ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

19/12/2022

Ερώτηση και ΑΚΕ βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ - ΠΣ: Συμφωνούν οι Υπουργοί Δικαιοσύνης και Προστασίας του Πολίτη με την επιχειρούμενη συγκάλυψη και νομιμοποίηση της αρχαιοκαπηλίας στην υπόθεση των 161 κυκλαδικών ειδωλίων της «Συλλογής Στερν»;

Ερώτηση και ΑΚΕ βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ - ΠΣ:   Συμφωνούν οι Υπουργοί Δικαιοσύνης και Προστασίας του Πολίτη με την επιχειρούμενη συγκάλυψη και νομιμοποίηση της αρχαιοκαπηλίας στην υπόθεση των 161 κυκλαδικών ειδωλίων της «Συλλογής Στερν»;



Ερώτηση και ΑΚΕ
1. Προς τον Υπουργό Δικαιοσύνης
2. Προς τον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη
Θέμα: Συμφωνούν οι Υπουργοί Δικαιοσύνης και Προστασίας του Πολίτη με την επιχειρούμενη συγκάλυψη και νομιμοποίηση της αρχαιοκαπηλίας στην υπόθεση των 161 κυκλαδικών ειδωλίων της «Συλλογής Στερν»;
Επειδή οι κ.κ. Υπουργοί δεν έχουν ακόμη απαντήσει στην από 31.10.2022 ερώτησή μας (αρ. πρωτ. 28/592), παρά την παρέλευση των κοινοβουλευτικά προβλεπόμενων προθεσμιών, επανερχόμαστε στο θέμα, επανακαταθέτοντας την εν λόγω Ερώτηση και ΑΚΕ, δεδομένου μάλιστα ότι μέχρι σήμερα έχουν προκύψει και δημοσιευτεί στον Τύπο ακόμη περισσότερα αδιάσειστα στοιχεία για την αρχαιοκαπηλική προέλευση της Συλλογής Στερν και επομένως οφείλουν εξηγήσεις για την αδικαιολόγητη σιωπή της οργανωμένης Πολιτείας και των θεσμών της στην εν λόγω υπόθεση.
Στις  21.7.2022 η Υπουργός Πολιτισμού υπέγραψε εν κρυπτώ, ως «εκπρόσωπος του Ελληνικού Δημοσίου» συμφωνία μεταξύ του ΥΠΠΟΑ και τριών ιδιωτικών φορέων (το ΜΕΤ της Ν. Υόρκης, το εξωχώριο «Ινστιτούτο Αρχαίου Ελληνικού Πολιτισμού» στο Ντελαγουέρ και το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης Γουλανδρή) για την διαχείριση μιας αδήλωτης «συλλογής» από 161 κυκλαδικές αρχαιότητες που βρισκόταν στη Νέα Υόρκη, στο σπίτι του δισεκατομμυριούχου «συλλέκτη» Λέοναρντ Στερν, ερήμην των αρμόδιων Υπηρεσιών και Αρχών της χώρας και χωρίς προηγουμένως να έχει διερευνήσει, ως όφειλε και όπως προβλέπει ο νόμος, την προέλευση των αντικειμένων, τις συνθήκες εξαγωγής τους από την Ελλάδα, τις συνθήκες απόκτησής τους από τον Λ. Στερν, τη νομιμότητα της κατοχής τους από αυτόν, τη γνησιότητα/αυθεντικότητα των αντικειμένων, την εκτίμηση της αξίας τους κ.λπ.
Την ύπαρξη της εν λόγω «συμφωνίας» την μάθαμε πρώτη φορά από το Δελτίο Τύπου της κυβέρνησης για τη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου στις 30.08.2022, όπου ανακοινώθηκε ότι αυτή η συμφωνία -που είχε ήδη υπογράψει η Υπουργός- και που στο Δελτίο Τύπου αναφερόταν ως «επαναπατρισμός» θα έρθει προς κύρωση στη Βουλή.
Ωστόσο, όταν άρχισαν να γίνονται γνωστές περισσότερες πτυχές της, μάθαμε επίσης τα εξής: α) ότι η Υπουργός Πολιτισμού είχε ήδη αναγνωρίσει -δια της υπογραφής της στις 21.7.2022- το παραπάνω άγνωστο «Ινστιτούτο» στο Ντελαγουέρ, ως κάτοχο της συλλογής των 161 αρχαιοτήτων, δυνάμει μιας συνημμένης ιδιωτικής συμφωνίας «εισφοράς», με την οποία ο «ιδιώτης συλλέκτης» Λ. Στερν που την έχει ακόμα στο σπίτι του την «παραχώρησε» στο «Ινστιτούτο» την ίδια ημέρα, δλδ στις 21.07.22 και β) ότι η Υπουργός Πολιτισμού είχε ταυτόχρονα εγκρίνει -δια της υπογραφής της στις 21.7.2022- την έκθεση της συλλογής στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης («MΕΤ»), δυνάμει μιας άλλης συνημμένης ιδιωτικής συμφωνίας «έκθεσης», που υπεγράφη και αυτή την ίδια ημέρα, 21.07.2022, μεταξύ του «Ινστιτούτου» και του ΜΕΤ (και συνυπογράφεται από τον Λ. Στερν) για το πώς και με ποιο χρονοδιάγραμμα θα εκθέσουν και θα διαχειριστούν μεταξύ τους εφεξής την εν λόγω «συλλογή» και άλλες κυκλαδικές αρχαιότητες της χώρας επί 50 χρόνια, εκχωρώντας παράλληλα στα μέρη αυτά και ΟΛΑ τα δικαιώματα του Δημοσίου από την οικονομική της εκμετάλλευση, δυνάμει ενός άλλου εγγράφου (loan conditions) που παρεμβάλλεται στα προηγούμενα. Φυσικά, καμία από τις παραπάνω ενέργειες της Υπουργού δεν προβλέπονται από κανέναν νόμο της χώρας και από καμία διάταξη που να της δίνει τη σχετική εξουσιοδότηση να έχει αναγνωρίσει και εκχωρήσει όλα τα παραπάνω.
