτών και όχι της κοινωνίας

Χ. Καφαντάρη: Πολιτική Μητσοτάκη και στο σιδηρόδρομο... εξυπηρέτηση ιδιωτών και όχι της κοινωνίας



Τοποθέτηση της Χ. Καφαντάρη με την ιδιότητα της κοινοβουλευτικής εκπροσώπου του ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία στο σ/ν του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών

Κύριε Πρόεδρε, ευχαριστώ.

Μπορεί ο κύριος Υπουργός να μιλάει με αριθμούς, να μιλάει με εκατομμύρια, να μας λέει στοιχεία. Πρόσφατες είναι και οι δηλώσεις του στο «The Economist» ότι η χώρα μας πηγαίνει πολύ καλά στον τομέα των μεταφορών, θα γίνει κόμβος στην περιοχή, logistics, αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου κ.λπ.

Θα πω, όμως, κάτι. Μια πρόσφατη έκθεση του ΙΟΒΕ αναφέρει ότι όποια ανάπτυξη υπάρχει δεν υπάρχει λόγω παραγωγικών επενδύσεων, λόγω μοντέλου ανάπτυξης. Αφορά μόνον στην αύξηση κάποιας κατανάλωσης.

Επίσης, από την άλλη μεριά, όταν ιδιωτικοποιείται τα πάντα ενέργειας- αυτές οι αποκρατικοποιήσεις -οι ιδιωτικοποιήσεις, για σας- σημαίνουν ανάπτυξη και έτσι, δίνετε δείκτες, έτσι μιλάτε για επενδυτικό ενδιαφέρον κ.λπ.-και δεν αφορά μόνο στον τομέα των μεταφορών, να μιλήσουμε για τον τομέα της

Όμως, εδώ που έχουμε φτάσει και επειδή οι εξελίξεις και οι αλλαγές που γίνονται και σε γεωπολιτικό επίπεδο και σε επίπεδο Ευρώπης δείχνουν ένα καινούργιο τοπίο, πρέπει να δούμε τα πράγματα διαφορετικά και να παραδειγματιστείτε, ως Κυβέρνηση. Τι έκανε η Γαλλία του Μακρόν -που δεν είναι αριστερός, σαφώς- με την αντίστοιχη εταιρεία ενέργειας;

Χθες δημοσιεύτηκε το θέμα της εθνικοποίησής της και οι κινήσεις που έγιναν.

Τι κάνουμε εμείς εδώ στην ενέργεια; Μέσα στην κορύφωση της κρίσης, μέσα στην ενεργειακή κρίση που βέβαια έχει επιταθεί τον τελευταίο χρόνο ιδιαίτερα, ιδιωτικοποιούμε τη ΔΕΗ και την ενέργεια. Κάποιοι εισπράττουν, ο λαός υποφέρει. Τα αναδείξαμε αυτά πρόσφατα και στο νομοσχέδιο για τις Ανανεώσιμες Πηγές, τι γίνεται με τη ρήτρα αναπροσαρμογής κ.λπ. Οι αποκοπές ηλεκτρικού ρεύματος, όμως, συνεχίζονται στον κόσμο.

Κύριε Υπουργέ, κύριοι της Κυβέρνησης, όσο και να μιλάτε με αριθμούς, η πραγματικότητα είναι εντελώς διαφορετική. Εγώ θα έλεγα ότι αν και προσωρινά μετατέθηκε το θέμα της εκλογικής διαδικασίας από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό χθες, το κλίμα έντασης, το κλίμα που δημιουργήθηκε εξαιτίας όλης αυτής της διαδικασίας των διαρροών, των δηλώσεων στελεχών της Νέας Δημοκρατίας, το κλίμα αυτό της έντασης εξακολουθεί και υπάρχει. Εσείς το καλλιεργήσατε ως Κυβέρνηση, ο Πρωθυπουργός και έρχεται μετά ως καλός να πει «εγώ εγγυώμαι τη σταθερότητα».

