ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

18/11/2022

Μ. Ξενογιαννακοπούλου: Το ασφαλιστικό νομοσχέδιο δεν αντιμετωπίζει αποτελεσματικά τις πραγματικές ανάγκες των ασφαλισμένων, εργαζομένων, μικρομεσαίων και συνταξιούχων

Μ. Ξενογιαννακοπούλου: Το ασφαλιστικό νομοσχέδιο δεν αντιμετωπίζει αποτελεσματικά τις πραγματικές ανάγκες των ασφαλισμένων, εργαζομένων, μικρομεσαίων και συνταξιούχων



Σημεία ομιλίας της Τομεάρχη Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων της Κ.Ο του ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία, και Εισηγήτριας στην επί της αρχής συζήτηση του σ/ν του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων: «Εξορθολογισμός ασφαλιστικής και συνταξιοδοτικής νομοθεσίας, ενίσχυση ευάλωτων κοινωνικών ομάδων και άλλες διατάξεις»

- Συζητάμε σήμερα ένα ασφαλιστικό νομοσχέδιο ο τίτλος του οποίου συνιστά τραγική ειρωνεία, αφού η κυβέρνηση Μητσοτάκη:

Κατήργησε ένα χρόνο μετά τις εκλογές τη 13η σύνταξη, που είχε θεσπίσει και δώσει η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ.

Στέρησε από 1.200.000 συνταξιούχους, κυρίως χαμηλοσυνταξιούχους, τα αναδρομικά που δικαιούνταν.

Εκτόξευσε τις εκκρεμείς συντάξεις και στη συνέχεια, προκειμένου να αντιμετωπίσει αυτό το πρόβλημα, θέσπισε το σύστημα της fast track απονομής των συντάξεων με πάρα πολλά προβλήματα στην υλοποίησή του: είτε με πολύ σοβαρά λάθη είτε με μειωμένες τελικά συντάξεις. Και φυσικά παραμένει το μεγάλο πρόβλημα των εκκρεμών επικουρικών συντάξεων, που είναι περίπου 125.000, των 55.000 εφάπαξ και των 70.000 παράλληλων συντάξεων που ακόμα δεν έχουν εκδοθεί.

Απαξίωσε συστηματικά τον ΕΦΚΑ, λοιδώρησε τους υπαλλήλους του και ταυτόχρονα εισήγαγε – με μεγάλη αποτυχία – τους ιδιώτες.

Επεδίωξε την ιδιωτικοποίηση της διοίκησης του ΕΦΚΑ με τον περίφημο νόμο που πέρασε πριν από μερικούς μήνες. Ένα νόμο αντισυνταγματικό, που “άνοιξε” πλέον τις θέσεις των γενικών δ/ντων και των δ/ντων του ΕΦΚΑ σε μετακλητούς ιδιώτες με προκλητικούς μάλιστα μισθούς 8.000€ και 4.000€.

Προώθησε και επέβαλε την ιδιωτικοποίηση της επικουρικής ασφάλισης μέσα από την εισαγωγή του κεφαλαιοποιητικού συστήματος και τη δημιουργία του ΤΕΚΑ.

Πανηγυρίζει - ακούσαμε και τον κ. Μητσοτάκη στη ΔΕΘ - για την αύξηση των συντάξεων από το Γενάρη, που έχει θεσμοθετηθεί από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ το 2017!
- Όλες αυτές οι επιλογές που αφορούν ένα από τα πιο ευάλωτα τμήματα της κοινωνίας μας, τους συνταξιούχους, έρχονται σε μια περίοδο που συνολικά, η κοινωνική πλειοψηφία στη χώρα μας, οι εργαζόμενοι, οι μικρομεσαίοι και ιδιαίτερα οι συνταξιούχοι αντιμετωπίζουν τις συνέπειες από αυτό το μεγάλο κύμα ακρίβειας, από την ενεργειακή κρίση και τον πληθωρισμό. Μία κρίση που ουσιαστικά ανατροφοδοτείται από τις ίδιες τις επιλογές της κυβέρνησης.

Ξέρουμε όλοι ότι ο μισθός και η σύνταξη δεν βγαίνουν πλέον πέραν του 15μερου.

