ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube flickr

09/09/2008

Ομιλία του Γιάννη Δραγασάκη στην Ολομέλεια της Βουλής για τη συζήτηση του ν/σ «Ενίσχυση της διαφάνειας του Κρατικού Προϋπολογισμού, έλεγχος των δημόσιων δαπανών, μέτρα φορολογικής δικαιοσύνης κ.α.»



ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΣΥΖΗΤΗΣΗΣ: 9/9/2008

1) ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ Ν/Σ

ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΡΑΓΑΣΑΚΗΣ: Κύριε Πρόεδρε, με έκπληξη, πριν αναφερθώ στο θέμα της αντισυνταγματικότητας, άκουσα τον κύριο Υπουργό Οικονομικών να κάνει στην Αίθουσα αυτή μία …

ΠΡΟΕΔΡΟΣ (Δημήτριος Σιούφας): Κύριε Δραγασάκη, παρακαλώ επί της αντισυνταγματικότητας …

ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΡΑΓΑΣΑΚΗΣ: Θα έρθω αμέσως σʼ αυτό.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ (Δημήτριος Σιούφας): Εάν θέλετε να μιλήσετε επί της ομιλίας του κυρίου Υπουργού, μπορείτε να ζητήσετε αμέσως μετά το λόγο.

Παρακαλώ πολύ ας σεβαστούμε τον Κανονισμό. Επί της αντισυνταγματικότητας εάν θέλετε να μιλήσετε, τοποθετηθείτε μόνον επʼ αυτού.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΡΑΓΑΣΑΚΗΣ: Εννοείτε ότι μετά το θέμα της αντισυνταγματικότητας θα μιλήσουμε για το θέμα του νομοσχεδίου ως Κοινοβουλευτικοί Εκπρόσωποι;

ΠΡΟΕΔΡΟΣ (Δημήτριος Σιούφας): Μα, ο Κανονισμός είναι σαφής. Εάν θέλετε να κάνετε χρήση των τριών λεπτών της τριτολογίας την οποία δικαιούσθε ως Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος, πολύ ευχαρίστως να το κάνετε. Ο Κανονισμός λέει ότι πρέπει να μιλήσουν οι Εισηγητές και έξι συνάδελφοι Βουλευτές. Διαφορετικά όλη η συζήτηση θα γίνεται μεταξύ των αξιωματούχων των κομμάτων και όχι των Βουλευτών. Και συμφωνήσαμε σε αυτό το θέμα, να τηρούμε τον Κανονισμό.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΡΑΓΑΣΑΚΗΣ: Για εμάς είναι δεδομένη η αντισυνταγματικότητα του νομοσχεδίου σε πάρα πολλά σημεία του, αλλά και στη συνολική του κατεύθυνση και πρόθεση. Παραβιάζεται η αρχή του Συντάγματος η οποία απαιτεί ο κάθε πολίτης να πληρώνει τα βάρη, σύμφωνα με τη φοροδοτική του ικανότητα.

Βεβαίως, ακούσαμε ένα υπαινικτικό επιχείρημα από τον συνάδελφο κ. Μπούγα ότι τα ίδια γίνονταν και επί ΠΑ.ΣΟ.Κ. Δε μπορούμε να συμβιβαστούμε εμείς με αυτή τη λογική. Δεν μπορούμε να συμβιβαστούμε, δηλαδή, με τη λογική που λέει ότι η εναλλαγή των κομμάτων στην εξουσία επιφέρει και μία διαδοχικότητα είτε σε αντισυνταγματικές διατάξεις, είτε σε αντιλαϊκές πολιτικές με το μοναδικό επιχείρημα ότι «τα ίδια γίνονταν και παλιά».

Ακούσαμε, επίσης, το επιχείρημα ότι υπάρχει μία έκθεση της Επιστημονικής Επιτροπής της Βουλής, η οποία δεν διαπιστώνει αντισυνταγματικότητα. Τιμούμε την Επιστημονική Επιτροπή της Βουλής, αλλά τιμούμε και την πραγματικότητα η οποία μας προειδοποιεί ότι σε πάρα πολλές περιπτώσεις στα θέματα αυτά δεν υπάρχει ομοφωνία.

