ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

07/05/2009

Συζήτηση επίκαιρης ερώτησης της βουλευτου Βʼ Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ Αμμανατιδου-Πασχαλιδου Ευαγγελίας για την εξωτερική περιφερειακή της Θεσσαλονίκης



(ΑΠΟ ΤΑ ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ)

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Βέρα Νικολαΐδου): Ευχαριστώ.

Εισερχόμεθα στη συζήτηση των επίκαιρων ερωτήσεων.

Ξεκινάμε με την με αριθμό 759/4-5-2009 επίκαιρη ερώτηση της Βουλευτού του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς κυρίας Ευαγγελίας Αμμανατίδου-Πασχαλίδου προς τους Υπουργούς Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων και Μεταφορών και Επικοινωνιών, σχετικά με τη νέα χάραξη της εξωτερικής περιφερειακής της Θεσσαλονίκης, τις αντιδράσεις από τις θιγόμενες τοπικές κοινότητες κ.λπ.

Αναλυτικά, η επίκαιρη ερώτηση της κυρίας Αμμανατίδου έχει ως εξής:

«Λόγω της έλλειψης μακροπρόθεσμου συγκοινωνιακού σχεδιασμού και μάλιστα, συνδυασμένων μεταφορών, η περιφερειακή της Θεσσαλονίκης έχει προ πολλού κορεστεί και ανατέθηκε στην ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟ Α.Ε. νέα οδική χάραξη, η εξωτερική περιφερειακή, η οποία θα συνδέει την Εγνατία Οδό με την Εθνική Οδό Θεσσαλονίκης-Μουδανίων.

Επίσης, σχεδιάζεται ο οδικός άξονας Κ11 Θεσσαλονίκης-Γαλάτιστας Χαλκιδικής, που θα περάσει βορειοανατολικά του Δημοτικού Διαμερίσματος Τριαδίου του Δήμου Θέρμης, παράλληλα με την προτεινόμενη χάραξη της εξωτερικής περιφερειακής από την ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟ Α.Ε., η οποία, όμως, δεν έκανε τις απαραίτητες διαβουλεύσεις με τις θιγόμενες τοπικές κοινωνίες και οι πληροφορίες μας είναι ότι η εξωτερική περιφερειακή διχοτομεί τη χωρική συνοχή του Δήμου, αφού θα περνά ο άξονας των οκτώ λωρίδων σε απόσταση από είκοσι έως διακόσια πενήντα μέτρα από τα σπίτια του Τριαδίου, κατεβαίνοντας ανάμεσα από το Δημοτικό Διαμέρισμα Τριαδίου και το Δημοτικό Διαμέρισμα Ραιδεστού, επηρεάζοντας το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο και δημιουργώντας πολλαπλά προβλήματα στους κατοίκους της περιοχής και στο περιβάλλον.

Ο Δήμος Θέρμης, αλλά και οι κινήσεις πολιτών, όπως μας ενημέρωσαν, δε θα ανεχθούν τον παραπάνω σχεδιασμό και θα ξεκινήσουν δυναμικές κινητοποιήσεις.

Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

Είναι σε γνώση τους η προτεινόμενη χάραξη της ΕΓΝΑΤΙΑΣ ΟΔΟΥ Α.Ε. που δε δημοσιοποιείται, ότι μπορεί να μετακινηθεί μακρύτερα από τους οικισμούς και να συγχωνευθεί με τον άξονα Κ11 για αρκετά χιλιόμετρα η εξωτερική περιφερειακή, ώστε να μην υπάρξει κατασπατάληση δημόσιου χρήματος και είναι πρόταση των κατοίκων οι οποίοι συλλέγουν υπογραφές, αλλά και απόφαση του Δ.Σ. του Δήμου Θέρμης;

Θα επιβάλουν τη δημόσια διαβούλευση στην κατασκευάστρια εταιρεία για να έχουμε τις λιγότερες επιπτώσεις στις θιγόμενες περιοχές και θα προβλέψουν από τώρα παράλληλη σιδηροδρομική χάραξη για να δρομολογηθούν επιτέλους τα μέσα σταθερής τροχιάς;».

Στην ερώτηση της κυρίας Αμμανατίδου-Πασχαλίδου θα απαντήσει ο Υφυπουργός κ. Ξανθόπουλος.

