ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube flickr

23/12/2009

Ομιλία Τάσου Κουράκη στη συζήτηση για τον προϋπολογισμό 2010

Τάσος Κουράκης: πολύ κατώτερος των κοινωνικών αναγκών για Παιδεία, Έρευνα, Πολιτισμό, Αθλητισμό ο Κρατικός Προϋπολογισμός



Με την επισήμανση ότι η ρήση της Υπουργού Παιδείας «ίσες ευκαιρίες για όλους» δεν αρκεί, ξεκίνησε την τοποθέτησή του για τον Κρατικό Προϋπολογισμό του 2010 ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Τάσος Κουράκης. «Κι αυτό γιατί υπάρχουν πολλές και διαφορετικές ανάγκες στα παιδιά που φοιτούν στα ελληνικά σχολεία, άλλες είναι οι ανάγκες των παιδιών με αναπηρίες, άλλες των αλλοδαπών παιδιών, των παλιννοστούντων, άλλες των παιδιών φτωχών οικογενειών. Αυτό που μαστίζει εδώ και πολλά χρόνια την ελληνική εκπαίδευση είναι η πρόωρη εγκατάλειψη  του σχολείου, ως αποτέλεσμα του κοινωνικού αποκλεισμού των παιδιών που έχουν πολύ περισσότερες ανάγκες από τα υπόλοιπα. Η απάντηση βέβαια στο πρόβλημα αυτό είναι γνωστή και είναι η Πρόσθετη Διδακτική Στήριξη (ΠΣΔ)» επεσήμανε ο Τ.Κουράκης. «ΠΔΣ σε κάθε επίπεδο η οποία όμως σήμερα λείπει από τους μαθητές και τις μαθήτριες που τη χρειάζονται. Με βάση τα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας της Ελλάδος (ΕΣΥΕ) βλέπουμε τη διαρροή των μαθητών από το δημοτικό και το γυμνάσιο: ένα στα τρία αγόρια παιδιά αλλοδαπών στην Ελλάδα, εγκαταλείπει τις σπουδές από την 1η τάξη του Γυμνασίου. Ένα στα πέντε αγόρια παιδιά παλιννοστούντων, επίσης αρκείται σε απολυτήριο Δημοτικού! Αλλά και ένα στα 10 αγόρια -όπως επίσης και ένα στα 10 κορίτσια- παιδιά γηγενών, επίσης τερματίζει τις σπουδές του στην 1η  Γυμνασίου! Γι αυτούς τους λόγους είναι απαραίτητες οι Ζώνες Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας, αλλά ο Προϋπολογισμός είναι ιδιαίτερα ανεπαρκής για κάτι τέτοιο», είπε ο Τ.Κουράκης.

«Για την παιδεία, το ποσό του επιπλέον 1 δις που ανακοινώθηκε ουσιαστικά αφορά είτε δαπάνες που μεταφέρονται από τις μη πραγματοποιηθείσες του έτους 2009 είτε δαπάνες από τις νέες υπηρεσίες που εντάσσονται στο Υπουργείο Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων. Αυτές αφορούν την κατάρτιση, την έρευνα και διάφορες άλλες νέες υπηρεσίες και οργανισμούς που εντάχθηκαν στο πρώην ΥΠΕΠΘ. Η χώρα μας παραμένει τελευταία ανάμεσα στις χώρες της Ευρωπαϊκής

Ένωσης στις εκπαιδευτικές δαπάνες και κανείς δεν μπορεί να είναι περήφανος γι αυτό. Έτσι, ο νέος προϋπολογισμός συνεχίζει να βρίσκει την Ελλάδα με το αρνητικό ρεκόρ των χαμηλότερων δαπανών για την Παιδεία στην Ε.Ε. των 27, μαζί με τους Ρουμάνους και τους Λουξεμβούργιους.»

