ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

25/07/2022

Γ. Κατρούγκαλος: Υπαναχώρηση από τις συγκλίσεις στην Διακομματική Επιτροπή οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου-Δεν εξασφαλίζουν την αντιπροσωπευτικότητα της Συμβουλευτικής Επιτροπής- Απαραίτητη η διαβούλευση με τη μειονότητα

Γ. Κατρούγκαλος: Υπαναχώρηση από τις συγκλίσεις στην Διακομματική Επιτροπή οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου-Δεν εξασφαλίζουν την αντιπροσωπευτικότητα της Συμβουλευτικής Επιτροπής- Απαραίτητη η διαβούλευση με τη μειονότητα



Γ. Κατρούγκαλος: Υπαναχώρηση από τις συγκλίσεις στην Διακομματική Επιτροπή οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου-Δεν εξασφαλίζουν την αντιπροσωπευτικότητα της Συμβουλευτικής Επιτροπής- Απαραίτητη η διαβούλευση με τη μειονότητα - Δεν αποτρέπονται έτσι οι σχεδιασμοί του Τουρκικού Προξενείου

Συνέντευξη του Τομεάρχη Εξωτερικών του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Γιώργου Κατρούγκαλου στο Χρόνο Κομοτηνής και στο δημοσιογράφο Δήμο Μπακιρτζάκη

Ο Τομεάρχης Εξωτερικών του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Γιώργος Κατρούγκαλος μιλώντας στο Χρόνο Κομοτηνής και στο δημοσιογράφο Δήμο Μπακιρτζάκη, αναφέρθηκε στις θέσεις του κόμματος σχετικά με τις διατάξεις για τη Μουφτεία που έφερε αιφνιδιαστικά προς ψήφιση η κυβέρνηση.

Αρχικά ο κ. Κατρούγκαλος δήλωσε ότι λυπάται που η Νέα Δημοκρατία υπαναχώρησε από τις συγκλίσεις που είχαν επιτευχθεί στην διακομματική επιτροπή για τη Θράκη το 2021, όπου υπήρξε συμφωνία για την ανάγκη οποιαδήποτε σχετική ρύθμιση να επιδιωχθεί να έχει την ευρύτερη δυνατή αποδοχή της μειονότητας. Αντίθετα, η κυβέρνηση επέλεξε να φέρει τις διατάξεις αυτές αιφνιδιαστικά και χωρίς κανένα απολύτως στάδιο διαβούλευσης κατά τους μήνες που ακολούθησαν την κατάθεση του πορίσματος της Διακομματικής Επιτροπής ( 2 Απριλίου 2022). Ο κοινός στόχος έπρεπε να είναι διατάξεις που να εξασφαλίζουν την άσκηση των θρησκευτικών δικαιωμάτων της μειονότητας με τον καλύτερο τρόπο και ταυτόχρονα να εμποδίζουν την εργαλειοποίηση του θέματος από το τουρκικό προξενείο.

Οι θέσεις του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, επί των οποίων υπήρξε σημαντική σύγκλιση στην Επιτροπή είναι ξεκάθαρες: όχι άμεση εκλογή του Μουφτή, καθώς αυτός δεν είναι μόνον θρησκευτικός ηγέτης, αλλά και δημόσιος λειτουργός που ασκεί δικαιοδοτικά καθήκοντα. Άλλωστε, ούτε στην Τουρκία εκλέγεται άμεσα ο Μουφτής. Στην διακομματική Επιτροπή είχαμε προτείνει τη σύσταση ενός ευρύτερου Συμβουλίου, του οποίου η σύνθεση πρέπει να ανταποκρίνεται στα δεδομένα του ευρωπαϊκού νομικού πολιτισμού, και να εξασφαλίζει την ευρύτατη αποδοχή της μειονότητας. Η πρόταση του Συμβουλίου για τους επικρατέστερους υποψηφίους διαβιβάζεται στον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, που έχει όλη την ευθύνη της διαδικασίας και εισηγείται στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας την έκδοση σχετικού Προεδρικού Διατάγματος.

