ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

26/10/2022

Χ. Καφαντάρη: Η κυβέρνηση Μητσοτάκη θεωρεί το κράτος λάφυρο…

Χ. Καφαντάρη: Η κυβέρνηση Μητσοτάκη θεωρεί το κράτος λάφυρο…



Τοποθέτηση της Χ. Καφαντάρη στο σ/ν του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την ενσωμάτωση της οδηγίας 2019/944

Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, είναι γεγονός ότι η καθημερινότητα του πολίτη, η καθημερινότητα των επιχειρήσεων όλο και δυσκολεύει, συνέπεια μιας συγκεκριμένης πολιτικής που, αν θέλετε, στόχο έχει και αποφέρει την πλήρη φτωχοποίηση της πλειοψηφίας του ελληνικού λαού.

Δυστυχώς η Ελλάδα είναι πρωταθλήτρια σε όλους τους αρνητικούς δείκτες. Είναι πρωταθλήτρια στον πληθωρισμό που ξεπέρασε το 12%. Είναι πρωταθλήτρια στον ενεργειακό πληθωρισμό. Έχει την τρίτη υψηλότερη θέση με 53,3% ενεργειακό πληθωρισμό στην Ελλάδα, ενώ γύρω στο 40,8% είναι κατά μέσο όρο στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Είναι πρωταθλήτρια στη χονδρική αγορά ρεύματος. Βρίσκεται στις πρώτες θέσεις και εκεί. Είναι πρωταθλήτρια στην πανδημία που ζήσαμε.

Και βέβαια για όλα αυτά, κυρίες και κύριοι Βουλευτές, η ευθύνη είναι κάποιου άλλου, όπως λέει ο κ. Μητσοτάκης. Καμία ευθύνη δεν αναλαμβάνουμε εμείς. Είναι διεθνής συγκυρία, είναι ο πόλεμος στην Ουκρανία κ.λπ.. Δεν θα αμφισβητήσουμε βέβαια ότι επιβάρυνε μια κατάσταση ο πόλεμος, αλλά είναι ένα γεγονός που εξελίσσεται ραγδαία και πολύ πριν από αυτόν τον πόλεμο. Βέβαια, δεν φταίει ο πόλεμος που έχουν διαλυθεί οι ελεγκτικοί μηχανισμοί σε όλα τα επίπεδα, από την εργασία μέχρι την οικονομία, μέχρι την επιχειρηματικότητα.

Για τα υπερκέρδη, επίσης, των παραγωγών και παρόχων ενέργειας καμιά κουβέντα δεν λέμε. Έπρεπε να ζοριστεί ο κ. Μητσοτάκης τον Μάρτιο –νομίζω- εδώ στη Βουλή, μετά από παρέμβαση του Αλέξη Τσίπρα, για να παραδεχτεί τέλος πάντων ότι ίσως υπάρχουν και υπερέσοδα ενέργειας.

Βέβαια, fake news ακούμε πάρα πολλά, έντονη κυβερνητική προπαγάνδα και ακούμε όλο αυτό το διάστημα και από εκπροσώπους της Κυβέρνησης και του κόμματος που κυβερνάει και από Βουλευτές για τη φορολόγηση κατά 90%. Πόσες φορές το έχουμε ακούσει αυτό;

Όμως, εσείς, κύριε Υπουργέ και σήμερα και στην Επιτροπή την προηγούμενη βδομάδα τοποθετηθήκατε και είπατε «θα ανακτήσουμε τα υπερκέρδη από τον Νοέμβρη μήνα, αφού δούμε πόσα είναι». Ακόμα δεν ξέρουμε, βέβαια. Άλλα στοιχεία δίνει η ΡΑΕ, άλλα στοιχεία παρουσιάζονται, δεν ξέρουμε το πώς υπολογίζονται και όλα αυτά.

Βέβαια, ένα είναι γεγονός, ότι το αξίωμα με το οποίο κινείστε ως Κυβέρνηση Μητσοτάκη είναι αυτό που είπε ο κ. Πέτσας, όποιος δεν προσαρμόζεται πεθαίνει. Δυστυχώς, αυτό είναι κάτι πάρα πολύ σκληρό, ανάλγητο και τέλος πάντων, εμείς κινούμαστε στην ακριβώς αντίθετη λογική. Είμαστε στη λογική της εξυπηρέτησης του εθνικού και λαϊκού συμφέροντος και πάνω σε αυτό έχουμε επανειλημμένα προτείνει πολλά πράγματα.