Εμείς το πρωί είχαμε την ευκαιρία να ακούσουμε έγκριτους νομικούς σε μία ανοικτή εκδήλωση που κάναμε ως Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΣΥ.ΡΙΖ.Α.. Ακούσαμε έγκριτους –επαναλαμβάνω- καθηγητές Πανεπιστημίου να υποστηρίζουν ότι πάσχει το νομοσχέδιο αυτό σε πολλά σημεία του στο θέμα της αντισυνταγματικότητας.

Κύριε Πρόεδρε, επιτρέψτε μου, δεν είναι το ίδιο, αλλά θυμίζω ένα γεγονός που σήμερα συγκλονίζει το πανελλήνιο. Αναφέρομαι στη παρέμβαση του κ. Σανιδά, του εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, η οποία παρέμβαση εν ολίγοις μας λέει ότι επί χρόνια διάφοροι παράγοντες με διάφορα προσχήματα παραπλανούσαν –λέει ο κ. Σανιδάς- Υπουργούς, Κυβερνήσεις για τη διασπάθιση του δημοσίου χρήματος …

ΠΡΟΕΔΡΟΣ (Δημήτριος Σιούφας): Κύριε Δραγασάκη,…

ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΡΑΓΑΣΑΚΗΣ: Με συγχωρείτε, κύριε Πρόεδρε ...

ΠΡΟΕΔΡΟΣ (Δημήτριος Σιούφας): … δεν έχει σχέση με την αντισυνταγματικότητα …

ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΡΑΓΑΣΑΚΗΣ: Επιτρέψτε μου, κύριε Πρόεδρε …

ΠΡΟΕΔΡΟΣ (Δημήτριος Σιούφας): Στην επόμενη ομιλία σας ...

ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΡΑΓΑΣΑΚΗΣ: Επιτρέψτε μου να έχω την άποψη …

ΠΡΟΕΔΡΟΣ (Δημήτριος Σιούφας): Όχι, σας παρακαλώ πάρα πολύ.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΡΑΓΑΣΑΚΗΣ: Επιτρέψτε μου να έχω την άποψη και την υποχρέωση να αναφέρομαι στο Κοινοβούλιο σε γεγονότα …

ΠΡΟΕΔΡΟΣ (Δημήτριος Σιούφας): Βεβαίως να τα φέρετε, κύριε Δραγασάκη, τηρώντας όμως τον Κανονισμό …

ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΡΑΓΑΣΑΚΗΣ: …τα οποία εκθέτουν όλο το πολιτικό σύστημα, κύριε Πρόεδρε. Εδώ μέσα ψηφίζονταν αυτοί οι νόμοι, εδώ μέσα ψηφίζονταν αυτές οι διατάξεις, εδώ μέσα οργανωνόταν η αρπαγή του δημόσιου πλούτου.

Επιτρέψτε μου, κύριε Πρόεδρε, λίγη ευαισθησία στην πραγματικότητα την οποία βιώνουμε. Δημόσια περιουσία ήταν αυτή …

ΠΡΟΕΔΡΟΣ (Δημήτριος Σιούφας): Σε μένα το απευθύνετε;

ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΡΑΓΑΣΑΚΗΣ: Με νόμους και διατάγματα κλάπηκε. Ιδιωτικοποιήθηκε με συμμετοχή …

ΠΡΟΕΔΡΟΣ (Δημήτριος Σιούφας): Να περιοριστείτε στην αντισυνταγματικότητα και έχετε όλη την άνεση του χρόνου να θέσετε και αυτά τα θέματα.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΡΑΓΑΣΑΚΗΣ: Λέω, λοιπόν, ότι χρειάζεται μία αυτοσυγκράτηση…

ΠΡΟΕΔΡΟΣ (Δημήτριος Σιούφας): Το είπατε όμως, κύριε Δραγασάκη.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΡΑΓΑΣΑΚΗΣ: Μα, ήθελα να ακουστεί, κύριε Πρόεδρε και θα επανέλθουμε ως κόμμα …

