ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

19/09/2022

Ερώτηση Παππά-Γιαννούλη: Χωρίς διερεύνηση παραμένει ο τραυματισμός εργαζομένου από το υπουργικό ​όχημα Δένδια στην πίστα του αεροδρομίου «Μακεδονία»

Ερώτηση Παππά-Γιαννούλη: Χωρίς διερεύνηση παραμένει ο τραυματισμός εργαζομένου από το υπουργικό ​όχημα Δένδια στην πίστα του αεροδρομίου «Μακεδονία»



Ερώτηση του τομεάρχη Υποδομών και Μεταφορών της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Νίκου Παππά, και του αναπληρωτή τομεάρχη Χρήστου Γιαννούλη για τα αίτια και τη διαδικασία διερεύνησης ατυχήματος στην πίστα του αεροδρομίου «Μακεδονία», στο οποίο ενεπλάκη το υπουργικό αυτοκίνητο του Νίκου Δένδια και στο οποίο τραυματίστηκε εργαζόμενος της Fraport.

Ερώτηση για τα αίτια και την καθυστέρηση διερεύνησης ατυχήματος, που συνέβη το Σάββατο 10 Σεπτεμβρίου στην πίστα του αεροδρομίου «Μακεδονία», με την εμπλοκή του υπουργικού οχήματος του Νίκου Δένδια, και είχε ως αποτέλεσμα τον τραυματισμό εργαζόμενου της Fraport, κατέθεσαν ο τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Νίκος Παππάς και ο αναπληρωτής τομεάρχης Χρήστος Γιαννούλης.

Όπως σημειώνουν στο κείμενο της ερώτησης, η οποία απευθύνεται στον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή, το ατύχημα σημειώθηκε κατά την άφιξη του υπουργού Εξωτερικών, Ν. Δένδια, στη Θεσσαλονίκη ενόψει της ομιλίας του κ. Μητσοτάκη στη ΔΕΘ. Πιο συγκεκριμένα, τονίζουν: «Κατά την άφιξη του αεροσκάφους, μετέβησαν δυο υπουργικές λιμουζίνες συνοδεία οχήματος Follow-Me του ιδιώτη διαχειριστή του αερολιμένα Fraport στη σκάλα του αεροσκάφους, εντός του πεδίου στάθμευσης αεροσκαφών, για να παραλάβουν τον υπουργό. Όταν σταμάτησε το όχημα Follow Me της Fraport, ο οδηγός του, υπάλληλος (airside supervisor) της Fraport-Greece κατέβηκε από το όχημα και κατόπιν ο οδηγός της μιας λιμουζίνας, κατά την προσπάθειά του να πλησιάσει ακόμα περισσότερο τη σκάλα του αεροσκάφους, πιθανότατα από υπερβάλλοντα ζήλο, κινήθηκε αυτόβουλα και ανεξέλεγκτα με αποτέλεσμα να συγκρουστεί και να εκτινάξει τον υπάλληλο (airside supervisor) της Fraport-Greece και να τον τραυματίσει σοβαρά».

Οι δύο βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, αφού σημειώνουν σειρά καταγγελλόμενων παρατυπιών κατά τη διαδικασία προσέγγισης του αεροσκάφους από τα υπουργικά οχήματα και κατά την ενημέρωση που όφειλαν να παράσχουν στο Γραφείο Αερολιμενικού Ελέγχου αρμόδιοι φορείς, όπως η Fraport, επισημαίνουν ότι έχουν περάσει αρκετές ημέρες από το συμβάν, χωρίς εκπρόσωποι της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ) από την Αθήνα να έχουν βρεθεί στον χώρο του ατυχήματος, ενώ όπως είναι φυσικό τα εμπλεκόμενα οχήματα έχουν αποχωρήσει και προανακριτικό υλικό, όπως φωτογραφίες κ.ά., δεν φαίνεται να έχει συλλεγεί.

