ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

24/11/2022

Μ. Ξενογιαννακοπούλου: Προϋπολογισμός ακρίβειας και φτωχοποίησης - βίντεο

Μ. Ξενογιαννακοπούλου: Προϋπολογισμός ακρίβειας και φτωχοποίησης - βίντεο



Σημεία ομιλίας της Ειδικής Εισηγήτριας και Τομεάρχη Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων της Κ.Ο του ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων για την εξέταση του σ/ν του Υπουργείου Οικονομικών «Κύρωση του Κρατικού Προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2023»

1. Το σχέδιο του Προϋπολογισμού 2023 αποτυπώνει τη συνέχεια της αδιέξοδης και αντικοινωνικής κυβερνητικής πολιτικής που ανατροφοδοτεί την πολύπλευρη κρίση και φτωχοποιεί την κοινωνία.

2. Οι εργαζόμενοι και οι συνταξιούχοι είναι χωρίς στήριξη μέσα στην δίνη της ακρίβειας και της ενεργειακής κρίσης.

Η ακρίβεια έχει ασύμμετρες επιπτώσεις στο βιοτικό επίπεδο των νοικοκυριών, με τους χαμηλόμισθους, τους χαμηλοσυνταξιούχους, τους άνεργους να πλήττονται δυσανάλογα από τις συνεχώς αυξανόμενες τιμές των προϊόντων και της ενέργειας.

Η απώλεια της αγοραστικής δύναμης για τα νοικοκυριά με μηνιαίο εισόδημα χαμηλότερο των 750 ευρώ, σύμφωνα με την έκθεση του ΙΝΕ - ΓΣΕΕ, φθάνει έως και 40%. Για το αμέσως επόμενο εισοδηματικό κλιμάκιο (751-1.100 ευρώ) η απώλεια της αγοραστικής δύναμης είναι επίσης υψηλή, ξεπερνάει 14%.

Το 71% των εργαζομένων ιδιωτικού τομέα έχει περιορίσει τις δαπάνες για βασικά αγαθά διατροφής. Πρωτοβουλίες της κυβέρνησης, όπως το “καλάθι του εμπαιγμού”, ένα επικοινωνιακό τέχνασμα στην πραγματικότητα, συνιστούν εμπαιγμό για τους πολίτες, για την κοινωνική πλειοψηφία που αυτή τη στιγμή δοκιμάζεται.

Η κυβέρνηση αρνείται να αντιμετωπίσει την αισχροκέρδεια στο χώρο της ενέργειας, αρνείται να μειώσει τον ΦΠΑ στα είδη πρώτης ανάγκης και τον ΕΦΚ στα καύσιμα και να παρέμβει αποτελεσματικά ώστε να αντιμετωπίσει την κρίση ακρίβειας.

- Το σχέδιο π/υ του 2023 προβλέπει αυξημένα έσοδα από φόρους ακόμη και σε σχέση με τον π/υ του 2022, που ήταν ήδη αυξημένα σε σχέση με το 2021. Η μεγάλη αύξηση στα έσοδα από ΦΠΑ 23% δεν προέρχεται από την αύξηση της κατανάλωσης, αλλά από τις αυξημένες τιμές και την ακρίβεια.

- Η άρνηση της κυβέρνησης να παρέμβει στην αισχροκέρδεια των εταιρειών ενέργειας και στην ακρίβεια οδηγεί σε συγκεκριμένα δραματικά αποτελέσματα:

στη συνεχή μείωση της αγοραστικής δύναμης των εργαζομένων και των πολιτών, άρα και στη μείωση της ενεργούς ζήτησης και πολλαπλασιαστικά στο πλήγμα που δέχεται η πραγματική οικονομία

στην υπέρογκη αύξηση του κόστους για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και για τους επαγγελματίες και

συνακόλουθα σε συνεχείς απολύσεις και κλείσιμο επιχειρήσεων.

- Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat η Ελλάδα κατέχει το 3ο υψηλότερο ποσοστό (28,3%) των πολιτών που κινδυνεύουν από φτώχεια ή κοινωνικό αποκλεισμό στην ΕΕ, μετά την Ρουμανία και Βουλγαρία. Πρόκειται για σχεδόν 1 στους 3 πολίτες στη χώρα μας

3. Όσον αφορά τους εργαζόμενους, η εικόνα είναι δεδομένη και τραγική:

Ο μισθός πλέον δεν βγαίνει πέραν του δεκαπενθήμερου.

