ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

30/08/2022

Ομιλία του Τομεάρχη Εξωτερικών της Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Γιώργου Κατρούγκαλου στην Ολομέλεια της Βουλής για τη συγκρότηση Εξεταστικής Επιτροπής που θα διερευνήσει την υπόθεση παρακολούθησης του τηλεφώνου του Προέδρου του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ Ν. Ανδρουλάκη

Ομιλία του Τομεάρχη Εξωτερικών της Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Γιώργου Κατρούγκαλου στην Ολομέλεια της Βουλής για τη συγκρότηση Εξεταστικής Επιτροπής που θα διερευνήσει την υπόθεση παρακολούθησης του τηλεφώνου του Προέδρου του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ Ν. Ανδρουλάκη



«Για «ελληνικό Watergate» έγραψε η εφημερίδα που αποκάλυψε το πραγματικό, το αρχετυπικό Watergate, η Washington Post. Αν ξέρουμε κάτι από αυτές τις εκτροπές, που συνιστούν οι παρακολουθήσεις με ευθύνη και καθοδήγηση των κυβερνήσεων, είναι ότι το τέλος όσων τις επιχείρησαν δεν έρχεται μόνο ως κάθαρση για αυτή κάθε αυτή την παράνομη παρακολούθηση, αλλά ως το αναπόδραστο αποτέλεσμα της εξανέμισης της αξιοπιστίας τους από τα διαδοχικά ψεύδη και τις υπεκφυγές, στις οποίες καταλήγουν για να καλύψουν την αρχική πολιτική ευθύνη.

Δεν ξέφυγε από τον κανόνα αυτό ο κ. Μητσοτάκης. Αναφέρομαι απολύτως σε όσα είπε ο κ. Καστανίδης για την αμηχανία του, που προφανώς είναι ομολογία ενοχής, να δηλώσει στην Εθνική Αντιπροσωπεία ποιος ήταν ο λόγος εθνικής ασφάλειας για τον οποίο παρακολουθείτο ο κ. Ανδρουλάκης.

Δεν είναι παράδοξο ότι εδώ για πρώτη φορά –είναι πράγματι η πρώτη φορά- είχαμε ομοφωνία των συνταγματολόγων για την παρανομία της παρακολούθησης; Γιατί προσέξτε, αγαπητοί συνάδελφοι –ειδικά της Νέας Δημοκρατίας-, για να είναι νόμιμη μια παρακολούθηση και όχι απλώς νομότυπη, δεν αρκεί απλώς να υπάρχει ο τύπος της υπογραφής του αρμόδιου εισαγγελέα. Πρέπει να υπάρχει και νόμιμος ουσιαστικός λόγος.

Άρα στην περίπτωση Ανδρουλάκη εκ δύο πραγμάτων ένα: Ή υπήρχε λόγος εθνικής ασφάλειας –ήταν κατάσκοπος δηλαδή ο κ. Ανδρουλάκης- και ήταν νόμιμη η παρακολούθηση, άρα δεν μπορεί να ήταν λάθος, είτε δεν υπήρχε εξ αρχής κανένας λόγος εθνικής ασφάλειας, άρα η παρακολούθηση δεν ήταν νόμιμη, ήταν εξ αρχής παράνομη.

Όμως, εκεί που κυρίως αποκαλύπτεται η υποκρισία του Πρωθυπουργού και ουσιαστικά η σιωπηρή του ομολογία ενοχής, ήταν στο άλλο ερώτημα που τέθηκε επανειλημμένα και από τον Αρχηγό της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, αλλά και από τους άλλους εκπροσώπους των αντιπολιτευτικών  κομμάτων: Παρακολουθούνται άλλοι πολιτικοί; Εκεί απάντησε ο Πρωθυπουργός –το διαβάζω ακριβώς όπως είναι στα Πρακτικά- το εξής: «Θεωρώ ότι δεν είναι χρέος να γνωρίζω ποιους παρακολουθεί η Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών παρά μόνο ενδεχομένως ex post».

