ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

14/07/2022

Γ. Παπαηλιού: Η ΝΔ επιχειρεί να αλλάξει τη φυσιογνωμία του δημόσιου πανεπιστημίου, την ταυτότητά του, ιδιωτικοποιώντας το «από την πίσω πόρτα»

Γ. Παπαηλιού: Η ΝΔ επιχειρεί να αλλάξει τη φυσιογνωμία του δημόσιου πανεπιστημίου, την ταυτότητά του, ιδιωτικοποιώντας το «από την πίσω πόρτα»



Ομιλία Γιώργο Παπαηλιού, Βουλευτή Αρκαδίας (ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία) στην Ολομέλεια της Βουλής, για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας

Σήμερα η εργασία παρέχεται με αμοιβή και συνθήκες εργασίας, τέτοιες που αναγκάζουν τους νέους ανθρώπους να αποχωρούν ή «να» τους «αποχωρούν» αφού τους «στύψουν».

Οι ορίζοντες για την ανώτατη παιδεία στον τόπο μας κλείνουν ασφυκτικά για τους νέους της κοινωνικής πλειοψηφίας

Η ΝΔ επιχειρεί να αλλάξει τη φυσιογνωμία του δημόσιου πανεπιστημίου, την ταυτότητά του, ιδιωτικοποιώντας το «από την πίσω πόρτα», ευνοώντας παράλληλα τα ιδιωτικά κολλέγια και τους αποφοίτους τους

Τα πανεπιστήμια (θα) λειτουργούν υπό καθεστώς αυταρχισμού, με την πανεπιστημιακή αστυνομία να αποτελεί τον βραχίονα της καταστολής

Η πολιτική της κυβέρνησης της ΝΔ αποσκοπεί στην ικανοποίηση συγκεκριμένων μεγάλων οικονομικών συμφερόντων

Το νομοσχέδιο αντιμεταρρύθμισης για την ανώτατη εκπαίδευση πρέπει να αποσυρθεί.

Μαζί με την απόσυρσή του νομοσχεδίου, να αποσυρθεί και η κυβέρνηση του «συστήματος Μητσοτάκη» της ΝΔ, διότι η νεολαία, η μεγάλη κοινωνική πλειοψηφία δεν την αντέχει άλλο.

Όσο γρηγορότερα τόσο καλύτερα !!!

Ο βουλευτής Αρκαδίας του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία Γιώργος Παπαηλιού, μιλώντας στην Ολομέλεια της Βουλής, για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας «Νέοι Ορίζοντες στα ΑΕΙ …», είπε, μεταξύ των άλλων τα εξής :

Κατά την παρέμβασή του ο πρωθυπουργός, προκειμένου να υποστηρίξει το νομοσχέδιο, χρησιμοποίησε ένα παράδειγμα που βέβαια δεν έχει σχέση με την πραγματικότητα, αλλά ας είναι !

Αναφέρθηκε σε ένα φοιτητή ή μάλλον μία φοιτήτρια που, βάσει του νομοσχεδίου όταν αυτό θα καταστεί νόμος, περιπλανάται – μπορεί άρα γε ; – από σχολή, τμήμα, πρόγραμμα σε σχολή, τμήμα και πρόγραμμα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, και χωρίς πτυχίο (;) αυτό δεν το διευκρίνησε, αλλά με σειρά πιστοποιητικών, καταλήγει σε μία θέση εργασίας. Bέβαια, αν ληφθεί υπόψη η επικρατούσα εργασιακή «ζούγκλα», η προσφερόμενη θέση εργασίας γίνεται με αμοιβή και συνθήκες εργασίας, τέτοιες που θα τον αναγκάσουν να αποχωρήσει ή «θα» τον «αποχωρήσουν» αφού τον «στύψουν».

Εκτός βέβαια αν πρόκειται για υψηλόβαθμη θέση, που συνδέεται με την πρόσληψη γαλάζιων γόνων.

Σε αυτό το παράδειγμα αποτυπώνεται ο σκοπός του νομοσχεδίου, η παράδοση φτηνού εργατικού δυναμικού στην αδηφάγο αγορά – μέσω του κατακερματισμού των επιστημονικών αντικειμένων και της κατηγοριοποίησης των πτυχίων –.

Ειλικρινά, απορώ με το παράδειγμα, διότι αυτό οδηγεί στην καταψήφιση του νομοσχεδίου !!!

