ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube flickr

20/01/2011

Εισήγηση Ε.Αμμανατίδου επί των άρθρων & τροπολογιών στο σ/ν: «Ενίσχυση ιδιωτικών επενδύσεων για την οικονομική ανάπτυξη, την επιχειρηματικότητα και την περιφερειακή συνοχή»



ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
ΙΓ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Β΄
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ  ΝΗ΄
Πέμπτη, 20 Ιανουαρίου 2011

ΗΜΕΡΗΣΙΑ ΔΙΑΤΑΞΗ

ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Συνέχιση της συζήτησης επί των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας: «Ενίσχυση Ιδιωτικών Επενδύσεων για την Οικονομική Ανάπτυξη, την Επιχειρηματικότητα και την Περιφερειακή Συνοχή».

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αναστάσιος Κουράκης): Το λόγο έχει η κυρία Αμμανατίδου-Πασχαλίδου, Ειδική Αγορήτρια του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς για οκτώ λεπτά.

ΛΙΤΣΑ ΑΜΜΑΝΑΤΙΔΟΥ-ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Το παρόν σχέδιο νόμου, το οποίο για τρίτη μέρα συζητούμε στην Ολομέλεια, το έχουμε καταψηφίσει επί της αρχής όπως θα καταψηφίσουμε και τα άρθρα του, διότι δεν υπάρχει καμία αναπτυξιακή στόχευση.

Δεν προάγεται η απασχόληση. Δεν υπηρετείται η περιφερειακή ανάπτυξη και η αποκέντρωση. Δεν υπάρχει διαφάνεια, όταν το μεγαλύτερο μέρος των ρυθμίσεων θα προκύψει στη συνέχεια από την Κυβέρνηση μέσω Προεδρικών Διαταγμάτων, Υπουργικών Αποφάσεων και κοινών Υπουργικών Αποφάσεων. Άρα, δεν μπορούμε να μιλάμε για διαφάνεια.

Το βασικό δηλαδή με το προωθούμενο νομοθέτημα είναι πως δεν απαντά στην ανάγκη ανάπτυξης της χώρας. Οι διατεθειμένοι πόροι μπορούν να δώσουν ώθηση σε κάποιες επενδύσεις, όμως δεν φαίνεται να αλλάζει ούτε κατά ένα πόντο ο αναπτυξιακός προσανατολισμός, το ισχύον οικονομικό μοντέλο.

Ο νόμος δεν είναι αναπτυξιακός γιʼ αυτό καλώς η ίδια η Κυβέρνηση χρησιμοποιεί ολοένα και λιγότερο τον όρο αυτό και περισσότερο τον όρο «επενδυτικός νόμος».

Εν πάση περιπτώσει, δεν διακρίνουμε όραμα ούτε καν ενδιάμεσους όρους. Η Κυβέρνηση διεκπεραιώνει μια δέσμευσή της, όπως να είναι, ικανοποιεί όμως κυρίως τα συμφέροντα των κεφαλαιοκρατών για να μπορέσουν αφενός μεν να απαντήσουν στις δυσκολίες αναπαραγωγής του κεφαλαίου και αφετέρου να μπορέσουν να συντηρήσουν ή να αυξήσουν τα κέρδη τους.

Και χθες και προχθές και εγώ και ο Κοινοβουλευτικός μας Εκπρόσωπος ήμασταν ξεκάθαροι. Αυτό που είπαμε είναι ότι καταψηφίζουμε το παρόν σχέδιο νόμου, όμως θα κάνουμε την κριτική μας μήπως και βελτιωθεί λίγο προς όφελος της κοινωνίας.

Δυστυχώς, δεν περίμενα ότι ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας χθες και πριν από λίγο ο Εισηγητής του ΚΚΕ θα έκαναν επίθεση στο ΣΥΡΙΖΑ, όταν έχουμε καταγγείλει το παρόν σχέδιο νόμου και ειδικά αυτό που γίνεται με τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα και τα Ερευνητικά Κέντρα, που πρώτη -αν θυμάστε- είχα θέσει το θέμα στην Επιτροπή μόλις έφερε την προσθήκη ο κ. Υπουργός.