ΠΡΟΕΔΡΟΣ (Δημήτριος Σιούφας): Να επανέλθετε όσο θέλετε, κύριε Δραγασάκη.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΡΑΓΑΣΑΚΗΣ: Θα επανέλθουμε …

ΠΡΟΕΔΡΟΣ (Δημήτριος Σιούφας): Περιοριστείτε στο θέμα της αντισυνταγματικότητας για να μπορεί να καταλάβει και το Σώμα εάν υπάρχει ή όχι αντισυνταγματικότητα για να ψηφίσει.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΡΑΓΑΣΑΚΗΣ: Θα επανέλθουμε όμως, διότι επί πέντε χρόνια είμαστε βοώντες εν τη ερήμω στο θέμα του Βατοπεδίου. Ερωτήσεις κάναμε, απαντήσεις δεν παίρναμε. Και επιτρέψτε μου σήμερα να έχω το δικαίωμα να πω, επιτέλους ότι …

ΠΡΟΕΔΡΟΣ (Δημήτριος Σιούφας): Κύριε Δραγασάκη, ειλικρινά…

ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΡΑΓΑΣΑΚΗΣ: … έλαμψε μία πτυχή της αλήθειας.

Συνεχίζω, λοιπόν.

Άκουσα, επίσης, το επιχείρημα ότι κάποιος ελεύθερος επαγγελματίας δήλωσε λίγα. Άρα, αφού δήλωσε λίγα, είναι φοροφυγάς.

Κύριοι συνάδελφοι, στην περιφέρεια που ζείτε, εκεί που εκλέγεσθε δεν έχετε μαγαζάκια της γειτονιάς, δεν έχετε επαγγελματίες οι οποίοι δηλώνουν λίγα διότι έχουν λίγα; Πού μπορεί να σταθεί, δηλαδή, αυτό το επιχείρημα ότι, επειδή δήλωσες λίγα, είσαι φοροφυγάς; Και αν δεν είσαι, ο Θεός να συγχωρέσει τον κ. Αλογοσκούφη ή την Κυβέρνηση, που ψηφίζει αυτό το νόμο.

Επομένως, για μας υπάρχουν σοβαρά επιχειρήματα τα οποία θεμελιώνουν όχι μόνο το επιχείρημα ότι αυτός ο νόμος όχι μόνο είναι κοινωνικά άδικος, επιβαρύνει, ρίχνει βάρη επί δικαίων και αδίκων, όχι μόνο είναι αναποτελεσματικός -και ετοιμάζεται ήδη η Κυβέρνηση και για άλλους τέτοιους νόμους- αλλά πάσχει και στο θέμα της συνταγματικότητας.

Ευχαριστώ.

2) ΟΜΙΛΙΑ ΕΠΙ ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ

ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΡΑΓΑΣΑΚΗΣ: Κύριε Πρόεδρε, πριν έρθω στα θέματα του νομοσχεδίου, είναι αναγκαίο να διευκρινίσω το θέμα το οποίο έθεσα και πριν κατά τη συζήτηση για τη συνταγματικότητα του ν/σ και στο οποίο δόθηκε μία συνέχεια και από τον κ. Βενιζέλο και από τον κύριο Υπουργό, δηλαδή, το σκάνδαλο με τη Μονή Βατοπεδίου.

Και θέλω να διευκρινίσω ότι εμείς ζούμε αυτή τη στιγμή μια κατάσταση όπου από τη μια πρέπει να νοιώθουμε χαρούμενοι διότι επιτέλους δικαιώνεται η προσπάθειά μας να πέσει φως σʼ αυτήν την υπόθεση, αλλά από την άλλη βεβαίως νοιώθουμε τη θλίψη –για να μην πω τίποτα χειρότερο- από την εικόνα που αναδύεται μετά και από την παρέμβαση του εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, ο οποίος ούτε λίγο, ούτε πολύ εκείνο το οποίο λέει και δίνει εντολή να ερευνηθεί είναι ότι είχε στηθεί μία ολόκληρη επιχείρηση με διαφόρους λειτουργούς και σοβαρές υπηρεσίες του κράτους με αποτέλεσμα όλη αυτή η επιχείρηση να οδηγήσει, να επιτρέψει και να συγκαλύψει μία τεράστια διασπάθιση δημόσιας περιουσίας, ενώ θα έπρεπε το κράτος να υπερασπιστεί τα δικαιώματα κυριότητάς του κ.λπ.

