ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

13/02/2024

Γ. Παπαηλιού: To νομοσχέδιο είναι «εκτός τόπου και χρόνου» αφού δεν απαντά στα ζέοντα θέματα του αγροτικού και κτηνοτροφικού κόσμου

Γ. Παπαηλιού: To νομοσχέδιο είναι «εκτός τόπου και χρόνου» αφού δεν απαντά στα ζέοντα θέματα του αγροτικού και κτηνοτροφικού κόσμου



Ο βουλευτής Αρκαδίας του ΣΥΡΙΖΑ - Προοδευτική Συμμαχία και Αν. Τομεάρχης Αγροτικής Ανάπτυξης - Αρμόδιος για την Κτηνοτροφία στις συνεδριάσεις της αρμόδιας Επιτροπής του ΥΠΑΑΤ για το νομοσχέδιο «Ενίσχυση της πρότυπης κτηνοτροφίας, ρυθμίσεις για την αλιεία και τις υδατοκαλλιέργειες, διατάξεις για τη φυτοϋγεία, τα βιοκτόνα προϊόντα και την ποιότητα τροφίμων και άλλες διατάξεις για την τόνωση της αγροτικής ανάπτυξης»

 

1) Με το νομοσχέδιο ιδρύονται Αγροτικά Τμήματα στα Επιμελητήρια.

Προκαλείται σύγχυση, η οποία είναι απόρροια του γράμματος και του πνεύματος της συγκεκριμένης ρύθμισης.

Δεν είναι σαφές, αν στο Αγροτικό Τμήμα θα εγγράφονται αγρότες-παραγωγοί ή μόνον τυποποιητές και μεταποιητές.

Η δήλωση-διευκρίνηση-αναδίπλωση του ΥΠΑΑΤ ότι δεν θα εγγράφονται αγρότες-παραγωγοί παρά μόνον μεταποιητές, δεν προσθέτει κάτι νέο, κάτι διαφορετικό, αφού αυτοί, ως βιοτέχνες, μπορούσαν-είχαν την δυνατότητα να είναι μέλη των Επιμελητηρίων.

Μάλιστα η σύγχυση επιτείνεται από τη ρύθμιση του άρθρου 53 του νομοσχεδίου που αναφέρει, ότι μπορεί να ανατεθεί στα Επιμελητήρια η σύσταση, λειτουργία και διαχείριση «Ηλεκτρονικού Μητρώου Αγροτών», με σκοπό την καταγραφή των επαγγελματιών αγροτών και των αγροτικών εκμεταλλεύσεων «προς τον σκοπό υποστήριξης της χάραξης της αγροτικής πολιτικής της χώρας».

Διερωτώμεθα, θα υποστηρίζεται η χάραξη της αγροτικής πολιτικής της χώρας ερήμην των αγροτών;

Εξάλλου, το «μητρώο αγροτών και αγροτικών εκμεταλλεύσεων», που τηρείται στο ΥΠΑΑΤ, λειτουργεί ήδη για διάστημα άνω των 10 ετών. Στο εν λόγω μητρώο «εγγράφονται υποχρεωτικά όλα τα ενήλικα φυσικά πρόσωπα και τα νομικά πρόσωπα που ασκούν αγροτική δραστηριότητα ή κατέχουν αγροτική εκμετάλλευση. Επομένως, η διασύνδεση του αρχείου του ΟΠΕΚΕΠΕ, όπου καταχωρούνται κατ’ έτος όλες οι δηλώσεις καλλιέργειας, με το αρχείο του ΥΠΑΑΤ, θα δώσει τη δυνατότητα, χωρίς καμία γραφειοκρατική διαδικασία και κυρίως χωρίς καμία δαπάνη για τους αγρότες, να επικαιροποιούνται τα τηρούμενα αρχεία.

 

Επίσης, η διασύνδεση με το αρχείο της ΑΑΔΕ, παρέχει τη δυνατότητα διασταύρωσης των εισοδηματικών στοιχείων για τον προσδιορισμό του κατ’ επάγγελμα αγρότη, δυνατότητα που ήδη αξιοποιείται για την καταβολή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ).

