ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

27/01/2023

Ερώτηση ΣΥΡΙΖΑ - ΠΣ: Θεσμικά ζητήματα λειτουργίας του Συνηγόρου του Πολίτη με βάση υπόμνημα Δ.Σ. του Συλλόγου Εργαζομένων

Ερώτηση ΣΥΡΙΖΑ - ΠΣ: Θεσμικά ζητήματα λειτουργίας του Συνηγόρου του Πολίτη με βάση υπόμνημα Δ.Σ. του Συλλόγου Εργαζομένων



ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον Υπουργό Εσωτερικών

ΘΕΜΑ: «Θεσμικά ζητήματα λειτουργίας του Συνηγόρου του Πολίτη με βάση υπόμνημα Δ.Σ. του Συλλόγου Εργαζομένων».

Προσφάτως έλαβα επιστολή από το Δ.Σ. του Συλλόγου Εργαζομένων στον Συνήγορο του Πολίτη, με την οποία ενημερώθηκα εγγράφως για μια σειρά θεμάτων που απασχολούν τους εργαζόμενους στο νευραλγικό αυτόν οργανισμό. Η επιστολή περιέχει συνημμένο υπόμνημα για τα θεσμικά ζητήματα λειτουργίας του Συνηγόρου του Πολίτη. Οι εργαζόμενοι προσβλέπουν στην συνεργασία για τη διασφάλιση και την συνέχιση της απρόσκοπτης λειτουργίας της διαμεσολαβητικής αποστολής, στην σύγχρονη εποχή των νέων τεχνολογιών και της ψηφιοποίησης.
Λόγω της κρισιμότητας του θέματος ακολούθως παρατίθεται αναλυτικά το υπόμνημα.
“Αξιότιμες/-οι κυρίες/κύριοι Πρόεδροι,  
Αξιότιμες/-οι κυρίες/κύριοι Βουλευτές,
Ο Συνήγορος του Πολίτη αποτελεί εξωτερικό μηχανισμό ελέγχου της δημόσιας διοίκησης, θεματοφύλακα της νομιμότητας υπέρ των πολιτών, ιδιαίτερα των ευπαθών ομάδων και των οικονομικά ευάλωτων πολιτών που δεν έχουν πρόσβαση στη δικαστική προστασία και ως εκ τούτου, η συνταγματική του κατοχύρωση και η θεσμική του ανεξαρτησία αποτελούν μία ιστορική κατάκτηση.    
Η λειτουργία του Συνηγόρου του Πολίτη ως συνταγματικά κατοχυρωμένης αρχής κατά το άρθρο 103 παρ. 9 του Συντάγματος (εφεξής Σ) αποτυπώνεται στο θεσμικό του πλαίσιο, με τον ιδρυτικό νόμο 2477/1997 και στη συνέχεια με τον νόμο 3094/2003. Όπως αναδεικνύεται στο εισαγωγικό σημείωμα της πρώτης ετήσιας έκθεσης (1998) του Συνηγόρου του Πολίτη προς τη Βουλή των Ελλήνων «η δημιουργία του θεσμού του Συνηγόρου του Πολίτη αποτελεί επιμέρους έκφανση της σταδιακά αλλά σταθερά αναπτυσσόμενης δυναμικής του εκδημοκρατισμού στην Ελλάδα» (Νικηφόρος Διαμαντούρος, Μάρτιος 1999). Στόχος του Συνηγόρου του Πολίτη ήδη από την έναρξη της λειτουργίας του είναι η προσπάθεια εμπέδωσης από τη Δημόσια Διοίκηση ότι οι πολίτες θα πρέπει κατά την επαφή τους με τις δημόσιες υπηρεσίες να αντιμετωπίζονται κατά τρόπο προσήκοντα, δίκαιο και αμερόληπτο, ενώ πεμπτουσία της λειτουργίας του σε μια σύγχρονη δημοκρατία είναι η θεώρησή του ως προσιτού μηχανισμού λογοδοσίας της Διοίκησης έναντι των πολιτών.