Βεβαίως μας ανησυχεί το γεγονός ότι η εισαγγελική παρέμβαση δεν ξέρουμε αν αποσκοπεί στη διαλεύκανση της υπόθεσης ή στη συγκάλυψη των πολιτικών ευθυνών. Γιʼ αυτό και θέλουμε και από το Βήμα αυτό να τονίσουμε ότι η έρευνα πρέπει να είναι χωρίς Σινικά Τείχη. Δεν μπορούν από πριν να μπαίνουν τείχη σε μια τέτοια έρευνα.

Δεύτερον, θέλουμε να τονίσουμε για μία ακόμα φορά ότι το σκάνδαλο είναι πολιτικό πρωτίστως και δευτερευόντως νομικό. Και το σκάνδαλο έχει να κάνει με το ότι το ελληνικό κράτος, με ευθύνη των εκάστοτε κυβερνήσεών του, δε μπορεί διότι δε θέλει να υπερασπιστεί τη δημόσια περιουσία του. Και αυτό είναι μια κατάσταση διαχρονική. Το συγκεκριμένο σκάνδαλο άρχισε επί ΠΑ.ΣΟ.Κ. Οριστικοποιήθηκε επί Νέας Δημοκρατίας και γιγαντώθηκε.

Η πρώτη μου ερώτηση, κύριε συνάδελφε, για το θέμα αυτό έγινε το Νοέμβριο του 2003 και απευθυνόταν στους Υπουργούς του ΠΑ.ΣΟ.Κ., τον Υπουργό Οικονομικών και τον Υπουργό Πολιτισμού. Και επειδή με ρωτάτε, σας πληροφορώ ότι ο τότε Υπουργός Οικονομικών ούτε καν μου απάντησε.

Εμείς ζητούμε να ακυρωθούν όλες αυτές οι πράξεις οι οποίες απορρέουν από το γεγονός ότι η τότε Κυβέρνηση και η επόμενη δεν άσκησαν το δικαίωμα κυριότητάς τους πάνω σε εκτάσεις τις οποίες διεκδικούσε η Μονή Βατοπεδίου.

Δεύτερον, ζητούμε να γίνει διαχειριστικός έλεγχος στην Κτηματική Εταιρεία του δημοσίου σε ό,τι αφορά τις συναλλαγές που αφορούν αυτή την υπόθεση.

Τρίτον, ζητούμε να γίνει διαχειριστικός και φορολογικός έλεγχος στη Μονή Βατοπεδίου για τις συναλλαγές της εκτός της επικράτειας του Άθω. Κύριε Υπουργέ των Οικονομικών το ζητούμε με έμφαση αυτό, να διαταχθεί άμεσα και φορολογικός έλεγχος για τις συναλλαγές της μονής Βατοπεδίου. Δεν επεκτείνομαι περισσότερο σήμερα. Έχετε, όμως, τεράστια ευθύνη αν δεν το κάνετε.

Ο κ. Αλογοσκούφης είπε πριν ότι η υπόθεση βρίσκεται στα χέρια της δικαιοσύνης. Λάθος. Η υπόθεση είναι στα χέρια της Κυβέρνησης και επειδή το θέμα ξεχείλωσε από την δημοσιότητα που πήρε, γιʼ αυτό παρεμβαίνει ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου. Η υπόθεση βρίσκεται στα χέρια της Κυβέρνησης και η ευθύνη για ό,τι έγινε και για ό,τι δεν γίνεται είναι ευθύνη της Κυβέρνησης.

