ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube flickr

30/10/2009

Οι ελληνικές θέσεις για τη διεθνή ναυτιλία ενόψει της Κοπεγχάγης

Ερώτηση Δ.Παπαδημούλη, Αλ.Τσίπρα προς την Υπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής



Η διεθνής ναυτιλία ευθύνεται ετησίως για τις εκπομπές 870 εκατ. τόνων διοξειδίου του άνθρακα ή το 2,7% των παγκόσμιων εκπομπών, ποσότητα που ξεπερνά τις συνολικές εκπομπές της Αγγλίας ή του Καναδά. Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, οι εκπομπές αυτές αναμένεται να αυξηθούν σε 1.250 εκατ. τόνους διοξειδίου του άνθρακα ετησίως ή το  6% των παγκόσμιων εκπομπών έως το 2020.

Παρά τις ανησυχητικές αυτές προβλέψεις, μέχρι σήμερα ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO) έχει αποτύχει να προτείνει έστω και ένα δεσμευτικό μέτρο που επιβάλλει περιορισμούς –πόσο μάλλον μειώσεις- των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στον εν λόγω τομέα. Σε περισσότερο από δέκα χρόνια, ο IMO –ο οποίος ιστορικά υπακούει στα συμφέροντα των εφοπλιστών, παρά στο συμφέρον του πλανήτη- δεν έχει καταφέρει να ό,τι έχει πετύχει το Πρωτόκολλο του Κιότο για όλους τους υπόλοιπους τομείς: στόχους μείωσης των εκπομπών σε σύγκριση με το 1990 και ένα πλαίσιο για την επίτευξή τους. Είναι πλέον βέβαιο ότι ούτε ενόψει της Διάσκεψης της Κοπεγχάγης, ο IMO θα προβλέψει κάτι παραπάνω από υποσχέσεις και αναιμικούς στόχους σε εθελοντική βάση.

Αν ο τομέας της ναυτιλίας συνεχίζει να εξαιρείται στο μέλλον από τους τομείς που αναλαμβάνουν υποχρεώσεις μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, τότε ο εν λόγω τομέας μπορεί να ευθύνεται έως και για το 18% των παγκόσμιων εκπομπών. Στον αντίποδα, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία του IMO (Second IMO GHG Study, 2009), η μείωση των εκπομπών στη ναυτιλία κατά 20% σε σύγκριση με το 1990 μπορεί να επέλθει χωρίς κανένα κόστος, ενώ οι επιπλέον καινοτομίες και επενδύσεις μπορούν να μειώσουν τις εκπομπές κατά 10 – 50%.

Στη Διάσκεψη της Κοπεγχάγης, ο τομέας της διεθνούς ναυτιλίας θα πρέπει να αναλάβει διεθνείς στόχους μείωσης των εκπομπών. Με δεδομένα αυτά ερωτάται η Υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής:

  • Ποια θέση υποστηρίξατε στο πρόσφατο Συμβούλιο Υπουργών Περιβάλλοντος ως προς το θέμα του περιορισμού των ρύπων στη διεθνή ναυτιλία και σε ποια συνεννόηση έχετε έρθει με τους Έλληνες εφοπλιστές;
  • Προτίθεστε να υποστηρίξετε παγκόσμιο, νομικά δεσμευτικό στόχο μείωσης των εκπομπών στην κρίσιμη Διάσκεψη της Κοπεγχάγης;
  • Υποστηρίζετε μία διεθνή αγορά εμπορίας άνθρακα για τη ναυτιλία;
  • Υποστηρίζετε ως χρονική βάση για τον περιορισμό των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου το 1990, το 2005 ή το 2007;

Οι ερωτώντες βουλευτές

Δημήτρης Παπαδημούλης

Αλέξης Τσίπρας



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