ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς

Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

12/04/2011

ΚΕΛ Μεσογείων (Ραφήνας) - Ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Δ. Παπαδημούλη

Προς τους Υπουργούς Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής - Πολιτισμού και Τουρισμού

Με Κοινή Υπουργική Απόφαση (136125/10.9.2003) αποφασίστηκε η κατασκευή (προμελέτη της Α.Ε. ΕΥΔΑΠ)  ενός Κέντρου Επεξεργασίας Λυμάτων (ΚΕΛ), ενός έργου τύπου Ψυτάλλειας, που καταλαμβάνει έκταση 100 στρεμμάτων μεταξύ των περιοχών Πικερμίου, Σπάτων, Ραφήνας  στην περιοχή «Πλατύ Χωράφι», σε απόσταση αναπνοής από οικισμούς χιλιάδων ανθρώπων και την «Ακρόπολη της Παλαιοντολογίας», όπως θεωρείται το Πικέρμι. Εκεί βρίσκονται τα παλαιοντολογικά ευρήματα του Πικερμίου διάσημα στην διεθνή επιστημονική κοινότητα ήδη από τον 19ο αιώνα. Ο χώρος που προορίζεται για την κατασκευή του ΚΕΛ απέχει 55 μέτρα από το Μεγάλο Ρέμα, χώρο απολύτου προστασίας και φυσικού κάλλους (ΦΕΚ 281/93) και 800 μέτρα από τον κηρυγμένο (1984) αρχαιολογικό χώρο, στον οποίο βρέθηκαν απολιθώματα ζώων που έζησαν στην περιοχή πριν από έξι έως εννέα εκατομμύρια χρόνια.

Καταγγελίες τοπικών οργανώσεων και απλών πολιτών, επισημαίνουν ότι η κατασκευή του ΚΕΛθα πλήξει ανεπανόρθωτα το περιβάλλον και την ποιότητα ζωής των κατοίκων τόσο κατά τη φάση της κατασκευής όσο  και στη φάση της λειτουργίας του. Η νομιμότητα της διαδικασίας για την εκτέλεση του έργου αποχέτευσης, επεξεργασίας και διάθεσης λυμάτων περιοχής Βορείων Μεσογείων (ΚΕΛ Ραφήνας) ελέγχεται. Εναντίον της μελέτης των περιβαλλοντικών όρων του εν λόγω έργου, έγιναν στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ), προσφυγές από τον Δήμο και συλλόγους της Αρτέμιδας καθώς και από εκπροσώπους της  νομαρχιακής αυτοδιοίκησης. Το ΣΤΕ ακύρωσε την μελέτη επειδή δεν είχε οριοθετηθεί το Μεγάλο Ρέμα Ραφήνας, χώρος απολύτου προστασίας και ιδιαίτερου φυσικού κάλλους (ΦΕΚ 281/93). Μάλιστα το ΣτΕ στην απόφασή του (αριθ. 3743/2008) δεν αναφέρθηκε στις άλλες παραμέτρους και προϋποθέσεις της συγκεκριμένης περιβαλλοντικής μελέτης αφού η απουσία οριοθέτησης αρκούσε για την απόρριψη του έργου.

Εκπρόσωποι τριάντα και πλέον συλλόγων από τη Ραφήνα, το Πικέρμι, την Αρτέμιδα, τα Σπάτα, Δημοτικοί και Κοινοτικοί σύμβουλοι, μαζί με την Ελληνική Γεωλογική Εταιρεία , την ProGEO, το Επιμελητήριο Περιβάλλοντος και Βιωσιμότητας εναντιώθηκαν στο συγκεκριμένο έργο και απαίτησαν την απόρριψη του  δεδομένου ότι:

α) η Μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων που εγκρίνει την κατασκευή ΚΕΛ Ραφήνας πάσχει επιστημονικώς και χαρακτηρίζεται  από ειδικούς επιστήμονες ως «ελλιπής, αμφιβόλου λειτουργικότητας με επικίνδυνα χαρακτηριστικά ειδικά για την παράκτια ζώνη εκβολής των επεξεργασμένων αποβλήτων».

β) η χωροθέτηση του έργου κρίνεται παράνομη με βάση το ισχύον ρυθμιστικό σχέδιο της Αθήνας (1515/85), καθώς και για το ότι δεν ήταν εναρμονισμένο με τις κείμενες Κοινοτικές οδηγίες.

Σύμφωνα με δημοσιεύματα του Τύπου επανεξετάζεται από την κυβέρνηση η κατασκευή του ΚΕΛ

Ερωτώνται οι κ.κ Υπουργοί:

•    Ποια τα σχέδια της κυβέρνησης για την κατασκευή του ΚΕΛ Μεσογείων; Προτίθεται να καταθέσει  καινούργια Μελετη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων; Πώς κρίνει την χωροθέτηση του έργου;

•    Γιατί χαρακτηρίζεται η λειτουργία του ΚΕΛ ως τριτοβάθμια επεξεργασία λυμάτων την στιγμή που α)το Ταμείο συνοχής χρηματοδοτεί δευτεροβάθμιους βιολογικούς καθαρισμούς και β)ο Ευβοϊκός δεν έχει χαρακτηρισθεί ως «Ευαίσθητος» αποδέκτης;

•    Αποδέχεται το  Υπουργείο την συγκεκριμένη ΜΠΕ σύμφωνα με την οποία το ΚΕΛ Βορείων Μεσογείων θα δέχεται όλα τα λυματα (της Β.Ανατ. Αττικής) ανεξέλεγκτα; τη στιγμή που είναι επιστημονικά αποδεδειγμένο ότι η ανάμειξη των ακατέργαστων βιομηχανικών αποβλήτων με αστικά απόβλητα καθιστούν α) προβληματική την λειτουργία του βιολογικού καθαρισμού λόγω της τοξικότητάς τους έναντι των απαραίτητων για την σωστή λειτουργία μικροοργανισμών β) Η παραγόμενη λυματολάσπη είναι ακατάλληλη για περαιτέρω εκμετάλλευση. γ) Τα επεξεργασμένα ύδατα είναι εν δυνάμει πηγή ρύπανσης τόσο για τον υδροφόρο ορίζοντα όσο και για την χλωρίδα, πανίδα και ποιότητα κολυμβητικών υδάτων της θαλάσσιας περιοχής όπου θα αποβάλλονται.

•    Πως η κυβέρνηση προβαίνει σε κατασκευή του Κ.Ε.Λ. Βορείων Μεσογείων πριν α)Την ολοκληρωμένη οριοθέτηση του Μεγάλου Ρέματος Ραφήνας; και β) την κατασκευή των έργων διευθέτησης του ως άνω ρέματος; Τη στιγμή που λόγω της εκτροπής του Ποδονίφτη, παρουσιάζεται σήμερα ως ποταμός με συνεχή πλημμυρικά φαινόμενα όπως οι έντονες βροχοπτώσεις του Φεβρουαρίου 2011, με αποτέλεσμα, την πλήρη καταστροφή των Μεσογείτικων καλλιεργειών;

•    Ποια άμεσα μέτρα προστασίας σκοπευει να λάβει η κυβέρνηση προκειμένου να διασώσει την υψίστης σημασίας για την Παλαιοντολογία περιοχή;

Ο ερωτών βουλευτής