Η πρώτη του παρατήρηση είναι σαφώς αντίθετη στο Σύνταγμα. Ο Πρωθυπουργός βάσει του άρθρου 82 παράγραφος 2 του Συντάγματος έχει τη γενική ευθύνη της πολιτικής για τη χώρα. Εάν δεχθούμε ότι υπάρχουν στεγανά, ειδικά στις μυστικές

υπηρεσίες. στα οποία δεν έχει πρόσβαση ο Πρωθυπουργός, γυρίζουμε στην εποχή που ο Κωνσταντίνος Καραμανλής αναρωτιόταν ποιος κυβερνά αυτή τη χώρα. Αλλά ας έρθουμε στη δήλωσή του ότι ex post, εκ των υστέρων, ίσως –«ενδεχομένως» είπε στην τοποθέτησή του- θα έπρεπε να έχει γνώση. Πιστεύετε, αγαπητοί συνάδελφοι της Νέας Δημοκρατίας, ότι δεν έθεσε αυτό το ερώτημα, εάν παρακολουθούνται άλλοι πολιτικοί;

Ας υποθέσω λοιπόν εγώ, επειδή θέλω να είμαι καλόπιστος –προφανώς, είναι αντίθετο στα πραγματικά δεδομένα και εντελώς απίθανο- ότι δεν είχε ενημέρωση για τον κ. Ανδρουλάκη ο Πρωθυπουργός. Όταν έσκασε αυτό το σκάνδαλο, όταν η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ –όχι φιλοσυριζαϊκή εφημερίδα- γράφει ότι παρακολουθούνται επτά έως οκτώ Υπουργοί της Κυβέρνησης, δεν ρώτησε ο Πρωθυπουργός τον απερχόμενο και τον νυν Διοικητή της ΕΥΠ εάν παρακολουθούνται πολιτικοί;

Δεν είναι προφανές ότι η άρνησή του να πει «ναι, παρακολουθούνται» και να πάρει την πολιτική ευθύνη ή «ναι, παρακολουθούνταν και το σταμάτησα» ή να πει «όχι, ποτέ δεν παρακολουθούσαμε εμείς πολιτικούς», όπως το είπε ευθαρσώς και χωρίς καμία σκιά αμφιβολίας ο Αλέξης Τσίπρας, έχετε καμία αμφιβολία ότι αυτό συνιστά ομολογία ότι και παρακολουθούνταν και παρακολουθούνται πολιτικοί, ενδεχομένως και μερικοί από εσάς, και απλώς ο Πρωθυπουργός θέλει να αναβάλει τον χρόνο που θα καταβάλει το πολιτικό κόστος;

Θα αναφερθώ συγκεκριμένα στα στοιχεία τα οποία μας οδηγούν στο συμπέρασμα ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης είναι ο ιθύνων νους και πίσω από τις παρακολουθήσεις και πίσω από την προσπάθεια συγκάλυψής τους, κάτι που υπονομεύει εξίσου τη δημοκρατία και τον κοινοβουλευτισμό.

Αντιπαρέρχομαι μερικές ανακρίβειες του φίλου εισηγητή της Νέας Δημοκρατίας, ακριβώς γιατί είναι πταίσματα μπροστά στα τερατώδη ψεύδη που έχει πει ο Πρωθυπουργός. Απλώς, όμως, εν τάχει να πω στον αγαπητό συνάδελφο ότι δεν έχει συμμετοχή η Κυβέρνηση στην Αναθεώρηση. Γι’ αυτό και οι αναθεωρημένες διατάξεις δημοσιεύονται με Ψήφισμα που υπογράφει ο Πρόεδρος της Βουλής. Η Βουλή αλλάζει το Σύνταγμα. Να του πω, επίσης, ότι δεν υπάρχει έκθεση της ΑΔΑΕ αλλά έκθεση της ΕΑΔ, της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας, όπου πρόεδρος ήταν ο άλλος εκλεκτός του Πρωθυπουργού, ο κ. Μπίνης, την οποία έχουμε ζητήσει και ελπίζουμε να κατατεθεί. Και, τέλος, να του πω ότι η συμπεριφορά της κυβερνητικής Πλειοψηφίας στην πρώτη εφαρμογή της αναθεωρημένης διάταξης για τις εξεταστικές επιτροπές, στην Επιτροπή Πέτσα κάθε άλλο παρά δείχνει τη δημοκρατικότητα και τον κοινοβουλευτισμό σας. Σε μία Επιτροπή που είχε ως σκοπό να εξετάσει πώς μοιράστηκαν με αδιαφανή τρόπο -κάτι που είχε απασχολήσει πολλά ευρωπαϊκά φόρα- το δημόσιο χρήμα, σε μία Επιτροπή, λοιπόν, για τη λίστα Πέτσα, αποφασίσατε -η πλειοψηφία στην Επιτροπή- ότι δεν πρέπει να κληθεί ο ίδιος ο κ. Πέτσας. Έτσι αντιλαμβάνεστε τον κοινοβουλευτισμό και την έρευνα.