Παρόλα αυτά, στο από 30.08.2022 Δελτίο Τύπου της κυβέρνησης αναφερόταν ότι «η προς κύρωση συμφωνία βαίνει υπέρ των συμφερόντων της χώρας», διότι, μεταξύ άλλων, η συλλογή «επαναπατρίζεται χωρίς αντιδικία και χωρίς καμία απολύτως οικονομική επιβάρυνση του Ελληνικού Δημοσίου» και ότι «η έκθεση της συλλογής στο ΜΕΤ θα διενεργηθεί με δεδηλωμένη την ιδιοκτησία του Ελληνικού Κράτους.» Αυτά τα ατεκμηρίωτα επιχειρήματα τα αποκαθήλωσε η ίδια η πραγματικότητα, όπως θα καταδειχθεί κατωτέρω.
Επίσης, την 1.9.2022 πληροφορηθήκαμε από δημοσίευμα που δεν έχει διαψευστεί (https://www.iefimerida.gr/politismos/leonarnt-stern-athina-amerikanos-syllogi-kykladika) ότι «η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη χειρίστηκε προσωπικά την υπόθεση επί δύο χρόνια, σε συνεργασία με την ηγεσία του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης», ότι «η αξία και η σπανιότητα των αρχαιοτήτων αυτών που δεν είναι ξεκάθαρο ως τώρα πώς βρέθηκαν στην κατοχή του Στερν ξάφνιασε ακόμα και τους αρμόδιους υπαλλήλους του υπουργείου Πολιτισμού που τα αξιολόγησαν» και αλλού στο ίδιο άρθρο πως η εμπλοκή του Metropolitan Museum κρίθηκε απαραίτητη καθώς «ο ίδιος ο Στερν προσέγγισε το Μet για να δωρίσει τη συλλογή». Άρα ουδέποτε ο ίδιος ούτε θέλησε, ούτε επεδίωξε, ούτε καν ενδιαφέρθηκε να επιστρέψει τις αρχαιότητες της Ελλάδας στον τόπο τους.
Παράλληλα, τόσο στο ΔΤ της κυβέρνησης όσο και στο νομοσχέδιο που κατατέθηκε δύο μέρες αργότερα για την εκ των υστέρων νομιμοποίηση όλων των παράνομων πράξεων και παραλείψεων που συντελούνταν από την υπογράφουσα υπουργό και τους συνυπογράφοντες ιδιώτες επί δύο και πλέον χρόνια, αναφερόταν επίσης ότι πρόκειται για συλλογή «161 σπάνιων αρχαιοτήτων του Κυκλαδικού Πολιτισμού», «πολλές από τις οποίες αποτελούν εξαιρετικά σπάνια ή ακόμα και παγκοσμίως μοναδικά δείγματα της τέχνης και της τεχνικής του Κυκλαδικού Πολιτισμού της 3ης προχριστιανικής χιλιετίας και παρέχουν νέα δεδομένα στην επιστημονική γνώση αυτής της περιόδου».
Επίσης, εκ των υστέρων μάθαμε ότι το παραπάνω «Ινστιτούτο» του Ντελαγουέρ, στο οποίο αναγνώρισε στις 21.7.2022 την κατοχή των αρχαιοτήτων η υπουργός, ιδρύθηκε μόλις στις 21.6.2022 από τον γιο του Λ. Στερν, κ. Έντουαρντ Στερν, από έναν διευθυντή των επιχειρήσεων Στερν, τον κ. Ρόναλντ Μπανκς και από 3 μέλη της οικογένειας Γουλανδρή (κ. Κασσάνδρα Μαρινοπούλου, κ. Τζων Κουμανταρο, κ. Πήτερ Γουλανδρή), χωρίς ωστόσο το εν λόγω εξωχώριο νομικό πρόσωπο να είναι νόμιμα αναγνωρισμένος κάτοχος ή συλλέκτης, χωρίς να έχει καν πραγματική έδρα, δομή και προσωπικό και χωρίς να πληροί τα εχέγγυα για την μέριμνα, τη φύλαξη και τη συντήρηση των αρχαιοτήτων που προβλέπει ο νόμος. Προφανώς αρκούσε να πληροί τα προσωπικά εχέγγυα της κ. Μενδώνη, γι αυτό και συμφώνησε να παραμένουν μέχρι σήμερα ακόμη οι αρχαιότητες στο σπίτι του Λ. Στερν και μάλιστα κάποιες εξ αυτών να παραμείνουν στην οικία του μέχρι τα τέλη του 2022!
