ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

09/06/2010

Ομιλία Ε.Αμμανατίδου στο σ/ν «Τροποποίηση της νομοθεσίας για την εναλλακτική διαχείριση των συσκευασιών και άλλων προϊόντων και τον Εθνικό Οργανισμό Εναλλακτικής Διαχείρισης Συσκευασιών και Άλλων Προϊόντων»



ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
ΙΓ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Α΄
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΡΛΗ΄

Τρίτη 8  Ιουνίου 2010

ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ

Συνέχιση της συζήτησης επί των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου «Τροποποίηση της νομοθεσίας για την εναλλακτική διαχείριση των συσκευασιών και άλλων προϊόντων και τον Εθνικό Οργανισμό Εναλλακτικής Διαχείρισης Συσκευασιών και Άλλων Προϊόντων (Ε.Ο.Ε.Δ.Σ.Α.Π.) και άλλες διατάξεις».

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βαΐτσης Αποστολάτος): …      Από τη λίμνη των Ιωαννίνων στο Θερμαϊκό Κόλπο.

Η κ. Αμμανατίδου-Πασχαλίδου, Βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, έχει τα δικά της 8 λεπτά.

ΛΙΤΣΑ ΑΜΜΑΝΑΤΙΔΟΥ-ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Ένας Θερμαϊκός Κόλπος που πολλές φορές, ανάλογα από το πως φυσάει, τα σκουπίδια επιπλέουν.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βαΐτσης Αποστολάτος): Εσείς είστε κόσμημα από εκεί…

ΛΙΤΣΑ ΑΜΜΑΝΑΤΙΔΟΥ-ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ: Δεν σχολιάζω.

Το νομοσχέδιο για την διαχείριση απορριμμάτων που κατατέθηκε στη Βουλή δεν θεωρούμε ότι εγγυάται την ορθολογική διαχείριση των απορριμμάτων, κυρία Υπουργέ. Το είδαμε και στο νομοσχέδιο για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας με την αιφνιδιαστική τροπολογία συμπερίληψης των σταθμών ενεργειακής αξιοποίησης του βιοαποικοδομήσιμου κλάσματος αστικών αποβλήτων που προστέθηκε τελευταία στιγμή και εισάγει από την πίσω πόρτα την μέθοδο της καύσης των απορριμμάτων. Και τότε βεβαίως, πριν δέκα μέρες, σας ασκήσαμε δριμύτατη κριτική για την κατά τα άλλα “πράσινη ανάπτυξη” που λέτε ότι κάνετε ως Κυβέρνηση του ΠΑ.ΣΟ.Κ.

Ενδεχομένως, βέβαια, το νομοσχέδιο να ρυθμίζει κάποια ζητήματα που θα καταστήσουν πιο αποτελεσματική τη λειτουργία του ΕΟΕΣΔΑΠ όμως είναι προφανής η απουσία σαφούς πολιτικής, εν προκειμένω προς την κατεύθυνση της περιβαλλοντικά βιώσιμης διαχείρισης των απορριμμάτων χωρικά και οικονομικά δίκαιης. Και όταν αυτό συμβαίνει δεν μπορεί παρά να προωθούνται τελικά οι λύσεις που προκρίνει η αγορά.

Κερδισμένη και σʼ αυτό θα βγει η καύση, μια μέθοδος που αντιστρατεύεται ευθέως την ορθολογική διαχείριση των απορριμμάτων μέσω της μείωσης της ανακύκλωσης και της επαναχρησιμοποίησής τους και πρακτικά ακυρώνει τις προοπτικές της ανακύκλωσης χαρτιού και πλαστικού και την κομποστοποίηση για δεκαετίες. Μια μέθοδος περιβαλλοντικά επιβλαβής, λόγω της εκπομπής ευρέως φάσματος αερίων και τοξικών ουσιών, και οικονομικά ασύμφορη καθώς το κόστος κατασκευής και λειτουργίας των εγκαταστάσεων καύσης σύμφωνα με την διεθνή εμπειρία είναι υπερδιπλάσιο της ανακύκλωσης και θα κληθούν να το πληρώσουν οι δήμοι και οι δημότες τους.

Η μέθοδος βέβαια των ΣΔΙΤ, των Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, που εμείς καταδικάζουμε είναι στις προτεραιότητες και αυτής της Κυβέρνησης, όπως ήταν και της προηγούμενης. Και έτσι επειδή οι δήμοι δεν έχουν χρήματα κατευθείαν μπαίνουνε σʼ αυτή την διαχείριση, σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Εκεί μέσα υπάρχουν κάποια γραμμάτια...είναι γνωστά απʼ όλα τα προηγούμενα χρόνια.

