ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube flickr

30/09/2013

Ερώτηση βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ προς τον Υπουργούς Υγείας - Οικονομικών: Πολιτικές ευθύνες πίσω από την οριακή κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει το ΕΚΑΒ



Η δολοφονία του Παύλου Φύσσα από μέλος της Χρυσής Αυγής, εκτός από τα γενικότερα θέματα της αντιμετώπισης του φασισμού στη χώρα μας, ανέδειξε και τα προβλήματα της λειτουργίας και της αποτελεσματικότητας του συστήματος επείγουσας προνοσοκομειακής φροντίδας. Συγκεκριμένα, όπως παρουσιάστηκε από μέσα ενημέρωσης, στην  αντιμετώπιση του συγκεκριμένου περιστατικού από το ΕΚΑΒ εμφανίστηκε να υπάρχει πρόβλημα χρόνου πρόσβασης στο περιστατικό.

Τα προβλήματα του ΕΚΑΒ είναι γνωστά. Ο γηρασμένος στόλος, η έλλειψη ανταλλακτικών λόγω υποχρηματοδότησης, η έλλειψη προσωπικού (το 2010 το ΕΚΑΒ είχε 3637 υπαλλήλους πανελλαδικά, ενώ αυτή τη στιγμή περίπου 3.500),  είναι οι αιτίες που καθηλώνουν πολλά από τα ασθενοφόρα του ΕΚΑΒ, με αποτέλεσμα να μην είναι διαθέσιμα τα απαραίτητα οχήματα για να καλύψουν έγκαιρα τα περιστατικά, παρά τις φιλότιμες προσπάθειες που καταβάλλει το υπάρχον προσωπικό. Το ΕΚΑΒ της Αθήνας επιπροσθέτως στερείται ενός σύγχρονου ψηφιακού συστήματος διαχείρισης οχημάτων και περιστατικών, το οποίο θα ήταν πολύτιμο εργαλείο στα χέρια των διαχειριστών των κλήσεων, εξοικονομώντας έτσι πολύτιμο χρόνο για τη ζωή των ασθενών.

Επίσης δεν υπάρχει επάρκεια Κινητών Μονάδων στελεχωμένων με ιατρούς. Σύμφωνα με πληροφορίες, σε όλη το Λεκανοπέδιο επιχειρούν κάθε νύχτα κατά μέσο όρο μόλις τρεις Κινητές Μονάδες και όχι όλες στελεχωμένες με ιατρούς.

Όλα αυτά δεν είναι μόνο αποτέλεσμα των πολιτικών της λιτότητας και των μνημονίων. Έχουν άμεση σχέση με τη διαπλοκή της οικονομικής και πολιτικής εξουσίας, με την αδιαφάνεια στο σύστημα προμηθειών και την απαξίωση του δημόσιου τομέα προς όφελος  οικονομικών συμφερόντων. Είναι γνωστή η εμπλοκή στο διαγωνισμό του ΕΚΑΒ για προμήθεια 167 ασθενοφόρων και 19 Κινητών Μονάδων μέσω ΕΣΠΑ, συνολικού προϋπολογισμού 13.590.000 ευρώ. Παρότι το αίτημα του ΕΚΑΒ κατατέθηκε το 2010 και η ανάθεση στο ΕΚΑΒ για τη διενέργεια του διαγωνισμού έγινε τον Ιανουάριο του 2011, η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου καθυστέρησε τη συγκρότηση της Επιτροπής που θα τον διενεργούσε. Επίσης, όπως μας πληροφορεί η φιλοκυβερνητική «Κυριακάτικη Δημοκρατία», οι συμμετέχουσες εταιρείες με τεχνητές «ελλείψεις» των δικαιολογητικών φρόντισαν να ακυρώσουν τη διενέργεια του διαγωνισμού, με σκοπό την κωλυσιεργία της: « ...διαδικασίας εξέλιξης του διαγωνισμού από εκείνους που έχουν συμφέρον να πάρουν τη δουλειά με απευθείας ανάθεση.» (Βλ. Κυριακάτικη Δημοκρατία, 21 Ιανουαρίου 2013). Αποτέλεσμα όλων αυτών ήταν η ακύρωση του διαγωνισμού, στον οποίον παρεμπιπτόντως, ενώ η ΕΛΒΟ, θέλοντας να συμμετάσχει στο διαγωνισμό για την προμήθεια των ασθενοφόρων, ετοίμασε τον φάκελο συμμετοχής, απετράπη η συμμετοχή της με ευθύνη του Υπουργού Οικονομικών.

Παράλληλα με τα παραπάνω, ανατέθηκε στο ΕΚΑΒ λόγω εμπειρίας και τεχνογνωσίας η διενέργεια διαγωνισμού για την προμήθεια επιπλέον ασθενοφόρων για τις ανάγκες των νοσοκομειακών μονάδων και άλλων μονάδων υγείας των περιφερειών ύψους 8.530.000. Αντί ο πρόεδρος του ΕΚΑΒ να συνενώσει τους δυο διαγωνισμούς σε έναν, όπως η κοινή λογική και το δημόσιο συμφέρον επιτάσσουν, δεν το έπραξε για να αποφύγει την διενέργεια του διαγωνισμού από διακομματική επιτροπή, όπως ο νόμος ορίζει για διαγωνισμούς πάνω από 15 εκ.?, πράγμα που θα εγγυούταν στοιχειωδώς τη διαφάνεια της όλης διαδικασίας.  