Τι προτείνουμε, λοιπόν; Πρώτα από όλα, έλεγχο και ρύθμιση αγοράς ενέργειας με ισχυρούς ελεγκτικούς μηχανισμούς, εξασφάλιση της πρόσβασης σε καθαρή ενέργεια με προσιτές τιμές στους καταναλωτές, είτε είναι νοικοκυριά είτε είναι επιχειρήσεις. Για εμάς, για τον ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, η ενέργεια είναι ένα κοινωνικό αγαθό, κρίσιμο για την επιβίωση νοικοκυριών και επιχειρήσεων και πρέπει όλοι πραγματικά να έχουν πρόσβαση σε αυτή.

Για αυτούς τους λόγους λέμε «όχι» στη μετατροπή της αγοράς ενέργειας σε πεδίο κερδοσκοπίας σε συνθήκες «άγριας Δύσης». Λέμε «όχι» στις ιδιωτικοποιήσεις που διενεργεί η Κυβέρνηση Μητσοτάκη από τότε που ανέλαβε, από το 2019 μέχρι σήμερα, ξεκινώντας πρώτα από όλα από τη ΔΕΗ, μετά με τη ΔΕΠΑ Υποδομών, με ενεργειακές εταιρείες, 49% του ΔΕΔΔΗΕ και λοιπά.

Λέμε «ναι» και προτείνουμε την κρατικοποίηση της ΔΕΗ με θέσπιση ανώτατου συντελεστή κέρδους 5% στην παραγωγή ενέργειας, που σε συνθήκες κρίσης μπορεί να γίνει και μικρότερος. Και λέμε «ναι», βέβαια, στην αναδρομική φορολόγηση όλων των υπερκερδών στο ρεύμα, στην προμήθεια φυσικού αερίου και βέβαια, στη διύλιση πετρελαιοειδών από το 2021.

Θέλουμε έναν ανασχεδιασμό στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας με έλεγχο τιμών και κέρδους. Και βέβαια, αποτελεί προτεραιότητα για εμάς -και το έχουμε δείξει και σε δύσκολες μνημονιακές συνθήκες το 2015 με 2019- το να μην υπάρχουν αποκοπές ηλεκτρικού ρεύματος σε ευαίσθητους και ευάλωτους συμπολίτες μας, που έχει ξεπεράσει το «ευάλωτος» πια και χτυπάει και αυτή τη μεσαία τάξη, για την οποία εσείς, η Νέα Δημοκρατία, λέτε ότι ενδιαφέρεστε. Διότι και το 2017 δώσαμε γύρω στα 40 εκατομμύρια ευρώ και η τότε κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ κατάφερε να στηρίξει με το Ταμείο Επανασυνδέσεων εξίμισι χιλιάδες νοικοκυριά.

Βέβαια, δεν πρέπει να ξεχνάμε τα υπερκέρδη -γιατί μιλάμε μόνο για την ηλεκτρική ενέργεια- τα υπερκέρδη της ΔΕΠΑ Εμπορίας, 334.957.000 ευρώ το 2021 και βέβαια και τα υπερκέρδη των διυλιστηρίων -άλλο ένα ζήτημα- που το πρώτο εξάμηνο του 2022 ανήλθαν σε 1,8 περίπου δισεκατομμύρια ευρώ, σύμφωνα με τον τρόπο με τον οποίο η Ευρωπαϊκή Ένωση πρότεινε τον υπολογισμό.

Εδώ θα ήθελα να κάνω μια σημείωση και να πω ότι τελικά και η Ευρωπαϊκή Ένωση στο ενεργειακό θέμα και το θέμα της κρίσης εμφανίζεται κατώτερη των περιστάσεων, εμφανίζεται -επιτρέψτε μου να πω- όχι ομογενής, αλλά διχασμένη, πολύ διχασμένη.

