ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

30/01/2014

Ομιλία Δημήτρη Στρατούλη στην Ολομέλεια στη συζήτηση της επίκαιρης ερώτηση σχετικά με τους επιστρατευμένους εργαζόμενους στην «ΣΤΑΣΥ Α.Ε.»



Κύριε Υπουργέ, είναι γνωστό ότι στις 24 Ιανουαρίου του 2013 -κατά τη γνώμη τη δική μου αλλά και του ΣΥΡΙΖΑ και των συνδικάτων της ΣΤΑΣΥ, των σταθερών συγκοινωνιών, μία αποφράδα μέρα για τη δημοκρατία και για τα συνδικαλιστικά και εργατικά δικαιώματα στη χώρα μας- με δύο αποφάσεις, αφενός μεν του Πρωθυπουργού και αφετέρου δε του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, κηρύχτηκε πολιτική επιστράτευση των απεργών των Σταθερών Συγκοινωνιών (ΣΤΑΣΥ), με αφορμή την πολυήμερη απεργία που είχαν οι εργαζόμενοι του μετρό, τις απεργίες αλληλεγγύης-στήριξης αλλά και τις απεργίες για τα δικά τους ζητήματα, αυτά που είχαν οι εργαζόμενοι και στο τραμ και στον ΗΣΑΠ, δηλαδή συνολικά οι εργαζόμενοι των Σταθερών Συγκοινωνιών.

Έχουμε πει, κύριε Υπουργέ, με κάθε τρόπο, πολιτικό, νομικό, συνδικαλιστικό, ανθρώπινο ότι είναι πάρα πολύ αντισυνταγματικές, πάρα πολύ αντιδημοκρατικές αυτές οι αποφάσεις. Στηρίζονται σε μία διεύρυνση των μοναδικών δυνατοτήτων και εξαιρέσεων που δίνει το Σύνταγμά μας στο άρθρο 22, παράγραφος 4, για να υπάρχει επίταξη εργασίας, για να υπάρχει αναγκαστική εργασία, για να παραβιάζεται η ελευθερία της εργασίας.

Το Σύνταγμα προβλέπει επίταξη μόνο σε περίπτωση θεομηνίας και σε περίπτωση κινδύνου της δημόσιας υγείας. Εδώ, κύριε Υπουργέ,  με τις αποφάσεις του Πρωθυπουργού και των αρμόδιων Υπουργών διευρύνθηκαν οι λόγοι για τους οποίους μπορεί να γίνει πολιτική επιστράτευση της εργασίας και συγκεκριμένα απεργών και σε λόγους που έχουν να κάνουν με τη δημόσια τάξη, που δεν προβλέπεται καθόλου μέσα στο Σύνταγμα της χώρας μας.

Έχουμε καταθέσει, κύριε Υπουργέ,  στις 17 Μαΐου του 2013 πρόταση νόμου του ΣΥΡΙΖΑ για την κατάργηση της δυνατότητας της εκάστοτε κυβέρνησης να κηρύσσει πολιτική επιστράτευση απεργών και για την παντελή απαγόρευση κάθε κυβέρνησης να προβαίνει σε παραβίαση αυτού του συνταγματικού και δημοκρατικού δικαιώματος των εργαζομένων. Δεν έχει έρθει για συζήτηση στην ολομέλεια της Βουλής ακόμα, κύριε Πρόεδρε,  παρότι έχουν περάσει από τότε οκτώ και πλέον μήνες.

Δεύτερον, έχουμε καταθέσει, ως ΣΥΡΙΖΑ, εκτός από την πρόταση νόμου, επίκαιρη επερώτηση στη Βουλή στις 15 Οκτωβρίου του 2013. Έχουν περάσει από τότε τέσσερις μήνες και πάνω, κύριε Πρόεδρε, και δεν έχει έρθει για συζήτηση στη Βουλή. Αυτή η επίκαιρη επερώτηση του ΣΥΡΙΖΑ ζητά να αρθεί το καθεστώς πολιτικής επιστράτευσης.