Υπάρχει και κάτι άλλο που διαστρεβλώνει την πραγματικότητα. Θα καταθέσω στα Πρακτικά της Βουλής το κείμενο από τα Πρακτικά της Ολομέλειας στις 7-12-2004, του Εισηγητή μας κ. Δραγασάκη σε σχέση με τα ΕΣΟΑΒ. Πριν το καταθέσω, θα σας διαβάσω επί λέξει το εξής: «Δεν μπορούμε να επιχορηγούμε την εξαγωγή του ελληνικού κεφαλαίου στο εξωτερικό και μετά να επιχορηγούμε την εισαγωγή κεφαλαίου στην Ελλάδα. Είναι παραλογισμός».

Το καταθέτω για τα Πρακτικά.

(Στο σημείο αυτό η Βουλευτής κ. Λίτσα Αμμανατίδου-Πασχαλίδου καταθέτει για τα Πρακτικά τα προαναφερθέντα πρακτικά, τα οποία βρίσκονται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και  Πρακτικών της Βουλής)

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΚΑΡΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτό δεν το ψηφίσατε το 1998;

ΛΙΤΣΑ ΑΜΜΑΝΑΤΙΔΟΥ-ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ: Λέγονται πράγματα που δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα.

Εμείς υποστηρίζουμε ότι απαιτείται ένα εθνικό στρατηγικό πλαίσιο ανάπτυξης και σχέδιο για το ποιες δραστηριότητες θέλουμε να αναπτυχθούν και ποιοι κλάδοι: δημόσιες υποδομές, χρήση Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων για έργα κοινής ωφέλειας -που είναι ελάχιστα και αυτά τα χρήματα δίνονται σε ιδιώτες επενδυτές- ολοκλήρωση και εφαρμογή του χωροταξικού πολεοδομικού σχεδιασμού, αποτελεσματική και εκσυγχρονισμένη διοίκηση, ώστε να μπορεί να έχει ουσιαστικό ελεγκτικό ρόλο καταπολέμησης της διαφθοράς και της πελατειακής λογικής.

Στο άρθρο 2 εξαιρείται, ενώ είναι ζεστό δημόσιο χρήμα, ο δημόσιος τομέας και τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου και οι φορείς που επιχορηγούνται από τον Κρατικό Προϋπολογισμό σε ποσοστό πάνω από το 50%. Παρόλα αυτά όμως τι έχετε κάνει; Έχετε εντάξει στο άρθρο 13 τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, τα Ερευνητικά Κέντρα και τα Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου που θα λειτουργούν μέσα σε κοινοπραξίες μʼ ένα μετοχικό κεφάλαιο μέχρι 20%, μειοψηφικό πακέτο.

Εδώ είναι το τραγικό. Αντί να δίνετε τη δυνατότητα σʼ αυτούς τους δημόσιους φορείς να επιχορηγούνται από το ζεστό δημόσιο χρήμα, τους βάζετε να είναι μαζί με επενδυτές, είτε πέντε στην Επικράτεια είτε τουλάχιστον δέκα στην Περιφέρεια Αττικής και στο Νομό Θεσσαλονίκης.

Αυτό αφήνει ανοικτά πάρα πολλά ζητήματα, γιατί από προηγούμενες νομοθετικές παρεμβάσεις υπάρχει μια στόχευση. Η στόχευση είναι η ακίνητη περιουσία των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων και των Ερευνητικών Κέντρων. Θα σας θυμίσω την ιστορία με την ακίνητη περιουσία του Λαυρίου και της Τεχνόπολης. Ακριβώς εκεί στοχεύει.