Βέβαια, πόσο αντικατοπτρίζει την πραγματικότητα η τοποθέτηση του Πρωθυπουργού, ακόμα και η συζήτηση που έγινε πριν από δύο μέρες στη Βουλή; Μιλούσε επί 45 λεπτά και δεν ακούμπησε προβλήματα, δεν είπε μια φορά τη λέξη «ακρίβεια» που μαστίζει την ελληνική κοινωνία και τις επιχειρήσεις, ειδικά τις μικρομεσαίες ή τα θέματα του πληθωρισμού κ.λπ. Όλα αυτά δείχνουν πόσο μακριά από την πραγματικότητα είστε.

Μάλιστα, η προσφιλής τακτική σας –λέτε για σταθερότητα βέβαια, εγγυάστε τη σταθερότητα κ.λπ.- είναι η διαστρέβλωση. Επιτρέψτε μου να πω ότι ακόμα και η κύρωση της σύμβασης μεταξύ του ελληνικού δημοσίου και της «ΤΡΑΙΝΟΣΕ-Μεταφορές-Μεταφορικές υπηρεσίες επιβατών» κ.λπ. και όσα ακούσαμε από την κυβερνητική πλευρά, τελικά είναι μια διαστρέβλωση της πραγματικότητας και μια προσπάθεια για άλλη μια φορά να χτιστεί και στον τομέα αυτό ένα αντι-ΣΥΡΙΖΑ μέτωπο. Δυστυχώς άκουσα συναδέλφους και από άλλες αντιπολιτευτικές δυνάμεις να μπαίνουν σε μια τέτοια λογική για την εν λόγω σύμβαση.

Πρέπει, όμως, να ξεκαθαρίσουμε κάποια πράγματα. Η σύμβαση αυτή ήταν από το πρώτο μνημόνιο που δεν ήταν ο ΣΥΡΙΖΑ στη διακυβέρνηση της χώρας. Εμείς το παλέψαμε μέσα σε δύσκολες δημοσιονομικές συνθήκες. Σώσαμε τροχαίο υλικό, πάγια, ακίνητα και αυτό που πουλήθηκε με το μικρό αυτό ποσό αφορούσε το brand name φυσικά και το προσωπικό.

Εσείς, λοιπόν, δεσμεύσατε τη χώρα με την υποχρέωση να ιδιωτικοποιηθεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Σήμερα ολοκληρώνετε το έργο σας με τη δημιουργία μιας μικρής ακριβής μονοπωλιακής ΤΡΑΙΝΟΣΕ και όπως κάνατε στη ΔΕΗ, δημόσιο και ιδιωτική εταιρεία εξασφαλίζουν ότι τα κόμιστρα θα είναι ακριβά, ώστε να παράγονται πολλά κέρδη που θα μοιράζονται από κοινού σε μετόχους και δημόσια έσοδα, ενώ οι επιβάτες όλων των γραμμών θα πληρώνουν χωρίς αντίστοιχες υπηρεσίες.

Επειδή μιλήσατε για κόμβο συγκοινωνιακό, για επενδύσεις 4,5 δισεκατομμυρίων στο σιδηρόδρομο και έργα, όπως είπατε στο «Economist», κύριε Υπουργέ, πώς θα έλθει ένας επενδυτής και τι έχετε να πείτε όταν μεγάλο μέρος του σιδηροδρομικού έργου γίνεται με λεωφορεία; Τι έχετε να πείτε γι’ αυτό, όταν το Ιntercity, που έχει συγκεκριμένο χρόνο, καθυστερεί πάνω από μία ώρα; Τι έχετε να πείτε για την έλλειψη επενδύσεων στο τροχαίο υλικό και συντηρήσεων που με μια φυσική καταστροφή σταματάνε τα τρένα; Δυστυχώς, κύριε Καραμανλή, σαν Κυβέρνηση στον τομέα του σιδηροδρόμου δεν κάνετε τίποτα.