Ξέρουμε ότι δύο μισθοί, όσον αφορά τον κατώτατο μισθό, και δύο συντάξεις, όσον αφορά τους χαμηλοσυνταξιούχους, πηγαίνουν πλέον για να καλύψουν μόνο το κόστος της ενέργειας, σύμφωνα με στοιχεία από τα ευρωπαϊκά συνδικάτα.

Ξέρουμε ότι τα νοικοκυριά, τα οποία έχουν εισόδημα γύρω στα 700€, είτε είναι συνταξιούχοι είτε εργαζόμενοι, πλέον έχουν χάσει το 40% της αγοραστικής τους δύναμης, σύμφωνα με τα στοιχεία της τελευταίας έκθεσης του ΙΝΕ – ΓΣΕΕ.

Ταυτόχρονα, έχουμε την αποδυνάμωση του κοινωνικού κράτους, που θα ήταν ένα στήριγμα σε αυτή την περίοδο της δοκιμασίας του ελληνικού λαού και κυρίως των πιο αδύναμων και μια πεισματική άρνηση απ’ την πλευρά της κυβέρνησης να αντιμετωπίσει με διαρθρωτικά μέτρα την αισχροκέρδεια στον τομέα της ενέργειας, να μειώσει το ΦΠΑ στα είδη πρώτης ανάγκης και τον ΕΦΚ στα καύσιμα.

Άρα, έχουμε μια κυβέρνηση που αρνείται να λάβει εκείνα τα ουσιαστικά μέτρα που θα στήριζαν τους εργαζόμενους, τους συνταξιούχους και τους μικρομεσαίους σε αυτή την περίοδο της μεγάλης δοκιμασίας.

- Το σ/ν στην ουσία είναι μια σύνθεση από αποσπασματικές ρυθμίσεις ήσσονος σημασίας, αφορούν ένα στενό κύκλο ενδιαφερομένων, πολλές από αυτές είναι και σε θετική κατεύθυνση, αλλά κυρίως έχουν έντονη προεκλογική στόχευση, καθώς πολλές από αυτές θα μπορούσαν να είχαν θεσπιστεί από την κυβέρνηση μέσα σε αυτά τα 3,5 χρόνια. Αντίθετα, δεν αντιμετωπίζει αποτελεσματικά τις πραγματικές ανάγκες των ασφαλισμένων, εργαζομένων, μικρομεσαίων και συνταξιούχων.

Εξ αρχής αναφέρουμε ότι σε άρθρα τα οποία στηρίζουν ομάδες ασφαλισμένων ή συνταξιούχων έχουμε θετική ματιά, αλλά ταυτόχρονα είμαστε επικριτικοί σε μια σειρά από σοβαρά ζητήματα που τίθενται. Για αυτό και στη σημερινή συζήτηση θα επικεντρωθώ σε θέματα ιδιαίτερα κρίσιμα και σοβαρά:

1. Έκτακτη οικονομική ενίσχυση των 250€, ενόψει και των εορτών

Παρότι υπάρχει φαινομενικά μια μικρή διεύρυνση των δικαιούχων, είναι σαφές ότι μιλάμε για ένα πολύ μικρό ποσό, το οποίο είναι τελείως αναντίστοιχο με την κοινωνική και οικονομική πραγματικότητα.

Είναι πολύ μικρότερο σε σχέση με αυτό που θα λάμβαναν οι χαμηλοσυνταξιούχοι με τη 13η σύνταξη, η οποία ήταν μια πλήρης σύνταξη.

Ειδικά για τις πιο ευάλωτες ομάδες, σαφώς, δεν αντιμετωπίζει τα προβλήματα, αλλά αντίθετα ανακύπτουν μια σειρά νέων. Χαρακτηριστικά αναφέρω το παράδειγμα ενός χαμηλοσυνταξιούχου που δικαιούται τα 250€ λόγω χαμηλού εισοδήματος και έχει γίνει ανάδοχος γονιός ανάπηρου παιδιού και δικαιούται λόγω αυτού να πάρει και επίδομα για το παιδί, χάνει το δεύτερο επίδομα.

