ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

15/07/2022

Ερώτηση βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ: Επιτακτική ανάγκη η λήψη μέτρων από την Πολιτεία για την αντιμετώπιση των αλλεπάλληλων τροχαίων και σιδηροδρομικών ατυχημάτων στην οδό Βόλου, στη Λάρισα

Ερώτηση βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ: Επιτακτική ανάγκη η λήψη μέτρων από την Πολιτεία για την αντιμετώπιση των αλλεπάλληλων τροχαίων και σιδηροδρομικών ατυχημάτων στην οδό Βόλου, στη Λάρισα



Ερώτηση προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κατέθεσε η βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Λάρισας, κ. Άννα Βαγενά, την οποία συνυπογράφουν ακόμα 13 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, σχετικά με την αναγκαιότητα λήψης μέτρων για την αντιμετώπιση των τροχαίων και σιδηροδρομικών ατυχημάτων που μαστίζουν την οδό Βόλου, με αφορμή το πρόσφατο σιδηροδρομικό δυστύχημα.

Στην Ερώτησή της, η βουλευτής αναφέρει μεταξύ άλλων: “Οι αρμόδιοι μεταθέτουν τις ευθύνες ο ένας στον άλλον, τη στιγμή που ένας νέος άνθρωπος έχασε τη ζωή του σε συνθήκες που προκαλούν φρίκη και που εκατοντάδες μαθητές διασχίζουν καθημερινά το συγκεκριμένο δρόμο, προκειμένου να φτάσουν στα δύο μεγάλα σχολεία της περιοχής.

Ως μέλος της Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας της Βουλής, πολλές φορές έχω μεταφέρει στις συνεδριάσεις της τις διαμαρτυρίες και τα αιτήματα των κατοίκων της περιοχής για το θέμα των τροχαίων ατυχημάτων και στις 29/01/2020 είχα μάλιστα, καταθέσει Ερώτηση στον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, ζητώντας την υλοποίηση του Περιφερειακού της Λάρισας, με τη σύνδεση Βόλου-Κόμβου Βιοκαρπέτ-Περιφερειακής Τρικάλων. Ακόμα, στις 22/06/2020, με επιστολή μου προς τον ίδιο, προς το Υπουργείο Εσωτερικών, την Περιφέρεια Θεσσαλίας, την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Θεσσαλίας-Στερεάς Ελλάδας και τον Δήμο Λάρισας, είχα επαναλάβει τα αιτήματα αυτά, αλλά δυστυχώς, μάταια.

Στη χώρα μας, τα συχνότερα σιδηροδρομικά δυστυχήματα είναι οι παρασύρσεις πεζών από τρένα, κατά μήκος της γραμμής και τα τελευταία χρόνια έχασαν τη ζωή τους πενήντα έξι άνθρωποι και τραυματίστηκαν σοβαρά τριάντα εννέα. Τα πράγματα θα ήταν σίγουρα χειρότερα, αν η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν είχε “παγώσει” για μεγάλο διάστημα τις μετακινήσεις λόγω πανδημίας, τον Μάρτιο του 2020.

Η Έκθεση ασφαλείας του 2020, της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων, αναφέρει ότι, στα 2500 χιλιομέτρα του Εθνικού Σιδηροδρομικού Δικτύου οι ισόπεδες διαβάσεις είναι 1236. Από αυτές, μόνο οι 684 φυλάσσονται από φύλακα, ή διαθέτουν μπάρες και ηχητική και φωτεινή σήμανση, ή και τα δύο. Οι υπόλοιπες 552 είναι απολύτως αφύλακτες.

Χρόνια τώρα τονίζεται η επικινδυνότητα των ισόπεδων διαβάσεων μέσα στην πόλη και η ανάγκη περίφραξης των γραμμών και κατασκευής πεζογεφυρών σε κομβικά σημεία:

Μια τέτοια πρόταση, για την κατασκευή δύο πεζογεφυρών στις οδούς Κάρλας και Κ. Καβάφη, είχε καταθέσει και η 3η Δημοτική Κοινότητα Λάρισας και η παρούσα δημοτική Αρχή είχε ξεκινήσει μια προσπάθεια, αναθέτοντας τις μελέτες σε μια Α.Ε. Εταιρεία Δημοσίου, η οποία αργότερα καταργήθηκε και η προσπάθεια ναυάγησε.