Μάλιστα, δίνετε τη δυνατότητα τα ενισχυόμενα επενδυτικά σχέδια να περιλαμβάνουν κοινές δράσεις, όπως κοινές εγκαταστάσεις, εξοπλισμό παραγωγής, ελέγχου ποιότητας, αποθήκευσης δικτύων διανομής, διακίνησης έκθεσης και πώλησης εμπορευμάτων ή παροχής υπηρεσιών, κοινό εμπορικό σήμα και σύστημα διαδικτυακού εμπορίου, κοινή πιστοποίηση και σήμα ποιότητας, κοινή εκπαίδευση ανθρωπίνου δυναμικού και άλλα.

    Δηλαδή αυτή η κοινοπραξία θα μπαίνει μέσα στα ΑΕΙ και στα ερευνητικά ιδρύματα και θα χρησιμοποιεί –γιατί αυτό γίνεται- και ακίνητη περιουσία, η οποία πάει προς εκποίηση ή παραχώρηση, εκχώρηση σʼ αυτές τις κοινοπραξίες, κύριε Υπουργέ. Στην Επιτροπή που το έθιξα αυτό δεν μου δώσατε καμία, μα καμία απάντηση, η οποία θα δικαιολογούσε, εντός εισαγωγικών, αυτή την προσθήκη σας εδώ.

Η στόχευσή σας είναι πολύ συγκεκριμένη: το μανατζάρισμα των μεγάλων επενδυτικών σχεδίων -διότι εδώ είναι στη συνέργεια και δικτύωση και η συνέργεια κι η δικτύωση αναφέρονται στα μεγάλα επενδυτικά σχέδια κι όχι στα μικρά- με ένα μόνον 20%. Κι αυτό είναι τραγικό. Με την υποχρηματοδότηση των Ερευνητικών Κέντρων και των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων και την ιδιωτικοποίηση της Παιδείας, εσείς δίνετε τη χαριστική βολή. Κι αυτό θα πρέπει να το πάρετε άμεσα πίσω.

Για άλλη μία φορά ο τριτογενής τομέας είναι αυτός που φαίνεται να έχει εδώ τον πρώτο ρόλο, αφού επιτρέπετε το εμπόριο μηχανοκίνητων οχημάτων και μοτοσικλετών. Δίνετε χρήματα γιʼ αυτές τις επενδύσεις και εξαιρείτε τον πρωτογενή τομέα. Λέω «εξαιρείτε», διότι το εάν είναι στη διακριτική σας ευχέρεια το να συνυπογράψετε την ΚΥΑ με τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, για τον τομέα της αλιείας, της υδατοκαλλιέργειας, της γεωργίας, της κτηνοτροφίας και το σε ποια κατεύθυνση είναι, εμείς δεν το γνωρίζουμε από τώρα και θα περιμένουμε να δούμε την ΚΥΑ, για να διαπιστώσουμε τι ακριβώς θα εντάξετε. Αυτό προσβάλλει την Εθνική Αντιπροσωπεία.

Στο άρθρο 4 τα είδη των ενισχύσεων δίνονται με διάφορους τρόπους, όπως φορολογικές απαλλαγές, επιχορηγήσεις, επιδοτήσεις χρηματοδοτικής μίσθωσης, όπως και με τη συνέργεια και δικτύωση, όπου δίνετε πολύ μεγάλη σημασία στα μεγάλα επενδυτικά σχέδια και οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις συνεχώς «θάβονται».

Δεν εντάσσετε, επίσης, τις ορεινές και μειονεκτικές, καθώς και τις πυρόπληκτες περιοχές που θα μπορούσαμε να πούμε ότι βλέπετε, έστω σʼ αυτό το κομμάτι, την ανάπτυξη.

Στο άρθρο 8 υπάρχει μία ανισότητα. Χθες, την ώρα που μιλήσατε, μας αναφέρατε ότι τον Απρίλιο και τον Οκτώβριο οι επιχειρήσεις μπορούν να καταθέτουν τους φακέλους. Μπορούν όλο το χρόνο όμως τα «μεγάλα επενδυτικά σχέδια» να κατατίθενται και αυτά να εξετάζονται «αυτοτελώς», ενώ μπαίνουν στους πίνακες όλα τα υπόλοιπα σχέδια των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων.