2) Το υπό κρίση νομοσχέδιο είναι άλλο ένα ψευδεπίγραφο νομοσχέδιο – «νέοι ορίζοντες στα ΑΕΙ» επιγράφεται – αφού μέσω αυτού οι ορίζοντες για την ανώτατη παιδεία στον τόπο μας κλείνουν ασφυκτικά για τους νέους της κοινωνικής πλειοψηφίας.

Η κυβέρνηση της ΝΔ προτάσσει και υλοποιεί πολιτικές ακραίου νεοφιλελευθερισμού, με βασική κατεύθυνση της ιδιωτικοποιήσεις σε βασικούς τομείς της δημόσιας σφαίρας.

Η ΝΔ είχε δώσει μεγάλη μάχη για την αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος.. Αφού δεν κατάφερε να επιτρέψει την εισδοχή ιδιωτικών πανεπιστημίων στην ελληνική έννομη τάξη, επιχειρεί να αλλάξει τη φυσιογνωμία του δημόσιου πανεπιστημίου, την ταυτότητά του, ιδιωτικοποιώντας το «από την πίσω πόρτα», συρρικνώνοντάς το, απαξιώνοντάς το και αφήνοντάς το να υπολειτουργεί, ευνοώντας παράλληλα τα ιδιωτικά κολλέγια και τους αποφοίτους τους.

Η αντιμεταρρύθμιση που προωθεί η κυβέρνηση της ΝΔ έχει εμφανές και σαφές ιδεολογικό πρόσημο. Άλλωστε και ο πρωθυπουργός έχει πει ότι η παιδεία είναι πεδίο σκληρής ιδεολογικής αντιπαράθεσης. Είναι γνωστό, ότι η παιδεία-η εκπαίδευση είναι μηχανισμός κοινωνικής κινητικότητας και η ΝΔ πιστεύει, όπως έχει πει ο ίδιος ο πρωθυπουργός, ότι οι κοινωνικές ανισότητες είναι «φυσικό φαινόμενο». Επομένως, η κοινωνική κινητικότητα πρέπει να εμποδιστεί, πράγμα που γίνεται με το νομοσχέδιο.

Η κυβέρνηση της ΝΔ, που δεν πιστεύει στο δημόσιο πανεπιστήμιο, αντί να λύσει τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει το ελληνικό πανεπιστήμιο, προτάσσει την αλλαγή της φυσιογνωμίας του, την αλλαγή της ταυτότητάς του. Και αυτό το υλοποιεί με την αλλαγή του τρόπου διοίκησης του.

Το δημοκρατικό πανεπιστήμιο της γνώσης της μεταπολιτευτικής περιόδου, επιχειρείται από την κυβέρνηση της ΝΔ να καταργηθεί. Πρόκειται για ακόμη ένα δημόσιο φορέα προς ιδιωτικοποίηση, ένα δημόσιο φορέα που παρέχει το κοινωνικό αγαθό της (ανώτατης) εκπαίδευσης, όχι το εμπόρευμα όπως το θεωρεί η ΝΔ.

Αυτό που δημιουργείται με τη ψήφιση του νομοσχεδίου είναι ένα πανεπιστήμιο αυταρχικό, ιεραρχικό, υπερσυγκεντρωτικό, γραφειοκρατικό και αντιδημοκρατικό.

Σε αυτό το πλαίσιο, οι αλλαγές που προβλέπονται στη δομή του πανεπιστημίου περιορίζουν μέχρι κατάργησης τη δημοκρατική λειτουργία του. Πλέον μόνον οι ανώτερες βαθμίδες και κυρίως οι πρωτοβάθμιοι θα ασκούν διοίκηση, οι «κατώτερες» βαθμίδες «εξαϋλώνονται», οι επίκουροι χάνουν τη μονιμότητά τους και σειρά άλλων δικαιωμάτων, ενώ υποβαθμίζεται πλήρως το διδακτικό έργο των μελών ΕΔΙΠ. Έτσι δυσκολεύεται η ανανέωση του προσωπικού, ενώ απομακρύνεται το ενδιαφέρον επιστροφής στην Ελλάδα από ερευνητές εκτός ελληνικών ΑΕΙ, επιτείνοντας πολλαπλώς το brain drain.