Fake news είναι και ότι το 2018 καταργήθηκαν τάχα οι δύο υπογραφές που προβλέπονταν μέχρι τότε, με τη νομοθετική πρόβλεψη του ΣΥΡΙΖΑ. Η αλήθεια είναι ότι μέχρι το 2018 προβλεπόταν γενική αρμοδιότητα του αρμόδιου κατά τόπο Εισαγγελέα Εφετών για την έγκριση της παρακολούθησης για λόγους εθνικής ασφάλειας και προστέθηκε το 2018 η εναλλακτική δυνατότητα, αντί για την υπογραφή του Εισαγγελέα Εφετών, να τίθεται η υπογραφή του αρμόδιου Εισαγγελέα που είναι αποσπασμένος στην ΕΥΠ, πρόβλεψη που δεν οφείλεται στη δική μας κυβέρνηση, η απόσπαση δηλαδή του Εισαγγελέα, αλλά σε περίοδο δικής σας διακυβέρνησης.

Τα νομικά, όμως, λίγο ενδιαφέρουν. Ας πάμε τώρα στα πολιτικά στοιχεία που δείχνουν γιατί ο Κυριάκος Μητσοτάκης πιάστηκε με τη γίδα στην πλάτη ή καλύτερα με τον κοριό στα αυτιά.

Ξέραμε ότι υπήρχαν παρακολουθήσεις δημοσιογράφων, ακτιβιστών, δικηγόρων, πολύ πριν την έκρηξη του σκανδάλου πριν από δύο μήνες. Και η απάντηση τάχα στα γρήγορα θεσμικά αντανακλαστικά της κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας είναι το γεγονός ότι εμείς από τις 15 Νοεμβρίου του 2021, όταν με σειρά δημοσιευμάτων της Εφημερίδας των Συντακτών, τα οποία θα καταθέσω στα Πρακτικά, είχαμε γίνει κοινωνοί αποκαλύψεων γι’ αυτές τις παράνομες και αντίθετες στα δικαιώματα και στο Σύνταγμα παρακολουθήσεις, είχαμε ζητήσει σύγκληση της Επιτροπής Θεσμών στις 15 Νοεμβρίου του 2021, αγαπητοί συνάδελφοι. Καταθέτω το σχετικό έγγραφο στα Πρακτικά.

Στις ελληνικές καλένδες παραπέμφθηκε από τον Πρόεδρο και την κοινοβουλευτική Πλειοψηφία το αίτημα αυτό, μολονότι είχαμε σωρεία δημοσιευμάτων, τα οποία καταθέτω στα Πρακτικά, για παρακολουθήσεις δικηγόρων, ακτιβιστών μέχρι και ενός δωδεκάχρονου προσφυγόπουλου.

Δεν είναι καν το πλήθος των παρακολουθήσεων που δείχνει Κυριάκο Μητσοτάκη, αν και είναι και αυτές ενδεικτικές. Είχαμε δεκαπέντε χιλιάδες παρακολουθήσεις για το τελευταίο έτος που υπάρχουν στοιχεία της ΑΔΑΕ, πάνω από 30% δηλαδή περισσότερες από το 2018, το τελευταίο πλήρες έτος της δικής μας διακυβέρνησης. Απ’ αυτές, το 80% αφορούν λόγους εθνικής ασφάλειας.

Το νέο στοιχείο από τις πρόσφατες αποκαλύψεις για τις παρακολουθήσεις Ανδρουλάκη και Κουκάκη είναι η άμεση εμπλοκή του Πρωθυπουργού. Αυτή δεν προκύπτει γενικά από την αντικειμενική του ευθύνη, το γεγονός ότι είναι ο προϊστάμενος της υπηρεσίας με δική του απόφαση, ούτε καν από τις θεσμικές μεταβολές που επέφερε για να ενισχύσει τον πλήρη και προσωπικό του έλεγχο στην ΕΥΠ, όπως διορισμός διοικητή που δεν έχει τα νομικά προσόντα, αναδρομική νομιμοποίηση του διορισμού, θέσπιση μιας ΕΥΠ μέσα στην ΕΥΠ, του διαβόητου ΚΕΤΥΑΚ, με δικό της προϋπολογισμό, δικό της ΑΦΜ, αλλαγή του τρόπου πρόσληψης στην ΕΥΠ.