Όλες οι παραπάνω καινοφανείς διαδικασίες και αδιαφανείς ενέργειες της υπουργού, όχι μόνο βρίσκονται σε μια εντελώς γκρίζα ζώνη και παραμένουν χωρίς λογοδοσία μέχρι σήμερα αλλά έχουν παραβιάσει ευθέως το Σύνταγμα (18.1, 24.1), τους νόμους της χώρας (Ν. 4858/2021, Ν. 3658/2008), δεσμευτική υπερεθνική νομοθεσία και παραδεγμένους κανόνες του διεθνούς δικαίου (28.1 Σ), όπως πχ είναι η Σύμβαση της UNESCO για την απαγόρευση και παρεμπόδιση της παράνομης εισαγωγής, εξαγωγής και μεταβίβαση της κυριότητας πολιτιστικών αγαθών (Παρίσι 1970, Ν 1103/1980) και η Ευρωπαϊκή Σύμβαση για την προστασία της Αρχαιολογικής Κληρονομιάς (Βαλέτα 1992, Ν 3378/2005), αντίκεινται, δε, σε πλήθος κοινοτικών οδηγιών/κανονισμών, στη σχετική νομολογία των ελληνικών δικαστηρίων, ακόμη και σε όλες τις σχετικές γνωμοδοτήσεις του ΝΣΚ. Τα παραπάνω παραδέχεται εμμέσως και η αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου.
Αυτό ίσως να μπορεί να εξηγήσει τις μεθοδεύσεις και την σπουδή της κυβέρνησης ώστε η Βουλή να «νομιμοποιήσει» άρον άρον και μάλιστα εκ των υστέρων, στις 08.09.2022, την παράνομη συμφωνία της κ. Μενδώνη με 3 ιδιωτικά νομικά πρόσωπα, όμως αυτό δεν σημαίνει ότι αίρονται οι ευθύνες της αλλά αντιθέτως αυτές διαχέονται και στην υπόλοιπη κυβέρνηση. Άλλωστε, παρά τις αντιδράσεις και τις προειδοποιήσεις σύσσωμης της αντιπολίτευσης και του επιστημονικού κόσμου, μόνη η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και οι Βουλευτές του κόμματός της την ψήφισαν, μετατρέποντας τη Βουλή σε πλυντήριο αρχαιοκαπηλίας και τους εαυτούς τους σε αποδέκτες προϊόντων εγκλήματος.
Επειδή την 1.10.2022, σε δημοσίευμα της Athens Voice (https://www.athensvoice.gr/politismos/773005/sullogi-stern-kai-arhaiokapilia/) ο αρχαιολόγος Δρ. Χρήστος Τσιρογιάννης απέδειξε, πέραν πάσης αμφιβολίας, ότι η "Συλλογή Στερν" περιλαμβάνει προϊόντα αρχαιοκαπηλίας, με αποτέλεσμα να εκτίθεται ανεπανόρθωτα το ελληνικό κράτος και να διασύρεται η χώρα διεθνώς, 
Επειδή, σύμφωνα με την παραπάνω έρευνα, το ειδώλιο αρ. 29 της «συλλογής Στερν» αποτελεί προϊόν παράνομης διακίνησης, καθώς ταυτίστηκε με ειδώλιο από το αρχείο του καταδικασμένου για αρχαιοκαπηλία Τζιανφράνκο Μπεκίνα (Gianfranco Becchina), το οποίο γνωρίζουν και στο οποίο έχουν πρόσβαση και οι αρμόδιες εισαγγελικές και αστυνομικές Αρχές της χώρας,
Επειδή την 13.10.2022, ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων και ο Σύλλογος Εκτάκτων Αρχαιολόγων, που ήδη απευθυνθεί στις αρμόδιες εισαγγελικές Αρχές (https://www.sea.org.gr/details.php?id=1287), επιπλέον αποκάλυψαν ότι 5 τουλάχιστον ειδώλια από την «Συλλογή Στερν», με τους αριθμούς 111, 138, 157, 177, 181, συνδέονται με την αρχαιοκαπηλία και τις λαθρανασκαφές στο νησί της Κέρου, απ΄ όπου το σύνολο των ευρημάτων έχει εξαχθεί παράνομα από τη χώρα («Θησαυρός της Κέρου»), κάτι που θα όφειλαν ήδη να έχουν εντοπίσει και ελέγξει το ΥΠΠΟΑ και οι αρμόδιες για την αρχαιοκαπηλία Αρχές, ώστε να πράξουν τα δέοντα, πριν από την υπογραφή της επίμαχης «συμφωνίας»,
Επειδή σε όλες τις παραπάνω επίσημες και επώνυμες σοβαρότατες καταγγελίες ουδεμία απάντηση υπάρχει μέχρι σήμερα, κάτι ανεπίτρεπτο ηθικά, πολιτικά και θεσμικά,
Επειδή την 12.10.2022 σε δημοσίευμα της αμερικανικής εφημερίδας New York Post (https://nypost.com/2022/10/12/critics-angry-over-greeces-art-deal-with-leonard-stern/) ο ίδιος ο Leonard Stern δήλωσε απροκάλυπτα ότι «ήθελα να βρω έναν μακροπρόθεσμο στόχο για αυτή τη συλλογή, όπου θα μπορούσαν να τον δουν τα εγγόνια μου, και το έκανα» και ότι για να πετύχει αυτόν τον στόχο και να παραμείνει η συλλογή στη Νέα Υόκη «συνεργάστηκε με την υπουργό Πολιτισμού της Ελλάδας, Λίνα Μενδώνη, για να καταστρώσουν ένα περίπλοκο σχέδιο..», επομένως εργάζονταν από κοινού για τη διαφύλαξη των συμφερόντων του κ. Στερν, εις βάρος των συμφερόντων του Ελλ. Δημοσίου,