Και θα ήθελα να έρθω και σε ένα άλλο εξαιρετικά σημαντικό ζήτημα το οποίο πρέπει να δούμε κάποια στιγμή. Είναι η διαχείριση των επικίνδυνων αποβλήτων.

 Δεν έχουμε καταρτίσει και θεσπίσει σχέδιο διαχείρισης σύμφωνο με τις απαιτήσεις της σχετικής κοινοτικής νομοθεσίας.

Δεν έχει γίνει απογραφή των ποσοτήτων επικίνδυνων αποβλήτων.

Δεν διαθέτουμε κατάλληλο δίκτυο εγκαταστάσεων διάθεσης αποβλήτων στο πλαίσιο του οποίου να εφαρμόζονται οι πλέον κατάλληλες μέθοδοι για την εξασφάλιση υψηλού επιπέδου προστασίας του περιβάλλοντος και της δημόσιας υγείας.

      Η διαχείριση αποβλήτων στη χώρα μας γίνεται κυρίως  με την μέθοδο της “προσωρινής αποθήκευσης” η οποία στην πράξη καθίσταται μόνιμη λόγω της ανανέωσης των αδειών αποθήκευσης, με αποτέλεσμα τα επικίνδυνα απόβλητα να συσσωρεύονται στους χώρους παραγωγής επί μακρόν, γεγονός που συνεπάγεται σημαντική υποβάθμιση του περιβάλλοντος.

Είναι ζήτημα, λοιπόν, το τι γίνεται με την εγχώρια επεξεργασία των επικίνδυνων αποβλήτων, τι γίνεται με την διαχείριση ιατρικών και ραδιενεργών αποβλήτων των εργαστηρίων και άλλων τομέων των δημοσίων νοσοκομείων αλλά και των ιδιωτικών διαγνωστικών κέντρων.

      Και να σας πω ότι είναι γνωστή η ανάθεση σε μια ιδιωτική εταιρεία που διαχειριζόταν τα νοσοκομειακά απόβλητα της Μακεδονίας- Θράκης -και νομίζω ότι συνεχίζει η ίδια εταιρεία- χωρίς κανέναν έλεγχο.

Πολλές φορές τα πιστοποιητικά αδρανοποίησης ήταν ψεύτικα. Και, τουλάχιστον τα νοσοκομεία που είχαν την σύνδεση με αυτή την ιδιωτική εταιρεία για να δίνουν τα νοσοκομειακά απόβλητα δεν είχαν τη δυνατότητα από τη μεριά τους να ελέγχουν τη συγκεκριμένη εταιρεία διότι αυτή είχε έναν κινητό κλίβανο και έβαζε μέσα σε μια αδρανοποίηση 50 ειδικά χαρτάκια. Μια ήταν σωστή και στις υπόλοιπες 49 μοίραζε αυτά τα χαρτιά με αποτέλεσμα να έχουμε τη μη αδρανοποίηση αυτών των νοσοκομειακών αποβλήτων. Υπήρχαν τα πιστοποιητικά προς τα νοσοκομεία, οι υπεύθυνοι νόμιζαν ότι όλα γίνονταν σύννομα και έβαζαν τα συγκεκριμένα νοσοκομειακά απόβλητα στα οικιακά. Αυτά με τη σειρά τους μεταφέρονταν στις χωματερές και στην καλύτερη περίπτωση σε ΧΥΤΑ.

      Να σας πω εγώ στη Θεσσαλονίκη, στη χωματερή των Ταγαράδων, που έκλεισε ένα χρόνο πριν, ότι έπεφταν συνέχεια τα νοσοκομειακά απόβλητα χωρίς να έχει γίνει καμία αδρανοποίηση.

Και κάτοικοι του Δήμου Ασσήρου βρήκαν στο ΧΥΤΑ της Μαυροράχης, πάλι στο Νομό Θεσσαλονίκης, επίσης νοσοκομειακά απόβλητα μέσα στα οικιακά τα οποία μάλλον ούτε αυτά ήταν αδρανοποιημένα.

Και είχαμε το φορτηγό της συγκεκριμένης εταιρείας που μετέφερε τις σακούλες με τα νοσοκομειακά απόβλητα στα οποία από πίσω υπήρχαν διασταλάζοντα με ορούς, με πλάσματα αίματος, με καθετήρες και με ό,τι έχει σχέση με αυτά τα μολυσματικά απόβλητα.