Η προεκλογική εξαγγελία αύξησης του κατώτατου μισθού το Μάιο ήδη έχει εξανεμιστεί, όπως είχε εξανεμιστεί και η διπλή περιορισμένη αύξηση που συντελέστηκε την τρέχουσα χρονιά. Μάλιστα, αυτές οι αυξήσεις ήρθαν με πολύ μεγάλη καθυστέρηση, όταν ήδη το εισόδημα και η δυνατότητα των εργαζομένων να τα βγάλουν πέρα είχε υποστεί ένα πολύ μεγάλο πλήγμα που συνεχίζεται.

Τα Ευρωπαϊκά Συνδικάτα έχουν παρουσιάσει συγκεκριμένη μελέτη που τοποθετούν τη χώρα μας στη χαμηλότερη βαθμίδα όσον αφορά την κατάρρευση των μισθών και ιδιαίτερα των κατώτατων μισθών, όταν πλέον απαιτούνται δύο μισθοί προκειμένου να καλυφθούν μόνο τα έξοδα του ενεργειακού κόστους.

4. Όσον αφορά την απασχόληση και την ανεργία:

Η κυβέρνηση μιλάει για στασιμότητα της απασχόλησης, την ώρα που τα στοιχεία του ΕΡΓΑΝΗ για την απασχόληση δείχνουν ότι τον Οκτώβριο χάθηκαν 116.000 θέσεις εργασίας. Ένα ενδεικτικό παράδειγμα είναι οι τοποθετήσεις της Ομοσπονδίας Αρτοποιών που μιλούν για εκρηκτική αύξηση του κόστους που οδήγησε σε λουκέτο 210 αρτοποιεία με ό,τι αυτό σημαίνει για την απασχόληση και την πραγματική οικονομία.

- Τους τελευταίους μήνες, ακόμα και τα στοιχεία του Υπουργείου Οικονομικών, δείχνουν ότι μειώνεται ο ρυθμός συρρίκνωσης του ποσοστού ανεργίας ακόμη και εν μέσω της «παρατεταμένης» τουριστικής περιόδου. Τα στοιχεία για την απασχόληση δείχνουν λιγότερες προσλήψεις και περισσότερες απολύσεις σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Γεγονός που – δυστυχώς - προμηνύει ακόμα πιο δυσμενή αποτελέσματα στην απασχόληση τους επόμενους μήνες.

- Είναι σαφές ότι αυτές οι δυσμενείς εξελίξεις στον τομέα της απασχόλησης οφείλονται στα αυξημένα λειτουργικά κόστη των επιχειρήσεων από κοινού με την επιβράδυνση της πραγματικής ζήτησης. Ένα εκρηκτικό μείγμα για την πραγματική οικονομία, τις επιχειρήσεις, αλλά και την κοινωνική πλειοψηφία.

- Αυτή τη στιγμή, η Ελλάδα βρίσκεται στη 2η χειρότερη θέση μεταξύ των χωρών της ΕΕ αναφορικά με το ποσοστό ανεργίας και την ανεργία των νέων (28,5%), ενώ κατέχει την θλιβερή πρωτιά στην ανεργία γυναικών (15%). Οι νέες γυναίκες στην Ελλάδα πλήττονται ακόμα περισσότερο, αφού βάσει της Eurostat σχεδόν 1 στις 3 νέες γυναίκες (ή 31,6%) είναι άνεργες, ενώ για τους νέους άνδρες σχεδόν 1 στους 5 (ή 22,4%). Επίσης, με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία, η Ελλάδα τον Σεπτέμβριο 2022 είχε το 2ο υψηλότερο ποσοστό ανεργίας μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ (11,8%), μετά την Ισπανία (12,7%). Μάλιστα είναι μεταξύ των μοναδικών πέντε (5) χωρών του ΟΟΣΑ με διψήφιο ποσοστό ανεργίας (μαζί με την Ισπανία, την Κόστα Ρίκα, την Κολομβία και την Τουρκία).

- Η μείωση της απασχόλησης τον Οκτώβριο του 2022 ήταν κατά πολύ υψηλότερη σε σύγκριση με τον Οκτώβριο του 2021. Επιδείνωση καταγράφει και το α΄ δεκάμηνο του 2022 σε σύγκριση με το αντίστοιχο της περασμένης χρονιάς. Αυτό μάλιστα συνέβη δύο μήνες μετά τα ανησυχητικά στοιχεία του ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ για τον Αύγουστο 2022, οπότε και το ισοζύγιο μισθωτής απασχόλησης (προσλήψεις μείον αποχωρήσεις) στον ιδιωτικό τομέα ήταν αρνητικό κατά 33.000 θέσεις εργασίας περίπου. Πρόκειται για την χειρότερη επίδοση (κατά τον μήνα Αύγουστο) της τελευταίας 20ετίας από την εποχή (2001) που καταγράφονται οι νέες θέσεις εργασίας, οι προσλήψεις και οι απολύσεις στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ.

