ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube flickr

14/10/2008

Συζήτηση επίκαιρης ερώτησης Α.Φιλίνη με θέμα την «Επίλυση προβλημάτων λειτουργίας Σχολικών Βιβλιοθηκών»



ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Σούρλας): Εισερχόμαστε στη συζήτηση της ερώτησης με αριθμό 4399/8-9-2008 της Βουλευτού του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς κυρίας Άννας Φιλίνη προς τον Υπουργό Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων σχετικά με την επίλυση των προβλημάτων λειτουργίας των Σχολικών Βιβλιοθηκών.

Η ερώτηση της κυρίας συναδέλφου έχει ως εξής

...

Στην ερώτηση της κυρίας Φιλίνη θα απαντήσει ο Υφυπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Λυκουρέντζος.

Ορίστε, κύριε Υφυπουργέ, έχετε το λόγο.

ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΥΚΟΥΡΕΝΤΖΟΣ (Υφυπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.

Κυρία συνάδελφε, η προκήρυξη του διαγωνισμού έγινε το Μάρτιο του 2008. Στη σύνταξη της προκήρυξης συνεργάστηκαν υπηρεσιακοί παράγοντες του Υπουργείου Παιδείας, εκπρόσωποι των εκδοτών και βιβλιοπωλών και όλοι επαίνεσαν τις προδιαγραφές τις οποίες όριζε η συγκεκριμένη προκήρυξη.

Γνωρίζετε ότι έγινε η πρώτη αξιολόγηση, στην οποία εν συνεχεία υπεβλήθη ένσταση και μάλιστα με τη μορφή των ασφαλιστικών μέτρων στο Συμβούλιο της Επικρατείας, η οποία γνωμοδότηση του Συμβουλίου της Επικρατείας ήταν ότι, εν αναμονή της αποφάσεως του δικαστηρίου όταν θα εκδικαστεί η υπόθεση, δεν θα πρέπει να προχωρήσουν οι διαδικασίες για τη προμήθεια των βιβλίων.

Το Υπουργείο Παιδείας, όμως, αφού έλαβε αυτή την πρώτη απόφαση, ζήτησε να συγκληθεί η επιτροπή αξιολόγησης, πράγμα το οποίο έγινε σήμερα στις 3.00΄ η ώρα το μεσημέρι και όπως δείχνουν τα πορίσματα της επιτροπής, φαίνεται ότι και οι δύο υποψήφιοι ανάδοχοι θα συμμετάσχουν στο διαγωνισμό, στην προκήρυξη για την προμήθεια των βιβλίων των σχολικών βιβλιοθηκών.

Ως εκ τούτου, εμείς αισθανόμαστε αισιόδοξοι ότι θα έχει περατωθεί η προμήθεια των βιβλίων μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου, στην οποία ορθώς επισημαίνεται ότι υπάρχει ο κίνδυνος, μετά από αυτή την ημερομηνία, να χαθεί αυτή η ευκαιρία χρηματοδότησης των σχολικών βιβλιοθηκών και θεωρούμε ότι είναι και ευθύνη των αναδόχων να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους απέναντι στο ελληνικό κράτος, στην ελληνική νεολαία προς την οποία απευθύνονται οι σχολικές βιβλιοθήκες.

Ως προς τα άλλα ερωτήματά σας, από τις 266 βιβλιοθήκες οι οποίες έχουν προγραμματιστεί να κατασκευαστούν, κατασκευάζονται στις 13 εκπαιδευτικές περιφέρειες της χώρας, ήδη από αυτές έχουν παραδοθεί οι 177 και μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου θα έχουν ολοκληρωθεί και οι υπόλοιπες.

Σε ό,τι αφορά τη μείωση του ποσού από τα 70.431.000 ευρώ στα 15.000.000 ευρώ έχει εξηγηθεί επαρκώς η μεταβολή των δαπανών από την προηγούμενη πολιτική ηγεσία, δαπάνες οι οποίες διετέθησαν προς όφελος των περιφερειακών πανεπιστημίων.

Τέλος σε ό,τι αφορά τον τρόπο λειτουργίας των βιβλιοθηκών, υπάρχουν κανονισμοί με τους οποίους λειτουργούν οι σχολικές βιβλιοθήκες, το προσωπικό προέρχεται από τους εκπαιδευτικούς οι οποίες εργάζονται στις διάφορες βαθμίδες της εκπαίδευσης και βεβαίως, μέχρι σήμερα, όλα εξελίσσονται ομαλώς και δεν συναντάμε προβλήματα.