Έχετε το λόγο, κύριε Υφυπουργέ.

ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ ΞΑΝΘΟΠΟΥΛΟΣ (Υφυπουργός Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων): Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.

Κατʼ αρχήν, πρέπει να ξεκαθαρίσουμε λίγο τη διαδικασία. Βλέπω ότι υπάρχει μία σύγχυση. Πράγματι, κορέστηκε η υπάρχουσα περιφερειακή -ωραία το είπατε- και εδώ και καιρό υπάρχει πλέον ανάγκη μιας ανακούφισης από μια εξωτερική περιφερειακή. Αυτό υπήρχε εδώ και πολλά χρόνια στο σχεδιασμό παράλληλα, όπως υπήρχε και η υποθαλάσσια της Θεσσαλονίκης.

Συνεπώς, αυτός ο σχεδιασμός υλοποιείται τώρα, αλλά ακολουθεί τις εξής διακεκριμένες φάσεις. Πρώτα-πρώτα, γίνεται η μελέτη από την ΕΓΝΑΤΙΑ, που είναι η καθʼ ύλην αρμόδια να το κάνει με τον καλύτερο τρόπο. Μετά, έρχεται στο Υπουργείο η έγκριση περιβαλλοντικών επιπτώσεων που δεν έχει έρθει ακόμα, γιατί ούτε μελέτη καν έχει εγκριθεί ακόμα. Ακούμε όλους τους φορείς, όπως ορθά επισημαίνετε ότι πρέπει να ακούσουμε, σχετικά με τις αντιρρήσεις τους και προχωρούμε σε μια οριστική λύση η οποία και υλοποιείται.

Άρα, στη διαβούλευση δεν παίρνει μέρος ούτε ο κατασκευαστής -αυτός έρχεται χρόνια αργότερα για να κάνει το έργο- παρά μόνο η τοπική κοινωνία και ο φορέας που κάνει τη μελέτη, δηλαδή, η ΕΓΝΑΤΙΑ και το Υπουργείο.

Συνεπώς, συμπερασματικά, μελέτη ακόμα δεν έχει εγκριθεί και πολλώ μάλλον δεν έγινε περιβαλλοντική ενέργεια για διαβούλευση. Η ΕΓΝΑΤΙΑ, επειδή ζει στην περιοχή και συνεργάζεται στενά ούτως η άλλως με την τοπική κοινωνία και πριν από τη διαβούλευση, είχε μελετήσει έξι εναλλακτικές λύσεις ακριβώς για να ελαχιστοποιήσει αυτό που επισημαίνετε, δηλαδή, το κόστος που κάθε τέτοια αρτηρία έχει, όταν περνάει από κατοικημένες περιοχές. Και ήδη, με τις προωθούμενες τελικές σκέψεις για τη χάραξη του δρόμου, έχουμε καταφέρει να αποφύγουμε να καταργήσουμε το προβλεπόμενο αρχικό πρόσθετο κλάδο προς το αεροδρόμιο που διήρχετο μεταξύ Τριαδίου και Θέρμης, εντός κατοικημένων περιοχών. Καταργήθηκε η περιπορεία των οικισμών Ραιδεστού, Φιλοθέης κ.λπ.

Αναμένεται κάποια στιγμή η ολοκλήρωση αυτής της μελέτης οδοποιίας και μόνο, η σύνταξη της περιβαλλοντικής μελέτης και βεβαίως η δημοσιοποίησή της και η διαβούλευση, έτσι ώστε και οι κάτοικοι να πειστούν για την αναγκαιότητα και για την ελάχιστη όχληση που μπορεί να προκληθεί από όλη αυτή την ιστορία.

Κλείνοντας, θέλω να επισημάνω ότι πρέπει κάθε μεγάλο κυκλοφοριακό έργο, αναγκαίο, όπως είπατε εσείς η ίδια – και πράγματι έτσι είναι- σε μια πόλη, να αντιμετωπίζεται κατά κάποιο τρόπο σαν υπερτοπικό έργο. Πάντοτε κάποιοι ενοχλούνται. Τι να κάνουμε; Ο δρόμος είναι μεγάλος και θα περάσει από κάπου. Δεν μπορεί, όμως, αυτοί οι λίγοι που ενοχλούνται να εμποδίσουν ένα έργο το οποίο εξυπηρετεί εκατομμύρια ανθρώπους, που όπως ξέρετε πολύ καλύτερα ταλαιπωρούνται σήμερα στη Θεσσαλονίκη.

Ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Βέρα Νικολαΐδου): Και εγώ σας ευχαριστώ.

Το λόγο έχει η κυρία Αμμανατίδου.

ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΑΜΜΑΝΑΤΙΔΟΥ-ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ: Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.

Κύριε Υφυπουργέ, κανένας δεν έχει πει ότι κάποιοι στο τέλος δεν θα θιχθούν από ένα τέτοιο δρόμο. Όμως, επειδή είμαι κάτοικος της περιοχής και γνωρίζω πάρα πολύ καλά την περιοχή, θα πω ότι είναι περιοχή η οποία πυκνοδομείται. Έχει γίνει ένα ΓΠΣ. Αυτά τα σχέδια θα επηρεάσουν πάρα πολύ το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο του Δήμου Θέρμης. Περνούν σχεδόν εφαπτομενικά από τα σπίτια του Τριαδίου. Έχω εδώ και ένα χάρτη της περιοχής. Η πρόταση, από όσο γνωρίζουμε, είναι να κατέβει ανάμεσα Τριάδι-Ραιδεστό. Εκεί πραγματικά διχοτομεί το Δήμο της Θέρμης.

Υπάρχει περίπτωση να δείτε την Ανατολική Περιφερειακή Υμηττού, εκεί που ο Υπουργός κ. Σουφλιάς είχε αναφέρει ότι θα πρέπει να υπάρχει απόσταση πεντακοσίων μέτρων από την κατοικημένη περιοχή, υπογειοποίηση και διάσωση του περιβάλλοντος; Αυτά, όσον αφορά την Ανατολική Περιφερειακή Υμηττού που γνωρίζουμε ότι εκεί έγιναν αγώνες για να μπορέσουν να κρατηθούν όλα αυτά που προανέφερα.

Στη Θεσσαλονίκη και στην εξωτερική περιφερειακή, γιατί δεν συμβαίνει αυτό; Γιατί θα πρέπει δηλαδή αυτοί οι κάτοικοι να έχουν όλες αυτές τις επιπτώσεις του περιβάλλοντος; Και μιλάμε για την χορική συνοχή ενός ολόκληρου δήμου που διχοτομείται.

Και ένα δεύτερο που δεν το αναφέρατε καθόλου. Υπάρχει η Κ11. Είναι η διασύνδεση Θεσσαλονίκης-Γαλάτιστας, Νομού Χαλκιδικής. Αυτή, κατά έναν περίεργο τρόπο, ξεκινάει από μία άλλη αφετηρία, από την περιφερειακή της Θεσσαλονίκης, για να γίνει η σύνδεση πάει πάνω από το Σε Ντε Φο και ξαναφτάνει στο ίδιο σημείο του Τριαδίου. Και βλέπουμε δυο παράλληλες οδούς με έξι και οκτώ λωρίδες κυκλοφορίας να αγγίζουν πλέον και οι δυο τον οικισμό του Τριαδίου. Δεν είναι κατασπατάληση του δημοσίου χρήματος αυτό; Θα πρέπει να μου απαντήσετε και σε αυτό.

Και στο κάτω-κάτω θα έπρεπε να είχε προβλεφθεί μια παράλληλη χάραξη από τώρα μέσων σταθερής τροχιάς. Είναι και αυτό στις βλέψεις σας; Γνωρίζω πάρα πολύ καλά τη μεγάλη ανάγκη πλέον της εξωτερικής περιφερειακής. Αν, όμως, πάμε με αυτούς τους ρυθμούς ανάπτυξης, χωρίς μέσα σταθερής τροχιάς, σας πληροφορώ ότι σε δέκα χρόνια από τώρα θα μιλάμε για μια άλλη εξωτερική περιφερειακή που θα πρέπει να πάει λίγο πιο πάνω, πάλι να καταστρέψει το περιβάλλον και να επηρεάσει τους κατοίκους σε μια άλλη περιοχή.