Δεν θα αναφερόμουν καν σε αυτά, μολονότι και αυτά δείχνουν συστηματική προσπάθεια να υπάρχει ένα προσωπικό σύστημα ελέγχου. Τα στοιχεία, τα οποία θα σας αναφέρω στη συνέχεια, δείχνουν πραγματικά μια ύπαρξη ενός ιδιόμορφου ιδιωτικό-δημόσιου κονσόρτσιουμ παρακολουθήσεων, οργανωμένου από το σύστημα Μαξίμου, ένα σύστημα «ΣΔΙΤ», που συνδυάζει νομότυπες επισυνδέσεις της πρωθυπουργικής ΕΥΠ, παράνομες κατ’ ουσία, γιατί ελλείπει το στοιχείο της εθνικής ασφάλειας και εντελώς παράνομες παρακολουθήσεις μέσω του Predator.

Το ότι το Predator το χρησιμοποιεί η Ελληνική Κυβέρνηση προκύπτει από την έκθεση της ομάδας του Google για την προστασία από τις κυβερνοαπειλές του Μαΐου του 2022, που σαφώς αναφέρεται σε χρήση και λειτουργία του Predator από «κυβερνητικά υποστηριζόμενους φορείς στην Ελλάδα».

Ξέρουμε από μια σειρά δημοσιευμάτων ερευνητικής δημοσιογραφίας, στα χνάρια του Μπερνστάιν και του Γούντγουορντ, των δημοσιογράφων της Washington Post,  που αποκάλυψαν το αρχικό Watergate, τι ακριβώς συνέβη στην προπομπό υπόθεση Κουκάκη.

Τα καταθέτω και αυτά στα Πρακτικά, ρεπορτάζ των ομάδων του Inside Story και των Reporters United, κυρίως ως ένδειξη τιμής στο ερευνητικό τους έργο.

Δείτε τα με ημερομηνίες. Ο κ. Κουκάκης τι διερευνά; Διερευνά πώς επωφελήθηκαν μεγάλοι οικονομικοί παράγοντες της χώρας, τραπεζίτες και εφοπλιστές, από τις ευεργετικές για αυτούς διατάξεις της Νέας Δημοκρατίας, όπως παραδείγματος χάρη για την πλήρη ασυλία στα τραπεζικά στελέχη. Τι σχέση έχει αυτό με την εθνική ασφάλεια; Το καταλαβαίνετε. Προφανώς, είναι ρουσφετάκι στα ιδιωτικά συμφέροντα που βρίσκεται στον πυρήνα της πολιτικής υποστήριξης που είχε ο κ. Μητσοτάκης.

Όταν, λοιπόν, ο κ. Κουκάκης αντιλαμβάνεται ότι κάτι δεν πάει καλά με το τηλέφωνό του, απευθύνεται στην αρμόδια Αρχή, την ΑΔΑΕ, στις 12 Αυγούστου του 2020. Την ίδια μέρα, η ΕΥΠ ζητά διακοπή της νομότυπης παρακολούθησης και λίγο μετά ξεκινάει η παράνομη από το Predator. Εκκρεμεί το ερώτημα της ΑΔΑΕ προς τον αρμόδιο Εισαγγελέα, για το εάν θεωρεί ότι υπάρχει κάποιος λόγος να μην πληροφορηθεί ο κ. Κουκάκης ότι παρακολουθείτο. Γιατί μέχρι τότε ο νόμος αυτό το επέτρεπε. Εσπευσμένα, λοιπόν, έρχεται η Κυβέρνηση με τροπολογία, που τι υπογραφή έχει; Του κ. Πικραμένου, του Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης.

Έρχεται, λοιπόν, με τροπολογία είκοσι ημέρες μετά το αίτημα της ΑΔΑΕ προς την Εισαγγελέα και τι κάνει; Τροποποιεί αναδρομικά το νόμο, ώστε να καταλάβει και την περίπτωση Κουκάκη. Καμία σχέση με τον Έβρο. Εάν την ενδιέφερε η εθνική ασφάλεια, δεν θα είχε λόγο να δώσει αναδρομικότητα στην απόφαση αυτή. Με τροπολογία καταργεί τη δυνατότητα της ανεξάρτητης Αρχής να ενημερώνει τον παρακολουθούμενο.