•    Επειδή το ΕΚΑΒ και η επείγουσα προνοσοκομειακή φροντίδα  έχουν καταλυτικό ρόλο σε ένα σύγχρονο και αποτελεσματικό σύστημα δημόσιας περίθαλψης

•    Επειδή η μεγάλη καθυστέρηση στη διενέργεια του διαγωνισμού κατά την εκτίμησή μας δεν είναι τυχαία

•    Επειδή η έγκαιρη αντιμετώπιση των επειγουσών αναγκών περίθαλψης  των πολιτών δεν μπορεί να αποτελεί  αντικείμενο οικονομικών και πολιτικών σκοπιμοτήτων

•    Επειδή σύμφωνα με δήλωση του συγκοινωνιολόγου Αλέξανδρου Δελούκα, Πρόεδρο του ΟΑΣΑ, προς την Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας της Βουλής «από τις χίλιες ζωές που χάνονται κάθε χρόνο, οι μισές θα μπορούσαν να διασωθούν εάν υπάρχει χαμηλός χρόνος απόκρισης, ικανός στόλος οχημάτων και επαρκές προσωπικό».  

Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί

1.    Γιατί καθυστέρησε τόσο η διενέργεια του διαγωνισμού προμήθειας ασθενοφόρων; Θα καταλογιστούν ευθύνες για αυτήν την καθυστέρηση;

2.    Για ποιο λόγο απετράπη η συμμετοχή της ΕΛΒΟ με ευθύνη του Υπουργού Οικονομικών;

3.    Πώς κρίνετε τη στάση των εταιρειών που συμμετείχαν στο διαγωνισμό και τις «τυπικές» ελλείψεις στους υποβληθέντες φακέλους; Μήπως πρόκειται για σκόπιμες ενέργειες προκειμένου να εξαντληθούν τα χρονικά περιθώρια ώστε να υποχρεωθεί το ΕΚΑΒ στην απευθείας ανάθεση της προμήθειας;

4.    Είναι στις προθέσεις σας να προμηθευτεί το ΕΚΑΒ της Αθήνας ένα σύγχρονο ψηφιακό σύστημα διαχείρισης οχημάτων και περιστατικών, προκειμένου να βοηθηθεί το έργο του;

5.    Επεξεργάζεται το Υπουργείο Υγείας ένα Εθνικό Σχέδιο στήριξης και αναβάθμισης του ΕΚΑΒ, που είναι ο μοναδικός  δημόσιος φορέας παροχής υπηρεσιών Επείγουσας Προνοσοκομειακής Φροντίδας στη χώρα;

6.    Πρόκειται να αντιμετωπιστούν κατά προτεραιότητα οι ανάγκες του ΕΚΑΒ και να αντιστραφεί η πορεία περικοπής των προϋπολογισμών του λόγω μνημονιακών δεσμεύσεων, οι οποίες  έχουν δημιουργήσει σοβαρά λειτουργικά προβλήματα  και υπονομεύουν τα σημαντικά θετικά βήματα που είχαν γίνει στην οργάνωση και την επιχειρησιακή δυνατότητα του ΕΚΑΒ τα τελευταία χρόνια;  

7.     Υπάρχει πρόβλεψη πλήρους στελέχωσης του ΕΚΑΒ με το αναγκαίο ανθρώπινο δυναμικό όλων των ειδικοτήτων (γιατροί, πιστοποιημένοι διασώστες-πληρώματα ασθενοφόρων,  τεχνικό προσωπικό κλπ), για την επαρκή ανταπόκρισή του όλο το 24ωρο; Για παράδειγμα, γιατί δεν έχει προχωρήσει η πρόσληψη 200 διασωστών, όπως έχει προγραμματιστεί ήδη από το Μάιο του 2012;

8.    Γιατί ενώ έχουν καθοριστεί θεσμικά από το 2007 τα επαγγελματικά δικαιώματα των διασωστών του ΕΚΑΒ, ακόμα δεν έχουν προχωρήσει οι διαδικασίες για την έκδοση των αδειών άσκησης επαγγέλματος;

Οι ερωτώντες βουλευτές

Ανδρέας Ξανθός

Ειρήνη-Ελένη Αγαθοπούλου

Χουσεΐν Ζεϊμπέκ

Θοδωρής Δρίτσας

Βασιλική Κατριβάνου

Κωστής Δερμιτζάκης

Γιάννης Σταθάς

Έφη Γεωργοπούλου – Σαλτάρη

Ηρώ Διώτη

Νίκος Μιχαλάκης

Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος

Γιώργος Βαρεμένος

Όλγα Γεροβασίλη

Κώστας Ζαχαριάς

Μαρία Μπόλαρη

Γιάννης Ζερδελής

Αγνή Καλογερή

Γιώργος Πάντζας

Παναγιώτα Δριτσέλη

Μαρία Διακάκη

Τζένη Βαμβακά

Πέτρος Τατσόπουλος

Κώστας Μπάρκας

Δημήτρης Τσουκαλάς



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