Εκτός από τις υπερεξουσίες που δίδονται στα συμβούλια διοίκησης και στον πρύτανη, χωρίς κάποιου είδους λογοδοσία και έλεγχο, προβλέπεται και η συμμετοχή εξωπανεπιστημιακών σε αυτά. Μάλιστα σε αυτό το πλαίσιο, θα μπορούν να καταργούνται τμήματα με προεδρικό διάταγμα και χωρίς τη γνώμη της Συγκλήτου. Σε αυτό το πλαίσιο, το υπό συζήτηση νομοσχέδιο καταστρατηγείται το συνταγματικά κατοχυρωμένο αυτοδιοίκητο των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων.

Επιπλέον το νομοσχέδιο προβλέπει τη θέσπιση πολλαπλών προγραμμάτων σπουδών, διαφορετικής ταχύτητας, διάρκειας και διάκρισης των αποφοίτων πανεπιστημιακής και τεχνολογικής εκπαίδευσης, θέτοντας σε κίνδυνο τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων. Οι πανεπιστημιακοί τίτλοι που θα απονέμονται δεν θα μπορούν να συσχετιστούν με συγκεκριμένα επαγγελματικά δικαιώματα, ενώ τα επιστημονικά αντικείμενα κατακερματίζονται και τα πτυχία κατηγοριοποιούνται.

Υποβαθμίζονται τα προγράμματα σπουδών καθώς προβλέπεται η δυνατότητα διδασκαλίας χωρίς την μέχρι τώρα προϋπόθεση κατοχής διδακτορικού τίτλου σπουδών.

Επιπλέον, μέσω της εργαλειοποίησης του Πανεπιστημίου, δημιουργείται ένα πανεπιστήμιο-επιχείρηση, που υπηρετεί τα μεγάλα επιχειρηματικά-οικονομικά συμφέροντα και τη διαπλοκή με αυτά.

Προβλέπεται η πλήρης εμπορευματοποίηση των μεταπτυχιακών σπουδών, αφού πλέον δεν θα υπάρχουν δωρεάν μεταπτυχιακά προγράμματα. Πρόκειται για ρύθμιση εις βάρος των οικονομικά αδύναμων.

Το προσωπικό των πανεπιστημίων ωθείται με άμεσο ή έμμεσο τρόπο προς ποικίλες μορφές επιδίωξης ιδιωτικού πλουτισμού, κάτι που ωθεί σε ευτελισμό της ακαδημαϊκής ιδιότητας. Διαμορφώνονται με εντονότερο τρόπο ευέλικτες εργασιακές σχέσεις, αφού η υποχρηματοδότηση οδηγεί σε όλο και περισσότερες θέσεις επισφαλούς εργασίας.

Σημαντικό στοιχείο που υποδηλώνει την πλήρη απαξίωση και την προσπάθεια συρρίκνωσης του ελληνικού δημόσιου πανεπιστημίου είναι το γεγονός ότι δεν υπάρχει πρόβλεψη για την εξασφάλιση κρατικών πόρων για τη λειτουργία του. Έτσι, έστω και δια παραλείψεως, υλοποιείται, η αποδέσμευση του κράτους από τη συνταγματική υποχρέωσή του για χρηματοδότηση του δημοσίου πανεπιστημίου. Υποκαθίσταται αυτή η υποχρέωση από τις χορηγίες, τα τέλη φοίτησης, τα δίδακτρα των ξενόγλωσσων προπτυχιακών κλπ.

Αυτό θα οδηγήσει στην περαιτέρω υποβάθμιση και εν τέλει στο «κλείσιμο» κυρίως περιφερειακών πανεπιστημίων.

Και βέβαια όλα αυτά υπό καθεστώς αυταρχισμού, με την πανεπιστημιακή αστυνομία να αποτελεί τον βραχίονα της καταστολής.

Εν κατακλείδι, η πολιτική της κυβέρνησης της ΝΔ και στον ευαίσθητο τομέα της παιδείας αποσκοπεί στην ικανοποίηση συγκεκριμένων μεγάλων οικονομικών συμφερόντων.

Το νομοσχέδιο αντιμεταρρύθμισης για την ανώτατη εκπαίδευση βρίσκει αντίθετο το σύνολο της πανεπιστημιακής κοινότητας, ακόμη και παράγοντες της ΝΔ.

Πρέπει να αποσυρθεί.

Μαζί με την απόσυρσή του, να αποσυρθεί και η κυβέρνηση του «συστήματος Μητσοτάκη» της ΝΔ, διότι η νεολαία, η μεγάλη κοινωνική πλειοψηφία δεν την αντέχει άλλο.

Όσο γρηγορότερα τόσο καλύτερα !!!​



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