Και το Συμβούλιο Υπουργών Ενέργειας θα επαναληφθεί για να πάρει αποφάσεις –νομίζω- τον Νοέμβρη, κύριε Υπουργέ, αν δεν κάνω λάθος. Όποια μέτρα και ό,τι προτάθηκε είναι ισχνά. Το ζήτημα είναι να παρεμβαίνει εκεί που δημιουργείται το υπερκέρδος και εκεί που υπάρχει η ασυδοσία και η αισχροκέρδεια.

Για το σχέδιο νόμου το οποίο συζητάμε σήμερα θα έλεγα ότι είναι μια κύρωση Οδηγίας που έπρεπε να γίνει από το 2021, η οποία έχει στόχο ενίσχυση, διαφάνεια στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, ενίσχυση του ρόλου καταναλωτών. Δύο χρόνια τώρα δεν το φέρνετε, την ίδια στιγμή που η κοινωνία, οι επιχειρήσεις υποφέρουν. Και αυτά τα συγκεκριμένα μέτρα που προτείνονται στην Οδηγία θετικά μπορούν να χαρακτηριστούν, αλλά έρχεστε καθυστερημένα, για να πούμε απλά ότι κυρώσαμε.

Στο Μέρος Β΄ -εδώ θέλω να σταθώ λίγο- του εν λόγω σχεδίου νόμου ρυθμίζονται επιμέρους θέματα πολεοδομικής και περιβαλλοντικής φύσης.

Αντί να εφαρμόζεται η πολεοδομική και η χωροταξική νομοθεσία, ο Οικοδομικός Κανονισμός, τα Προεδρικά Διατάγματα από το Συμβούλιο Επικρατείας, εσείς κάνετε ρυθμίσεις, διαδικασίες fast track, αλλαγές χρήσης γης, ειδικά στα άρθρα 60 με 63.

Επειδή δεν προλαβαίνω, θα ήθελα να μιλήσω για το άρθρο 65, για την εξαίρεση από την αναδάσωση εκτάσεως στους κυρωμένους δασικούς χάρτες που δεν έχουν δασική μορφή. Μα, με νόμο της δικής μας κυβέρνησης, τον ν. 4462, είχε προβλεφθεί η διαδικασία άρσης αναδάσωσης πριν από την κύρωση του χάρτη. Έχουν δε εκδοθεί εκατόν εννιά αποφάσεις άρσης αναδάσωσης σε περιοχές που δεν ήταν δασικές. Γιατί φέρνετε εσείς τώρα μια τέτοια διαδικασία;

Επίσης, στο άρθρο 68 πιστεύουμε ότι επιβραβεύετε την παρανομία. Όσοι έχουν παρανομήσει και προχώρησαν σε κατάσταση ΑΠΕ ή δίκτυο ηλεκτρισμού σε δασικές εκτάσεις χωρίς άδεια λαμβάνουν εκ των υστέρων τη σχετική έγκριση και ενώ έχει ήδη δημιουργηθεί μια τετελεσμένη κατάσταση. Τότε, όταν γίνεται αυτό με συγκεκριμένο άρθρο του νομοσχεδίου, δεν δημιουργείται ένα θέμα για τον απλό πολίτη, «γιατί να υπακούω στους νόμους; Κάτι θα γίνει στο τέλος και τέλος πάντων, θα τακτοποιηθώ».

Κλείνω με το άρθρο 69, το οποίο αφορά την εθνική στρατηγική για το περπάτημα. Αυτό που θα πω είναι να μην ξεχαστεί αυτό, όπως έγινε με την εθνική στρατηγική για το ποδήλατο. Δύο χρόνια είναι αυτή ξεχασμένη. Και θα πω, επίσης και ότι πρέπει να συνδεθεί πάντα με τα τοπικά ΣΒΑΚ.

Είναι η Κυβέρνηση Μητσοτάκη κυβέρνηση για λίγους. Μιλάει για λιγότερο κράτος, αλλά θέλει το κράτος-λάφυρο να το χρησιμοποιεί σε όφελος ιδιωτικών και συγκεκριμένων συμφερόντων. Γι’ αυτό τον λόγο η Κυβέρνηση αυτή πρέπει να φύγει γρήγορα και θα φύγει.

Κύριε Πρόεδρε, ευχαριστώ για τον χρόνο.



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