Βεβαίως τα σωματεία των εργαζομένων της ΣΤΑΣΥ έχουν κάνει και αίτηση ακύρωσης στο Συμβούλιο της Επικρατείας, η οποία έχει συζητηθεί και αναμένεται η σχετική απόφαση. Έχουν στείλει μάλιστα και επιστολή στις 17 Οκτωβρίου του 2013, πριν από τέσσερις μήνες, στον Πρωθυπουργό της χώρας, με την οποία ζητούν να αρθεί το απαράδεκτο και αντιδημοκρατικό καθεστώς της πολιτικής επιστράτευσης που αφορά τους ίδιους. Απάντηση, όμως, μέχρι σήμερα δεν έχουν πάρει.

Το πρώτο ερώτημα είναι: Η πολιτική επιστράτευση που κηρύχθηκε τον τελευταίο χρόνο για τους ναυτεργάτες με απόφαση Πρωθυπουργού έχει ανακληθεί, έχει αρθεί. Η προληπτική πολιτική επιστράτευση –απαράδεκτο ιστορικά και δημοκρατικά- για τους καθηγητές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με απόφαση Πρωθυπουργού και αρμόδιου Υπουργού έχει αρθεί. Η πολιτική επιστράτευση των εργαζομένων στην τοπική αυτοδιοίκηση με απόφαση του Πρωθυπουργού και του αρμόδιου Υπουργού έχει αρθεί.

Δώδεκα μήνες μετά, η πολιτική επιστράτευση, κύριε Πρόεδρε και κύριε Υπουργέ, των εργαζομένων στις Σταθερές Συγκοινωνίες γιατί ακόμα δεν έχει αρθεί; Γιατί ακόμα είναι στο γύψο; Πόσα δικαιώματα συνδικαλιστικά, εργασιακά, ασφαλιστικά επιδιώκει να τους αφαιρέσει η Κυβέρνηση και τους κρατάει ακόμα στο γύψο για να μην μπορούν να αντιδράσουν σε αυτά;

Το δεύτερο ερώτημα, κύριε Υπουργέ, είναι το εξής: Έχουν κυκλοφορήσει διάφορα έγγραφα του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης, του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων -διάφορων Υπουργείων μεταξύ τους- με τα οποία γίνεται κουβέντα για νέο κύμα διαθεσιμοτήτων-απολύσεων στο χώρο των Σταθερών Συγκοινωνιών, αλλά και των Οδικών Συγκοινωνιών.

Είναι δυνατόν, κύριε Υπουργέ, μετά από τόσο κόσμο που έφυγε το 2010 και το 2011, δήθεν για την εξυγίανση των αστικών συγκοινωνιών, μετά από τις τρομακτικές ελλείψεις προσωπικού που υπάρχουν, που διατέθηκαν δεκάδες εκατομμύρια ευρώ και το 2013 για υπερωρίες, αντί να επανέλθουν οι μεταταγμένοι, οι αποχωρήσαντες και να προσληφθεί νέο προσωπικό, θα φύγουν κι άλλοι; Θα διαλύσουμε δηλαδή των συγκοινωνιακό έργο; Θα στείλουμε στη δυστυχία, στη φτώχεια και στην εξαθλίωση κι άλλους εργαζόμενους των αστικών συγκοινωνιών; Θα δημιουργήσουμε ακόμα μεγαλύτερα προβλήματα στο κοινωνικό σύνολο με αραίωση των δρομολογίων και χειροτέρευση του συγκοινωνιακού έργου; Είναι δυνατόν να συμβαίνουν αυτά, κύριε Υπουργέ;

Κοιτάξτε να δείτε, κύριε Υπουργέ, γνωρίζετε πάρα πολύ καλά ότι όταν κατατίθενται προτάσεις νόμου στη Βουλή από τα κόμματα της Αντιπολίτευσης, το πότε θα τις φέρει το Προεδρείο της Βουλής για συζήτηση έχει να κάνει με τις συνεννοήσεις που κάνει το Προεδρείο της Βουλής με τον αρμόδιο Υπουργό και το αρμόδιο Υπουργείο και με το αν είναι έτοιμος ο Υπουργός και το Υπουργείο ή όχι.