Σας ευχαριστώ πολύ, όμως θα πρέπει να το δείτε, γιατί μιλάμε για ένα Δήμο με μεγάλη ανάπτυξη και μιλάμε βέβαια για μια καταστροφή και του περιβάλλοντος, εκτός από την όχληση των κατοίκων και τη χορική συνοχή ενός Δήμου.

Σας ευχαριστώ πολύ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Βέρα Νικολαΐδου): Και εγώ σας ευχαριστώ.

Ο κύριος Υφυπουργός έχει το λόγο για να απαντήσει.

ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ ΞΑΝΘΟΠΟΥΛΟΣ (Υφυπουργός Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων): Θα ξεκινήσω με την παρατήρηση που κάνατε σε σχέση με το δρόμο Κ11-Θέρμη και την εξωτερική περιφερειακή. Καταρχήν, είναι τελείως διαφορετική η λειτουργία και των δυο. Μακάρι να μπορούσαμε να κάνουμε οικονομία και να γίνει μια και μόνο. Θα είχαμε καταστρέψει και τη μια και την άλλη.

Γιατί; Γιατί η εξωτερική περιφερειακή είναι ένας κλειστός αυτοκινητόδρομος, με αποκλειστικό σκοπό να πάρει όλη την κυκλοφορία και να τη βγάζει από την πόλη, με τις κατάλληλες φυσικά ανισόπεδες διαβάσεις εισόδου και εξόδου. Η άλλη είναι ένας δρόμος, ο οποίος οδηγεί σε μια υπερκορεσμένη περιοχή στη Χαλκιδική και δεν είναι κλειστός. Είναι ένας δρόμος τριών λωρίδων, χωρίς μάλιστα στη μέση διαχωριστική νησίδα. Επομένως, ο ένας εξυπηρετεί τον άλλο. Ο δεύτερος, ο μικρός, εξυπηρετεί την έξοδο από τον πρώτο, από και προς τη Χαλκιδική.

Οι μελετητές –δεν είμαι μελετητής ειδικός- το έχουν ψάξει άπειρες φορές. Ουδείς θέλει να κάνει σπατάλη και προφανώς εσάς θέλει να εξυπηρετήσει, δηλαδή τους κατοίκους της περιοχής. Αντιλαμβάνομαι την ευαισθησία σας. Μάλιστα κατά σύμπτωση στενός συγγενής μου, ο αδελφός μου, μένει κοντά σε σας στη Θεσσαλονίκη και ξέρω από κοντά το πρόβλημα, γιατί με έχει και ο ίδιος πολλές φορές «βρίσει» για το γεγονός. Αλλά σας βεβαιώνω ότι θα κάνουμε κάθε τι το δυνατό, παίρνοντας και τα μέτρα που πήραμε στην Αθήνα, ώστε πράγματι να ελαχιστοποιηθεί όλη αυτή η όχληση.

Σε κάθε περίπτωση, όμως, θα υπάρξει αυτή η περίφημη περίοδος πραγματικής διαβούλευσης, όταν συνταχθεί η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Εκεί θα ακούσουμε όλες τις απόψεις. Εάν δεν έχουν ως τότε λυθεί τα προβλήματα, θα δούμε πώς μπορούμε να τα λύσουμε καλύτερα και τότε θα ληφθούν οι τελικές αποφάσεις. Είμαστε σε πρώιμο στάδιο. Ορθώς, όμως, τα επισημαίνετε από τώρα, ώστε να τα ξέρουν και οι Θεσσαλονικείς μελετητές που κάνουν το έργο, αλλά και εμείς ως κεντρική ηγεσία να είμαστε ενημερωμένοι. Σας ευχαριστώ.

ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΑΜΜΑΝΑΤΙΔΟΥ-ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ: Συγνώμη, κυρία Πρόεδρε, θα ήθελα να καταθέσω στα Πρακτικά τις υπογραφές των κατοίκων και ό,τι άλλο έγγραφο υπάρχει από το Δήμο Θέρμης.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Βέρα Νικολαΐδου): Εντάξει, κυρία Αμμανατίδου, καταθέστε τα.

(Στο σημείο αυτό η Βουλευτής κυρία Ευαγγελία Αμμανατίδου-Πασχαλίδου καταθέτει για τα Πρακτικά τα προαναφερθέντα έγγραφα, τα οποία βρίσκονται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