Είναι κοινή φιλοδοξία, κοινή πεποίθηση, η ενίσχυση του θεσμού των σχολικών βιβλιοθηκών και σας βεβαιώνω ότι η πολιτική ηγεσία θα πράξει κάθε τι το δυνατόν, σε κάθε ευκαιρία και βεβαίως, με την αξιοποίηση εθνικών κυρίως πόρων πλέον και όχι κοινοτικών, διότι δεν προβλέπεται στην Δʼ προγραμματική περίοδο.

Σας ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Σούρλας): Η ερωτώσα συνάδελφος κα Φιλίνη έχει το λόγο.

ΑΝΝΑ ΦΙΛΙΝΗ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Μακάρι να πετύχουμε αυτό που λέτε μέχρι τις 31/12/2008, να δοθούν δηλαδή αυτά τα χρήματα και να αποκτηθούν τα βιβλία.

Βέβαια, κύριε Υπουργέ, θα ξεκινήσω λέγοντας ότι αύριο ξεκινά η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου της Φρανκφούρτης και ακόμα το Υπουργείο δεν έχει δώσει τα απαραίτητα ποσά που έχει υποσχεθεί. Οπότε δεν μπορούμε να είμαστε σίγουροι και να κοιμηθούμε ήσυχοι, παρά τις διαβεβαιώσεις σας. Όχι ότι μας λέτε ψέματα, αλλά πρέπει να θυμηθούμε ότι ενώ οι πρώτες τετρακόσιες ενενήντα εννέα σχολικές βιβλιοθήκες ιδρύθηκαν το 2003 και ενώ ο κύριος Πρωθυπουργός είχε υποσχεθεί προεκλογικά –το 2004 ήδη- ότι κάθε σχολείο στο άμεσο μέλλον πρόκειται να αποκτήσει και από μία βιβλιοθήκη, δυστυχώς τόσα χρόνια μετά ακόμα δεν έχουν ολοκληρωθεί αυτές οι διακόσιες εξήντα έξι πρώτες βιβλιοθήκες που υποσχεθήκατε.

Θέλω, επίσης, να θυμίσω, κύριε Υπουργέ, ότι τα σχολεία στη χώρα μας είναι πολύ περισσότερα. Τα σχολεία στη χώρα μας είναι εννέα χιλιάδες επτακόσια ογδόντα δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια. Τα δημοτικά δεν έχουν ούτε μία σχολική βιβλιοθήκη! Αυτό είναι πραγματικά πάρα πολύ αρνητικό. Και οι υπόλοιπες τετρακόσιες ενενήντα εννέα βιβλιοθήκες βρίσκονται σε γυμνάσια και λύκεια.

Αναζήτησα στο ιντερνέτ πού έχουν πάει αυτές οι βιβλιοθήκες. Έχουν, βέβαια, διανεμηθεί, απʼ ό,τι κατάλαβα, με έναν αρκετά δίκαιο τρόπο σʼ όλη τη χώρα.

Όμως, αξίζει κανείς να σημειώσει ότι στα Δωδεκάνησα, για παράδειγμα –μιλάω για ακριτικές περιοχές, νησιωτικές περιοχές- υπάρχουν μόνο δεκαπέντε βιβλιοθήκες. Στο Νομό Κυκλάδων υπάρχουν επτά βιβλιοθήκες και λέγεται ότι είναι πιλοτικές. Στο Νομό Χίου έχουμε πέντε βιβλιοθήκες. Στα Ψαρά –στα ηρωικά Ψαρά- δεν υπάρχει ούτε μία βιβλιοθήκη! Μηδέν!

Και για να πω και για τη δική μου εκλογική περιφέρεια, την Αθήνα, στην οποία ζω και για δεκατρία χρόνια ήμουν δημοτική σύμβουλος, υπάρχουν συνολικά δεκατέσσερις βιβλιοθήκες σʼ αυτήν την τεράστια περιφέρεια. Στο Γʼ Διαμέρισμα που είναι το Θησείο, ο Κεραμικός, τα Πετράλωνα, δεν υπάρχει ούτε μία βιβλιοθήκη! Και για να μην πω άλλα παραδείγματα αναλυτικά, στο Παγκράτι υπάρχουν δύο, στους Αμπελοκήπους τρεις, στα Εξάρχεια μία, κ.λπ.