Επειδή, όσο και αν αδιαφορούν ο κ. Στερν και η κ. Μενδώνη για τους νόμους της χώρας μας, «τα αρχαία κινητά μνημεία που χρονολογούνται έως και το 1453 ανήκουν στο Ελλ. Δημόσιο κατά κυριότητα και νομή, είναι ανεπίδεκτα χρησικτησίας και  είναι εκτός συναλλαγής κατά την έννοια του άρθρου 966 του Αστικού  Κώδικα» (άρ. 21 Ν. 4858/2021) και οφείλουν οι θεσμικοί του εκπρόσωποι να τα υπερασπίζονται,
Επειδή, αν ισχύει η «σπανιότητα», η «σπουδαιότητα» και η «μοναδικότητα» της προϊστορικής «συλλογής Στερν», τότε αυτή εμπίπτει υποχρεωτικά στην άμεση προστασία του αρχαιολογικού νόμου (άρ. 20 Ν. 4858/2021), αποτελεί εθνικό θησαυρό (άρ. 18.1 Σ) και άρα είναι απαρέγκλιτη η υποχρέωση του κράτους να την προστατεύσει (άρ. 24.1 Σ), κάτι που δεν έπραξε η κυβέρνηση και η αρμόδια υπουργός, εν προκειμένω, λειτουργώντας υπέρ των συμφερόντων ενός ιδιώτη που παρανόμως κατείχε αδήλωτες ελληνικές αρχαιότητες,
Επειδή, όπως προδήλως προκύπτει, δεν έχει ακόμη ελεγχθεί μέχρι σήμερα ούτε ο κ. Leonard Stern ούτε η προέλευση των αντικειμένων αυτών, κατά τρόπο απαράδεκτο και κατά παράβαση των διατάξεων περί κατοχής, συλλογής, διακίνησης αρχαιοτήτων (άρθρα 23, 27, 28, 29, 32, 34) που διώκονται σύμφωνα με τις ειδικές ποινικές διατάξεις του Ν. 4858/2021 (κλοπή μνημείων, υπεξαίρεση, αποδοχή και διάθεση μνημείων που αποτελούν προϊόντα εγκλήματος, παράβαση υποχρέωσης δήλωσης μνημείου, παράνομη μεταβίβαση μνημείου, παράνομη εξαγωγή πολιτιστικών αγαθών, άρθρα 53-70),
Επειδή η τήρηση των νόμων της χώρας είναι υποχρεωτική και δεν είναι στη διακριτική ευχέρεια κανενός υπουργού και κανενός δημόσιου αξιωματούχου η επιλογή να μην δεσμεύεται από αυτούς και να προβαίνει αυτοβούλως σε μυστικές παράνομες διαπραγματεύσεις για να συγκαλύψει και να νομιμοποιήσει παράνομες πράξεις,
Επειδή η εξαγωγή μνημείων από την ελληνική επικράτεια απαγορεύεται -ακόμα και σε νόμιμους κατόχους- χωρίς ειδική άδεια (άρ. 34 Ν. 4858/2021), η οποία πάντως χορηγείται μόνο σε ειδικές περιπτώσεις και «μόνο εφόσον αυτά δεν  έχουν ιδιαίτερη σημασία για την πολιτιστική κληρονομιά της Χώρας» και μόνο αν οι αρχαιότητες έχουν νομίμως δηλωθεί,
Επειδή τα αδικήματα που σχετίζονται με την αρχαιοκαπηλία και προβλέπονται στις ποινικές διατάξεις του αρχαιολογικού νόμου (Κεφ. 9 Ν. 4858/2021) διώκονται και τιμωρούνται σύμφωνα με τους ελληνικούς ποινικούς νόμους ακόμη και στην περίπτωση που τελέστηκαν στην αλλοδαπή (Ν. 3658/2008), έχουν, δε, υπαχθεί στον κατάλογο των «βασικών αδικημάτων» κατά του ξεπλύματος βρώμικου χρήματος, άρα δεν μπορεί η υπουργός να οχυρώνεται πίσω από τη νομοθεσία άλλων χωρών και να παραβλέπει τη σοβαρότητα που αποδίδει στην αρχαιοκαπηλία ο Έλληνας νομοθέτης,
Επειδή από τη φύση της η αρχαιοκαπηλία συνιστά μορφή του οργανωμένου εγκλήματος με διεθνή δικτύωση και στην ελληνική νομοθεσία έχει εξομοιωθεί η ποινική της μεταχείριση με το λαθρεμπόριο ναρκωτικών και όπλων,