Ρωτούν τον κ. Καραμανλή:

1. Οι ενέργειες της Fraport, στη διαχείριση του συγκεκριμένου ατυχήματος ήταν σύμφωνες με τον Εθνικό Κανονισμό Ασφάλειας Πολιτικής Αεροπορίας;

2. Είναι ασφαλισμένες οι λιμουζίνες για ατυχήματα εντός του ελεγχόμενου χώρου του αερολιμένα;

3. Πως επετράπη να κινούνται σε ελεγχόμενο χώρο δύο πολυτελείς λιμουζίνες;

4. Ποια είναι η Κρατική Αρχή του αερολιμένα, που ελέγχει τυχόν αυθαιρεσίες και επιβάλλει τα προβλεπόμενα πρόστιμα και σε τι ποσό ανέρχονται αυτά;

5. Πως μπορεί να διενεργηθεί ουσιαστική προανάκριση για το συμβάν χωρίς την άμεση συγκέντρωση προανακριτικού υλικού από τον τόπο του συμβάντος;

6. Πόσο αξιόπιστη μπορεί να είναι μια προανακριτική διαδικασία από την Αθήνα, αφού τρεις ημέρες μετά το συμβάν, η προανακριτική αρχή δεν έχει παρουσία στον αερολιμένα της Θεσσαλονίκης;

7. Ποια διαδικασία θα έπρεπε να ακολουθήσει ο φορέας λειτουργίας του αεροδρομίου στην περίπτωση αυτή;

8. Έχουν ενημερωθεί τα αστυνομικά τμήματα αεροδρομίων, ότι προανάκριση για οποιοδήποτε συμβάν θα διενεργείται από την ΑΠΑ με έδρα την Αθήνα;

9. Τι γίνεται με τα ατυχήματα που συμβαίνουν κατά την περίοδο γιορτών και διακοπών;

10. Γνωρίζει η Fraport, ότι συνδρομή θα πρέπει να ζητείται μόνο από την ΑΠΑ;

Ολόκληρο το κείμενο της ερώτησης:

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τον κ. Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών

Θέμα: «Ανυπαρξία εποπτείας από την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ) σε ατύχημα που συνέβη στον αερολιμένα Θεσσαλονίκης»

Στις 10/9/2022 στο πλαίσιο των Εγκαινίων της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης έφτασε με αεροπορική πτήση ο Υπουργός Εξωτερικών στη Θεσσαλονίκη, όπου άλλωστε την ίδια μέρα είχε φθάσει και ο Πρωθυπουργός. Κατά την άφιξη του αεροσκάφους, μετέβησαν δυο υπουργικές λιμουζίνες συνοδεία οχήματος Follow-Me του ιδιώτη διαχειριστή του αερολιμένα Fraport στη σκάλα του αεροσκάφους, εντός του πεδίου στάθμευσης αεροσκαφών, για να παραλάβουν τον Υπουργό. Όταν σταμάτησε το όχημα Follow Me της Fraport, ο οδηγός του, υπάλληλος (airside supervisor) της Fraport-Greece  κατέβηκε από το όχημα και κατόπιν ο οδηγός της μιας λιμουζίνας, κατά την προσπάθειά του να πλησιάσει ακόμα περισσότερο τη σκάλα του αεροσκάφους, πιθανότατα από υπερβάλλοντα ζήλο, κινήθηκε αυτόβουλα και ανεξέλεγκτα με αποτέλεσμα να συγκρουστεί και να εκτινάξει τον υπάλληλο (airside supervisor) της Fraport-Greece  και να τον τραυματίσει σοβαρά.

Πρέπει να σημειωθεί ότι όλα τα παραπάνω συνέβησαν στην πίστα στάθμευσης αεροσκαφών του αερολιμένα, χωρίς το Γραφείο Αερολιμενικού Ελέγχου να έχει λάβει ενημέρωση από κάποιον αρμόδιο φορέα (Fraport, Τροχαία, κ.ά.) παρά μόνο από την Αερολιμενάρχη, στις 18:20 τοπική ώρα της ίδιας ημέρας. Η δε Αερολιμενάρχης ενημερώθηκε από τον Διευθυντή της Fraport-Greece στον Αερολιμένα, μόνο όταν η Διεύθυνση Αστυνόμευσης Κρατικού Αερολιμένα Θεσσαλονίκης (ΔΑΚΑΘ) ζήτησε συνδρομή από την ΥΠΑ λόγω της αρμοδιότητάς της.

Οι Αερολιμενικοί βάρδιας μετέβησαν αμέσως στο Ιατρείο του Αερολιμένα για να ενημερωθούν, όπου διαπίστωσαν ότι ο υπάλληλος (airside supervisor) της Fraport-Greece μεταφερόταν με φορείο σε ασθενοφόρο για να μεταβεί στο Νοσοκομείο.