Μιλώντας για την έρευνα ο Τ.Κουράκης επεσήμανε ότι « Η  υποχρηματοδότηση των Ερευνητικών Κέντρων συνεχίζεται και με το νέο προϋπολογισμό. Αυτή η συνεχής υποχρηματοδότηση και ετεροχρηματοδότηση (δηλ. όχι από εθνικούς πόρους) υπονομεύει και καταστρατηγεί εδώ και χρόνια τόσο στην πράξη, όσο και θεσμικά, τον δημόσιο και ακαδημαϊκό χαρακτήρα της Έρευνας στη χώρα μας, θεμελιώνει τον κυρίαρχο και με στρεβλό τρόπο προσανατολισμό της στα ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, φανερώνει την παντελή έλλειψη εθνικής στρατηγικής για την Έρευνα (και η απουσία πολιτικής είναι πολιτική επιλογή) και έχει κατά συνέπεια σοβαρές επιπτώσεις ανάμεσα στα άλλα, και στον ρόλο και στη λειτουργία των ΕΚ. Να σημειωθεί ότι η συνολική εθνική επένδυση της χώρας μας σε ερευνητική ένταση αντιστοιχεί στο 0,61% και μας κατατάσσει στην 27η θέση μεταξύ των 34 ενταγμένων ή υπό ένταξη χωρών της ΕΕ με μέσον όρο 1,8% του ΑΕΠ για την Ευρώπη των 27 (στοιχεία Eurostat 2005-2007).

Για τον πολιτισμό ακούσαμε χθες τον Υπουργό μιλά για ανάγκη δραστικής περιστολής των δαπανών στο 10%, πράγμα που αποτελεί λάθος όταν ο Προϋπολογισμός για τον πολιτισμό και τον τουρισμό είναι απελπιστικά περιορισμένος στο 0,42%  του ΑΕΠ. Προφανώς η περιστολή είναι σωστή όταν αφορά τις επιχορηγήσεις σε εκατοντάδες ανύπαρκτα σωματεία, οι πραγματικές ανάγκες όμως του πολιτισμού είναι πολύ μεγάλες.

Οι συνολικές δαπάνες για τον αθλητισμό διαχρονικά, δεν ξεπερνούν ετησίως το 0,4% του ΑΕΠ. Μάλιστα στην πλειοψηφία τους αφορούν ανελαστικές δαπάνες και κυρίως παροχές στον «υψηλό» αθλητισμό, που δεν αντιστοιχούν σε αναπτυξιακές ανάγκες. Ενδεικτικότερο παράδειγμα αποτελούν τα κονδύλια του Υπουργείου Παιδείας (ο περιβόητοι κωδικοί 5272 για τον σχολικό αθλητισμό, 5273 για την τριτοβάθμια εκπαίδευση και 1432 για την προμήθεια αθλητικού υλικού), οι δαπάνες στο Εθνικό Σχέδιο Προγραμμάτων για τον «Αθλητισμό για όλους», που για το 2009 ήταν μόλις 300 χιλιάδες ευρώ και φυσικά το αντισταθμιστικό πρόγραμμα για την περιφέρεια «Ελλάδα 2004», το οποίο δεν υλοποιήθηκε ποτέ. Η συρρίκνωση των δαπανών είναι ακόμα εντονότερη στην περιφέρεια, ώστε ακυρώνεται η ικανοποίηση ακόμα και των πιο βασικών αναγκών, όπως η συντήρηση των σχολικών αθλητικών εγκαταστάσεων, η διενέργεια σχολικών αγώνων, η προμήθεια υλικού στα σχολεία, η ανάπτυξη στοιχειωδών προγραμμάτων από την Τοπική Αυτοδιοίκηση.

Ειδικότερα, από τα στοιχεία του κρατικού προϋπολογισμού για το 2010, με πρόσχημα την οικονομική κρίση προκύπτει μείωση των δημοσίων δαπανών για τον αθλητισμό κατά 25 εκ. ευρώ και περικοπή όλων των ειδικών προγραμμάτων της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού (ταλέντα, ΑΜΕΑ, φυλακές, ψυχικά ασθενείς κλπ).» ολοκλήρωσε ο Τ.Κουράκης. 



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