ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

27/07/2022

Ομιλία του Γ. Παπαηλιού, βουλευτή Αρκαδίας ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, στην Ολομέλεια της Βουλής επί του νομοσχεδίου του Υπουργείου Δικαιοσύνης για τη «Σύσταση Δικαστικής Αστυνομίας...»

Ομιλία του Γ. Παπαηλιού, βουλευτή Αρκαδίας ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, στην Ολομέλεια της Βουλής επί του νομοσχεδίου του Υπουργείου Δικαιοσύνης για τη «Σύσταση Δικαστικής Αστυνομίας...»



Ομιλία του Γ. Παπαηλιού, βουλευτή Αρκαδίας ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, στην Ολομέλεια της Βουλής επί του νομοσχεδίου του Υπουργείου Δικαιοσύνης για τη «Σύσταση Δικαστικής Αστυνομίας...» στις 27.07.2022

​Η εργαλειοποίηση της Δικαιοσύνης δεν πρέπει να συνδέεται με την κριτική που ασκείται στις δικαστικές αποφάσεις. Και αυτό διότι και «οι κρίνοντες κρίνονται». Όμως εργαλειοποίηση της Δικαιοσύνης γίνεται από την ίδια την κυβέρνηση, αφενός, με την εκμετάλλευση δικαστικών πράξεων και αποφάσεων που αποπνέουν παρεμβάσεις ή έντονη ταξική νοοτροπία, η οποία έρχεται σε αντίθεση με το «κοινό περί δικαίου αίσθημα» αφετέρου, με δηλώσεις και αναφορές κυβερνητικών παραγόντων, και του ίδιου του πρωθυπουργού

​Το κράτος δικαίου που συνιστά πυρήνα του δημοκρατικού πολιτεύματος, βρίσκεται επί της διακυβέρνησης του «συστήματος Μητσοτάκη» σε υποχώρηση ή ακόμη και σε δίωξη. Αυτό αποτυπώνεται σε πλείστες εκθέσεις διεθνών και ευρωπαϊκών οργανισμών. Επ΄ αυτών το Υπουργείο Δικαιοσύνης σιωπά, αγνοώντας ή υποβαθμίζοντάς τες.

Εκδήλωση παραβίασης-προσβολής του κράτους δικαίου αποτελεί και η καταγγελθείσα απόπειρα παγίδευσης του κινητού τηλεφώνου του προέδρου του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ. Πρόκειται για μείζον θέμα δημοκρατίας και ατομικών ελευθεριών και δικαιωμάτων. Απαντήσεις στο θέμα θα δώσει βέβαια η Δικαιοσύνη. Όμως πρωτίστως και κυρίως οφείλει να δώσει η κυβέρνηση της ΝΔ του «συστήματος Μητσοτάκη», η οποία και αυτό, όπως και πολλά άλλα θέματα, επιχειρεί «να θάψει», βοηθούντων και των συστημικών μέσων μαζικής ενημέρωσης ή μάλλον παραπληροφόρησης και προπαγάνδας.


Ο βουλευτής Αρκαδίας του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία Γιώργος Παπαηλιού, μιλώντας στην Ολομέλεια της Βουλής, για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Δικαιοσύνης για τη «Σύσταση Δικαστικής Αστυνομίας...», είπε, μεταξύ των άλλων τα εξής :

Η θεσμοθέτηση και λειτουργία Δικαστικής Αστυνομίας μπορεί να αποτελέσει ουσιαστικό εργαλείο για τη βελτίωση και τον εκσυγχρονισμό της απονομής της δικαιοσύνης, τόσο για τους δικαστικούς λειτουργούς, τους δικαστικούς υπαλλήλους, τους δικηγόρους, όσο και για τους πολίτες. Αυτό συμβαίνει στα περισσότερα ευρωπαϊκά κράτη, που εδώ και χρόνια έχουν καθιερώσει αυτό το θεσμό.

Η Δικαστική Αστυνομία μπορεί να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά τα προβλήματα ασφάλειας και εύρυθμης λειτουργίας των δικαστηρίων, όπως επίσης και να συμβάλει στην εκτέλεση ανεκτέλεστων αποφάσεων, απαλλασσομένων των υπόλοιπων υπηρετούντων στα δικαστήρια αστυνομικών υπαλλήλων από τα σχετικά καθήκοντα.