Αντιθέτως, οι κυβερνητικές ρυθμίσεις, ως προς τη Συμβουλευτική Επιτροπή, εν πολλοίς αναπαράγουν τις υφιστάμενες διατάξεις, που είχαν κριθεί στην Διακομματική ανεπαρκείς και από τη Νέα Δημοκρατία. Ειδικότερα, η 33μελής Συμβουλευτική Επιτροπή δεν είναι επαρκώς αντιπροσωπευτική, εφόσον περιλαμβάνει μόνο δέκα ιμάμηδες, οι οποίοι μάλιστα πρέπει να είναι γραμμένοι στο Μητρώο Θρησκευτικών Λειτουργών του άρθρου 14 του ν.4301/2014, όπου ελάχιστοι έχουν εγγραφεί μέχρι σήμερα. Η αρμοδιότητα της Επιτροπής είναι παρόμοια με αυτή της υφιστάμενης 11μελούς Επιτροπής υπό το Νομάρχη: δεν αξιολογεί δηλαδή τις υποψηφιότητες, απλώς εξετάζει χωρίς συγκριτική αξιολόγηση την εκλογιμότητα και την επάρκεια τους. Η Επιτροπή θα έπρεπε, αντιθέτως, να προτείνει στον Υπουργό τους 4-5 επικρατέστερους υποψηφίους, κατόπιν συγκριτικής αξιολόγησης. Η πρόταση αυτή δεν είναι αναγκαίο, ούτε σκόπιμο να αξιολογεί και μεταξύ τους, τους πέντε επικρατέστερους. Αρκεί να υποβάλλει τη σχετική πρόταση στον Υπουργό και να κάνει αυτός την επιλογή.

Σε ερώτηση εάν παρόμοιες ρυθμίσεις θα εμπόδιζαν το Προξενείο να προχωρήσει στις δικές του μεθοδεύσεις ο Τομεάρχης Εξωτερικών, απάντησε ότι είμαστε απέναντι σε οποιαδήποτε παρέμβαση της Τουρκίας στα εσωτερικά της Θράκης και οποιαδήποτε προσπάθεια να οργανώσει μια παράλληλη διαδικασία εκλογής μουφτή. Τέτοιες παρεμβάσεις όμως δεν τις σταματάς ούτε τις απονομιμοποιείς με το να περνάς εσπευσμένα έναν ανεπαρκή νόμο χωρίς διαβούλευση. Πρέπει να κάνουμε από μεριάς μας ότι μπορούμε για να κερδίσουμε τις καρδιές και τα μυαλά της μειονότητας, όσων τουλάχιστον δεν έχουν εργαλειοποιηθεί από το Προξενείο.

Σε ερώτηση εάν όλα τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ στη Θράκη συμμερίζονται τις θέσεις αυτές και πώς σχολιάζει την παρουσία στελεχών σε διάφορες εκδηλώσεις, απάντησε ότι η πολιτική του κόμματος ορίζεται συλλογικά και ακολουθείται από όλους. Δεν σημαίνει διαφοροποίηση από τις θέσεις αυτές μελών του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ η συμμετοχή σε κοινωνικές εκδηλώσεις. Εμείς επιδιώκουμε να ενώσουμε τη μειονότητα με την τοπική κοινότητα, όχι να διχάσουμε τους ανθρώπους.

Τέλος, ως προς τη στάση του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ στη Βουλή ο κ. Κατρούγκαλος διευκρίνισε:

Εμείς είμαστε δύναμη πατριωτικής ευθύνης. Καλούμε την κυβέρνηση να επιστρέψει στο κλίμα σύγκλισης που είχε επικρατήσει στην Επιτροπή, ούτως ώστε να διευρυνθεί η αντιπροσωπευτικότητα της Συμβουλευτικής Επιτροπής, ιδίως ως προς τον αριθμό των ιμάμηδων σε αυτήν. Δεύτερον, να μην τεθεί ως προϋπόθεση της εκλογιμότητας του μουφτή και της συμμετοχής των ιμάμηδων σε αυτή η εγγραφή στα υφιστάμενα μητρώα του άρθρου 14 του ν.4301/2014 αλλά να προβλεφθεί εγγραφή σε νέο μητρώο. Τρίτον, αντί για απλή εξέταση των τυπικών προσόντων και της επάρκειας των υποψηφίων, όπως συμβαίνει και σήμερα, η Επιτροπή να προτείνει στον Υπουργό τους 4-5 επικρατέστερους υποψηφίους, κατόπιν συγκριτικής αξιολόγησης. Γενικά οι τυπικές προϋποθέσεις θα πρέπει να μην είναι αυστηρότερες από το προγενέστερο νομικό καθεστώς. Εάν δεν γίνουν αυτές οι αναγκαίες τροποποιήσεις, σε διαβούλευση με τη μειονότητα, δεν μπορούμε παρά να καταψηφίσουμε συνολικά τις προτεινόμενες ρυθμίσεις.

.



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