Μετά από όλα αυτά, ζητούμε από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ να μας πληροφορήσει άμεσα για τις συνθήκες του δυστυχήματος, που πλήρωσε με τη ζωή του ο τριαντάχρονος που παρασύρθηκε από τον σιδηρόδρομο, και να μας εξηγήσει α) ποιοι είναι υπεύθυνοι που η μπάρα της διάβασης ήταν χαλασμένη, που δεν λειτουργούσε η σήμανση και που η διάβαση ήταν αφύλακτη, με προβληματική ορατότητα, καθώς και, εάν προβλέπεται σχετική ποινή, ποια είναι αυτή, β) με πόση ταχύτητα έτρεχε η αμαξοστοιχία, ποια υπηρεσία ελέγχει την ταχύτητα των αμαξοστοιχιών, εάν υπάρχει επιβολή ποινής για υπέρβαση ταχύτητας, και ποια είναι αυτή και τέλος γ) εάν η συγκεκριμένη αμαξοστοιχία πληρούσε τις προδιαγραφές ασφαλείας, αν προβλέπεται ποινή στην περίπτωση μη ικανοποιητικού ελέγχου, και ποια είναι αυτή.

Επειδή η Πολιτεία έχει καθήκον να προνοεί και να φροντίζει για την ασφάλεια των πολιτών με όλα τα μέσα που διαθέτει, ερωτάται ο κ. υπουργός 1) Σε τι ενέργειες θα προχωρήσει, ώστε να διερευνηθούν οι συνθήκες του δυστυχήματος, να αποδοθούν οι ευθύνες και να σταματήσει ο τροχός του θανάτου στη συγκεκριμένη περιοχή της Λάρισας, 2) αν σκοπεύει να καλέσει την ΤΡΑΙΝΟΣΕ να δώσει πλήρεις εξηγήσεις για την αρτιότητα των συστημάτων ασφαλείας των σιδηροδρομικών γραμμών του ΟΣΕ στη Λάρισα και να υλοποιήσει την υπογειοποίηση, ή την υπεργειοποίηση των σιδηροδρομικών γραμμών, ώστε να δοθεί μια οριστική λύση στο πρόβλημα και 3) αν αποτελεί άμεση προτεραιότητα του Υπουργείου η ολοκλήρωση του περιφερειακού της Λάρισας, με τη σύνδεση Βόλου-Κόμβου Βιοκαρπέτ-Περιφερειακής Τρικάλων, σε συνεργασία με τον Δήμο Λαρισαίων και την Περιφέρεια Θεσσαλίας”.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης: 

ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών
Θέμα: «Επιτακτική ανάγκη η λήψη μέτρων από την Πολιτεία για την αντιμετώπιση των αλλεπάλληλων τροχαίων και σιδηροδρομικών ατυχημάτων στην οδό Βόλου, στη Λάρισα».