Ήμουν νέα το 1978 που σπούδαζα στη Θεσσαλονίκη και θυμάμαι ότι με μεγάλος βροχές μάς σταματούσαν και μας πήγαιναν με τρένο για να συναντήσουμε το τρένο που ερχόταν από τη Θεσσαλονίκη και να συνεχίσουμε. Αυτό να γίνεται και σήμερα, τη στιγμή που τρία χρόνια έχετε εγκαταλείψει τα πάντα στο κομμάτι της συντήρησης; Πώς μπορούμε έτσι να προσελκύσουμε επενδυτές; Απλά αυτό που κάνετε πραγματικά είναι άλλες επιπλέον παραχωρήσεις σε ιδιώτες και βέβαια πάλι δίνετε την ίδια αποζημίωση που έπαιρναν, τα 50 εκατομμύρια, αλλά αυτοί παρέχουν χαμηλό έργο υπηρεσιών.​

Μένει χαμηλή η συχνότητα των δρομολογίων, ιδιαίτερα σε απομακρυσμένες περιοχές, aπό την άλλη μεριά τα δρομολόγια του προαστιακού και άλλες επικερδείς διαδρομές τις βάζετε μέσα στις επιδοτούμενες και βέβαια η σύμβαση δεν εξασφαλίζει ώρες ωφέλιμες για τις τοπικές κοινωνίες. Πολλά δρομολόγια που αφορούν τη σύμβαση δεν γίνονται με τρένο -όπως είπα και πριν-, αλλά γίνονται με λεωφορείο. Από την άλλη μεριά τα ύψη των κομίστρων, αλλά και η μη εφαρμογή πολιτικών για τις αδύναμες κοινωνικές ομάδες, ΑμεΑ, φοιτητές, άπορους από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ μέχρι σήμερα θα αποτελούν πολιτική και ευθύνη της Κυβέρνησης.

Δεν μπορούμε εμείς να συμφωνήσουμε και να ψηφίσουμε -να το πω έτσι- ένα τέτοιο νομοσχέδιο, μια τέτοια κύρωση σύμβασης, διότι αφήνει μεγάλες πόλεις εκτός σχεδιασμού, γιατί υπάρχουν εκκρεμή πολλά σημαντικά έργα συντήρησης και αναβάθμισης της γραμμής. Η ασφάλεια είναι αμφισβητούμενη, κακή συντήρηση των γραμμών, όπως είπα πριν, κίνδυνος μη βρέξει και σταματήσουν. Εν τω μεταξύ, η ηλεκτροκίνηση δεν έχει προχωρήσει. Μην ξεχνάμε ότι ο σιδηρόδρομος και η χώρα μας -θα πω διαχρονικά- είμαστε πολύ πίσω στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Έχει περάσει από πολλές ταλαιπωρίες ο σιδηρόδρομος στην Ελλάδα. Είναι, όμως, το πιο φιλικό μέσο μεταφοράς και έχει το ελάχιστο περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

Βέβαια η ηλεκτροκίνηση -που εσείς διαφημίζετε στα αυτοκίνητα, νομοσχέδια περάσατε, κ.λπ.- βλέπουμε ότι ένα μεγάλο κομμάτι και μάλιστα σε μια γραμμή μέχρι το Αίγιο παραμένει χωρίς ηλεκτροκίνηση, οι επιβάτες είτε μεταβιβάζονται σε άλλο συρμό –αν είναι τυχεροί- είτε σε λεωφορεία. Έργα τα οποία έπρεπε να γίνουν και στον σταθμό Λαρίσης δεν έχουν προχωρήσει και η υπογειοποίηση της Σεπολίων δυστυχώς δεν προχωρεί. Όλα αυτά και με την κύρωση αυτών των συμβάσεων, εσείς μιλάτε για επενδύσεις, για ανάπτυξη κ.λπ.

Αλλά ο κόσμος καταλαβαίνει. Και όσο να προσπαθεί ο Πρωθυπουργός να καθησυχάσει και να εμφανιστεί σαν εγγυητής μιας σταθερότητας, γρήγορα θα πάρει την απάντηση και την απάντηση θα τη δώσει ο ίδιος ο ελληνικός λαός με τους αγώνες του και με την προσπάθεια που κάνει για ένα καλύτερο μέλλον, για μια άλλη δημοκρατική προοδευτική κυβέρνηση, που να είστε σίγουροι ότι σύντομα θα δημιουργηθεί.

.



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