Έρχομαι επίσης στο δεύτερο θέμα του νομοσχεδίου, το οποίο είναι πέραν των φορολογικών θεμάτων και στα οποία περισσότερο θέλω να σταθώ απόψε. Αφορά τη διαφάνεια του προϋπολογισμού. Για το τεράστιο αυτό θέμα έχουμε μιλήσει άπειρες φορές  σʼ αυτήν την Αίθουσα.

Φτάσαμε στο σημείο οργανισμοί όπως ο ΟΟΣΑ να υιοθετούν προτάσεις του Συνασπισμού, του ΣΥ.ΡΙΖ.Α., που ορισμένοι μας λένε κόμμα διαμαρτυρίας, λέει. Το αντίθετο του κόμματος διαμαρτυρίας ποιο είναι; Το κόμμα που δεν διαμαρτύρεται, συμφωνεί με όλα, συναινεί με όλα; Εμείς, λοιπόν, έχουμε καταθέσει τέτοιες προτάσεις που ακόμα και ο ΟΟΣΑ πολλές απʼ αυτές τις έχει υιοθετήσει. Γιατί ο ΟΟΣΑ; Διότι εν πάση περιπτώσει βλέπει και αυτός ένα χάος που αναπαράγεται.

Εκείνο που θέλω να διευκρινίσω όμως είναι ότι η διαφάνεια του Προϋπολογισμού δεν είναι τεχνικό θέμα, είναι μείζον πολιτικό θέμα και έχει να κάνει με την ανακατανομή εξουσιών ανάμεσα στην εκτελεστική εξουσία και τη νομοθετική εξουσία. Διαφάνεια του Προϋπολογισμού σημαίνει δυνατότητα της Βουλής να ελέγχει τον Προϋπολογισμό. Εάν στη Βουλή δεν μεταφέρονται αρμοδιότητες και ρόλοι, η συζήτηση περί διαφάνειας του Προϋπολογισμού είναι άνευ ουσιαστικού περιεχομένου. Τα θέμα δεν είναι πώς θα ελέγχει η εκτελεστική εξουσία τον εαυτό της, που και εδώ υπάρχουν πολλά θέματα, το θέμα είναι πώς η κοινωνία θα μπορεί να ελέγχει πού πάνε τα χρήματα που δίνει με τη φορολογία της. Και επειδή η Βουλή εκπροσωπεί την κοινωνία, ένα πρώτο βήμα για την άσκηση του κοινωνικού ελέγχου, αλλά όχι και το μοναδικό, είναι ο ρόλος της Βουλής και επʼ αυτού δεν κάνετε τίποτα. Δεύτερο και τρίτο βήμα μπορεί να ακολουθήσει βεβαίως, να βρούμε περαιτέρω διαδικασίες συμμετοχικής κατάρτισης του Προϋπολογισμού.

Αλλά για ποιον έλεγχο να μιλήσουμε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι; Ξέρετε πόσες εγγραφές έχει ο ελληνικός Προϋπολογισμός; Δεκατέσσερις χιλιάδες. Και ξέρετε πόσες αλλαγές γίνονται στη διάρκεια ενός έτους; Εξήμισι χιλιάδες αλλαγές. Δηλαδή ο Προϋπολογισμός που ψηφίζεται στη Βουλή σε σχέση με τον προϋπολογισμό που εκτελείται ουδεμία σχέση έχει. Έξι χιλιάδες εγγραφές αλλάζει ο Υπουργός Οικονομικών χωρίς καμία ενημέρωση της Βουλής στη διάρκεια του έτους. Το λέτε αυτό δημοσιονομική διαχείριση και μιλάτε για διαφάνεια; Και το στοιχείο αυτό περιλαμβάνεται στην έκθεση του ΟΟΣΑ, για την οποία μίλησα πριν.