Για πολλοστή φορά οι κάτοικοι της Λάρισας βρέθηκαν αντιμέτωποι με την ολιγωρία της Πολιτείας, ανυπεράσπιστοι απέναντι στην αμείλικτη πραγματικότητα ενός ακόμα θανατηφόρου σιδηροδρομικού δυστυχήματος, όπως αυτό που συνέβη τον περασμένο Ιούνιο, στην οδό Βόλου: Ένας συμπολίτης μας έχασε άδικα τη ζωή του, όταν το αυτοκίνητό του παρασύρθηκε από το διερχόμενο τρένο σε διάβαση με προβληματικές μπάρες, στη συνοικία του Αγίου Γεωργίου.
Οι συνθήκες, στις οποίες έγινε το τραγικό δυστύχημα, προκαλούν φρίκη, ενώ οι αρμόδιοι μεταθέτουν τις ευθύνες ο ένας στον άλλον, τη στιγμή που ένας νέος άνθρωπος έχασε τη ζωή του και που εκατοντάδες μαθητές διασχίζουν καθημερινά το συγκεκριμένο δρόμο, προκειμένου να φτάσουν στα δύο μεγάλα σχολεία της περιοχής.
Η οδός Βόλου, πολυσύχναστη για οχήματα και πεζούς, είναι επίσης δρόμος διέλευσης βαρέων οχημάτων και τα ατυχήματα, αυτοκινητικά και σιδηροδρομικά, είναι εξαιρετικά συχνά εκεί.
Αξιοσημείωτο είναι ότι, αν και τα σιδηροδρομικά ατυχήματα αποτελούν μόλις το 2% των τροχαίων πανευρωπαϊκά, ευθύνονται τουλάχιστον για το 30% των θανάτων στους σιδηροδρόμους, σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Στη χώρα μας, οι παρασύρσεις πεζών από διερχόμενα τρένα κατά μήκος της γραμμής αποτελούν την κυριότερη μορφή σιδηροδρομικών δυστυχημάτων. Τα επίσημα στοιχεία καταδεικνύουν ότι τα τελευταία χρόνια έχασαν τη ζωή τους σε σιδηροδρομικά δυστυχήματα πενήντα έξι (56) άνθρωποι και τραυματίστηκαν σοβαρά τριάντα εννέα (39), ενώ ο φόρος αίματος θα ήταν ακόμα βαρύτερος το 2020, αν η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν είχε αναστείλει τις μετακινήσεις λόγω της πανδημίας από τον Μάρτιο της ίδιας χρονιάς και για μεγάλο διάστημα.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Έκθεσης ασφαλείας για το 2020, της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων, κατά μήκος του Εθνικού Σιδηροδρομικού Δικτύου των 2500 χιλιομέτρων, το σύνολο των ισόπεδων διαβάσεων είναι 1236. Από αυτές, μόνον οι 684 είναι ενεργητικές, δηλαδή είτε φυλάσσονται από φύλακα είτε διαθέτουν μπάρες και ηχητική και φωτεινή σήμανση, ή και τα δύο. Οι υπόλοιπες 552 είναι παθητικές, δηλαδή παντελώς αφύλακτες.
Οι μηχανοδηγοί έχουν εδώ και χρόνια επισημάνει τον κίνδυνο των ισόπεδων διαβάσεων εντός του αστικού ιστού, τονίζοντας την αναγκαιότητα περίφραξης των γραμμών εξαιτίας της επικινδυνότητας των πεζοδιαβάσεων, αλλά και του κινδύνου ηλεκτροπληξίας, καθώς και της κατασκευής πεζογεφυρών σε κομβικά σημεία.
Ως μέλος της Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας της Βουλής, έχω μεταφέρει πολλές φορές στις συνεδριάσεις της τις διαμαρτυρίες και τα αιτήματα των κατοίκων της περιοχής για το θέμα αυτό.
Επιπλέον, στις 29/01/2020 είχα καταθέσει σχετική Ερώτηση στον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, ζητώντας να προβεί στα αναγκαία μέτρα, προκειμένου να μη θρηνήσουμε άλλα θύματα, αλλά και να υλοποιηθεί επιτέλους η Περιφερειακή Οδός της Λάρισας, με τη σύνδεση Βόλου-Κόμβου Βιοκαρπέτ-Περιφερειακής Τρικάλων, που αποτελεί και πάγιο αίτημα των Φορέων της συνοικίας Αγίου Γεωργίου.
Ακόμα, στις 22/06/2020, με επιστολή μου προς τον ίδιο Υπουργό, είχα επαναλάβει τα αιτήματα αυτά, διαβιβάζοντάς του νέα επιστολή των Φορέων της Συνοικίας Αγίου Γεωργίου, την οποία απηύθυνα επίσης στο Υπουργείο Εσωτερικών, στην Περιφέρεια Θεσσαλίας, στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Θεσσαλίας-Στερεάς Ελλάδας και στον Δήμο Λάρισας. Δυστυχώς, τίποτα δεν έχει ευοδωθεί μέχρι σήμερα.
Σημειωτέον ότι, η 3η Δημοτική Κοινότητα Λάρισας έχει καταθέσει στο παρελθόν πρόταση για την κατασκευή δύο πεζογεφυρών στις οδούς Κάρλας και Κ. Καβάφη και η παρούσα δημοτική Αρχή είχε ξεκινήσει προ ετών μια προσπάθεια, με την εκπόνηση μελετών μέσω μιας Α.Ε. Εταιρείας Δημοσίου, η οποία στη συνέχεια καταργήθηκε και το εγχείρημα ναυάγησε.
Είναι πολλά τα ζητήματα που ταλανίζουν τη συγκεκριμένη περιοχή και έχουν οδηγήσει στον σημερινό τραγικό απολογισμό:
1ον) Κατά μήκος των γραμμών εντός της πόλης, όπως στις οδούς Σαπφούς, Παλαιολόγου, Λατταμύα, Κάρλας, τα πεζοδρόμια είναι περιορισμένης πρόσβασης και γεμάτα αγριόχορτα, τα οποία κόπηκαν μετά το πρόσφατο δυστύχημα, και οι διαβάσεις δεν καθαρίζονται
2ον) Κατά μήκος της οδού Κάρλας υπάρχουν κιγκλιδώματα προστασίας μόνο κατά τόπους και όχι παντού
3ον) Κατά τη διέλευση της αμαξοστοιχίας δεν υπάρχει έντονη φωτεινή και ηχητική σήμανση
4ον) Οι αμαξοστοιχίες δεν φέρουν ένα έντονο, παλλόμενο φως, ώστε να διακρίνονται στο σκοτάδι, στην αντανάκλαση του ήλιου και σε δύσκολες καιρικές συνθήκες
5ον) Τέλος, στις διαβάσεις για πεζούς δεν υπάρχουν ειδικοί διάδρομοι για εμποδιζόμενα άτομα, τυφλούς, μητέρες με καροτσάκια και ποδηλάτες.
Είναι επιβεβλημένο συνεπώς, να διερευνηθούν και να αποδοθούν οι ευθύνες που αναλογούν στους αρμόδιους:
Να μας πληροφορήσει άμεσα η ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τις συνθήκες του πρόσφατου δυστυχήματος που πλήρωσε με τη ζωή του ο τριαντάχρονος, που παρασύρθηκε από τον σιδηρόδρομο και να εξηγήσει α) ποιοι είναι υπεύθυνοι που η μπάρα της διάβασης ήταν χαλασμένη, που δεν λειτουργούσε η σήμανση και που η διάβαση ήταν αφύλακτη και με προβληματική ορατότητα, καθώς και, εάν προβλέπεται σχετική ποινή, ποια είναι αυτή, β) με πόση ταχύτητα έτρεχε η αμαξοστοιχία, ποια υπηρεσία ελέγχει την ταχύτητα των αμαξοστοιχιών, εάν υπάρχει επιβολή ποινής για υπέρβαση ταχύτητας, και ποια είναι αυτή και τέλος γ) εάν η εν λόγω αμαξοστοιχία πληρούσε τις προδιαγραφές ασφαλείας, καθώς και αν προβλέπεται ποινή στην περίπτωση μη ικανοποιητικού ελέγχου των αμαξοστοιχιών, και ποια είναι αυτή.
Επειδή είναι η πολλοστή φορά που θρηνούμε θύματα στο συγκεκριμένο σημείο, ενώ περίοικοι, οδηγοί και ιδιαίτερα τα παιδιά βιώνουν ένα καθημερινό μαρτύριο
Επειδή παρατηρείται τεράστια αδιαφορία εκ μέρους των Αρχών παρά τις αλλεπάλληλες σχετικές παρεμβάσεις και είναι καθήκον της Πολιτείας να προλαμβάνει, προασπίζοντας την ασφαλή διαβίωση και τις ζωές των πολιτών, με όλα τα μέσα που διαθέτει

Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
1. Σε τι ενέργειες προτίθεται να προβεί, ώστε να διερευνηθούν οι συνθήκες του δυστυχήματος, να αποδοθούν οι ευθύνες και να σταματήσει ο τροχός του θανάτου στην εν λόγω περιοχή της Λάρισας;
2. Θα καλέσει τη διαχειρίστρια Εταιρεία ΤΡΑΙΝΟΣΕ να δώσει πλήρεις εξηγήσεις για την αρτιότητα, ή μη των συστημάτων ασφαλείας των σιδηροδρομικών γραμμών του ΟΣΕ στη Λάρισα και να υλοποιήσει την υπογειοποίηση, ή την υπεργειοποίηση των σιδηροδρομικών γραμμών, ώστε να δοθεί μια οριστική και ικανοποιητική λύση;
3. Είναι στις άμεσες προτεραιότητες του Υπουργείου να ολοκληρωθεί η περιφερειακή οδός της Λάρισας με τη σύνδεση Βόλου-Κόμβου Βιοκαρπέτ-Περιφερειακής Τρικάλων, σε συνεργασία με τον Δήμο Λαρισαίων και την Περιφέρεια Θεσσαλίας;

Οι ερωτώντες βουλευτές
Βαγενά-Κηλαηδόνη Άννα
Αυγέρη Θεοδώρα (Δώρα)
Γιαννούλης Χρήστος
Κόκκαλης Βασίλειος
Λάππας Σπυρίδων (Σπύρος)
Μάλαμα Κυριακή
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Παπαδόπουλος Αθανάσιος (Σάκης)
Παπανάτσιου Αικατερίνη
Πολάκης Παύλος
Πούλου Παναγιούλα (Παναγιού)
Ραγκούσης Ιωάννης (Γιάννης)
Σκουρολιάκος Παναγιώτης (Πάνος)
Φωτίου Θεανώ



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