5. Σε ιδιαίτερα δυσμενή κατάσταση και στην ουσία με ελάχιστη στήριξη βρίσκονται οι άνεργοι.

- Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, το 2021, πριν ακόμη δηλαδή ο πληθωρισμός σκαρφαλώσει στα σημερινά επίπεδα, ο κίνδυνος φτώχειας για τους άνεργους ανέρχονταν σε 45,4%.

- Προβλέπεται και σήμερα συζητάμε στην Ολομέλεια το σ/ν του Υπουργείου Εργασίας μία οικονομική ενίσχυση 250€, μία έκτακτη οικονομική ενίσχυση για τις γιορτές, για τους χαμηλοσυνταξιούχους, τους ανέργους και για τους μικρομεσαίους.

Όσον αφορά τους χαμηλοσυνταξιούχους είναι σαφές ότι πρόκειται για ελάχιστο ποσό, το οποίο μάλιστα θα πάρει ένας περιορισμένος αριθμός, που σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να πλησιάσει τη 13η σύνταξη των 980 εκατ. που είχε θεσπίσει και αποδώσει η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. Μάλιστα, το σύνολο του προϋπολογισμού που αφορά τα 250€ για τους συνταξιούχους, τους ανέργους και τις ευάλωτες ομάδες υπολείπεται αυτού της 13ης σύνταξης.

Και, ενώ τα στοιχεία του ΟΑΕΔ αυτή τη στιγμή αναφέρουν 524.852 μακροχρόνια άνεργους, ακόμα και αυτό το πενιχρό, έκτακτο επίδομα 250€ που θα δοθεί αφορά μόνο 100.000 μακροχρόνια ανέργους. Την ίδια στιγμή, μετατίθεται η αύξηση του επιδόματος ανεργίας μαζί με την αύξηση του κατώτατου μισθού για τον Μάιο, ενώ είναι σε πλήρη εφαρμογή και όλες οι τιμωρητικές διατάξεις του νόμου Χατζηδάκη για την ΔΥΠΑ, τον πρώην ΟΑΕΔ, που ουσιαστικά τιμωρεί και στερεί επιδόματα από τους ανέργους.

6. ΜμΕ και επαγγελματίες:

- Η κυβέρνηση, με το ίδιο σ/ν, που συζητάμε στην Ολομέλεια, υποτίθεται ότι έρχεται να στηρίξει τη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα και τους επαγγελματίες. Τί προβλέπει;

α) Μόνιμη μείωση ύψους 3% όσον αφορά τις ασφαλιστικές εισφορές, κάτι που είχε προβλεφθεί τα προηγούμενα χρόνια ξεκινώντας από την πανδημία, χωρίς βέβαια να υπάρχει πλήρης διασφάλιση των πόρων του ΟΑΕΔ. Και δεν αναφερόμαστε μόνο στους πόρους για το επίδομα ανεργίας που είναι υποχρεωμένη η κυβέρνηση να διασφαλίζει, ούτε για την κατάρτιση, που προσανατολίζεται ο πακτωλός των χρημάτων του Ταμείου Ανάκαμψης, αλλά για τις κρίσιμες κοινωνικές πολιτικές του ΟΑΕΔ και τα προγράμματα ενεργητικής απασχόλησης που πλέον κινδυνεύουν και έχουν εγκαταλειφθεί.

Έρχεται λοιπόν η κυβέρνηση και λέει αφενός μείωση 3% στις ασφαλιστικές εισφορές των μικρομεσαίων και των επαγγελματιών και αφετέρου προωθεί την επόμενη χρονιά αύξηση 8% των ασφαλιστικών εισφορών! Πρόκειται για κυβερνητικό εμπαιγμό!

Εμείς προτείνουμε το πάγωμα των αυξήσεων για ένα διάστημα, τουλάχιστον μέχρι να ξεπεράσουμε αυτή τη μεγάλη κρίση που πλήττει την πραγματική οικονομία και τους μικρομεσαίους.