Επομένως, η μία ευθύνη είναι του Προεδρείου που δεν έχει φέρει ακόμη την πρόταση νόμου για άρση του καθεστώτος πολιτικής επιστράτευσης στις Σταθερές Συγκοινωνίες, αλλά να καταργηθεί και σαν θεσμός. Και το ίδιο ισχύει και για την επερώτηση του ΣΥΡΙΖΑ. Η μισή ευθύνη είναι του Προεδρείου και η άλλη μισή του Υπουργείου.

Γνωρίζω πάρα πολύ καλά γιατί ρώτησα. Κύριε Πρόεδρε, ν έχουν γίνει και οι συνεννοήσεις και γνωρίζω πολύ καλά ότι ο κ. Λαφαζάνης και ο κ. Βούτσης το έχουν θέσει από τις 25 Οκτώβρη 2013 στη Διάσκεψη των Προέδρων, και εφόσον ακόμα δεν έχει έρθει να συζητηθεί, τι να κάνω εγώ; Σήμερα εκ μέρους του Προεδρείου της Βουλής εσείς αναλαμβάνετε την πολιτική ευθύνη που δεν ήρθε. Αλλά να μην μείνουμε στα διαδικαστικά.

Κύριε Υπουργέ, κύριε Κεγκέρογλου, η πρώτη παράγραφος της ερώτησης αφορά το καθεστώς της πολιτικής επιστράτευσης και επομένως είναι ένα πολιτικό ζήτημα. Χαίρομαι που είπατε σαν Υφυπουργός Εργασίας ότι είναι ένα ζήτημα το οποίο πρέπει να ανοίξει για συζήτηση, αλλά ωστόσο, επειδή είστε Υφυπουργός Εργασίας και ο κ. Βρούτσης, Υπουργός Εργασίας, από τη στιγμή που ένα χρόνο μετά είναι η μόνη εκκρεμότητα που παραμένει από τις απεργίες που κηρύχθηκαν σε πολιτική επιστράτευση, νομίζω ότι και το Υπουργείο Εργασίας πρέπει να έχει μία σαφή θέση-πρόταση προς την Κυβέρνηση.

Τρίτον, ενόχληση έχει γίνει και όχι μόνο από το ΣΥΡΙΖΑ. Σας είπα ότι τα Σωματεία Σταθερών Συγκοινωνιών έχουν στείλει επιστολή στον Πρωθυπουργό της χώρας από τον οποίο ζητούν να αρθεί το καθεστώς της πολιτικής επιστράτευσης. Αυτό όσον αφορά αυτό το ζήτημα. Είναι μία μαύρη σελίδα στην ιστορία της χώρας και θεωρούμε -και παρακαλώ, στη δευτερολογία σας θέλω τη θέση σας- ότι το Υπουργείο Εργασίας πρέπει να πάρει θέση και να παρέμβει καθόσον του αναλογεί, ώστε να αρθεί αυτό το απαράδεκτο καθεστώς για τους εργαζόμενους στις Σταθερές Συγκοινωνίες. Είναι οι μόνοι εργαζόμενοι στη χώρα που είναι ντυμένοι κυριολεκτικά στο χακί. Το ανέχεστε αυτό; Το δέχεστε σαν Υπουργείο Εργασίας;

Έρχομαι στο δεύτερο ερώτημα που είναι και ο βασικός κορμός της ερώτησής μας. Κύριε Υπουργέ, έγγραφα για διαθεσιμότητες εργαζομένων της ΣΤΑΣΥ και ΟΣΥ έχει στείλει ο κ. Μητσοτάκης, ο Υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης. Έγγραφα, επίσης, έχουν σταλεί και μιλούν ότι από εξακόσιους μέχρι χίλιους διακόσιους υπαλλήλους από τους Οργανισμούς που εποπτεύει το Υπουργείο Μεταφορών και Συγκοινωνιών, μεταξύ των οποίων κατονομάζονται και οι Σταθερές Συγκοινωνίες και οι Οδικές Συγκοινωνίες, θα μπορούσε να είναι πλεονάζον προσωπικό και να μπει σε διαθεσιμότητα και σε απολύσεις.