Επειδή οι πράξεις και οι παραλείψεις των αρμόδιων αξιωματούχων που έχουν εν προκειμένω αναδειχθεί προσφέρουν ανεπίτρεπτη «ασυλία» σε τρίτους για ποινικά κολάσιμες πράξεις, ενδέχεται δε να λειτουργήσουν προς όφελος συγκεκριμένων προσώπων για τη συγκάλυψη, τη μη διερεύνηση και τη μη τιμωρία ενδεχόμενων εγκληματικών δραστηριοτήτων με αντικείμενο αρχαία μνημεία (άρ. 1 Ν. 2331/1995 για την πρόληψη και καταστολή της νομιμοποίησης παράνομων εσόδων) και εγκλημάτων μείζονος ποινικής απαξίας (Κεφ. 9 Ν. 4858/2021, περί παράβασης υποχρέωσης δήλωσης μνημείου, περί αποδοχής και διάθεσης μνημείων που αποτελούν προϊόντα εγκλήματος, περί παράνομης μεταβίβασης και εξαγωγής μνημείων, κ.ά.),
Επειδή επιπλέον φαίνεται να μην έχει ληφθεί και εφαρμοστεί κανένα από τα μέτρα προστασίας των πολιτιστικών αγαθών και καταπολέμησης της αρχαιοκαπηλίας που προβλέπονται στον Ν. 3658/2008 και αφορούν από κοινού τα Υπουργεία Πολιτισμού, Δικαιοσύνης και Προστασίας του Πολίτη και τις συναρμόδιες Διευθύνσεις και Υπηρεσίες τους,
Επειδή στην Διεύθυνση Τεκμηρίωσης του ΥΠΠΟΑ έχει διατεθεί Αξιωματικός του Τμήματος Δίωξης Αρχαιοκαπηλίας της Διεύθυνσης Ασφάλειας Αττικής, ως σύνδεσμος εξασφάλισης της συνεργασίας, μεταξύ της Υπηρεσίας αυτής και της Ελληνικής Αστυνομίας σε θέματα αντιμετώπισης της αρχαιοκαπηλίας, σύμφωνα με τον Ν. 3658/2008 (άρ. 5),
Επειδή στην Εισαγγελία Πλημμελειοδικών Αθηνών έχει οριστεί Εισαγγελικός Λειτουργός, αρμόδιος για την προστασία των Πολιτιστικών Αγαθών, σύμφωνα με τον Ν. 3658/2008 (άρ. 6),
Επειδή από τις 24.06.2021 έχει συγκροτηθεί στο ΥΠΠΟΑ Διυπουργική Ομάδα Εργασίας με θέμα την αρχαιοκαπηλία (ΑΔΑ: 65ΤΡ4653Π4-ΖΒ3), όπου συμμετέχουν και στελέχη των Υπουργείων Δικαιοσύνης και Προστασίας του Πολίτη, με έργο, μεταξύ άλλων, την υποχρέωση συνεργασίας και συνδρομής της αρμόδιας Διεύθυνσης του ΥΠΠΟΑ με τις εισαγγελικές, τελωνειακές, διωκτικές και λοιπές αρχές και υπηρεσίες της Χώρας, στο πλαίσιο του Ν. 3658/2008 «Μέτρα για την Προστασία των Πολιτιστικών Αγαθών και άλλες διατάξεις».
Επειδή στην ανωτέρω ομάδα εργασίας συμμετέχει εκ μέρους του Υπουργείου Δικαιοσύνης ο κ. Κανελλόπουλος Ηλίας (Πρόεδρος Πρωτοδικών Πρωτοδικείου Αθηνών),
Επειδή στην ανωτέρω ομάδα εργασίας συμμετέχουν εκ μέρους του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη α) ο Αστυνόμος Α’ κ. Μυρωνίδης Απόστολος από το Τμήμα Πολιτιστικής Κληρονομιάς και Αρχαιοτήτων της Διεύθυνσης Ασφάλειας Αττικής, αναπληρούμενος από τον Υπαστυνόμο Α’ κ. Ανδρικόπουλο Γεώργιο του ίδιου Τμήματος και β) ο Αστυνομικός Υποδιευθυντής κ. Μουλίνος Ανδρέας από το Τμήμα Οργανωμένου Οικονομικού και Ηλεκτρονικού Εγκλήματος της Διεύθυνσης Δημόσιας Ασφάλειας του Αρχηγείου Ελληνικής Αστυνομίας, αναπληρούμενος από την Αστυνόμο Α’ κ. Τζήκα Ζωή του ίδιου Τμήματος,
Καλούνται οι αρμόδιοι Υπουργοί να απαντήσουν στα παρακάτω ερωτήματα και να καταθέσουν στο Σώμα, εντός της προθεσμίας που ορίζει ο κανονισμός της Βουλής, όλα τα ζητούμενα στοιχεία και έγγραφα, ως ακολούθως:
1. Πότε έλαβαν γνώση οι ίδιοι για την ύπαρξη της «Συλλογής Στερν» που περιέχει τις αδήλωτες και παράνομα εξαχθείσες από την Ελλάδα 161 Κυκλαδικές Αρχαιότητες που κατείχε παρανόμως ο Λ. Στερν στην οικία του στη Νέα Υόρκη;

