ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube flickr

11/12/2013

Ομιλία του Βουλευτή Μεσσηνίας του ΣΥΡΙΖΑ Θ Πετράκου στην Ολομέλεια της Βουλής των Ελλήνων για την «Κύρωση των Συμφωνιών Τροποποίησης των συμβάσεων παραχώρησης των μεγάλων οδικών έργων»



 

Βίντεο της ομιλίας: http://youtu.be/5kA1zYdmE_k

ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΕΤΡΑΚΟΣ: Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ο κύριος Υπουργός και οι Κοινοβουλευτικοί Εκπρόσωποι του ΠΑΣΟΚ και της  Νέας Δημοκρατίας προσποιήθηκαν ότι δεν άκουσαν τις θέσεις μας. Είμαι υποχρεωμένος να τις επαναλάβω εν συντομία.

            Πρώτον, φυσικά θέλουμε να επανεκκινήσουν και να γίνουν τα έργα, αλλά δεν θέλουμε οι ζημιές του δημοσίου και του ελληνικού λαού να είναι περισσότερες από τα κέρδη.

Δεύτερον, αποδείξαμε ότι με το παρόν νομοσχέδιο μετατρέπετε τις απαράδεκτες αρχικές συμβάσεις σε ακόμη χειρότερες. Η βασική αφετηρία και διαφορά μας είναι ότι οι αρμόδιοι που κάνουν τις διαπραγματεύσεις, απεμπόλησαν τη μοναδική θετική διάταξη που υπήρχε στις παλιές συμβάσεις και η οποία έλεγε ότι είναι υποχρέωση του παραχωρησιούχου να διασφαλίζει τη διαρκή χρηματοδότηση του έργου. Δεν ενεργοποιήθηκαν, συνεπώς, οι ρήτρες υπέρ του δημοσίου για το γεγονός ότι τα έργα έχουν σταματήσει από το 2010.

Η διακοπή χρηματοδότησης των έργων για τους παραχωρησιούχους, συνιστά αιτία καταγγελίας από το δημόσιο. Συνεπώς, οι παραχωρησιούχοι παραβίασαν το βασικότερο όρο της συμφωνίας. Είναι παράλογο στη συνέχεια να αποδέχεται το ελληνικό δημόσιο ότι θα πλήρωνε αποζημιώσεις για το λόγο αυτό. Το δημόσιο ουδέποτε ανέλαβε τον κίνδυνο του κυκλοφοριακού φόρτου.

Το Υπουργείο ισχυρίζεται ότι σε περίπτωση καταγγελίας των συμβάσεων θα πληρώνει την αξία του εκτελεσμένου μέχρι τότε έργου. Απαντάμε: Το ελληνικό δημόσιο μέχρι σήμερα έχει ήδη εξοφλήσει στο ακέραιο τις υποχρεώσεις του για τα εκτελεσμένα έργα και αυτό χωρίς μάλιστα να συνυπολογίσουμε την είσπραξη των διοδίων από τους εργολάβους για δρόμους που ούτε καν κατασκευάζονται και τις αποζημιώσεις δώρα εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ που δόθηκαν στους παραχωρησιούχους, με διάφορα προσχήματα.

Ο κύριος Υπουργός είπε ότι όλα αυτά τα πιστοποίησε ο λεγόμενος ανεξάρτητος μηχανικός. Απαντούμε: Ο ανεξάρτητος μηχανικός πληρώνεται από τον παραχωρησιούχο. Συνεπώς, υπογράφει ό,τι συμφέρει το αφεντικό του. Ο θεσμός αυτός πρέπει να καταργηθεί και τον έλεγχο να ασκεί υπηρεσία του δημοσίου.

Τρίτον, η Συγκυβέρνηση αποδέχτηκε την ύπαρξη ανώτερης βίας λόγω οικονομικής συγκυρίας, η οποία φαίνεται σαν να υπάρχει μόνο για τους εμπλεκόμενους στις συμβάσεις παραχώρησης, όπως είπε και η εισηγήτριά μας, κι όχι για κάθε επιχειρηματία που έχει ήδη κλείσει ή βλέπει να φθίνει η επιχείρησή του. Οι τράπεζες αθέτησαν τις υπογραφές τους, χωρίς να υποστούν καμμία νομική συνέπεια και τώρα το χρηματοδοτικό κενό αναλαμβάνει να το καλύψει το ελληνικό δημόσιο με νέα δάνεια, φορτώνοντας τον ελληνικό λαό.