Τα κριτήρια αξιολόγησης βεβαίως στο άρθρο 10 είναι ένα θέμα, διότι κι αυτά θα περάσουν μέσα από ΚΥΑ και από προεδρικά διατάγματα.  

Το άρθρο 13 δίνει τη δυνατότητα ενισχύσεων στα μεγάλα επενδυτικά σχέδια. Έχουμε διαδικασίες fast track, που φαίνονται μέσα σʼ αυτό το σχέδιο νόμου, κι έτσι θα δώσετε μία μεγαλύτερη βαρύτητα στις μεγάλες επενδύσεις, αφανίζοντας όμως τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις που αυτή τη στιγμή καρκινοβατούν. Μπορείτε με υπουργικές αποφάσεις και με Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις να ορίζετε παρεκκλίσεις στα ποσοστά και στο ύψος ενίσχυσης, να έχετε όλο το πακέτο δηλαδή του λεγόμενου «επενδυτικού νόμου» στα δικά σας χέρια, μετά απʼ όλα αυτά που έχουν συμβεί, με αναπτυξιακούς νόμους που έχουν περάσει, έχουμε δει τα «κουφάρια» εργοστασίων σʼ όλη την Ελλάδα, που έχουν αφήσει πίσω τους χιλιάδες θέσεις εργασίας στο κενό, δηλαδή θέσεις ανεργίας. Αυτό συνέβη και με τον προηγούμενο νόμο του 1998, της επιδότησης της ανεργίας, με αποτέλεσμα να φύγουν οι περισσότερες επιχειρήσεις στις βαλκανικές χώρες -και μάλιστα αυτή ήταν μια επιδότηση της ανεργίας- και σήμερα να έχουμε πολύ υψηλά ποσοστά και στη Βόρειο Ελλάδα βεβαίως. Και είστε σε μία τέτοια κατεύθυνση, χωρίς να διασφαλίζετε τις θέσεις εργασίας. Απλά τις αναφέρετε ως ένα κριτήριο αξιολόγησης. Αυτό εμάς δεν μας λέει τίποτα.

Έρχομαι στο άρθρο 14. Θα πρέπει να υπάρχουν επισταμένοι έλεγχοι για το ζεστό δημόσιο χρήμα. Βάζετε εδώ τις κυρώσεις, όμως εμείς δεν είμαστε σίγουροι ότι όλα αυτά θα λειτουργήσουν όπως πρέπει, όταν βλέπουμε κάθε μέρα οι ελεγκτικοί μηχανισμοί να πέφτουν στο κενό.

Ένα τελευταίο θα πω, στο άρθρο 16. Είναι ακόμη σε ισχύ το Ελληνικό Σχέδιο Οικονομικής Ανασυγκρότησης των Βαλκανίων, άρα θα συνεχίσουν οι επιχειρήσεις να φεύγουν στις χώρες των Βαλκανίων. Άρα συνεχίζετε αυτό που κάνατε από το 1998. Καμία θέση εργασίας διασφαλισμένη, καμία ανάπτυξη, όμως εκχώρηση και των Ερευνητικών Κέντρων και των ΑΕΙ στους μεγάλους επενδυτές!

Εμείς καταψηφίζουμε και επί των άρθρων το παρόν σχέδιο νόμου.

Ευχαριστώ.

ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Ροδούλα Ζήση):  Παρακαλώ την κ. Ευαγγελία Αμμανατίδου- Πασχαλίδου, Ειδική Αγορήτρια του ΣΥΡΙΖΑ, να λάβει το λόγο.

ΛΙΤΣΑ ΑΜΜΑΝΑΤΙΔΟΥ-ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ: Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.