Και γίνεται αυτό, ενώ ο Πρόεδρος της ΑΔΑΕ έχει επισημάνει στην Κυβέρνηση με άρθρο του σε επιστημονικό ιστότοπο ότι αυτό είναι αντισυνταγματικό και αντίθετο στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου με άρθρο του επιστημονικό.

Ανάμεσα στα άλλα, ο Πρόεδρος της ΑΔΑΕ και πρώην Αντιπρόεδρος του Συμβουλίου της Επικρατείας επικαλείται για την αντίθεση στην τροπολογία αυτή -προφανώς συγκάλυψης των ευθυνών σας- την απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Szabo and Vissy εναντίον της Ουγγαρίας, που αφορά ακριβώς ανάλογες πρακτικές του κυρίου Όρμπαν. Άλλη περίπτωση που ο Κυριάκος Μητσοτάκης εζήλωσε τη δόξα του κυρίου Όρμπαν και ένα ακόμα στοιχείο που αποδεικνύει πόσο φιλελεύθερος είναι.

Προσέξτε τώρα το εξής λεπτό σημείο: Ποια είναι η άμεση αναλογία μεταξύ της παρακολούθησης Κουκάκη και Ανδρουλάκη; Δεν είναι απλώς ότι και στις δύο υπάρχει συνέχεια και συμπληρωματικότητα της νομότυπης –κατ’ ουσία παράνομης- παρακολούθησης ΕΥΠ και της παρακολούθησης από το «predator». Τι γίνεται στον Κουκάκη; Μόλις διακόπτεται η νομότυπη παρακολούθηση, ακολουθεί η παρακολούθηση της ΕΥΠ. Τι γίνεται στην περίπτωση Ανδρουλάκη; Όταν αποτυγχάνει η προσπάθεια παγίδευσης με το «predator» που δεν αφήνει ίχνη, ξεκινά η παρακολούθηση της ΕΥΠ.

Προσέξτε όμως, γιατί ο Θεός αγαπάει τον κλέφτη, αγαπάει και τον νοικοκύρη. Αποδεικνύεται ότι όποιος παγίδευσε το τηλέφωνο Κουκάκη ήταν ο ίδιος που ήθελε να παγιδεύσει και το τηλέφωνο Ανδρουλάκη, γιατί το «δόλωμα» που στάλθηκε στα κινητά και των δυο τους και που αν το πατήσει κανείς το τηλέφωνό του γίνεται όμηρος αυτού που παρακολουθεί, ήταν το ίδιο. Το ίδιο! Δεν μπορεί επομένως να υπάρχει αμφιβολία για το ποιος ήταν από πίσω.

Επειδή έχω περάσει τον χρόνο, καταλήγω. Υπάρχει συνταγματική εκτροπή. Η σήψη στην καρδιά της Ελλάδας στην οποία αναφέρθηκε το άρθρο γνώμης που φιλοξένησαν οι «New York Times» έχει υπογραφή «Κυριάκος Μητσοτάκης». Ευθύνεται και για τις παρακολουθήσεις καθ’ εαυτές, αλλά και για την έκπτωση του κοινοβουλευτικού πολιτεύματος και του κράτους δικαίου που συνεπάγεται όλο αυτό το πλέγμα των προσπαθειών συγκάλυψης.

Εμείς, λοιπόν, υποστηρίζουμε και θα ψηφίσουμε την πρόταση του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ. Καλούμε τη Νέα Δημοκρατία, αν θέλει, να καταθέσει δική της πρόταση για εξεταστική επιτροπή για οποιαδήποτε περίοδο της δικής μας ή άλλης διακυβέρνησης θέλει, γιατί ακριβώς εμείς δεν έχουμε λόγο να κρυφτούμε όπως ο Κυριάκος Μητσοτάκης με τα «Δεν ξέρω» ή «Δεν είναι αρμοδιότητά μας».

Καθαρός ουρανός αστραπές δεν φοβάται, αγαπητοί κύριοι συνάδελφοι της Νέας Δημοκρατίας. Απλώς όμως αναλογιστείτε και εσείς τις ευθύνες σας και κατά πόσο γίνεστε και εσείς συνεργοί μιας συνταγματικής εκτροπής και μιας έκπτωσης του κοινοβουλευτισμού στον βαθμό που δεν ασκείτε κριτική σε προφανή πράγματα και που δεν ανησυχείτε μήπως και τα δικά σας τα τηλέφωνα παρακολουθούνται».

Φωτογραφία: ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ EUROKINISSI



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