ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

23/02/2023

Ομιλία Γ. Παπαηλιού στην Ολομέλεια της Βουλής για αγροτικές εκτάσεις Τάκας και πυρόπληκτα Γορτυνίας

Ομιλία Γ. Παπαηλιού στην Ολομέλεια της Βουλής για αγροτικές εκτάσεις Τάκας και πυρόπληκτα Γορτυνίας



Η ρύθμιση της κατεχόμενης ιδιωτικής περιουσίας του Δημοσίου δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται από την κυβέρνηση ως πεδίο για προεκλογικές υποσχέσεις και παροχές, όπως γίνεται στην προκειμένη περίπτωση.

Απαραίτητη η συσχέτιση του παρόντος νομοσχεδίου με το απόλυτα συναφές, ισχύον σήμερα νομοθετικό πλαίσιο του Ν. 4061/2012 (άρθρα 4 και 28), βάσει των οποίων προβλέπεται ακόμη και η δωρεάν παραχώρηση αγροτικών εκτάσεων σε αγρότες για την άσκηση αγροτικής δραστηριότητας
Η πλέον δίκαιη, ενδεδειγμένη και επιβεβλημένη λύση που πρέπει να δοθεί για αυτήν την αμιγώς αγροτική περιοχή (μη τουριστική), είναι η δωρεάν παραχώρηση των συγκεκριμένων εκτάσεων στους αγρότες-πραγματικούς ιδιοκτήτες τους
Οι περιοχές της Γορτυνίας και της Μεγαλόπολης επλήγησαν από τις πυρκαγιές του Αυγούστου 2021, με συνέπεια την ολοσχερή καταστροφή και πάντως την πρόκληση σοβαρότατων ζημιών, σε χιλιάδες στρέμματα δασικών εκτάσεων, καλλιεργειών, ζωικού κεφαλαίου, υποδομών ακόμη και σπιτιών.
Υπήρξε αγνόηση της πυρόπληκτης (της «ξεχασμένης» της ξεγραμμένης για την κυβέρνηση της ΝΔ) Γορτυνίας
Η Γορτυνία παραμένει ξεχασμένη. Ξεγραμμένη και αποκλεισμένη από την κυβέρνηση της ΝΔ
Η ύπαιθρος, εν προκειμένω η Γορτυνία, ερημοποιείται
Έχουμε ζητήσει την εκπόνηση ενός τοπικού αναπτυξιακού σχεδίου, ώστε να επιβιώσει και στη συνέχεια να δοθεί προοπτική στην περιοχή.
Η κυβέρνηση της ΝΔ κωφεύει. Όχι μόνον δεν λαμβάνει μέτρα για την αποτροπή της περαιτέρω ερημοποίησης, αλλά, με πράξεις και παραλείψεις, την ενισχύει και την επιταχύνει.
​Ο βουλευτής Αρκαδίας του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία Γιώργος Παπαηλιού, μιλώντας στην Ολομέλεια της Βουλής, για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών για τα κατεχόμενα ακίνητα του Δημοσίου είπε, μεταξύ των άλλων τα εξής:

1) Το ζήτημα της ρύθμισης των κατεχόμενων ακινήτων του Δημοσίου είναι σημαντικό.

Δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται από την κυβέρνηση ως πεδίο για προεκλογικές υποσχέσεις και παροχές, όπως γίνεται στην προκειμένη περίπτωση.

Επιπλέον ένα τέτοιο σχέδιο έπρεπε να τύχει σοβαρής διαβούλευσης με την τοπική αυτοδιοίκηση και τους τοπικούς φορείς και όχι να εισάγεται και να συζητείται στη Βουλή με ταχείες διαδικασίες, λίγο πριν την προκήρυξη των εκλογών.

Οι παρεμβάσεις που γίνονται με την υπό κρίση νομοθετική πρωτοβουλία είναι αποσπασματικές. Έτσι δεν επιλύεται το πρόβλημα με πληρότητα και συνολικά.