Ο Συνήγορος του Πολίτη ερευνά ατομικές διοικητικές πράξεις, παραλείψεις ή υλικές ενέργειες οργάνων των δημοσίων υπηρεσιών ύστερα από ενυπόγραφη αναφορά κάθε άμεσα ενδιαφερόμενου φυσικού ή νομικού προσώπου ή ενώσεως προσώπων και διαμεσολαβεί με κάθε πρόσφορο τρόπο για την επίλυση των προβλημάτων των πολιτών. Ο Συνήγορος του Πολίτη έχει αντιμετωπίσει χιλιάδες αναφορές πολιτών στα 24 χρόνια συνεχούς λειτουργίας του (ενδεικτικά, εντός του 2021 ο Συνήγορος του Πολίτη δέχθηκε 18.802 αναφορές). Η λειτουργία του ενισχύεται μέσω των νέων τεχνολογιών, αφού  υλοποιείται εδώ και χρόνια η υποβολή αναφορών ηλεκτρονικά, μέσω της ιστοσελίδας της Αρχής, δυνατότητα που πλέον επιλέγει η πλειοψηφία των αναφερόμενων πολιτών.
Σύμφωνα με σχετικά δημοσιεύματα, την 25η.11.2022 παρουσιάστηκε προς το Υπουργικό Συμβούλιο από τον Υπουργό Εσωτερικών σχέδιο νόμου για τον Συνήγορο του Πολίτη με αντικείμενο την αναμόρφωση και τον εκσυγχρονισμό του υφιστάμενου ρυθμιστικού πλαισίου της Ανεξάρτητης Αρχής, ενώ προτάθηκαν διατάξεις με τις οποίες «επιδιώκεται η αναδιοργάνωση του «Συνηγόρου του Πολίτη», ενισχύοντας σημαντικά τη λειτουργία του, ώστε η ανεξάρτητη Αρχή να καταστεί μία αποτελεσματική ιεραρχική δομή».
Ακολούθως, ο Συνήγορος του Πολίτη κοινοποίησε στο Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου των Εργαζομένων την υπ’ αριθ. Πρωτ. 64810/28.11.2022 επιστολή του προς τον Υπουργό Εσωτερικών στην οποία διατυπώνονται οι απόψεις του σχετικά με ζητήματα που άπτονται της λειτουργίας της Αρχής. Ειδικότερα, οι προτάσεις του Συνηγόρου του Πολίτη κ. Ανδρέα Ποττάκη κινούνται σε τρείς βασικούς άξονες: προτάσεις για την ενίσχυση της προσωπικής και λειτουργικής ανεξαρτησίας της Αρχής, την επανεξέταση του πεδίου αρμοδιοτήτων και την ενίσχυση του θεσμικού οπλοστασίου της Αρχής, ενώ επισημαίνεται ότι το σύνολο των υποβαλλόμενων προτάσεων εμπνέεται από, και εναρμονίζεται με τις «αρχές της Βενετίας» για τους Συνηγόρους του Πολίτη, κείμενο που ψήφισαν ομόφωνα τα κράτη-μέλη του Συμβουλίου της Ευρώπης και υιοθετήθηκε από τον ΟΗΕ.
Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω, και μολονότι αρκετές από τις προτάσεις που ο Συνήγορος του Πολίτη έθεσε υπόψη μας έχουν θετικό πρόσημο, θα θέλαμε να υπογραμμίσουμε ότι η Ανεξάρτητη Αρχή εκ της αποστολής των ανατεθειμένων καθηκόντων στους ειδικούς επιστήμονες για τη διερεύνηση των αναφορών δεν θα μπορούσε να παρουσιάζει μία διάρθρωση ιεραρχικής δομής, καθώς θα αντιτίθετο στη φύση της διαμεσολαβητικής της αποστολής.
Η διαμεσολάβηση είναι έγγραφη και οι υποθέσεις περαιώνονται με παρεμβάσεις προς τη διοίκηση από ειδικούς επιστήμονες-εμπειρογνώμονες, καθώς και με προτάσεις νομοθετικού και οργανωτικού χαρακτήρα. Η οποιαδήποτε προσπάθεια υιοθέτησης ενός μοντέλου ιεραρχικής δομής θα είχε ως αποτέλεσμα την περαιτέρω δυσχέρανση της διαμεσολαβητικής λειτουργίας του θεσμού και καθυστερήσεις στην προώθηση των έγγραφων θέσεων και προτάσεών του προς τη διοίκηση και θα προσέθετε μία πιο γραφειοκρατική αντιμετώπιση του κύριου όγκου της εργασίας των ειδικών επιστημόνων και δη της εξέτασης των αναφορών και της προσπάθειας επίλυσης τους σε όσο το δυνατόν συντομότερα χρονικά διαστήματα.