Εμείς χαιρόμαστε να μην υπάρχει θέμα. Αν το επιβεβαιώσετε και στη δευτερολογία σας, το κρατάμε ως πολιτική δέσμευση, ότι δεν υπάρχει θέμα διαθεσιμότητας στις αστικές συγκοινωνίες. Αλλά ανησυχούμε και θέλουμε σαφείς και ρητές δεσμεύσεις ότι δεν θα υπάρξει νέο κύμα διαθεσιμοτήτων και απολύσεων, γιατί σας είπα ότι είναι καταστροφικό για τους ίδιους τους εργαζόμενους που θα απολυθούν, καταστροφικό για τις Οδικές και τις Σταθερές Συγκοινωνίες, καταστροφικό και για την ίδια την κοινωνία.

Τέλος, κύριε Πρόεδρε, κοιτάξτε να δείτε, σας είπα γιατί παραμένει το καθεστώς πολιτικής επιστράτευσης. Πρώτον, έχει έρθει στους εργαζόμενους σχέδιο συλλογικής σύμβασης εργασίας να υπογράψουν στις Σταθερές Συγκοινωνίες με το οποίο ουσιαστικά ζητούν με την υπογραφή τους να επικυρωθεί η δραματική μείωση των μισθών που είχαν λόγω κατάργησης της συλλογικής τους σύμβασης και ένταξής τους στο ενιαίο μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων από 35% έως 38%.

Δεύτερον, έχει αποφασίσει το διοικητικό συμβούλιο των Σταθερών Συγκοινωνιών, όλο αυτό το διάστημα που οι εργαζόμενοι είναι σε πολιτική επιστράτευση και δεν μπορούν να απεργήσουν, ένα σχέδιο κανονισμού εργασίας, το οποίο έχει πάει για δημοσίευση στο ΦΕΚ, στο οποίο ενισχύεται το διευθυντικό δικαίωμα μέσα στην επιχείρηση και αφαιρούνται όλες οι δυνατότητες συμμετοχής και ελέγχου του συνδικάτου των εργαζομένων στα κέντρα λήψης των αποφάσεων για προσλήψεις, για πειθαρχικά, για την υπηρεσιακή τους διαδρομή, κλπ..

Και τρίτον, έχει εγκριθεί ένα οργανόγραμμα με τους εργαζόμενους των ΣΤΑΣΥ σε πολιτική επιστράτευση, να μην μπορούν να αντιδράσουν, με το οποίο οργανόγραμμα πραγματικά επιβεβαιώνεται, αναγεννάται και εγκαθιδρύεται και πάλι ένας μηχανισμός πελατειακών σχέσεων στον καθορισμό των υπαλλήλων των Σταθερών Συγκοινωνιών, οι οποίοι αναλαμβάνουν θέση ευθύνης.

Για όλους αυτούς τους λόγους ζητάμε να σταματήσουν οι αντεργατικές συμπεριφορές σε βάρος των εργαζομένων. Και για όλους αυτούς τους λόγους, για να μπορούν και οι ίδιοι να αντισταθούν, να αντιδρούν, να ελέγχουν τη διοίκηση των Σταθερών Συγκοινωνιών, ζητάμε να αρθεί το καθεστώς της πολιτικής επιστράτευσης.

Ευχαριστώ πάρα πολύ, κύριε Πρόεδρε.

Το Γραφείο Τύπου



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