Εξάλλου η οποιαδήποτε ρύθμιση για τα κατεχόμενα ακίνητα του Δημοσίου πρέπει να γίνεται σε συνέργεια με τη διαδικασία κατάρτισης του κτηματολογίου. Αυτή η συνέργεια θα παρείχε μείωση του διοικητικού φόρτου και μεγαλύτερη ασφάλεια δικαίου.

Το συγκεκριμένο ζήτημα αποτελεί ένα διαχρονικό, μακροχρόνιο κοινωνικό πρόβλημα, ιδίως για κάποιες περιοχές, όπως ενδεικτικά είναι και περιοχές της Αρκαδίας. Η επίλυσή του πρέπει, που είναι απολύτως επιβεβλημένη και αναγκαία, πρέπει να γίνει με δίκαιους όρους, αφού αφορά χιλιάδες πολίτες που βρίσκονται εγκλωβισμένοι σε μία αμφισβητούμενη κατάσταση, με ευθύνη της πολιτείας. Είναι φορολογούμενοι πολίτες οι οποίοι τώρα καλούνται να πληρώσουν και πάλι για την περιουσία τους.

Κρίνεται απαραίτητη η συσχέτιση του παρόντος νομοσχεδίου με το απόλυτα συναφές, ισχύον σήμερα νομοθετικό πλαίσιο του Ν. 4061/2012 (άρθρα 4 και 28), βάσει των οποίων προβλέπεται ακόμη και η δωρεάν παραχώρηση αγροτικών εκτάσεων σε αγρότες για την άσκηση αγροτικής δραστηριότητας.

Είναι επιβεβλημένη αυτή η συσχέτιση, αφού έτσι ενισχύονται οι αγρότες και η αγροτική παραγωγή.

Στην Αρκαδία και ειδικότερα, στην Τεγέα στις περιοχές των τοπικών κοινοτήτων Βουνού, Στρίγκου, Εύανδρου και Κάνδαλου, τίθεται υπό αμφισβήτηση μία συνολική έκταση 5.000 στρεμμάτων, ιδιοκτησίας αγροτικών οικογενειών.

Το πρόβλημα έχει μακρά ιστορία, παρότι το μεγαλύτερο μέρος των αγροτικών ακινήτων δεν καταγράφηκε ως δημόσιο κτήμα. από το Γραφείο Κτηματογράφισης, βάσει στοιχείων της Κτηματικής Υπηρεσίας Αρκαδίας του 1937.

Από τότε και στη συνέχεια μετά τον πόλεμο, τα «αμφισβητούμενα» κτήματα καλλιεργούνταν συνεχώς από τους αγρότες-ιδιοκτήτες τους. Επιπλέον αυτοί πραγματοποίησαν σε αυτά έργα υποδομής με σκοπό την καλύτερη αξιοποίησή τους, όπως πηγάδια, υδραγωγεία, κτίσματα κτλ, τα οποία ηλεκτροδοτήθηκαν με νόμιμο τρόπο.

(Οι αγρότες-ιδιοκτήτες τους) καταβάλλουν όλα αυτά τα χρόνια φόρους και ΕΝΦΙΑ, ενώ τα συγκεκριμένα κτήματα έχουν δηλωθεί στον ΟΣΔΕ.

Και πάντως υπάρχουν και μεταγενέστεροι χάρτες του 2001 της ίδιας Κτηματικής Υπηρεσίας της Αρκαδίας, στους οποίους αποτυπώνεται σαφώς ότι τα «αμφισβητούμενα» κτήματα δεν καταγράφονται ως εκτάσεις του Δημοσίου.

Παρά ταύτα θεωρούνται από το Δημόσιο δημόσια και αμφισβητούνται.

Πρέπει να υπάρξει νομοθετική ρύθμιση, ώστε να παύσει η αμφισβήτηση και να προστατευθούν, ώστε να μην απολέσουν την περιουσία τους οι ιδιοκτήτες-αγρότες αυτών των εκτάσεων. Τα πράγματα πρέπει να ρυθμιστούν με δίκαιο τρόπο και χωρίς κόστος και πάντως χωρίς υπέρμετρο κόστος για αυτούς.