Επιπλέον, με την ενεργοποίηση του πολιτικού τομέα της Δικαστικής Αστυνομίας, αυτή θα μπορέσει να επιλύσει προβλήματα εξεύρεσης και εξειδίκευσης επιστημονικής τεκμηρίωσης σε υποθέσεις, που είτε εκκρεμούν είτε θα εμφανιστούν στο μέλλον.

Η πρόσληψη νομικών και άλλων επιστημόνων με αντικείμενο τη διενέργεια προανακρίσεων και προκαταρκτικών εξετάσεων, μπορεί να επιταχύνει την ποινική δίκη, τόσο κατά την προδικασία όσο και συνολικά. Όμως, λόγω της φύσης των δικαστικών αστυνομικών και της υπαγωγής τους στην εκτελεστική εξουσία (και όχι σε δικαστικούς λειτουργούς, όπως θα έπρεπε), αμφισβητείται αν αυτή η ρύθμιση μπορεί να οδηγήσει σε ουσιαστική απονομή δικαιοσύνης.

Προβλέπεται η Δικαστική Αστυνομία να παρέχει επιστημονική και τεχνική συνδρομή στις δικαστικές και εισαγγελικές αρχές επί θεμάτων που απαιτούν ειδικές γνώσεις. Σε αυτό το πλαίσιο πρέπει να οριοθετηθεί η σχέση αυτής της συνδρομής προς το θεσμό της πραγματογνωμοσύνης.

Είναι προβληματική η προτεινόμενη διοικητική διάρθρωση της υπηρεσίας και υπαγωγής της Δικαστικής Αστυνομίας στο γενικό γραμματέα του Υπουργείου Δικαιοσύνης διότι, ενώ συστήνεται αυτοτελής υπηρεσία του Υπουργείου Δικαιοσύνης, αυτή εν τέλει υπάγεται στο γενικό γραμματέα.

Της διεύθυνσης της Δικαστικής Αστυνομίας του Υπουργείου Δικαιοσύνης, σύμφωνα με το νομοσχέδιο, προϊσταται ανώτατος ή ανώτερος συνταξιούχος δικαστικός λειτουργός, ο οποίος ορίζεται για θητεία τριών ετών, που μπορεί να ανανεωθεί για άλλα τρία χρόνια από τον Υπουργό Δικαιοσύνης. Αυτή η ρύθμιση-πρόβλεψη είναι απορριπτέα, αφού, εκτός των άλλων, συνιστά πρακτική «ιδιωτικοποίησης» της δημόσιας διοίκησης.

Είναι κρίσιμο για την αποτελεσματική λειτουργία του θεσμού, να προβλεφθεί συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα εφαρμογής αλλά και η δαπάνη για τη σύσταση του φορέα και την κάλυψη των αναγκών που θα προκύψουν σε υποδομές και προσλήψεις προσωπικού, οι οποίες θα αφορούν και το ένστολο τμήμα αλλά και τους εξειδικευμένους δικαστικούς υπαλλήλους του πολιτικού τμήματος.

Τα πολλά κενά, τόσο δικαστών, όσο και δικαστικών υπαλλήλων, δεν επιτρέπουν στα δικαστήρια να λειτουργούν αποτελεσματικά και με ταχύτητα.

Έτσι η στελέχωση της Δικαστικής Αστυνομίας δεν πρέπει να γίνει εις βάρος των ήδη υφιστάμενων και πάγιων αναγκών στελέχωσης των δικαστηρίων, που έχουν αναδείξει οι συλλογικοί εκπρόσωποι των δικαστών και των δικαστικών υπαλλήλων.

Και πάντως, η προχειρότητα της νομοθετικής πρωτοβουλίας του Υπουργείου Δικαιοσύνης είναι τέτοια, που δεν προβλέπει καν τον ελάχιστο αριθμό οργανικών θέσεων που συστήνονται για τη νέα υπηρεσία και αυτό αφήνεται για το μέλλον με προεδρικό διάταγμα, που υποτίθεται ότι θα εκδοθεί γι΄ αυτό το σκοπό.

.



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