Αναφέρω αυτά τα στοιχεία για να είναι ολοφάνερο το πόσο ελάχιστες είναι οι βιβλιοθήκες που έχουμε μπροστά στις τρομερές αναγκαιότητες που υπάρχουν.

Όπως λέει και το Κέντρο Μελετών της ΟΛΜΕ, είναι απαραίτητο να έχει κάθε μαθητής από ένα τετραγωνικό μέτρο βιβλιοθήκης. Η βιβλιοθήκη και το βιβλίο αποτελούν δικαίωμα για κάθε μαθητή. Αυτό είναι διεθνώς αναγνωρισμένο και το έχει υπογράψει και η χώρα μας.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Σούρλας): Ευχαριστούμε την κα Φιλίνη.

Κύριε Υπουργέ, έχετε το λόγο.

ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΥΚΟΥΡΕΝΤΖΟΣ (Υφυπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων): Πράγματι, κυρία συνάδελφε, δεν μπορεί να ισχυριστεί ο Υφυπουργός ότι ο αριθμός των εν λειτουργία βιβλιοθηκών μπορεί να καλύψει το μεγάλο αριθμό των σχολικών μονάδων οι οποίες έχουν αναπτυχθεί στο σύνολο της Επικράτειας. Όμως, είναι αποφασιστικά βήματα προς τα εμπρός. Είναι επιλογές για τις οποίες δαπανήθηκαν και θα δαπανηθούν σοβαρά ποσά από τους πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης και όπως σας δήλωσα προηγουμένως και από τον Τακτικό Προϋπολογισμό πλέον από εδώ και εφʼ εξής.

Επίσης, θέλω να σας βεβαιώσω ότι σε κάθε σχολείο το οποίο έχω επισκεφθεί, μπορεί να μην υπάρχει η οργανωμένη σχολική βιβλιοθήκη, όπως όλοι την οραματιζόμαστε και φιλοδοξούμε κάποια στιγμή να βρίσκεται σε κάθε ελληνικό σχολείο, όμως υπάρχει μικρή βιβλιοθήκη και στα δημοτικά και στα γυμνάσια και στα λύκεια, για την οποία με δαπάνες της Σχολικής Επιτροπής –γνωρίζετε ότι οι Σχολικές Επιτροπές χρηματοδοτούνται επίσης από τον Τακτικό Προϋπολογισμό- αγοράζονται βιβλία.

Για τούτο, υπάρχει ειδική επιτροπή στο Υπουργείο, η οποία εγκρίνει κάθε χρόνο τίτλους, τους οποίους θεωρεί κατάλληλους για την παρουσία τους και την αξιοποίησή τους από τις μαθήτριες και τους μαθητές.

Σας ενημερώνω ότι έχουμε εγκρίνει δεκατρείς χιλιάδες διακόσιους πενήντα δύο τίτλους βιβλίων, από τα οποία δυόμισι έως τρεις χιλιάδες περίπου είναι ο μέσος όρος τίτλων που αγοράζονται κατά έτος από τις σχολικές επιτροπές και τοποθετούνται στις σχολικές βιβλιοθήκες, σʼ αυτές τις μικρές τις οποίες είπα.

Όσον αφορά στις υπόλοιπες παρατηρήσεις σας για την έλλειψη σε συγκεκριμένες γεωγραφικές περιοχές, τις κρατώ με πολύ ενδιαφέρον. Να δούμε στο τρίτο επόμενο στάδιο την οποιαδήποτε κατανομή σχολικών βιβλιοθηκών, να ληφθούν υπόψη σʼ αυτή την κατανομή και να ενισχυθούν αυτές οι περιοχές.

Επίσης, θέλω να σας βεβαιώσω ότι πράγματι ασπάζομαι τις απόψεις σας για την αξία την οποία έχουν οι βιβλιοθήκες και έχω και την προσωπική εμπειρία να συναντήσω μαθητές στον Εύοσμο Θεσσαλονίκης, όπου εγένετο διδασκαλία μαθήματος με την παρουσία του εκπαιδευτικού μέσα στο χώρο της βιβλιοθήκης και να υπάρχει αυτή η άμεση σχέση καθηγητή, μαθητή και βιβλίου κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας.

Βεβαίως, είναι ένας ευγενής στόχος και σκοπός για τον οποίο όλοι ενώνουμε τις δυνάμεις μας για να τον διευρύνουμε και να τον κατακτήσουμε.

Σας ευχαριστώ.