Οι οποιεσδήποτε μορφές διαμεσολάβησης δεν επιδέχονται ιεραρχικής δομής, καθώς δεν αποτελούν το κλασσικό μοντέλο διοίκησης, αλλά έναν πιο ευέλικτο και πιο άμεσο τρόπο επίλυσης των προβλημάτων κακοδιοίκησης σε μία έννομη τάξη που συνεχίζει να παρανομεί και να απέχει από τις αρχές της νομιμότητας της διοικητικής δράσης σε πλείστες εκφάνσεις  της καθημερινής ζωής των πολιτών και των διοικουμένων.  
Αναφορικά με τη θητεία του Συνηγόρου του Πολίτη, σημειώνεται ότι σύμφωνα με τις ως άνω αναφερόμενες Αρχές της Βενετίας (7 - 8), που επικαλείται και  ο ίδιος ο επικεφαλής της Αρχής στην προαναφερθείσα επιστολή του, η επιλογή υποψηφίων στη θέση του Συνηγόρου του Πολίτη θα πρέπει να γίνεται με δημόσια και διαφανή διαδικασία [«7. The procedure for selection of candidates shall include a public call and be public, transparent, merit based, objective, and provided for by the law. 8. The criteria for being appointed Ombudsman shall be sufficiently broad as to encourage a wide range of suitable candidates. The essential criteria are high moral character, integrity and appropriate professional expertise and experience, including in the field of human rights and fundamental freedoms»]. Στο πλαίσιο της θετικής κατεύθυνσης των ανωτέρω αρχών, θεωρούμε ότι δεν θα πρέπει να υπάρξει απάλειψη της υποχρέωσης δημόσιας ανακοίνωσης του Συνηγόρου του Πολίτη με την οποία να γνωστοποιεί την ημερομηνία λήξης της θητείας του τουλάχιστον τρείς (3) μήνες από τη λήξη αυτής, όπως, άλλωστε, προβλέπεται στις διατάξεις των παρ. 1-3 του άρθ. 2 Ν. 4325/15.
Επιπρόσθετα, ο θεσμός του Συνηγόρου του Πολίτη πρέπει να λειτουργεί απρόσκοπτα, με σημαντικό παράγοντα την ενίσχυση της αμοιβαίας εμπιστοσύνης κράτους-πολίτη, ώστε να μπορέσει να συμβάλει στην ενδυνάμωση της προστασίας των δικαιωμάτων των πολιτών, στην πρόληψη παραβίασής τους και στην αποτελεσματική διοικητική δράση προς αποφυγή της άσκοπης επιβάρυνσης της διοικητικής δικαιοσύνης. Δεδομένης, επομένως, της λήξης από τον Ιούλιο του 2022 της θητείας του Συνηγόρου του Πολίτη και παρά την προβλεπόμενη συνταγματική διάταξη παράτασης της θητείας του ως την εκλογή νέου Συνηγόρου (άρθρο 101Α του αναθεωρημένου Σ του έτους 2019), και προκειμένου να διασφαλιστεί η ανεξαρτησία του θεσμού και η απρόσκοπτη συνέχεια της λειτουργίας του, παρακαλούμε τη Διάσκεψη των Προέδρων της Βουλής να μεριμνήσει για την ταχύτερη δυνατή εκλογή Συνηγόρου του Πολίτη.  
Περαιτέρω, θα θέλαμε να θέσουμε υπ’ όψιν σας ότι κατά την τελευταία περίοδο λειτουργίας διαπιστώνεται μια αλλοίωση της δράσης του Συνηγόρου του Πολίτη που συνδυάζεται με την ιδιαίτερη προβολή της ενασχόλησής του με ενέργειες που εκφεύγουν του θεσμικού του ρόλου. Η αλλοίωση αυτή εδραιώνεται τόσο με την υιοθέτηση κανονιστικού πλαισίου που αποκλίνει από τα ήδη νομοθετημένα όρια αρμοδιοτήτων, όπως έχουν εκτεθεί ανωτέρω, αλλά και με τη διαμόρφωση υλικών μέσων και διοικητικών διαδικασιών κατά τρόπο που αλλάζουν έτι περαιτέρω τον κύριο διαμεσολαβητικό ρόλο της Αρχής.