Το χαρακτηριστικότερο παράδειγμα αποτυχημένης διαπραγμάτευσης –κύριε Βορίδη, είναι η περίπτωση της Ολυμπίας Οδού. Χάρισε η Κυβέρνηση στην κοινοπραξία 250 εκατομμύρια και συγχρόνως δέχτηκε να περικοπεί το φυσικό αντικείμενο κατά 60%. Κατασκευάζονται, όπως ξέρετε, μόνο 120 χιλιόμετρα και τα υπόλοιπα τα «φορτώνεται» το δημόσιο. Επιπλέον, αυξάνετε τα διόδια 33% στο μέγα «φιλέτο» των διοδίων των Μεγάρων και της Κορίνθου.

Επίσης, δεν έχετε απαντήσει, πρώτον, γιατί στην αποζημίωση ανά μέρα καθυστέρησης για την ίδια ακριβώς αιτία στην κοινοπραξία του Ε65 δίνετε 1 ευρώ και στην κοινοπραξία της Ολυμπίας Οδού δίνετε 83 ευρώ.

Δεύτερον, γιατί αφού περικόπηκε το φυσικό αντικείμενο κατά 60%, δεν γίνεται αναπροσαρμογή των αποζημιώσεων καθυστέρησης και έναρξης παραχώρησης;

Τρίτον, γιατί έλαβε τις αποζημιώσεις πριν τον Αύγουστο του 2009 που ήταν συμβατική υποχρέωση να παραδώσει το κράτος τους χώρους, αφού πλήρωσε και πριν;

Μετά από όλα αυτά τα δώρα στην κοινοπραξία, γιατί, δεν τους υποχρεώσατε να κατασκευάσουν ολόκληρο το δρόμο; Εκτός βέβαια από τα 22 χιλιόμετρα που υπάρχει η γνωστή απαγόρευση στον Καϊάφα του Συμβουλίου της Επικρατείας.

Ή, για να γίνω πολύ επιεικής, γιατί δεν τους υποχρεώσατε να κατασκευάσουν το δρόμο μέχρι το Σαμικό, που δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα με το Συμβούλιο της Επικρατείας και το υπόλοιπο τμήμα από την έξοδο της Ζαχάρως μέχρι το Καλό Νερό κι από το Καλό Νερό μέχρι την Τσακώνα να κατασκευαστεί με πόρους του ΕΣΠΑ; Έτσι και ολόκληρη η Ολυμπία Οδός θα γινόταν, εκτός των 22 χιλιομέτρων, και λιγότεροι πόροι από το ΕΣΠΑ θα δεσμεύονταν.

Βέβαια, ο κύριος Υπουργός αφού μας άκουσε, προχώρησε σε μία θετική ενέργεια. Αναδιατύπωσε το άρθρο 5 και θα κατασκευαστούν με πόρους του ΕΣΠΑ δυο κομμάτια: το Πάτρα-Πύργος και το Καλό Νερό-Τσακώνα. Εξακολουθούν, όμως να υπάρχουν αναπάντητα ερωτήματα: Πώς δεν θα υπάρξουν νέες καθυστερήσεις και τι θα γίνει με το τμήμα από Πύργο-Καλό Νερό;

Τρίτη παρατήρηση, κύριε Υπουργέ. Γιατί δεν υπάρχει στο νομοσχέδιο μέσα η αναδιατύπωση του άρθρου; Είναι για τεχνικούς λόγους ή συμβαίνει κάτι άλλο;

Τέταρτο ζήτημα: Η Κυβέρνηση ακύρωσε στην πράξη το επιχειρηματικό ρίσκο των παραχωρησιούχων. Τα είπαμε. Τα έργα αυτά προγραμματίστηκαν ως ιδιωτικά και είναι απολύτως δημόσια.

Όπως είπε και ο κ. Κοντονής πριν και η εισηγήτριά μας, αφού πλέον το κόστος για τη χρηματοδότηση αλλά και τον επιχειρηματικό κίνδυνο αναλαμβάνει εξ ολοκλήρου το ελληνικό δημόσιο, τότε γιατί από την επένδυση –αφού είναι δημόσια- τα κέρδη θα πρέπει να συνεχίσουν να είναι ιδιωτικά;

Ο κύριος Υπουργός είπε χθες ότι σε όλη την Ευρώπη εκτελούνται τετρακόσια έργα με ΣΔΙΤ. Απαντάμε: Το θέμα δεν είναι πόσα έργα με ΣΔΙΤ εκτελούνται σε όλο τον κόσμο, αλλά ότι εδώ τα ΣΔΙΤ μετατράπηκαν σε δημόσια έργα ως προς τη χρηματοδότησή και τις εγγυήσεις του δημοσίου, τις οποίες τις επωμίζεται ο ελληνικός λαός, ενώ τα κέρδη, η διαχείριση και η ιδιοκτησία παραμένουν στους ιδιώτες.

