ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube flickr

18/11/2009

Επιχορήγηση των συγκοινωνιών της Περιφέρειας

Ερώτηση Η.Διώτη, Μ.Κριτσωτάκη, Β.Μουλόπουλο, Ν.Τσούκαλη προς τον Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων



Οι Καποδιστριακοί Δήμοι αντιμετωπίζουν σοβαρό έλλειμμα ενδοδημοτικής και διαδημοτικής συγκοινωνιακής σύνδεσης, η οποία δημιουργεί προβλήματα εξυπηρέτησης των κατοίκων, με συνέπεια η κατάσταση αυτή να επιδρά αρνητικά στη συνοχή τους. Οι αστικές συγκοινωνίες, οι οποίες θα μπορούσαν να αποτελέσουν εναλλακτική στο ΙΧ λύση μετακινήσεων, στις περισσότερες πόλεις, αδυνατούν να ανταποκριθούν στις διαρκώς αυξανόμενες ανάγκες.

Η ανάπτυξη βιώσιμων και αποτελεσματικών συγκοινωνιακών συστημάτων αποτελεί αναπόσπαστο και βασικό στοιχείο της πολιτικής της βιώσιμης κινητικότητας. Ωστόσο, οι πόλεις της ελληνικής περιφέρειας βρίσκονται σε οριακό σημείο, όσον αφορά τα προβλήματα που σχετίζονται με την ικανοποίηση των αναγκών μετακίνησης. Εξελίσσονται σε μικρογραφίες της Αθήνας με συνεχώς υποβαθμιζόμενο κυκλοφοριακό περιβάλλον.

Η έλλειψη κάθε αντισταθμιστικής χρηματοδότησης για τις συγκοινωνίες της Περιφέρειας, σε αντίθεση με το καθεστώς επιδοτήσεων που πολύ σωστά ισχύει για την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, συνιστά παραβίαση της συνταγματικής επιταγής περί ίσης  μεταχείρισης των πολιτών, καθώς και βασικών κανόνων που απορρέουν από την εφαρμογή των κοινοτικών πολιτικών.

Για την άρση αυτής της ανισότητας, για την εξασφάλιση της βιωσιμότητας των συγκοινωνιακών δικτύων και την αναβάθμιση και επέκτασή τους, προκειμένου να ανταποκριθούν στις σύγχρονες ανάγκες, η ΚΕΔΚΕ έχει διατυπώσει  το αίτημα της θεσμικής ρύθμισης για την χρηματοδότηση των ΟΤΑ, με ειδικό πόρο που θα διατίθεται αποκλειστικά για αυτό τον σκοπό. Αποτέλεσμα των πιέσεων της ΚΕΔΚΕ είναι το Πρόγραμμα ΣΥΝ-ΚΟΙΝΩΝΙΑ το οποίο βρίσκεται σε εξέλιξη (με ισχύ μέχρι 28/2/2010) και αποτελεί θετικό μεν, αλλά ανεπαρκές βήμα, αφού δεν διασφαλίζει τη συνολική βιωσιμότητα των συγκοινωνιακών συστημάτων και των φορέων παροχής συγκοινωνιακού έργου της περιφέρειας.

Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν στο ειδικό θεματικό Συνέδριο της ΚΕΔΚΕ για την ενίσχυση των οδικών συγκοινωνιών στην περιφέρεια (Πάτρα, Σεπτέμβρης 2005) επιδότηση της τάξεως του ενός τρίτου του ύψους της ανά κάτοικο ετήσιας επιδότησης των συγκοινωνιών της πρωτεύουσας θα επαρκούσε για την εξασφάλιση της βιωσιμότητας των συστημάτων της περιφέρειας.

•    Δεδομένου ότι η βιώσιμη κινητικότητα αποτελεί προγραμματικό στόχο της κυβέρνησης σύμφωνα με τις εξαγγελίες της,

•    Δεδομένου ότι τα αστικά ΚΤΕΛ των πόλεων της περιφέρειας, υφίστανται τις οδυνηρές συνέπειες μιας απαράδεκτης και αντισυνταγματικής μεταχείρισης, σε σχέση με όσα ισχύουν με τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης,

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:

1.    Προτίθεστε να ικανοποιήσετε το ομόφωνο αίτημα της ΚΕΔΚΕ και να προχωρήσετε στη θεσμοθέτηση ειδικού πόρου για τη χρηματοδότηση των ΟΤΑ, ο οποίος θα διατίθεται αποκλειστικά για την εξασφάλιση της βιωσιμότητας των συγκοινωνιακών δικτύων, την αναβάθμιση και επέκτασή τους, προκειμένου να ανταποκριθούν στις σύγχρονες ανάγκες.

2.    Προτίθεστε να επιχορηγήσετε αναλογικά τις αστικές συγκοινωνίες της περιφέρειας ώστε να άρετε την κατάφορη αδικία και άνιση μεταχείριση των κατοίκων της επαρχίας, αποκαθιστώντας το δίκαιο και την ισονομία;

3.    Βρίσκεται στο σχεδιασμό σας η μεταβίβαση του συνολικού συγκοινωνιακού έργου (Σχεδιασμός, κλπ) στους ΟΤΑ, γεγονός που ισχύσει σε όλη σχεδόν την Ευρώπη;

Οι ερωτώντες βουλευτές

Ηρώ Διώτη

Μιχάλης Κριτσωτάκης

Βασίλης Μουλόπουλος

Νίκος Τσούκαλης



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