Α. Ηλεκτρονική Ιστοσελίδα της Αρχής
Η νέα ιστοσελίδα της Αρχής που υλοποιήθηκε τον Ιούνιο 2022 με αιφνιδιαστικό τρόπο δεν διαφυλάσσει την ιστορική μνήμη της Αρχής καθώς δεν είναι δυνατός ο ευχερής εντοπισμός των παρεμβάσεων της Αρχής κατά την 24ετή λειτουργία του, καθώς στον νέο ιστότοπο δεν μεταφέρθηκε το συνολικό έργο του Συνηγόρου του Πολίτη, αλλά μόνον οι παρεμβάσεις που πραγματοποιήθηκαν κατά την τελευταία τριετία, γεγονός που κατέστησε αδρανείς τους συνδέσμους σε παρεμβάσεις και πορίσματα της Αρχής που εμφανίζονταν ως παραπομπές σε πληθώρα επιστημονικών άρθρων και δημοσιεύσεων με αποτέλεσμα να είναι αδύνατη η ανάσυρσή τους από τον αναγνώστη.
Η νέα ιστοσελίδα της Αρχής, παρόλο που εμφανίζεται πιο εντυπωσιακή για το χρήστη, αναδεικνύει με τον πιο εμφατικό τρόπο τη μετατόπιση της λειτουργίας της Αρχής σε δράσεις που εκφεύγουν του παραδοσιακού της ρόλου, καθώς δίνεται σαφής προτεραιότητα στην υλοποίηση χρηματοδοτημένων δράσεων στο πλαίσιο έργων εκτός του προϋπολογισμού της Αρχής, αλλά και σε επισκέψεις/συναντήσεις της ηγεσίας της Αρχής, έναντι των εγγράφων παρεμβάσεων προς επίλυση των υποθέσεων των πολιτών, ενώ απουσιάζουν σημαντικές πληροφορίες που αφορούν τις προϋποθέσεις υποβολής αναφοράς και το πλαίσιο αρμοδιοτήτων της Αρχής.
Ο Συνήγορος του Πολίτη από την έναρξη της λειτουργίας του κατέκτησε την εμπιστοσύνη των πολιτών με τις έγγραφες και εμπεριστατωμένες παρεμβάσεις και τα πορίσματά του προς υποστήριξη των νόμιμων αιτημάτων τους για τη βελτίωση των διοικητικών διαδικασιών και την αντιμετώπιση της γραφειοκρατίας και του υδροκέφαλου κράτους. Η διαμεσολάβηση της Αρχής στηρίχθηκε στην πειθώ και στην αρχή της νομιμότητας σε ένα πνεύμα συναίνεσης και συνεργασίας στη σχέση διοίκησης – πολιτών χωρίς να εδράζεται στην επιβολή κυρώσεων προς τους ελεγχόμενους φορείς. Η απώλεια, ωστόσο, του σχεδόν συνολικού επιστημονικού έργου της Αρχής εν μια νυκτί είναι απαξιωτική τόσο για τους πολίτες όσο και για τις/τους εργαζόμενες/εργαζόμενους σε αυτή, υποβιβάζει την εμπιστοσύνη που έχει κερδηθεί με κοπιώδεις προσπάθειες ετών από το προσωπικό της Αρχής και θα έχει αρνητικές συνέπειες για το μέλλον της.
Β. Ηλεκτρονική πλατφόρμα mysynigoroslive
Την 24η.05.2022 τέθηκε σε λειτουργία η πλατφόρμα mySynigoroslive, μέσω της οποίας οι πολίτες, όπως ανακοινώθηκε, μπορούν να επικοινωνούν εύκολα και γρήγορα με τον Συνήγορο του Πολίτη και να εξυπηρετούνται εξ αποστάσεως για θέματα αρμοδιότητας της Ανεξάρτητης Αρχής, σύμφωνα με την υπ’ αριθ. 27270/18-05-2022 (ΦΕΚ 2535Β’) Υπουργική Απόφαση, η οποία συνυπογράφηκε από τον Συνήγορο του Πολίτη.