Έκτον, ο κύριος Υπουργός είπε ότι το κόστος των έργων αυξήθηκε, διότι αυξήθηκε το κόστος ενέργειας. Εμείς απαντάμε ότι αυξήθηκε το κόστος ενέργειας, το οποίο επιβαρύνει το έργο κατά 26%, όπως είπε ο κύριος Υπουργός. Όμως, μειώθηκε κατά 40% το εργατικό κόστος, το οποίο επιβαρύνει το έργο κατά 30%. Επίσης, όλοι οι άλλοι συντελεστές του κόστους έχουν μειωθεί. Άρα, το επιχείρημα του κυρίου Υπουργού δεν στέκει.

Ακόμη, είπε ο κύριος Υπουργός ότι αν δεν είχαμε συμβάσεις παραχώρησης, τότε το κόστος αναπροσαρμογής θα ήταν μεγαλύτερο και έφερε ως παράδειγμα το έργο του Μορέα. Σύμφωνα με τα λεγόμενά του, το έργο αρχικά είχε κόστος 844 εκατομμύρια. Αν η αναπροσαρμογή γινόταν με τον κλασσικό τρόπο, θα ανέβαινε στα 1,140 δισεκατομμύρια, ενώ τώρα πληρώσαμε 960 εκατομμύρια.

Θα ήθελα να απαντήσω λέγοντας πως αν η δημοπρασία γινόταν ως δημόσιο έργο, τότε η τιμή δεν θα ήταν 844 εκατομμύρια. Θα ήταν 844 εκατομμύρια μείον 25% το λιγότερο. Συνεπώς 633 εκατομμύρια επί 1,33, μας κάνει 842 εκατομμύρια, δηλαδή λιγότερα από την αρχική δημοπράτηση. Άρα, ούτε αυτό το επιχείρημα στέκει, για να μην μιλήσουμε. Για τα διόδια όπου σοκ και δέος έπιασε τον κόσμο, όταν άκουσαν για αυξήσεις μέχρι και 50%, χωρίς να έχουν δρόμους.

Όλα αυτά, λοιπόν, επιβεβαιώνουν τη θέση μας ότι τα περιβόητα και πολυδιαφημισμένα ως μοντέλα συνεργασίας δημόσιου και ιδιωτικού τομέα έργα ΣΔΙΤ, μόνο σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα δεν είναι. Είναι μία πρακτική τεράστιας κερδοσκοπίας των εργολάβων και των τραπεζών σε βάρος του δημοσίου, αφού το δημόσιο χρηματοδοτεί την κατασκευή των έργων και εγγυάται τα μελλοντικά κέρδη των εργολάβων, καλύπτοντας οποιαδήποτε αστοχία ή καθυστέρηση.

Τέλος, έχουμε καταθέσει μία τροπολογία, η οποία είναι άκρως σημαντική και πάρα πολύ σοβαρή, στην οποία οφείλει να τοποθετηθεί όλη η Βουλή, όλα τα κόμματα καθώς και ο Υπουργός ως εκπρόσωπος της Κυβέρνησης. Η τροπολογία αφορά στους πλειστηριασμούς πρώτης κατοικίας. Γνωρίζουμε και γνωρίζετε πάρα πολύ καλά όλοι σας τι γίνεται αυτήν την περίοδο με την τρόικα και την απαίτησή της για άρση της απαγόρευσης των πλειστηριασμών πρώτης κατοικίας. Γνωρίζετε και γνωρίζουμε ότι ο κ. Σκορδάς ως «λαγός» της τρόικας από τον Μάιο είχε θέσει το θέμα της άρσης της απαγόρευσης των πλειστηριασμών.

Σας καλούμε και σας προκαλούμε να υπερψηφιστεί η τροπολογία που έχουμε καταθέσει που είναι πάρα πολύ απλή και περιλαμβάνει δύο απλά σκέλη: Πρώτον, να παραταθεί η απαγόρευση του πλειστηριασμού και, δεύτερον, να απαγορευθεί στα ξένα funds να αγοράσουν τα «κόκκινα» δάνεια. Νομίζω ότι τα πράγματα είναι πάρα πολύ απλά και πάρα πολύ σημαντικά και οφείλετε να κάνετε δεκτή την τροπολογία, την οποία σας έχουμε καταθέσει.

Σας ευχαριστώ πολύ.

Το Γραφείο Τύπου