Πριν μπω στον αναπτυξιακό νόμο να πω ότι ο εισηγητής του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας έχει καταθέσει στα Πρακτικά την εισήγηση του 2002 της τότε εισηγήτριας, της Μαρίας Δαμανάκη, η οποία 9 χρόνια μετά είναι στην κυβερνητική παράταξη, μάλλον εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Εγώ κατέθεσα στα Πρακτικά τον αναπτυξιακό νόμο του 2004 του εισηγητή μας, Γιάννη Δραγασάκη, που λέει τελείως διαφορετικά πράγματα.

Περνώντας στον αναπτυξιακό νόμο να πω ότι κάναμε, κύριε Υπουργέ, κύριοι συνάδελφοι, μια συζήτηση από τις 3 του μήνα για το νομοσχέδιο που φέρατε με όλες αυτές τις τροποποιήσεις που έχετε κάνει. Θεωρούμε ότι πάλι δεν υπάρχει περίπτωση να υπάρχει ανάπτυξη. Σας έχω προκαλέσει από την δεύτερη ανάγνωση ακόμα από την επιτροπή να μου απαντήσετε, κύριε Υπουργέ και δεν έχω πάρει καμία απάντηση. Ούτε προηγουμένως στην τελική σας, μάλλον, τοποθέτηση επί του σχεδίου νόμου μου απαντήσατε γιατί εντάξατε τα ΑΕΙ και τα Ερευνητικά Κέντρα μέσα στο άρθρο 13 και σε κοινοπραξίες οι οποίες με τις τελευταίες προσθήκες μπορούν να είναι σε κοινοπραξίες με επιχειρήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Πάρα πολλά συμβαίνουν, κύριε Υπουργέ. Και αντί να δώσετε τη δυνατότητα στα ερευνητικά κέντρα και τα πανεπιστήμια να μπορούν να επιδοτούνται κατʼ ευθείαν από τον κρατικό προϋπολογισμό και απʼ αυτό το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, το οποίο πετσοκόβατε για τέτοιες δράσεις υπέρ του δημοσίου, εσείς μας φέρνετε νομοθετήματα τα οποία είναι εκ του πονηρού.

Οι μικρές και  μεσαίες επιχειρήσεις δεν διαφαίνεται να αναπτυχθούν γιατί είναι πολύ στενά τα περιθώρια. Ούτως ή άλλως έχω πει ότι και επί της αρχής και επί των άρθρων καταψηφίζουμε το σχέδιο νόμου, το οποίο θα φανεί στην πορεία αν θα δώσει ανάπτυξη από τη στιγμή που δεν υπάρχει καμία ρήτρα απασχόλησης.

Θέλω να πω δυο λόγια για την τροπολογία. Εμείς είμαστε θετικοί πάντα όταν υπάρχει ένας ελεγκτικός μηχανισμός και μπαίνουν πρόστιμα στους παρανομούντες. Το πιο σημαντικό απʼ όλα ξέρετε πιο είναι όμως, κύριε Υπουργέ; Ότι τα καύσιμα και η εξίσωση του πετρελαίου θέρμανσης με το πετρέλαιο κίνησης και όλη αυτή η διαδικασία με τους πρόσθετους φόρους που επιβαρύνουν τα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα είναι το σημαντικό.

Παρʼ όλα αυτά θα πούμε παρών στην συγκεκριμένη τροπολογία αλλά το πιο ουσιαστικό θα είναι να ξεφύγουμε από εκείνες τις λογικές που για τα πάντα θα πρέπει να πληρώνει το χαμηλό και μεσαίο εισοδηματικό στρώμα της ελληνικής κοινωνίας.

Όλα αυτά  βέβαια συμβαίνουν γιατί το Μνημόνιο τα επιβάλλει και σε κάποια επιπλέον βάζει και η ίδια Κυβέρνηση το χέρι της μαζί με τους υπόλοιπους. Ευχαριστώ.













ΕΚΛΟΓΕΣ 2019: Το συνολικό πρόγραμμα τετραετίας του ΣΥΡΙΖΑ - Προοδευτική Συμμαχία