Άρα, θα πρέπει να υπάρξει μια ορθολογικότερη διαχείριση και βασικά ένας έλεγχος.

Τι γίνεται με τα βιομηχανικά απόβλητα;

Τι γίνεται με τα αυτοκίνητα που πάνε για ανακύκλωση και τι γίνεται και με τα αποσυρόμενα κλιματιστικά.

   Δεν θα  μακρηγορήσω, αλλά πριν κλείσω αυτό το κομμάτι να τονίσω ένα πολύ σημαντικό ζήτημα κρίσιμο σε θέματα περιβάλλοντος.

 Το θέμα της ενίσχυσης της συμμετοχής των πολιτών στη λήψη αποφάσεων.

Ακριβώς επειδή οι πολίτες είναι κάτοικοι μιας περιοχής με την οποία συνδέονται πολυπλεύρως, θεωρείται αναγκαία η προώθηση του ενεργότερου ρόλου τους. Ενισχύεται ακριβώς έτσι η διαβούλευση, η πολιτική συμμετοχή και η διεύρυνση της δημοκρατίας ως στοιχεία που συμβάλλουν στη διατήρηση και τη βελτίωση του περιβάλλοντος χώρου συνολικά.

      Η ενεργοποίηση των πολιτών είναι αναγκαίος όρος για την αντιμετώπιση της πολυδιάστατης περιβαλλοντικής κρίσης.

Οι ενεργοί πολίτες με τους συλλογικούς αγώνες και τις εναλλακτικές επεξεργασίες που καταθέτουν έχουν αναδείξει μία σειρά από οικολογικά ζητήματα.

Χαρακτηριστικότατο παράδειγμα είναι η εκτροπή του Αχελώου.

Δεν μπορούμε να τους αγνοούμε, ούτε μπορούν να προχωρούν τα ζητήματα με έλλειψη κοινωνικής αποδοχής, η οποία κατά κύριο λόγο οφείλεται στο ότι η επιστημονική τεκμηρίωση είναι συχνά διάτρητη ή αγνοείται εντελώς η νομοθεσία, η οποία βεβαίως παραβιάζεται και λείπουν οι διαδικασίες συμμετοχής στις αποφάσεις.

Τώρα με τον «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ» όλα αυτά θα πρέπει μάλλον να τα ξεχάσουμε.

Το σχέδιο νόμου το καταψηφίζουμε.

 Θα ήθελα, κύριε Πρόεδρε, να μιλήσω και για τις δύο τροπολογίες στα γρήγορα.

      ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βαΐτσης Αποστολάτος):   Μάλιστα.

      ΛΙΤΣΑ ΑΜΜΑΝΑΤΙΔΟΥ – ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ: Δύο τροπολογίες που κατατέθηκαν από δύο Υπουργεία, το Υπουργείο Υγείας και το Υπουργείο Παιδείας, άσχετες με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο.

      Ως προς την τροπολογία για την Ένωση Νοσηλευτών Ελλάδος, νομίζουμε ότι θα ήταν ορθό να γίνει αυτή η επιλογή νομοθετικής αναστολής των εκλογών, αν δεσμευόταν η Κυβέρνηση ότι θα τη συνοδεύσει με αλλαγή πλαισίου και ως προς το ποιους περιλαμβάνει, αλλά και ως προς τον τρόπο που γίνονται οι εκλογές. Στο βαθμό που αυτό δεν διασφαλίζεται, εμείς την καταψηφίζουμε.

      Δεύτερη τροπολογία του Υπουργείου Παιδείας για τα κριτήρια επιλογής σχολικών συμβούλων και την αύξηση της μοριοδότησης του Τίτλου Διδασκαλείου Εκπαίδευσης, συμφωνούμε με τις απόψεις των συνδικαλιστικών φορέων των δασκάλων ότι η συγκεκριμένη μετεκπαίδευση είναι δίχρονη και απαιτούνται εξετάσεις για την εισαγωγή σε αυτήν. Άρα, όπως και τα μεταπτυχιακά θα πρέπει να μοριοδοτείται με τέσσερις μονάδες. Γιʼ αυτό και εμείς την καταψηφίζουμε. Απορίας άξιον είναι ότι στις 5 Μαΐου, την ημέρα της μεγάλης απεργίας που συζητιόταν το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας, η συγκεκριμένη τροπολογία δεν ήρθε εκεί!

      Σας ευχαριστώ πολύ.



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