Συναφές κάπως είναι και το θέμα των νοσοκομείων. Να συντάσσουν, λέει, ισολογισμούς τα νοσοκομεία. Μα, υπάρχει νόμος που υποχρεώνει τα νοσοκομεία να συντάσσουν ισολογισμούς. Υπάρχει Προεδρικό Διάταγμα που καθιέρωσε και το λογιστικό σχέδιο. Γιατί δεν συντάσσουν ισολογισμούς τα νοσοκομεία; Αντί να έρθετε, λοιπόν, να πείτε τι γίνεται, γιατί δεν γίνεται, γιατί δεν εφαρμόστηκαν μέχρι τώρα οι νόμοι, ρίχνετε ένα νέο πυροτέχνημα, ένα νέο νόμο, μια νέα έκκληση να συντάσσονται ισολογισμοί; Αλλά εδώ υπάρχει και ένα άλλο θέμα ουσίας. Τι ισολογισμοί; Τι λογιστική θα εφαρμόζεται; Δηλαδή πώς θα αποτιμάται στον ισολογισμό του Νοσοκομείου «ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ» η εγχείρηση τάδε; Βεβαίως το νοσοκομείο δεν είναι δημόσια υπηρεσία και εμείς μόνιμα και σταθερά πιέζουμε και ζητούμε να υπάρχει σωστή οργάνωση, διαφανής και αποτελεσματική, των νοσοκομείων, σεβασμός των δικαιωμάτων των εργαζομένων που είναι ο κύριος παράγοντας παροχής υγείας κ.λπ..

Από την άλλη όμως μεριά, τα νοσοκομεία δεν είναι επιχειρήσεις. Δεν παράγουν τα νοσοκομεία ένα εμπόρευμα όπου θα κάτσει ο λογιστής να αποτιμήσει όλα αυτά τα ευαίσθητα θέματα. Ακριβώς γιʼ αυτό πρέπει να υπάρξει και μια ειδικού τύπου κοινωνική λογιστική. Ζητήστε από καθηγητές της ΑΣΟΕ, των οικονομικών εν πάση περιπτώσει να σας πουν. Υπάρχουν τρόποι να έχουμε δηλαδή διαφανή διαχείριση, αποτύπωση μεγεθών, αλλά μʼ έναν τρόπο που να προσιδιάζει τον ειδικό σκοπό των νοσοκομείων, τα οποία είναι ειδικού σκοπού οργανισμοί, με αποστολή να παρέχουν ένα κοινωνικό αγαθό και όχι ένα εμπόρευμα, όπως το αντιλαμβάνεται η Κυβέρνηση αυτή και όχι μόνο βεβαίως.

Και έρχομαι στο φορολογικό μέρος του νομοσχεδίου για να θέσω το απλό ερώτημα: Τι συζητάει η Βουλή των Ελλήνων σήμερα και αυτές τις μέρες; Συζητούμε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, την αύξηση των φόρων. Είναι αυτό το θέμα που θα έπρεπε να συζητούμε; Τι συζητούν τα άλλα Κοινοβούλια διεθνώς; Τι συζητάει το Αμερικάνικο Κογκρέσο, τι συζητάει το Σουηδικό Κοινοβούλιο, τι συζητάει το Γερμανικό κ.ο.κ.; Σε όλο τον κόσμο το θέμα που συζητείται σήμερα είναι οι φορολογικές ελαφρύνσεις και όχι η αύξηση των φόρων. Γιατί ελαφρύνσεις; Διότι επέρχεται ύφεση, διότι επιβραδύνεται η οικονομική δραστηριότητα και η οικονομική ανάπτυξη. Και η οικονομική ελάφρυνση βεβαίως, αν θεσμοθετηθεί σωστά και κοινωνικά δίκαια, είναι ένας τρόπος να τονωθεί κάπως η οικονομική δραστηριότητα. Εμείς συζητούμε για την επιβολή φόρων για τον εξής απλό λόγο, διότι η Κυβέρνηση αυτή, όταν έπρεπε και μπορούσε να αυξήσει τα δημόσια έσοδα, έκανε φορολογικές ελαφρύνσεις, έκανε φορολογικές απαλλαγές με απλοχεριά παροιμιώδη. Εγώ επανειλημμένα ρωτούσα τον κ. Αλογοσκούφη στην Αίθουσα αυτή: Μα, είναι τόσο γεμάτα τα ταμεία και μοιράζεις τόσο εύκολα φοροαπαλλαγές σε τράπεζες, σε επιχειρήσεις, στην Εκκλησία, στους εφοπλιστές, στους ποδοσφαιριστές, σε διάφορες ομάδες;