Στην υπουργική απόφαση ορίστηκαν, ειδικότερα, τα εξής: «δημιουργείται ειδική σύγχρονη πλατφόρμα δημιουργίας ραντεβού, μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr-ΕΨΠ), με τον τίτλο «mySynigoros.live.gov.gr» (mySynigoroslive) για την παροχή υπηρεσιών και πληροφόρησης από στελέχη της Ανεξάρτητης Αρχής «Συνήγορος του Πολίτη», σε ιδιώτες ή επιχειρήσεις για τη διεκπεραίωση υποθέσεων με φυσική παρουσία στα γραφεία της Αρχής, τηλεφωνική επικοινωνία ή τηλεδιάσκεψη με στελέχη της. Ορίζεται ρητά ότι μέσω της ως άνω πλατφόρμας, ο «Συνήγορος του Πολίτη» παρέχει τις υπηρεσίες που υπάγονται στις αρμοδιότητές του, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.»
Σε συνέχεια, της αιφνιδιαστικής αυτής εξέλιξης για τους εργαζόμενους στην Αρχή, καθώς δεν  είχε προηγηθεί καμία σχετική ενημέρωση/διαβούλευση, στις 27.5.2022 ο Σύλλογος Εργαζομένων εξέδωσε  δελτίο τύπου στο οποίο εξέφρασε την επιφύλαξή του στη λειτουργία της πλατφόρμας, προβαίνοντας σε συγκεκριμένες επισημάνσεις, ενώ έχει ήδη απευθύνει για το θέμα και επιστολές προς τον Συνήγορο του Πολίτη, αναλύοντας τις νομικές και λειτουργικές αδυναμίες του νέου μοντέλου επικοινωνίας των πολιτών με την Αρχή.
Πιο συγκεκριμένα, επισημάναμε ότι με τη λειτουργία της πλατφόρμας mySynigoroslive – η οποία έγινε εσπευσμένα χωρίς να έχει προηγηθεί επαρκής μελέτη των λειτουργιών και αρμοδιοτήτων της Αρχής που θα μπορούσαν να εξυπηρετηθούν-και υπό τις συγκεκριμένες ρητές νομοθετικές προβλέψεις αλλοιώνεται ο χαρακτήρας της Αρχής και δημιουργείται η εσφαλμένη προσδοκία στους πολίτες ότι έργο της είναι η παροχή εξειδικευμένης πληροφόρησης επί όλου του πεδίου των σχέσεων τους με τη Δημόσια Διοίκηση και όχι η διαμεσολάβηση κατόπιν υποβολής σχετικής αναφοράς.
Με δεδομένο το ανωτέρω θεσμικό πλαίσιο αρμοδιοτήτων και λειτουργίας της Αρχής η  υπ’ αριθ. αριθ. 27270/18-05-2022 Υπουργική Απόφαση (σε συνδυασμό με το πρόσφατο σχέδιο τροποποίησής της, όπως μας γνωστοποιήθηκε από τον Συνήγορο του Πολίτη) παρουσιάζει τις κάτωθι αδυναμίες:
1. Παραβιάζει τον συνταγματικά κατοχυρωμένο πυρήνα του «Συνηγόρου του Πολίτη» ως Ανεξάρτητης Αρχής ελέγχου των πράξεων και ενεργειών της Δημόσιας Διοίκησης και διαμεσολάβησης για την προάσπιση των δικαιωμάτων των πολιτών, όπως αναλυτικά αποτυπώνεται στις διατάξεις των ως άνω αναφερόμενων άρθρων του ν.3094/2003. Ο Συνήγορος του Πολίτη δεν μετέχει της Διοικητικής Διαδικασίας, δεν εκδίδει ούτε τροποποιεί διοικητικές πράξεις, δεν διεκπεραιώνει υποθέσεις, ούτε δύναται να υποκαταστήσει αρμοδιότητες και οφειλόμενες δράσεις της Δημόσιας Διοίκησης. Επομένως, ο Συνήγορος του Πολίτη δεν μπορεί να ικανοποιήσει τα αιτήματα των πολιτών χωρίς τη σύμπραξη της Διοίκησης.