Αν οι αγρότες χάσουν τις ιδιοκτησίες τους, από τις οποίες όλα αυτά́ τα χρόνια επιβιώνουν, θα αναγκαστούν να εγκαταλείψουν τα πατρογονικά́ μέρη και έτσι θα επιταχυνθεί́ η περαιτέρω ερήμωση της περιοχής.

Η πλέον δίκαιη, ενδεδειγμένη και επιβεβλημένη λύση που πρέπει να δοθεί για αυτήν την αμιγώς αγροτική περιοχή (μη τουριστική), είναι η δωρεάν παραχώρηση των συγκεκριμένων εκτάσεων στους αγρότες-πραγματικούς ιδιοκτήτες τους.

 

Εν πάση περιπτώσει δε, πρέπει να υπάρξει περαιτέρω αποκλιμάκωση του αρχικού ποσού εξαγοράς (50 % επί της αντικειμενικής ή εμπορικής αξίας) αυτών των εκτάσεων.

2) Προβλέπεται η απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ για τους ιδιοκτήτες πυρόπληκτων περιοχών και για το οικονομικό έτος 2023. Η απαλλαγή πρέπει να επεκταθεί χρονικά και πέραν του 2023.

Όμως η παράλειψη, η μη ρητή συμπερίληψη όλων των πυρόπληκτων περιοχών στη συγκεκριμένη ρύθμιση συνιστά άνιση μεταχείριση και αδικία, που μπορεί να προκαλέσει αμφισβητήσεις.

Πρέπει να προστεθεί, εκτός των άλλων και η Περιφερειακή Ενότητα Αρκαδίας, καθώς οι περιοχές της Γορτυνίας και της Μεγαλόπολης επλήγησαν από τις πυρκαγιές του Αυγούστου 2021, με συνέπεια την ολοσχερή καταστροφή και πάντως την πρόκληση σοβαρότατων ζημιών, σε χιλιάδες στρέμματα δασικών εκτάσεων, καλλιεργειών, ζωικού κεφαλαίου, υποδομών ακόμη και σπιτιών.

Εξ αρχής υπήρξε αγνόηση της πυρόπληκτης (της «ξεχασμένης» της ξεγραμμένης για την κυβέρνηση της ΝΔ) Γορτυνίας. Τα, έστω ανεπαρκή, μέτρα για άλλες πυρόπληκτες περιοχές, δεν ελήφθησαν για τη Γορτυνία.

Τα αναγκαία έργα υποδομής δεν κατασκευάστηκαν και πάντως δεν ολοκληρώθηκαν.

Δεν χρησιμοποιήθηκαν οι έστω ελάχιστοι νέοι της περιοχής για τα απαραίτητα έργα υλοτόμησης και άλλα.

Αποζημιώσεις δεν καταβλήθηκαν και πάντως καταβλήθηκαν «με το σταγονόμετρο» και όχι σε όλους.

Αγρότες κατ΄ επάγγελμα αλλά και ειδικού καθεστώτος, επαγγελματίες δεν στηρίχτηκαν και δεν στηρίζονται.

Η Γορτυνία παραμένει ξεχασμένη. Ξεγραμμένη και αποκλεισμένη από την κυβέρνηση της ΝΔ. Στο περιθώριο.

Η ύπαιθρος, εν προκειμένω η Γορτυνία, ερημοποιείται.

Έχουμε ζητήσει την εκπόνηση ενός τοπικού αναπτυξιακού σχεδίου, ώστε να επιβιώσει και στη συνέχεια να δοθεί προοπτική στην περιοχή.

Η κυβέρνηση της ΝΔ κωφεύει. Όχι μόνον δεν λαμβάνει μέτρα για την αποτροπή της περαιτέρω ερημοποίησης, αλλά, με πράξεις και παραλείψεις, την ενισχύει και την επιταχύνει.

Όμως πλησιάζει η ώρα της κρίσης.

Και η κυβέρνηση της ΝΔ του «συστήματος Μητσοτάκη» θα πληρώσει το λογαριασμό, στις επικείμενες εκλογές.

 

.



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