2. Γνώριζαν οι ίδιοι ή/και οι αρμόδιες Υπηρεσίες των Υπουργείων τους για τις μυστικές διαπραγματεύσεις της κ. Μενδώνη με τον παράνομο «συλλέκτη» για πάνω από δύο χρόνια, όπως και ο ίδιος έχει παραδεχθεί; Να κατατεθούν έγγραφα των Υπηρεσιών αυτών για το πότε και αν έλαβαν σχετική γνώση και οποιαδήποτε αλληλογραφία τους με το ΥΠΠΟΑ.

3. Σε ποιες ενέργειες προέβησαν οι αρμόδιες Υπηρεσίες των Υπουργείων τους όταν αποκαλύφθηκε η ύπαρξη 161 αδήλωτων αρχαιοτήτων «εις χείρας» του Λ. Στερν στη Νέα Υόρκη και συνολικά για τη διερεύνηση της υπόθεσης, όπως αυτή προεκτέθηκε, μετά την αποκάλυψη στοιχείων για την αρχαιοκαπηλική προέλευση της «συλλογής»; Να γνωστοποιήσουν στο Σώμα τις σχετικές ενέργειες του Τμήματος Πολιτιστικής Κληρονομιάς και Αρχαιοτήτων, του Τμήματος Οργανωμένου Οικονομικού και Ηλεκτρονικού Εγκλήματος της Ελλ. Αστυνομίας καθώς και της Αρμόδιας Εισαγγελίας.