β) Ταυτόχρονα, η κυβέρνηση στο ίδιο σ/ν που συζητάται σήμερα και είναι άμεσα συνυφασμένο με όσα συζητάμε στην Επιτροπή, εισηγείται την διαγραφή των αξιώσεων προς τον ΕΦΚΑ για επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενους. Υπάρχει μία σχετική απόφαση του ΣτΕ που προβλέπει 10ετή παραγραφή. Όμως, από την κυβέρνηση παρουσιάστηκε σαν μία συνολική δυνατότητα παραγραφής, ενώ αυστηρά και μόνο αφορά τις περιπτώσεις εκείνες που δεν υπάρχει βεβαίωση από το ΚΕΑΟ. Δηλαδή, για να καταλάβουμε την τάξη μεγέθους αυτής της “μεγάλης” κίνησης που γίνεται για τους μικρομεσαίους, στην ουσία αφορά μόνο 250 εκατ. € από τις οφειλές μέσα σε ένα “ωκεανό” οφειλών που αυτή τη στιγμή υπολογίζεται ότι είναι 43,5 δις €. Αυτή είναι η πραγματικότητα.

γ) Αδυναμία των μικρομεσαίων και των επαγγελματιών να πληρώσουν τις εισφορές τους. Τί κάνει η κυβέρνηση; ένα πολύ δειλό βήμα – κάτι που μετ’ επιτάσεως λέγαμε όλα αυτά τα χρόνια – να αυξήσει από τις 12 δόσεις στις 24. Μάλιστα, η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ είχε κάνει πράξη τη ρύθμιση των 120 δόσεων το 2019. Μετά από 3 χρόνια, με πολύ μεγάλη καθυστέρηση, ο κ. Χατζηδάκης εναρμονίζει τις 12 δόσεις με τις 24 που ισχύουν και για την εφορία. Είναι μία αυτονόητη εναρμόνιση, η οποία θα έπρεπε να είχε γίνει πολύ νωρίτερα. Δεν μπορεί όμως να δώσει λύση. Οι υπολογισμοί που έχουν γίνει για τις οφειλές στον ΕΦΚΑ καταδεικνύουν ότι από αυτήν την αύξηση των δόσεων, στην ουσία θα ωφεληθούν και θα μπορέσουν να την αξιοποιήσουν όσοι έχουν οφειλές από 5.000€ και κάτω. Όσοι έχουν μεγαλύτερες οφειλές, που είναι και η πλειονότητα των ΜμΕ, δεν θα μπορέσουν να ανταπεξέλθουν, γιατί θα πρέπει να πληρώνουν και τη ρύθμιση και τη μηνιαία οφειλή τους.

- Η θέση μας είναι ξεκάθαρη: θα πρέπει να υπάρξει μία ρύθμιση 120 δόσεων, η οποία μάλιστα να συμπεριλαμβάνει και μείωση του ασφαλιστικού κεφαλαίου χωρίς να υπάρχει επιβάρυνση στα συνταξιοδοτικά δικαιώματα.

7. Όσον αφορά τις συντάξεις:

- Ακούσαμε τον κ. Μητσοτάκη να πανηγυρίζει επανειλημμένως για την αύξηση που θα έρθει στις συντάξεις με το νέο έτος. Αυτό, βέβαια, που παραλείπει και ο κ. Μητσοτάκης να πει και οι αρμόδιοι Υπουργοί είναι ότι αυτή η αύξηση δεν απόφαση της κυβέρνησης της ΝΔ, αλλά οφείλεται στο νόμο της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ του 2017.

- Όσον αφορά το θέμα των εκκρεμών συντάξεων, επειδή γίνονται αναφορές στο σχέδιο Προϋπολογισμού για την πορεία της εκκαθάρισης των εκκρεμών συντάξεων να ξεκαθαρίσουμε δύο συγκεκριμένα πράγματα:

α) Υπήρξε μία αλχημεία από την πλευρά του Υπουργείου Εργασίας στον τρόπο υπολογισμού των εκκρεμών συντάξεων στις κύριες συντάξεις. Εξαιρέθηκαν μια σειρά συντάξεων, όπως οι διεθνείς συντάξεις και οι ανελαστικές που ξεπερνούν τις 25.000. Αντί να λυθούν τα βασικά προβλήματα του ΕΦΚΑ, η υποστελέχωση και η ολοκλήρωση του σχετικού λογισμικού που έχει περάσει από σαράντα κύματα, επιστρατεύτηκαν μέχρι και ιδιώτες, οι οποίοι, φυσικά δεν πέτυχαν κανένα αποτέλεσμα και τελικά κατέληξε το Υπουργείο Εργασίας να κάνει ένα σύστημα fast-track συντάξεων, προκειμένου να μειώνονται τυπικά τα νούμερα όσον αφορά τις απονομές, αλλά με ευθύνη του ασφαλισμένου. Αυτό όμως έχει φέρει το εξής αποτέλεσμα: Μία στις δύο εκκρεμείς συντάξεις που φαίνεται ότι απονέμονται να είναι είτε με σοβαρά λάθη, είτε με μειωμένο ποσό.