Ο Διευθυντής της Fraport, μπροστά σε αυτές τις εξελίξεις, ζήτησε την συνδρομή των κρατικών υπηρεσιών της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), αφού υπήρξε τραυματισμός όπου εμπλέκονταν ακόλουθοι του Υπουργού και ζήτησε και τη συμβολή της Τροχαίας. Ζητήθηκε να μεταβεί συνοδεία ΥΠΑ προσωπικό του Τμήματος Τροχαίας της ΔΑΚΑΘ στο σημείο (εκτός αερ/να) που βρίσκονταν πλέον  ο οδηγός, προκειμένου αυτός να υποβληθεί σε αλκοολομέτρηση.

Τελικά, οι Αερολιμενικοί βάρδιας επικοινώνησαν με την Διοικητή του Τμήματος Τροχαίας της ΔΑΚΑΘ και την ενημέρωσαν ότι η νομοθεσία έχει τροποποιηθεί και πλέον (τυπικά από την ημερομηνία έναρξης της λειτουργίας της ΑΠΑ, 07 Ιαν. 2022), ισχύουν οι παρ. 2-4 του άρθρου 51 του Ν.4757/2020, βάσει των οποίων οι προανακριτικές αρμοδιότητες σε αερολιμένες ασκούνται  πλέον αποκλειστικά από την ΑΠΑ, με έδρα την Αθήνα. Εκείνη με την σειρά της επικοινώνησε με την ΑΠΑ στην Αθήνα και ο Προϊστάμενος Εποπτείας Αεροναυτιλίας και Αεροδρομίων την διαβεβαίωσε ότι θα προβεί σε προανάκριση για το συμβάν. Έχουν περάσει περισσότερες από 3 ημέρες από το συμβάν, χωρίς εκπρόσωποι της ΑΠΑ από την Αθήνα να έχουν έρθει στο χώρο, που έγινε το ατύχημα ενώ όπως είναι φυσικό το αεροπλάνο και τα οχήματα έχουν φύγει και προανακριτικό υλικό όπως φωτογραφίες κ.λ.π. φαίνεται ότι δεν έχει συλλεγεί.

Επειδή τα συμβάντα στα αεροδρόμια είναι πολλά και η παρουσία του κράτους ανύπαρκτη υπό το σημερινό νομοθετικό πλαίσιο.
Επειδή κανένας υπηρεσιακός παράγοντας δεν απαντά στις υπηρεσιακές επιστολές των αερολιμενικών για τα προβλήματα εφαρμογής της νομιμότητας και της ασφάλειας που δημιουργούνται.

Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός
1. Οι ενέργειες της Fraport, στη διαχείριση του συγκεκριμένου ατυχήματος ήταν σύμφωνες με τον Εθνικό Κανονισμό Ασφάλειας Πολιτικής Αεροπορίας;
2. Είναι ασφαλισμένες οι λιμουζίνες για ατυχήματα εντός του ελεγχόμενου χώρου του αερολιμένα;
3. Πως επετράπη να κινούνται σε ελεγχόμενο χώρο δύο πολυτελείς λιμουζίνες;
4. Ποια είναι η Κρατική Αρχή του αερολιμένα, που ελέγχει τυχόν αυθαιρεσίες και επιβάλλει τα προβλεπόμενα πρόστιμα και σε τι ποσό ανέρχονται αυτά;
5. Πως μπορεί να διενεργηθεί ουσιαστική προανάκριση για το συμβάν χωρίς την άμεση συγκέντρωση προανακριτικού υλικού από τον τόπο του συμβάντος;
6. Πόσο αξιόπιστη μπορεί να είναι μια προανακριτική διαδικασία από την Αθήνα, αφού τρεις ημέρες μετά το συμβάν, η προανακριτική αρχή δεν έχει παρουσία στον αερολιμένα της Θεσσαλονίκης;
7. Ποια διαδικασία θα έπρεπε να ακολουθήσει ο φορέας λειτουργίας του αεροδρομίου στην περίπτωση αυτή;
8. Έχουν ενημερωθεί τα αστυνομικά τμήματα αεροδρομίων, ότι προανάκριση για οποιοδήποτε συμβάν θα διενεργείται από την ΑΠΑ με έδρα την Αθήνα;
9. Τι γίνεται με τα ατυχήματα που συμβαίνουν κατά την περίοδο γιορτών και διακοπών;
10. Γνωρίζει η Fraport, ότι συνδρομή θα πρέπει να ζητείται μόνο από την ΑΠΑ;

Οι ερωτώντες Βουλευτές

Γιαννούλης Χρήστος

Παππάς Νικόλαος

 



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