Ο Συνήγορος του Πολίτη οφείλει να παραμείνει ανεξάρτητος χωρίς να εμπλέκεται στη διοικητική διαδικασία, προκειμένου να επιτελέσει τη διαμεσολαβητική του αρμοδιότητα. Η παροχή πληροφόρησης των πολιτών αποτελεί υποχρέωση της υπηρεσίας που εκδίδει διοικητικές πράξεις, ανά τομέα αρμοδιότητας και είναι σε γνώση του εξειδικευμένου θεσμικού πλαισίου που τη διέπει και των διαδικασιών που απαιτούνται.
Αντίστοιχες πλατφόρμες πληροφόρησης, οι οποίες νομοθετήθηκαν και λειτουργούν σε φορείς του Δημοσίου (π.χ. ΚΕΠ) που εκδίδουν διοικητικές πράξεις, πιστοποιητικά και βεβαιώσεις, δηλαδή σε δημόσιες υπηρεσίες πρώτης γραμμής, είναι ακατάλληλες για την επιτέλεση του έργου του Συνηγόρου του Πολίτη.
2. Η ελεγκτική-διαμεσολαβητική αρμοδιότητα του Συνηγόρου του Πολίτη που έχει ως άνω αναλυτικά αποτυπωθεί δεν μπορεί να υλοποιηθεί μέσω των λειτουργιών μίας πλατφόρμας τηλεδιασκέψεων και τηλεφωνικών ραντεβού, καθώς κάθε φορά απαιτείται προηγούμενη προσεκτική μελέτη του φακέλου της αναφοράς. Απαιτείται, δηλαδή, γραπτή, ακριβής και λεπτομερής καταγραφή των επίδικων ζητημάτων, καθώς και μελέτη των ζητημάτων με βάση το νομικό πλαίσιο, προκειμένου να τεκμηριωθεί επαρκώς η εκάστοτε απάντηση και να επιλεγούν οι απαραίτητες ενέργειες. Κατά την περιορισμένη χρονική διάρκεια μιας προφορικής τηλεφωνικής επικοινωνίας ή τηλεδιάσκεψης σε πραγματικό χρόνο, είναι αδύνατον για τους πολίτες και τα στελέχη του Συνηγόρου να παράσχουν εκατέρωθεν τα απαιτούμενα στοιχεία για μια θεμελιωμένη τοποθέτηση της Αρχής στη διαφορά τους με τη Δημόσια Διοίκηση.
3. Εκδόθηκε χωρίς να αναφέρεται ρητά κάποια εξουσιοδοτική διάταξη νόμου που να την προβλέπει. Η παρ.19 του άρ.107 του ν.4727/2020 που είναι η μοναδική ειδική διάταξη που αναφέρεται ρητά στο προοίμιο της Υπουργικής Απόφασης αφορά τις προβλέψεις για έκδοση εγγράφων και υποβολή αιτήσεων μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης.
Ο Σύλλογος των Εργαζομένων της Αρχής στη σχετική υπ’ αριθ. Πρωτ. 8/2.8.2022 επιστολή του προς τον Υπουργό Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης κ. Κυριάκο Πιερρακάκη έχει επισημάνει τις αδυναμίες της ως άνω Υπουργικής Απόφασης με την παράκληση να μεριμνήσει για την ανάκληση της.
Σε συνέχεια των όσων ήδη αναφέρθηκαν, η Διοίκηση της Αρχής προχώρησε στην τροποποίηση της λειτουργίας της τηλεφωνικής εξυπηρέτησης πολιτών ενισχύοντας την πεποίθησή τους ότι ο ρόλος της Αρχής είναι η παροχή προσωποποιημένης ανά θεματικές ενότητες πληροφόρησης αντί του ελέγχου πράξεων και παραλείψεων δημοσίων υπηρεσιών που προσβάλλουν τα έννομα συμφέροντά τους και στη συνέχεια της διαμεσολάβησης της Αρχής προς τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες για την αποκατάσταση της νομιμότητας.