Επίσης, είναι χαρακτηριστικό ότι έχουμε μείωση στην εκτέλεση του κοινωνικού προϋπολογισμού του 2022, παρά την αναθεώρησή του κατά 414 εκατ., έχουμε υποεκτέλεση κατά 480 εκατ. Στην ουσία, αυτό το έχει καταφέρει η κυβέρνηση Μητσοτάκη γιατί με διάφορους τρόπους μειώνει τον αριθμό των δικαιούχων από τα προγράμματα, δηλαδή από το ΚΕΑ, το επίδομα στέγασης, το στεγαστικό επίδομα ανασφάλιστων υπερηλίκων. Ένας βασικός λόγος για τη μείωση αυτή είναι η αύξηση των αντικειμενικών αξιών από τις αρχές του 2022, το οποίο το έχουμε θέσει μετ’ επιτάσεως και δεν έχει αντιμετωπιστεί, όπως επίσης και η τιμωρητική αφαίρεση του δικαιώματος στο ΚΕΑ, το επίδομα παιδιού και το επίδομα στέγης αν έστω και ένα παιδί της δικαιούχου οικογένειας χάσει τάξη υποχρεωτικής εκπαίδευσης λόγω απουσιών. Όλοι καταλαβαίνουμε ότι μιλάμε για ιδιαίτερα ευάλωτες οικογένειες και με σοβαρά οικογενειακά προβλήματα που θα έπρεπε να στηρίζονται.

Το ίδιο ισχύει για τους μακροχρόνια άνεργους. Στην ουσία στηρίζετε μόνο τους 100.000 από τους 500.000 μακροχρόνια ανέργους, δηλαδή στην πραγματικότητα οι μακροχρόνια άνεργοι πέραν των 24 μηνών δεν πρόκειται να ενισχυθούν σε αυτή την τόσο δύσκολη και κρίσιμη περίοδο που διανύουμε.

Παρατηρούμε δε τη σκοπιμότητα και την επίπτωση από τις αλλαγές που έγιναν με το νόμο του ΟΑΕΔ την περασμένη άνοιξη, όπου στην ουσία μέσα από την αλλαγή της συγκρότησης του μητρώου του ΟΑΕΔ βλέπουμε να έχει επιπτώσεις σε σχέση με τη στήριξη των ανέργων.

Θέλω να κάνω μια ειδική αναφορά, γιατί είναι ενδεικτική και δείχνει πραγματικά πώς η κυβέρνηση Μητσοτάκη δεν αντιμετωπίζει την ανάγκη κοινωνικής στήριξης σε αυτή την περίοδο της ακρίβειας, του πληθωρισμού και της ενεργειακής κρίσης. Θα κάνω μία σύγκριση μεγεθών σε σχέση με το κοινωνικό μέρισμα που έδινε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ σε μία περίοδο που ήμασταν ακόμα κάτω από μνημόνια και που δεν υπήρχε αυτή η έκρηξη της ακρίβειας και του πληθωρισμού και τη στήριξη που δίνει η κυβέρνηση Μητσοτάκη.

Το κοινωνικό μέρισμα της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ:

Δεκ. 2016 – 629 εκ.

Δεκ. 2017 – 750 εκ.

Δεκ. 2018 – 780 εκ.

Μάιος 2019 - 13η σύνταξη

Αντίθετα, η κυβέρνηση της ΝΔ, βρισκόμενη εκτός μνημονίων και με όλες τις ευχέρειες που δόθηκαν λόγω πανδημίας, έδωσε:

Δεκ. 2019 – 175 εκ.

Δεκ. 2020 – 54 εκ.

Δεκ. 2021 – 330 εκ.

Η μόνιμη 13η σύνταξη καταργήθηκε και φυσικά τα 250€ τα οποία θα αποδοθούν φέτος στις εορτές, ούτε στο ελάχιστο δεν μπορούν να καλύψουν τις τεράστιες κοινωνικές ανάγκες που υπάρχουν.

2. Παραγραφή αξιώσεων e-ΕΦΚΑ

Σκόπιμα καλλιεργήθηκε όλο αυτό το διάστημα η εντύπωση ότι θα διαγραφούν όλες οι οφειλές πέραν της 10ετίας. Θετικό να γίνει η μείωση αυτή, αλλά η πραγματικότητα είναι διαφορετική. Γιατί η παραγραφή δεν αφορά τις βεβαιωμένες οφειλές από το Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών (ΚΕΑΟ), δηλαδή τις οφειλές για τις οποίες ο οφειλέτης ασφαλισμένος, έχει ενημερωθεί εγγράφως ή με ηλεκτρονική ειδοποίηση. Εδώ ακριβώς βρίσκεται η μεγάλη «παγίδα» για τους οφειλέτες (εργοδότες και ελεύθερους επαγγελματίες), οι οποίοι έχουν ήδη λάβει ενημερώσεις.

