ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube flickr

01/02/2008

Το δημόσιο αγαθό της εκπαίδευσης προνόμιο των ευπόρων. Εκτός πλαισίου εκπαίδευσης οι οικονομικά ασθενείς.



Κατά την συζήτηση της επίκαιρης ερώτησης του Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου του ΣΥΡΙΖΑ Φ. Κουβέλη για τον αποκλεισμό των νέων από την εκπαίδευση και κυρίως την τριτοβάθμια (Α.Ε.Ι.), οι οποίοι προέρχονται από λαϊκά στρώμματα (εργάτες, τεχνίτες, αγρότες) και περιοχές με χαμηλούς δείκτες ανάπτυξης, υψηλή ανεργία και χαμηλό κατά κεφαλήν εισόδημα, απαντώντας ο Υφυπουργός Παιδείας κ. Λυκουρέντζος, προσπάθησε αρχικά να απαξιώσει το κύρος της έρευνας του Κ.Α.Ε.Π. της Γ.Σ.Ε.Ε., ενώ στη συνέχεια αποδέχθηκε την ύπαρξη στρεβλώσεων και αδυναμιών στο εκπαιδευτικό μας σύστημα. Στη συνέχεια επικαλέσθηκε την ύπαρξη του υψηλού δημόσιου χρέους της χώρας, προκειμένου να καλύψει τις αδυναμίες της ορθολογικής κατανομής των πόρων για τη δημόσια εκπαίδευση.

Ο Φ. Κουβέλης επεσήμανε ότι οι κρατικοί πόροι για την εκπαίδευση πρέπει να κατανέμονται κατά τέτοιο τρόπο που να αμβλύνουν τις κοινωνικές ανισότητες, να συμβάλλουν στην ισόρροπη ανάπτυξη της χώρας καθώς και τη συνοχή της κοινωνίας. Ειδικώτερα δήλωσε ότι:

«Μην προσπαθειτε να απαξιώσετε την έρευνα του Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής της ΓΣΕΕ, διότι σας βεβαιώνω ότι είναι εξαιρετικά έγκυρη. Μπορείτε να απευθυνθείτε σε ειδικούς και είμαι βέβαιος ότι θα βεβαιώσουν και αυτοί την εγκυρότητα της συγκεκριμένης έρευνας.

Η έρευνα αυτή έχει γίνει σε 6.555 ελληνικά νοικοκυριά με 17.386 μέλη. Και ξέρετε τι βεβαιώνει:

Ότι :

-Από τους φτωχούς στα Α.Ε.Ι. οι μη φτωχοί, είναι 7,7 φορές περισσότεροι από τους φτωχούς.

-Οι με μεταπτυχιακό μη φτωχοί είναι 24 φορές περισσότεροι από τους αντίστοιχους φτωχούς. Θέλετε και άλλα στοιχεία;.

-Το 83,7% των φτωχών είναι αναλφάβητοι ή έχουν πάει σε μερικές τάξεις του δημοτικού ή και του γυμνασίου, ενώ οι αναλφάβητοι, ίσως με μερικές επίσης τάξεις στο δημοτικό και στο γυμνάσιο, που δεν είναι φτωχοί είναι 47,3%.

Εάν αυτό δεν προσδιορίζει την ταξικότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης τότε ειλικρινά δεν μπορώ να αντιληφθώ τι είναι εκείνο που γεννάει αυτές τις ανισότητες σε σχέση με το δημόσιο αγαθό της εκπαίδευσης. Η εκπαίδευση από δημόσιο αγαθό γίνεται πλέον προνόμιο των ευπόρων.

Όλα όσα ισχυρίζεται η κυβέρνηση είναι επιφάσκοντα στοιχεία και δεν αφορούν στην οικονομική δομή της εκπαίδευσης, η οποία έχει σχέση όχι μόνο με πόσα χρήματα διατίθενται αλλά πώς διατίθενται, πώς διαρθρώνεται το σύνολο των εκπαιδευτικών βαθμίδων και ποιος ο ετεροκαθορισμός της οικονομικής πραγματικότητας, της Ελληνικής κοινωνίας, η οποία προσδιορίζεται από τις μεγάλες ανισότητες και έχει το 25% των συμπολιτών μας να ζουν στο ασφυκτικό πλαίσιο της φτώχιας.

Όλα τα άλλα που υποστηρίζει η κυβέρνηση είναι τα εξωτερικά στοιχεία κάποιων ενεργειών οι οποίες δεν αφορούν στον οικονομικό πυρήνα της εκπαίδευσης. Η παρεχόμενη εκπαίδευση δεν είναι ένα μονοσήμαντο μέγεθος αλλά ετεροκαθορίζεται από πλειάδα άλλων μεγεθών και στοιχείων με κυρίαρχο αυτό της οικονομικής πραγματικότητας. Αυτό απαιτεί αλλαγή πορείας, άλλον ιδεολογικό προσανατολισμό με στόχο την αντιμετώπιση αυτών των συγκλονιστικών ανισοτήτων που καταγράφονται στο χώρο της εκπαίδευσης.»