Έτσι λοιπόν αυτή τη στιγμή έχει ένα πρόβλημα και το αντιμετωπίζει με πανικό. Θα έπρεπε όμως να μιλάμε και για ελαφρύνσεις για τον εξής απλό λόγο: Το έλεγε μία μελέτη της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδας. Ο πληθωρισμός των φτωχών, όπως λέγεται, δεν είναι το 4% ή το 5%. Είναι 6,5% με 7%. Αυτό σημαίνει ότι οι εργαζόμενοι που πήραν κάποιες μικρές αυξήσεις έχουν μείωση αγοραστικής δύναμης των εισοδημάτων τους. Αυτό σημαίνει ότι πέφτει η κατανάλωσή τους. Υπολογίζεται ότι 0,6% του Α.Ε.Π. θα μειωθεί εξαιτίας του ότι το 30%, δηλαδή το φτωχό μέρος του πληθυσμού, δε μπορεί να αγοράζει αυτά που αγόραζε. Άρα θα έπρεπε να μιλάμε για φορολογικές ελαφρύνσεις ιδιαίτερα για τα φτωχά στρώματα και από τη μεριά του Φ.Π.Α. και από τη μεριά των άμεσων φόρων, πρώτον για λόγους κοινωνικής δικαιοσύνης και δεύτερον σαν ένα μέσον τόνωσης της οικονομικής δραστηριότητας.

Γιʼ αυτό, αυτό το νομοσχέδιο όχι απλώς δεν λύνει προβλήματα αλλά είναι ο πρόλογος για τα επόμενα προβλήματα. Διότι, και τις κοινωνικές αδικίες αυξάνει και τα έσοδα δεν μπορεί να εξασφαλίσει, αλλά και διότι θα δράσει υφεσιακά από πολλές απόψεις. Ακριβώς γιʼ αυτό μπαίνουμε σε μία νέα φάση που αφορά όχι μόνο τα φορολογικά, αλλά γενικότερα τα οικονομικά θέματα.

Τι πρέπει να γίνει; Ο Εισηγητής μας κατέθεσε συγκεκριμένες προτάσεις πέρα από την κριτική. Ως Κόμμα, έχουμε καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις.

Δράττομαι της ευκαιρίας να πω ότι ορισμένες από τις προτάσεις μας τις έχουμε καταθέσει από το 1997 για να μην πω και από πιο πριν. Διαπιστώνουμε σε πολλές από αυτές, ότι η Κυβέρνηση τώρα ανακαλύπτει ότι υπάρχουν μερίσματα που δεν φορολογούνται, ότι υπάρχουν υπεραξίες που δεν φορολογούνται. Και πάλι όμως σε αυτόν τον τομέα τα κάνει λάθος.

Πέρα λοιπόν από τα φορολογικά μέτρα υπάρχουν ορισμένα γενικότερα θέματα.

Πρώτον, δεν μπορούμε να μιλάμε για νέους φόρους και για φορολογικούς συντελεστές με ένα αναξιόπιστο φορολογικό σύστημα, με ένα αναξιόπιστο και διάτρητο φοροεισπρακτικό μηχανισμό. Διαβάστε την Έκθεση του Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης. Μιλάει ανοικτά για διαφθορά στις εφορίες. Πού πάμε λοιπόν; Επομένως, το πρώτο θέμα είναι να φτιαχτεί ένα αξιόπιστο σύστημα, ένας αξιόπιστος φοροεισπρακτικός μηχανισμός, ούτως ώστε να γίνει πράξη ο περιορισμός της φοροδιαφυγής.

