ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

15/12/2022

Β. Αποστόλου: Προϋπολογισμός 2023, πολιτικές αδικιών και πολλαπλασιασμού αδιεξόδων

Β. Αποστόλου: Προϋπολογισμός 2023, πολιτικές αδικιών και πολλαπλασιασμού αδιεξόδων



Ομιλία του Βαγγέλη Αποστόλου, Βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Ευβοίας και πρώην Υπουργού, κατά τη συζήτηση του σ/ν του Υπουργείου Οικονομικών: «Κύρωση του Κρατικού Προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2023»

“Στον περσινό σας προϋπολογισμό, κύριοι της Κυβέρνησης, διακηρύσσατε με μεγαλοστομίες ότι καταθέτετε «τον πρώτο προϋπολογισμό μετά το τέλος της πανδημίας». Την ίδια στιγμή βέβαια περικόπτατε περισσότερα από 800 εκατομμύρια από τον τακτικό Προϋπολογισμό του Υπουργείου Υγείας.
Τελικά όχι μόνο δεν ήταν το τέλος, αλλά η κορυφή της πανδημίας, με ένα υγειονομικό σύστημα παντελώς εξαντλημένο από προσωπικό και πόρους.
Το `22 φεύγει, βρίσκοντας όμως την Ελλάδα με το τρίτο υψηλότερο κόστος ενέργειας στην ΕΕ, μετά και τις επιδοτήσεις, σε όρους αγοραστικής δύναμης των πολιτών, πρώτη στην Ευρώπη στην τιμή ηλεκτρικής ενέργειας προ φόρων και επιδοτήσεων στο α` εξάμηνο, με την πιο ακριβή βενζίνη σε ολόκληρη την ΕΕ.
Το κατά κεφαλήν ΑΕΠ της Ελλάδας είναι το δεύτερο χαμηλότερο στην ΕΕ ενώ η χώρα μας είναι πέμπτη από το τέλος στην αγοραστική δύναμη των πολιτών.

Επιπλέον η κατάσταση διαρκώς θα επιδεινώνεται δεδομένου ότι φέτος τα νοικοκυριά, με μηνιαίο εισόδημα μέχρι 750 ευρώ, έχουν χάσει έως και το 40% της αγοραστικής τους δύναμης.
Από τον Απρίλιο του 22 και μετά ο κατώτατος μισθός έχει χάσει το 19% της αγοραστικής του δύναμης. Ο πραγματικός μισθός μειώθηκε κατά 12% μόνο το πρώτο τρίμηνο.
Δυστυχώς για το `23, σε ακραίες συνθήκες ενεργειακής κρίσης και πληθωρισμού 12%, ο προϋπολογισμός προβλέπει αύξηση των φορολογικών εσόδων.
Θα εκτιναχθούν από τα 45 δις το 22 στα 51 δις το 23. Ποια είναι η κύρια πηγή αυτής της αύξησης; Οι «έμμεσοι φόροι», δηλαδή οι φόροι που εισπράττονται κύρια από τους μη έχοντες.

Οι ονομαστικές δαπάνες για την Υγεία και την Παιδεία είναι ελαφρώς αυξημένες στον προϋπολογισμό του `23 σε σχέση με το `22.
Οι πραγματικές όμως δαπάνες, αν λάβουμε υπόψη μας και τον πληθωρισμό του τρέχοντος και του επόμενου έτους, είναι πολύ μικρότερες, συγκρινόμενες με αυτές του 22, που επίσης είχαν «κουρευτεί».
Ο συνδυασμός της υψηλής έμμεσης φορολογίας και της ταυτόχρονης περικοπής των κοινωνικών δαπανών κάνει τον προϋπολογισμό σας εργαλείο αφαίμαξης των ασθενέστερων.
Δεν περιλαμβάνει επίσης και κανένα ουσιαστικό μέτρο για την αντιμετώπιση του κύματος ακρίβειας, πέρα από πιστώσεις ύψους 1 δισ. ευρώ ως αποθεματικό, κυρίως για την επιδότηση λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος, που κι αυτά θα πάνε στην τσέπη των καρτέλ.


Ένας προϋπολογισμός που στηρίζει τις βασικές του παραδοχές, δηλαδή την ανάπτυξη και την οικονομία, σε συνθήκες ρευστότητας σε πολλούς τομείς, όπως το ενεργειακό και η ακρίβεια, είναι σίγουρο ότι θα έχει πρόβλημα με τις προβλέψεις του.
Αν δε προσθέσουμε και το ιδιαίτερο βάρος που ασκούν οι οδηγίες της Ε.Ε. στη διαχείριση των Κοινοτικών πόρων, του ΕΣΠΑ και του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, τότε οι δυσκολίες πολλαπλασιάζονται.

Γι αυτό και απαιτούνται καλύτερες επεξεργασίες και αποτελεσματικότερη εφαρμογή των Οδηγιών.

Ένα από τα βασικά ερωτήματα για την ελληνική οικονομία είναι αν η αναπτυξιακή στόχευση που θα υπηρετήσει από τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης είναι αυτή που θα συμβάλει στη παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας, πράγμα που βέβαια καθίσταται δύσκολο με τις συνθήκες ακρίβειας που σαρώνουν αυτή την ώρα οποιαδήποτε πρόβλεψη.
Όμως όταν μιλάμε για παραγωγή στη χώρα μας εννοούμε βασικά τον αγροτοδιατροφικό τομέα, έναν τομέα που βρίσκεται μπροστά στις δραματικές επιπτώσεις της ουκρανικής κρίσης, δηλαδή στην ακρίβεια στην ενέργεια (ρεύμα, πετρέλαιο) και στις εισροές (λιπάσματα, φάρμακα, σπόρους, ζωοτροφές, πρώτες ύλες, κ.λπ.).

Γι` αυτό και χρειάζεται στήριξη που δεν πρέπει να εξαντλείται μόνο σε επιδοματικού και περιστασιακού χαρακτήρα ενισχύσεις, αλλά και να περιλαμβάνει ταυτόχρονα αξιόπιστα, ολοκληρωμένα και με μεσομακροπρόθεσμο ορίζοντα μέτρα και δράσεις πολιτικής.

Σε αυτήν την κατεύθυνση ο προϋπολογισμός δείχνει ανεπαρκής, καθώς αδυνατεί να παρακολουθήσει τις ανάγκες, προσφέροντας χαλαρά αντανακλαστικά στην ουσιαστική και έμπρακτη στήριξη των παραγωγών, που εύλογα διαμαρτύρονταν για τις μεγάλες καθυστερήσεις σε όλα τα επίπεδα, από την έγκριση του στρατηγικού σχεδίου της νέας ΚΑΠ και την έγκαιρη ενημέρωσή τους σχετικά με τις αλλαγές που επιφέρει μέχρι την καταβολή των αποζημιώσεων από τον ΕΛΓΑ και των ενισχύσεων.

Παρόλα αυτά, υπήρχε χρόνος, αφού τα εκκρεμή ζητήματα, που είχαν σχέση με το Στρατηγικό μας Σχέδιο για τον αγροτικό χώρο, την περιβαλλοντική συμμόρφωση και τη σύνταξη των Διαχειριστικών Σχεδίων Βόσκησης ήταν υποχρεώσεις γνωστές στη σημερινή κυβέρνηση από την ανάληψη των καθηκόντων της.
Γι` αυτό και θεωρούμε ότι η μονομερής επενδυτική δραστηριότητα σήμερα σε ενεργειακούς μόνο τομείς ,και ειδικά στις ανεμογεννήτριες και τα φωτοβολταϊκά αποτελεί μιας άλλης μορφής κερδοσκοπία υπέρ των μεγάλων συμφερόντων των χωρών του ευρωπαϊκού βορρά, που κατέχουν τις σχετικές τεχνολογίες και την απαραίτητη τεχνογνωσία.
Πόσο μάλλον όταν γίνονται χωρίς την μελετημένη χωροταξική κατανομή.

Ο προϋπολογισμός, που κατέθεσε η κυβέρνησή σας , είναι ο τελευταίος της διακυβέρνησης με πρωθυπουργό τον κ. Μητσοτάκη και αποτελεί την καθαρή απεικόνιση των βασικών στοιχείων της πολιτικής σας.
Μια πολιτική αδικιών και πολλαπλασιασμού των αδιεξόδων για την πλειονότητα των πολιτών.
Καταψηφίζουμε το προϋπολογισμό σας.”

 

.



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