Είναι προφανές, ότι, πραγματικός σκοπός της διάταξης, είναι η καταγραφή της αγροτικής παραγωγής και των αγροτικών εκμεταλλεύσεων, ώστε να είναι σε γνώση και υπό τον πλήρη έλεγχο των εμπορικών καρτέλ που αισχροκερδούν, αυξάνοντας δυο και τρεις φορές την τιμή των αγροτικών-κτηνοτροφικών προϊόντων «από το χωράφι στο ράφι». Έτσι συμπιέζεται και θα συμπιεστεί ακόμη περισσότερο το εισόδημα των παραγωγών, εξαφανίζοντας ραγδαία τον αριθμό των αγροτικών εκ μεταλλεύσεων και βέβαια καθιστώντας απαγορευτική την κατανάλωση αγροτικών και κτηνοτροφικών προϊόντων, γαλακτοκομικών, λαχανικών και φρούτων.

2) Προτείνεται η άμεση τροποποίηση του θεσμικού πλαισίου-η αναθεώρηση του κανονισμού του ΕΛΓΑ, με τη συμπερίληψη σ΄ αυτόν νέων ασφαλιστικών κινδύνων που συνδέονται με την κλιματική κρίση, τη θεσμοθέτηση υποχρεωτικών προκαταβολών για όλες τις ζημίες, τη διοικητική και τεχνολογική αναβάθμιση του Οργανισμού, την επαρκή στελέχωση του με το απαραίτητο μόνιμο επιστημονικό προσωπικό, τη θέσπιση δίκαιων και πλήρων αποζημιώσεων, τη δίκαιη προσαρμογή των εισφορών των αγροτών, την επαρκή κρατική χρηματοδότηση του Οργανισμού.

Στο άρθρο 32 προβλέπεται ότι θα καταβληθεί το σύνολο της αποζημίωσης μέχρι το καλοκαίρι σε κάποιους παραγωγούς και οι υπόλοιποι θα πληρωθούν, όταν ο ΕΛΓΑ εισπράξει την ειδική ασφαλιστική εισφορά του 2024, τον Οκτώβριο (όταν θα καταβληθεί και η πρώτη δόση των ενισχύσεων από τον ΟΠΕΚΕΠΕ)

Η ρύθμιση προωθείται, διότι οι προβλεπόμενες αποζημιώσεις που θα κληθεί να καταβάλει ο ΕΛΓΑ για τις ασφαλιστικά καλυπτόμενες ζημίες του 2023, προϋπολογίζονται περί τα 200 εκ. ευρώ, ενώ τα ταμειακά διαθέσιμα του ΕΛΓΑ δεν υπερβαίνουν το ποσό των 150 εκατ. ευρώ.

 

Σύμφωνα με το Ν. 3877/2010 επρόκειτο να δοθεί ποσοστό 65-70 % επί των αποζημιώσεων, ώστε μέχρι το καλοκαίρι να έχουν λάβει αναλογικά αποζημίωση όλοι οι ζημιωθέντες παραγωγοί.

Με την εν λόγω ρύθμιση τίθεται σε κίνδυνο η βιωσιμότητα του ΕΛΓΑ, καθώς μ΄ αυτήν επί της ουσίας «θα δανείζεται» από τις μελλοντικές χρήσεις, ενώ η λογική του νομοθέτη ήταν προς την αντίθετη κατεύθυνση.

Για να δοθεί το 100 %, θα έπρεπε να είχε βρεθεί τρόπος για τη διασφάλιση της οικονομικής επάρκειας του ΕΛΓΑ, αντλώντας πόρους ύψους 200 εκατ. ευρώ από το ΠΑΑ. Πάντως γι΄ αυτό το σκοπό, δεν θα έπρεπε να αντληθούν πόροι του έτους 2024. Και αυτό, διότι θα αφεθούν απλήρωτες οι ζημίες του 2024, τουλάχιστον μέχρι τον Οκτώβριο.

 



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