Δεύτερον, δεν μπορούμε να μιλάμε για αύξηση εσόδων και για ισοσκελισμένους προϋπολογισμούς το 2010, όταν εδώ απειλείται η χώρα με νέα δημοσιονομική επιτήρηση. Έστω και τώρα πρέπει να μας πει ο Υπουργός Οικονομικών αν θα ζητήσει αναστολή έστω αυτού του στόχου, διότι το αίτημα για ισοσκελισμένο προϋπολογισμό το 2010, δεν είναι παρά μία πρέσα και ένα άλλοθι για να επιβληθούν τέτοια και ακόμη χειρότερα μέτρα. Ας κάνει η Κυβέρνηση –δεν θέλω να πω τι θα έπρεπε να γίνει συνολικότερα με το Σύμφωνα Σταθερότητας, εμείς εδώ έχουμε άλλη άποψη- ό,τι έκανε ο κ. Σαρκοζί. Να ζητήσει αναβολή αυτού του στόχου μέχρι το 2013.

Τρίτον, αντί για αποσπασματικά μέτρα επί δικαίων και αδίκων, ας κάνει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο φορολογικής μεταρρύθμισης. Ας αρχίσει από κάτι πολύ απλό. Το λένε και οι νόμοι, αλλά δεν τους τηρεί η Κυβέρνηση. Υπάρχει νόμος που την υποχρεώνει να κάνει αποτίμηση του κόστους των φορολογικών απαλλαγών. Εμείς, κύριε Υπουργέ, σας ζητάμε κάτι πολύ απλό. Στα τέσσερα χρόνια που κυβερνάτε –αν θέλετε πηγαίνετε και πιο πίσω, στις Κυβερνήσεις του ΠΑ.ΣΟ.Κ., δεν έχουμε αντίρρηση- κάντε αποτίμηση όλων των φορολογικών απαλλαγών και όλων των μειώσεων φόρου που έγιναν, ούτως ώστε να μπορούμε κι εμείς και ο ελληνικός λαός να δουν ποιοι πληρώνουν φόρο στην Ελλάδα, ποιοι δεν πληρώνουν, αν σωστά δεν πληρώνουν φόρους, μήπως πρέπει να πληρώνουν.

Δηλαδή, κύριε Υπουργέ, γιατί δεν αλλάζετε μετά από όσα έγιναν το άρθρο που απαλλάσσει την Εκκλησία από το φόρο μεταβίβασης ακινήτων; Γιατί να μην πληρώνει η Εκκλησία φόρο εισοδήματος από τα ακίνητα; Εξηγείστε το αυτό.

Γιατί οι εφοπλιστές να μην πληρώνουν φόρο; Γιατί το παιδί που δουλεύει με το δελτίο να πληρώνει περισσότερο φόρο απʼ ό,τι ο εφοπλιστής; Δώστε μια εξήγηση στον ελληνικό λαό. Γιατί μειώσατε τους φόρους στα κέρδη τόσο πολύ, αφού δεν είχατε εξασφαλίσει έστω την ισορροπία του Προϋπολογισμού; Πηγαίνετε πίσω, λοιπόν. Αρχίστε ξανά από το μηδέν, αφού απέτυχε η πολιτική σας.

Ούτε με το ΠΑ.ΣΟ.Κ. συμφωνούμε. Το ΠΑ.ΣΟ.Κ. πρέπει αμέσως να δει την πολιτική του. Δεν είναι δυνατόν, κύριοι συνάδελφοι του ΠΑ.ΣΟ.Κ. αυτή τη στιγμή να μιλάμε για περαιτέρω μείωση της φορολογίας στα κέρδη. Είναι απαράδεκτο.

Στο 20% θέλει να πάει τη φορολογία των κερδών η Νέα Δημοκρατία. Εσείς θέλετε και κάτω από το 20%; Τάχα για να…

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΤΣΙΡΩΝΗΣ: Ποιος το είπε αυτό;

ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΡΑΓΑΣΑΚΗΣ: Έτσι λέει το πρόγραμμα του ΠΑ.ΣΟ.Κ. Διαβάστε το.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΓΕΙΤΟΝΑΣ: Διαβάστε το εσείς.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΡΑΓΑΣΑΚΗΣ: Διαβάστε το ή αλλάξτε το.



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