β) Όσον δε αφορά τις επικουρικές συντάξεις, εκεί παραμένει στο ακέραιο η εκκρεμότητα αυτή τη στιγμή σε 125.000 συντάξεις, 55.000 τα εφάπαξ και πάνω από 70.000 οι παράλληλες συντάξεις που δεν έχουν προχωρήσει.

- Άρα, τα στοιχεία του Προϋπολογισμού δεν αποτυπώνουν τις πραγματικές οφειλές προς τους συνταξιούχους, καθώς υπάρχουν αλχημείες τεχνικά γύρω από τα ληξιπρόθεσμα του δημοσίου που ξεπερνούν από κύριες, επικουρικές και εφάπαξ παροχές το 1 δισ. €.

8. Σε ό,τι αφορά τη ΔΥΠΑ, όπως πλέον έχει μετονομάσει τον ΟΑΕΔ και τον έχει υπονομεύσει και απαξιώσει η κυβέρνηση της ΝΔ.

- Υπάρχει μία μείωση συνολικά κατά 222 εκατ. € σε σχέση με το 2022, όσον αφορά την υλοποίηση δράσεων μεταρρύθμισης των πολιτικών απασχόλησης και στήριξης των ανέργων που χρηματοδοτούνται είτε από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, είτε από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

- Η κυβέρνηση, μετά τη μείωση των εισφορών, “κόβει” παροχές προς τους ανέργους και έχει επικεντρωθεί στην κατάρτιση με τις συγκεκριμένες προτεραιότητες που έχει θέσει.

- Μάλιστα, επειδή τίποτα δεν είναι τυχαίο, με τον πρώτο νόμο που έφερε η Κυβέρνηση για τον ΟΑΕΔ, πέταξε έξω τους κοινωνικούς εταίρους, τώρα, στο νομοσχέδιο που συζητάμε σήμερα στην Ολομέλεια, έρχεται και κάνει τροποποίηση του δικού της νόμου της, προκειμένου να γίνει παντοδύναμος ο διοικητής της ΔΥΠΑ, να αποφασίζει πλέον για όλα. Στην ουσία, έχει να κάνει με τον τρόπο διαχείρισης του πακτωλού του ενός δισ. του Ταμείου Ανάκαμψης για την κατάρτιση.

9. Όσον αφορά την πρόνοια:

-Η εκτίμηση από τα στοιχεία είναι ότι ο προϋπολογισμός του 2022 υποεκτελείται κατά 480 εκατομμύρια. Δηλαδή, τελικά θα δαπανηθούν 3,6 δισ. για την πρόνοια, για την αλληλεγγύη, για τα κοινωνικά επιδόματα σε μία περίοδο κυριολεκτικά πλήρους φτωχοποίησης και ένδειας για τις πιο αδύναμες ομάδες του πληθυσμού.

- Μάλιστα, αυτό είναι και ειρωνικό, την ώρα που συζητάμε στην Ολομέλεια την έκτακτη ενίσχυση κατά 250 ευρώ, όταν συνεχώς μειώνονται οι δικαιούχοι για τα μόνιμα επιδόματα πρόνοιας για δύο πολύ συγκεκριμένους λόγους: εξαιτίας της αύξησης των αντικειμενικών αξιών και επειδή συνυπολογίζεται το επίδομα παιδιού στο περιουσιακό όριο, στερώντας από χιλιάδες δικαιούχους το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα. Γι’ αυτό το λόγο, καταθέσαμε τροπολογίες σήμερα και για τα δύο αυτά θέματα. Γιατί αν πραγματικά, η Κυβέρνηση ήθελε να αντιμετωπίσει το ζήτημα της αλληλεγγύης και της ουσιαστικής στήριξης των ευάλωτων ομάδων θα είχε λάβει αυτά τα μέτρα. Τα 250 ευρώ είναι προσχηματικά κάτω από αυτές τις συνθήκες.

10. Ο ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία καταψηφίζει αυτόν τον προϋπολογισμό. Έναν προϋπολογισμό που δεν πρόκειται να εφαρμοστεί. Στις εκλογές είναι σίγουρο, ότι θα υπάρξει μια ισχυρή προοδευτική πλειοψηφία πολιτικής αλλαγής για να μπορέσει να υπάρξει μια συνολική στροφή δημοκρατίας, δικαιοσύνης και ευημερίας για τον ελληνικό λαό.

 

Φωτογραφία: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ / EUROKINISSI



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