 Καλλιεργείται με την εισαγωγή νέας διάρθρωσης της τηλεφωνικής εξυπηρέτησης των πολιτών με παραπλανητικό τρόπο και με τη χρήση τηλεφωνικών μηνυμάτων και άλλων υλικών μέσων η εσφαλμένη προσδοκία ότι ο ρόλος του Συνηγόρου του Πολίτη είναι η διεκπεραίωση υποθέσεων των πολιτών με τη δημόσια διοίκηση, ως ένας φορέας παροχής νομικής συνδρομής, και ότι η επίλυση των υποθέσεων των πολιτών είναι δυνατή με την άμεση τηλεφωνική παρέμβαση, χωρίς η παρέμβασή αυτή να φέρει τον απαραίτητο τύπο της έγγραφης και νομικά θεμελιωμένης τοποθέτησης της Αρχής στα αναφερόμενα από τους πολίτες ζητήματα.
Θεωρούμε δεδομένο ότι οποιαδήποτε διεύρυνση αρμοδιοτήτων της Αρχής θα πρέπει απαρέγκλιτα να συνοδεύεται με ενίσχυση του προσωπικού της Αρχής και της υλικοτεχνικής υποδομής. Διαφορετικά θα επέλθει ουσιαστική υποβάθμιση του διαμεσολαβητικού και ελεγκτικού έργου που επιτελεί μέχρι σήμερα. Καθοριστικής, επίσης, σημασίας για την ουσιαστική ποιοτική αναβάθμιση του θεσμού είναι η οριστική διευθέτηση του ζητήματος μισθολογικής ανισότητας μεταξύ των μελών του ειδικού επιστημονικού προσωπικού της Αρχής με τη θέσπιση ενιαίου ειδικού μισθολογίου, άλλως με τη χορήγηση προσωπικής διαφοράς. Ειδικοί επιστήμονες καλούνται να επιτελέσουν τα καθήκοντά τους στο πλαίσιο του έργου της Αρχής με πενιχρούς μισθούς πλήρως αναντίστοιχους με τα υψηλού επιπέδου επιστημονικά τους προσόντα και με το απαιτητικό έργο που καλούνται να φέρουν εις πέρας.
Με την παρούσα επιστολή προσβλέπουμε στην εκ μέρους σας ανάληψη πρωτοβουλίας για την περιφρούρηση της συνταγματικής λειτουργίας του Συνηγόρου του Πολίτη, την αποτροπή της διολίσθησης από θεσμό διαμεσολάβησης και διοικητικής λογοδοσίας σε κέντρο παροχής γενικών πληροφοριών, καθώς και για την αποκατάσταση του θεσμικού του ρόλου στη συνείδηση των πολιτών.”
Με βάση τα ανωτέρω,
Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
Προτίθεται να λάβει σοβαρά υπόψη το υπόμνημα του Συλλόγου Εργαζομένων στον Συνήγορο του Πολίτη ώστε να προβεί στην  ανάληψη πρωτοβουλίας για την περιφρούρηση της συνταγματικής λειτουργίας του Συνηγόρου του Πολίτη, την αποτροπή της διολίσθησης από θεσμό διαμεσολάβησης και διοικητικής λογοδοσίας σε κέντρο παροχής γενικών πληροφοριών, όπως επίσης την αποκατάσταση του θεσμικού του ρόλου στη συνείδηση των πολιτών;


Οι ερωτώντες Βουλευτές

Αδαμοπούλου Αγγελική
Αβραμάκης Ελευθέριος
Βαρδάκης Σωκράτης
Βέττα Καλλιόπη
Γιαννούλης Χρήστος
Γκιόλας Ιωάννης
Ελευθεριάδου Σουλτάνα (Τάνια)
Ζουράρις Κωνσταντίνος
Ηγουμενίδης Νικόλαος
Καλαματιανός Διονύσιος
Κασιμάτη Ειρήνη (Νίνα)
Καφαντάρη Χαρούλα (Χαρά)
Μαμουλάκης Χάρης
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Μωραϊτης Αθανάσιος (Θάνος)
Ξενογιαννακοπούλου Μαριλίζα
Παπαδόπουλος Αθανάσιος (Σάκης)
Πούλου Παναγιού (Γιώτα)
Σκουρλέτης Παναγιώτης (Πάνος)
Σκουρολιάκος Παναγιώτης (Πάνος)
Σκούφα Ελισσάβετ (Μπέττυ)
Συρμαλένιος Νικόλαος
Φίλης Νικόλαος



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