Και τα στοιχεία εδώ είναι καταλυτικά: Υπολογίζεται πως θα παραγραφούν οφειλές μόλις 250 εκ. ευρώ, σε ένα χαρτοφυλάκιο χρεών 43,5 δις ευρώ, σύμφωνα με τα στοιχεία Μαρτίου 2022, του ΚΕΑΟ.

Πρόκειται για ένα πολύ μικρό αντίδωρο μπροστά στον “ωκεανό” που πνίγει τους μικρομεσαίους και τους επαγγελματίες σε αυτή τη δύσκολη περίοδο.

Επίσης, θα ήθελα να επισημάνω ότι στην περίπτωση των εργοδοτών ίσχυε 10ετής παραγραφή ήδη πριν το 2016 και τα περισσότερα αμφισβητούμενα χρέη αφορούν ελεύθερους επαγγελματίες.

Η κυβέρνηση θα έπρεπε και όφειλε να στοχεύσει να εισπράξει τα οφειλόμενα από τους «μεγαλοοφειλέτες», τους οποίους όμως δυστυχώς βλέπουμε με πάρα πολλούς τρόπους να ενισχύονται από την κυβέρνηση με δάνεια, με προγράμματα και με το ταμείο ανάκαμψης. Αντίθετα, δεν δίνετε μια πραγματική λύση που να βοηθήσει τους χιλιάδες μικρομεσαίους επαγγελματίες και μικρομεσαίους επιχειρηματίες.

Επομένως, όλοι διαπιστώνουμε ότι υπάρχει μια αντικειμενική αδυναμία πληρωμής της πλειονότητας των μικρομεσαίων επιχειρηματιών και επαγγελματιών. Η προτεινόμενη διάταξη παραγραφής των οφειλών σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να αντιμετωπίσει το μεγάλο αυτό πρόβλημα. Είναι και αυτή τελείως αναντίστοιχη.

3. Ρύθμιση οφειλών προς φορείς κοινωνικής ασφάλισης

Είναι ένα θέμα που σας το θέταμε συνεχώς. Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, το 2019, θέσπισε τις 120 δόσεις. Εσείς, ενώ είστε εκτός μνημονίων, ενώ έχετε τη δημοσιονομική ευχέρεια, το τονίζαμε και την περίοδο της πανδημίας που σωρεύτηκαν πάρα πολλά χρέη και τώρα σας το τονίζουμε, έρχεστε και κάνετε το ελάχιστο, την αύξηση των δόσεων της ρύθμισης από 12 σε 24 μήνες. Καλοδεχούμενο! Δεν θα σώσει όμως την κατάσταση! Οι εκθέσεις της ΓΣΕΒΕΕ, αναφέρουν ότι οι μισές επιχειρήσεις έχουν τη θηλιά των ληξιπρόθεσμων χρεών. Και σύμφωνα με τα στοιχεία συνεχώς αυξάνονται οι ληξιπρόθεσμες οφειλές που έχουν εκτοξευτεί και στα ταμεία και στην εφορία. Θα έπρεπε να ληφθεί μια γενναία απόφαση, ειδικά για τους μικρομεσαίους οφειλέτες, να υπάρξει διαγραφή ενός μέρους των χρεών, το οποίο εμείς έχουμε εισηγηθεί, και ρύθμιση του υπολοίπου ποσού χωρίς να επηρεάζονται τα συνταξιοδοτικά τους δικαιώματα.

4. Αύξηση ορίων ηλικίας κατά 7 έτη στο Δημόσιο

Εδώ θα ήθελα να στραφώ ιδιαίτερα στον Υφυπουργό, τον κ. Τσακλόγλου. Μιλάμε για μια ρύθμιση στην οποία εμείς είμαστε σαφώς αντίθετοι και θεωρούμε ότι είναι καθαρά επιλογή της κυβέρνησης, η οποία αφορά πάνω από 50.000 δημοσίους υπαλλήλους και ανοίγει την πόρτα από την πλευρά της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων για την αύξηση των ορίων ηλικίας. Βέβαια, δεν θα σας επιτρέψει ο ελληνικός λαός στις εκλογές να προχωρήσετε σε αυτή την κατεύθυνση, γιατί θα υπάρξει πολιτική αλλαγή και προοδευτική κυβέρνηση.

Υπήρχε η γνωμοδότηση του ΝΣΚ που εσείς προκαλέσετε. Μπορούσατε όμως ως πολιτική ηγεσία να μην την εφαρμόσετε. Ήταν επιλογή σας.

Θα ήθελα μάλιστα κ. Υφυπουργέ να σας υπενθυμίσω τί είχατε πει στην Επιτροπή μας πριν από ένα χρόνο:

«Τα ζητήματα ασφάλισης, είναι θέματα δύσκολα και σύνθετα. Σκοπός του Υπουργείου είναι (...) η εμπέδωση αισθήματος ασφάλειας κι εμπιστοσύνης. (...) Επαναλαμβάνω για πολλοστή φορά, το νομοθετικό πλαίσιο για την εξέλιξη των ορίων ηλικίας ΔΕΝ έχει διαφοροποιηθεί αλλά και δεν πρόκειται να αλλάξει»!

Λίγες μέρες μετά, ζητήσατε γνωμοδότηση του ΝΣΚ για το ζήτημα της κατάργησης των μειωμένων συντάξεων στο Δημόσιο. Πρόκειται για κατηγορίες δημοσίων υπαλλήλων που έχουν ιδιαίτερα προβλήματα. Θεωρούμε ότι είναι μια απαράδεκτη διάταξη και ζητάμε να την αποσύρετε.

5. Διαχείριση περιουσίας Μετοχικού Ταμείου Πολιτικών Υπαλλήλων

Πρόκειται για απαράδεκτη μεθόδευση. Στην πραγματικότητα, στο Μετοχικό Ταμείο το κράτος δεν συνεισφέρει. Οι πόροι του προέρχονται αποκλειστικά από τις κρατήσεις των ίδιων των δημοσίων υπαλλήλων. Είναι ένα ταμείο σε λειτουργία από το 1867. Στην ουσία λοιπόν, επιδίωξη σας είναι η εκμετάλλευση και εκποίηση της ακίνητης περιουσίας του Ταμείου. Αυτός είναι ο στόχος σας. Έρχεστε και αλλάζετε τις αρμοδιότητες της Διοίκησης, θεσπίζετε ένα Δ.Σ. που το ελέγχετε εσείς και έναν Διοικητή, ο οποίος αποφασίζει για τα πάντα χωρίς περιορισμούς και κανόνες.

Ποιά είναι η στόχευση αυτής της αλλαγής στη Διοίκηση και στον τρόπο λήψης των αποφάσεων; Να μεταφέρετε την ακίνητη περιουσία του ΜΤΠΥ στην ΕΔΕΚΤ Α.Ε.Π.Ε.Υ. και στην ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΑΚΙΝΗΤΩΝ e-ΕΦΚΑ, και με αυτό τον τρόπο, στην πραγματικότητα, έρχεστε από την πίσω πόρτα να βάλετε χέρι στην ακίνητη περιουσία του ΜΤΠΥ.

Για τους χιλιάδες δημοσίους υπαλλήλους έχει να κάνει με το υστέρημά τους από τον ιδρώτα τους και θα έπρεπε αυτοί να έχουν λόγο για τον τρόπο αξιοποίησης της περιουσίας του Ταμείου. Και ξέρουμε ότι όπου έχουν γίνει τέτοιες ρυθμίσεις για την ακίνητη περιουσία, ξεκινώντας από την περιουσία του ΕΦΚΑ, η λογική σα; είναι η εκποίηση. Και βέβαια δεν υπάρχει καμία δικαιολογία αφού υπάρχει σήμερα πλήρης αξιοποίηση της περιουσίας του Ταμείου και δεν υπάρχει έλλειμμα.

- Το συνολικό πνεύμα του νομοσχεδίου είναι πλήρως αναντίστοιχο με τις μεγάλες κοινωνικές και οικονομικές ανάγκες που έχουν σήμερα οι εργαζόμενοι, οι ασφαλισμένοι, οι συνταξιούχοι και οι μικρομεσαίοι επιχειρηματίες.

 

Φωτογραφία: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ / EUROKINISSI



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