4. Έως τις 21.07.2022 και κατά τα δύο χρόνια που προηγήθηκαν, όπου η υπουργός Πολιτισμού «διαπραγματευόταν» την επίμαχη «συμφωνία» με τον L. Stern, υπήρχε γνώση, ενημέρωση και συμμετοχή στη συγκεκριμένη υπόθεση των στελεχών των Υπουργείων Δικαιοσύνης και Προστασίας του Πολίτη που συμμετείχαν στην προαναφερθείσα Διυπουργική Ομάδα Εργασίας με θέμα την αρχαιοκαπηλία που συγκροτήθηκε στις 24.06.2021 στο ΥΠΠΟΑ (ΑΔΑ: 65ΤΡ4653Π4-ΖΒ3); Παρακαλούμε να κατατεθούν τυχόν εισηγήσεις για το θέμα αυτό των στελεχών που εκπροσωπούσαν τα Υπουργεία Δικαιοσύνης και Προστασίας του Πολίτη στη συγκεκριμένη Ομάδα Εργασίας.

5. Έως τις 21.07.2022 και κατά τα δύο χρόνια που προηγήθηκαν, όπου η υπουργός Πολιτισμού «διαπραγματευόταν» με τον L. Stern, υπήρχε γνώση, ενημέρωση και συμμετοχή στη συγκεκριμένη υπόθεση του Αξιωματικού του Τμήματος Δίωξης Αρχαιοκαπηλίας της Διεύθυνσης Ασφάλειας Αττικής, που έχει διατεθεί ως σύνδεσμος, μεταξύ της Διεύθυνσης Τεκμηρίωσης του ΥΠΠΟΑ και της Ελληνικής Αστυνομίας σε θέματα αντιμετώπισης της αρχαιοκαπηλίας, σύμφωνα με τον Ν. 3658/2008;

6. Έως τις 21.07.2022 και κατά τα δύο χρόνια που προηγήθηκαν, όπου η υπουργός Πολιτισμού «διαπραγματευόταν» με τον L. Stern, υπήρχε γνώση, ενημέρωση και συμμετοχή στη συγκεκριμένη υπόθεση της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων που προβλέπεται στον Ν. 3658/2008 και στην οποία μετέχει και ο Προϊστάμενος του Τμήματος Δίωξης Αρχαιοκαπηλίας; Να κατατεθεί κάθε σχετικό έγγραφο, γνωμοδότηση, απόφαση της ανωτέρω επιτροπής για το θέμα καθώς και το πότε αυτή συνεκλήθη και συνεδρίασε κατά το νόμο. Εάν αυτό δεν συνέβη, κατά παράβαση του Ν. 3658/2008, να γνωστοποιήσουν οι αρμόδιοι Υπουργοί τους λόγους για τους οποίους παρακάμφθηκε η διαδικασία και αν αυτοί δεν υφίστανται, σε ποιες ενέργειες θα προβούν για την αποκατάσταση της νομιμότητας.
7. Επειδή οι αρχαιότητες ανήκουν εκ του Συντάγματος και του Αρχαιολογικού Νόμου στην ιδιοκτησία του Ελληνικού Δημοσίου, ανεξαρτήτως πότε βγήκαν από την χώρα, επομένως είναι καθήκον κάθε αρμόδιας αρχής να διερευνήσει πότε, πως και μέσω ποιας διαδρομής βρέθηκαν αυτές στη Νέα Υόρκη, στο σπίτι του κ. Στερν, ερωτώνται οι Υπουργοί αν υπάρχουν στη διάθεση των Υπηρεσιών τους οποιαδήποτε έγγραφα και στοιχεία που να πιστοποιούν:
α) την άδεια και τον χρόνο εξαγωγής από την ελληνική επικράτεια των 161 ελληνικών αρχαιοτήτων που κατείχε ο Λ. Στερν στην οικία του στη Ν. Υόρκη.
β) την άδεια εξαγωγής τους από το ευρωπαϊκό έδαφος, σύμφωνα με τον Ν. 4858/2021 και σύμφωνα με το άρθρο 30 της Συνθήκης της ΕΕ, τους Ευρωπαϊκούς Κανονισμούς «σχετικά με την εξαγωγή πολιτιστικών αγαθών» και την ΚΥΑ για τη «∆ιαδικασία εξαγωγής-αποστολής από την ελληνική επικράτεια πολιτιστικών αγαθών» (ΦΕΚ Β 455/2004).
γ) τον χρόνο και τον τρόπο με τον οποίο απέκτησε την συλλογή ο Λ. Στερν καθώς και όλα τα στοιχεία για την μέχρι 21.7.2022 διακίνηση των 161 αρχαιοτήτων από τον ίδιο.
δ) Τη νόμιμη προέλευση των αντικειμένων και την πιστοποίηση της γνησιότητας/αυθεντικότητάς τους.
ε) Οποιαδήποτε εισαγωγή/εξαγωγή/επανεισαγωγή τους προς και από τις Η.Π.Α. από οποιονδήποτε και σε οποιονδήποτε χρόνο.
Να κατατεθούν τα ανωτέρω από τα ερωτώμενα Υπουργεία.

8. Γνωρίζουν οι Υπουργοί ότι, εάν αυτά δεν έχουν προσκομιστεί από τον Λ. Στερν, «επιβάλλεται υποχρεωτικά η δήμευση των πολιτιστικών αγαθών που αποτελούν αντικείμενο παράνομης  εξαγωγής ή επιχειρούμενης παράνομης εξαγωγής» (άρ. 69, Ν. 4858/2021); Θεωρούν ότι είναι στην διακριτική τους ευχέρεια να επιτρέπουν το να μην τηρούνται επί δύο και πλέον χρόνια οι υποχρεωτικές διαδικασίες που επιβάλλονται από τον νόμο και να διεξάγεται μυστική διπλωματία ώστε ο νόμος να παρακαμφθεί;

9. Γνωρίζουν οι δύο Υπουργοί ότι οι πράξεις όποιου παράνομα κατέχει και νέμεται αδήλωτες αρχαιότητες, είναι παράνομες και άκυρες και δεν νομιμοποιείται αυτός να προβαίνει σε περαιτέρω ενέργειες, όπως πχ σε μεταβίβαση των αρχαιοτήτων σε τρίτους και στη σύναψη ιδιωτικών συμφωνιών (άρ. 28.1, άρ. 59 Ν. 4858/2021 κ.ά.); Πώς τις επέτρεψαν λοιπόν;

10. Ποιος αποφάσισε, ενορχήστρωσε και επέβαλε, ειδικά για την περίπτωση του κ. Στερν, την διακριτική του μεταχείριση και ασυλία, την παράκαμψη του Συντάγματος, των νόμων της χώρας και των δεσμευτικών Διεθνών Συνθηκων για την προστασία της αρχαιολογικής κληρονομιάς και την απαγόρευση και παρεμπόδιση της παράνομης διακίνησης, εισαγωγής και εξαγωγής πολιτιστικών αγαθών;

11. Δεν ανησυχούν οι Υπουργοί Δικαιοσύνης και Προστασίας του Πολίτη από το γεγονός ότι μέσω αυτής της πρωτοφανούς «συμφωνίας» νομιμοποιείται η αρχαιοκαπηλική δραστηριότητα και το λαθρεμπόριο αρχαιοτήτων σε βάρος της χώρας και προκαλείται τεράστια ζημία του Δημοσίου από την εκχώρηση σε τρίτους (όπως το αλλοδαπό «Ινστιτούτο» στο Ντέλαγουερ) της κατοχής περιουσιακών του στοιχείων ενδεχόμενης αξίας ακόμη και εκατομμυρίων ευρώ, όπως ήδη αποτιμάται η εν λόγω συλλογή στον Διεθνή Τύπο;

12. Γνωρίζουν οι δύο Υπουργοί ότι την ημέρα που υπέγραφε την εν λόγω «συμφωνία» η κ. Μενδώνη (21.07.2022) βρισκόταν σε εξέλιξη μια από τις μεγαλύτερες κατασχέσεις παράνομων αρχαιοτήτων στην ιστορία του ΜΕΤ της Ν. Υόρκης, από τις αμερικανικές Αρχές (https://newpost.gr/ellada/63158ce36ceedf7532414317/skandalo-sto-mitropolitiko-moyseio-n-yorkis-exi-entalmata-gia-tin-katashesi-ekthematon-to-ypoyrgeio-politismoy-me-shedio-nomoy-nomimopoiei-tin-arhaiokapilia) και ότι τέτοιες πρακτικές «ξεπλύματος» ελληνικών παράνομων αρχαιοτήτων που προσφέρονται μάλιστα «οικειοθελώς» από το ελληνικό κράτος στο ΙΔΙΟ ΜΟΥΣΕΙΟ (ΜΕΤ), μπορεί να διασύρουν διεθνώς την χώρα;

13. Σκοπεύουν οι δύο Υπουργοί να συνεργαστούν μέσω των Υπηρεσιών τους με την αρμόδια για το θέμα Εισαγγελία της Νέας Υόρκης, ώστε να διερευνηθεί αντίστοιχα και από κοινού η προέλευση και η νομιμότητα της «συλλογής Στερν», στο πλαίσιο μάλιστα και των διμερών συμφωνιών που έχουμε με τις Η.Π.Α. στον τομέα της παράνομης διακίνησης πολιτιστικών αγαθών;

14. Τι προτίθενται να κάνουν οι δύο Υπουργοί, ιδίως μετά την αποκάλυψη της ταύτισης κυκλαδικού ειδωλίου της «Συλλογής Στερν» (Νo.: Stern 29) που αποδεδειγμένα πλέον αποτελεί προϊόν αρχαιοκαπηλίας και παράνομης διακίνησης και των ισχυρών ενδείξεων ότι άλλα 5 ειδώλια προέρχονται από λαθρανασκαφές στην Κέρο και έχουν παρανόμως εξαχθεί από την χώρα; Θα πράξουν τα δέοντα ώστε να ελεγχθεί επιτέλους η νομιμότητα, η αυθεντικότητα και η προέλευση όλων των αρχαιοτήτων που βρίσκονται στη «συλλογή Στερν» και ο τρόπος που αυτή συγκροτήθηκε; Θα πράξουν τα δέοντα ώστε επιτέλους να εφαρμοστούν όσα προβλέπει ο νόμος και να ακυρωθεί η παράνομη συμφωνία;

15. Προτίθενται να αναλάβουν οι ίδιοι πρωτοβουλίες, ως έχουν άλλωστε ευθύνη και αρμοδιότητα, ώστε να κληθεί ο Λ. Στερν να δώσει εξηγήσεις και να παραδώσει όλες τις ελληνικές αρχαιότητες που παρανόμως κατέχει στο Ελληνικό Δημόσιο και στα δημόσια μουσεία της χώρας, όπως επιβάλλεται ηθικά και απαιτείται νομικά;


Οι ερωτώντες βουλευτές

Αναγνωστοπούλου Αθανασία (Σία)
Ξανθόπουλος Θεόφιλος
Σπίρτζης Χρήστος



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