ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube flickr

07/02/2014

Ομιλία Δημήτρη Στρατούλη, βουλευτή Β’ Αθήνας ΣΥΡΙΖΑ, υπεύθυνου ΕΕΚΕ Εργασίας, στην Ολομέλεια κατά τη διάρκεια της συζήτησης της επίκαιρης ερώτησής του για τις προωθούμενες μειώσεις των επικουρικών συντάξεων




Οι συνεχείς μειώσεις των επικουρικών συντάξεων οδηγούν στην εξαέρωσή τους.


Κύριε Πρόεδρε, κύριε Υπουργέ, απ’ ό,τι ενημερωθήκαμε, έχει πάρει απόφαση το Διοικητικό Συμβούλιο του Ενιαίου Ταμείου Επικουρικής Ασφάλισης για να αλλάξει τον Κανονισμό παροχών του και αυτή την απόφαση την έχει στείλει στο Υπουργείο Εργασίας για έγκριση.


Κύριε Υπουργέ, θεωρούμε ότι έχει πάρα πολύ σοβαρά προβλήματα σε βάρος των ασφαλισμένων και των συνταξιούχων αυτή η αναθεώρηση που γίνεται.


Κατ’ αρχήν, αλλάζει, κύριε Υπουργέ, ο τρόπος υπολογισμού των επικουρικών συντάξεων. Το τι επικουρική σύνταξη θα πάρεις από 1-1-2015 θα βγαίνει από έναν ειδικό πολλαπλασιαστή που θα παίρνει υπ’ όψιν τις συντάξεις που δίνει αυτό το επικουρικό ταμείο, θα παίρνει υπ’ όψιν το σύνολο των εισφορών που έδωσε ο ασφαλισμένος ή ο συνταξιούχος στο σύνολο του ασφαλιστικού του βίου και θα παίρνει υπ’ όψιν και τη βιωσιμότητα του ταμείου.


Εάν εφαρμοστεί αυτός ο πολλαπλασιαστής, κύριε Υπουργέ, το λιγότερο που θα μειωθούν οι επικουρικές συντάξεις είναι 20%, υπάρχει κίνδυνος κάποιοι, κάθε χρόνο που θα εξετάζεται ο συντελεστής βιωσιμότητας, να μην πάρουν καθόλου επικουρική σύνταξη και δεν υπάρχει διασφάλιση ούτε για την κατώτερη επικουρική σύνταξη που ίσχυε μέχρι τώρα, των 120 ευρώ το μήνα. Υπάρχει κίνδυνος, δηλαδή, κάποιοι να μην πάρουν καθόλου επικουρική.


Το δεύτερο σοβαρό ζήτημα, κύριε Υπουργέ, είναι σε σχέση με τις συντάξεις θανάτου που έπαιρνε μέχρι τώρα η χήρα του αποθανόντα ή ο χήρος της αποθανούσης και τα παιδιά. Αλλάζουν τα ηλικιακά όρια. Για να πάρει η σύζυγος ή η σύζυγος αυτού που έχει πεθάνει αυτή τη σύνταξη, πρέπει να έχει εξήντα δύο χρόνια κλεισμένα και πάνω και το παιδί -ενώ μέχρι τώρα την έπαιρνε από δεκαοκτώ μέχρι εικοσιτεσσάρων χρόνων, εάν σπούδαζε και αποδείκνυε ότι σπούδαζε- τώρα την παίρνει μέχρι δεκαοκτώ χρόνων και ενώ η σύνταξη αυτή ήταν το 70% της κανονικής επικουρικής σύνταξης, τώρα είναι μόνο το 50%.


Το χειρότερο, κύριε Υπουργέ, είναι ότι έχει μπει μία μακάβρια ρήτρα, μια ρήτρα θανάτου που λέει ότι, εάν ο ασφαλισμένος ή ο συνταξιούχος δηλώσει πριν το θάνατό του ότι θέλει να μη μεταβιβαστεί αυτή η σύνταξη στη γυναίκα του και στα παιδιά του, τότε θα παίρνει μεγαλύτερη σύνταξη σήμερα. Αυτό είναι μακάβριος δείκτης, είναι δείκτης απάνθρωπος, είναι δείκτης ένδειξης μη πολιτισμού σε αυτή τη χώρα και θα πρέπει μεταξύ άλλων να απαλειφθεί.


Τέλειωσα με το εξής, κύριε Πρόεδρε: Επίσης, γίνονται πολύ πιο δύσκολες οι προϋποθέσεις για αναπηρική σύνταξη. Τώρα βάζετε ο ανάπηρος να έχει χίλια πεντακόσια ένσημα, από τα οποία εξακόσια την τελευταία πενταετία, που σημαίνει ότι ελάχιστα άτομα με αναπηρία ή όσα έχουν υποστεί ατύχημα ή επαγγελματική ασθένεια θα πάρουν επικουρική σύνταξη.


Για όλους αυτούς τους λόγους, ρωτάμε τι θα κάνετε, κύριε Υπουργέ. Θα εγκρίνετε αυτό τον απάνθρωπο, αντικοινωνικό και αντιασφαλιστικό Κανονισμό που προτείνει η διοίκηση του ΕΤΕΑ;


Πρέπει να πούμε κατ’ αρχήν σε σχέση με τον τίτλο της ερώτησης «Σε κατάργηση της επικουρικής σύνταξης οδηγεί ο νέος κανονισμός του ΕΤΕΑ», ότι η Κυβέρνηση κινείται σε εντελώς αντίθετη κατεύθυνση. Με την ενοποίηση των ταμείων που γνωρίζετε πολύ καλά ότι κάναμε το 2012, στοχεύουμε στο να αρθούν τα προβλήματα τα οποία υπήρχαν ιδιαίτερα σε ορισμένα ταμεία και να δημιουργήσουμε ένα βιώσιμο Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης, το οποίο όχι απλώς θα έχει τη δυνατότητα να δίνει επικουρικές συντάξεις, αλλά θα δίνει και καλές επικουρικές συντάξεις. Αυτός είναι ο στόχος.


Για να το πετύχουμε αυτό, λοιπόν, η ενοποίηση ήταν ένα πρώτο βήμα, γιατί μείωσε τα λειτουργικά κόστη και έδωσε τη δυνατότητα για συνολικότερη αντιμετώπιση του προβλήματος της εισφοροδιαφυγής, το οποίο θα εξηγήσω παρακάτω. Έτσι, λοιπόν, έχουμε πλέον το Ενιαίο Ταμείο.


Τι προβλέπει ο νόμος; Ο νόμος προβλέπει ότι μετά την ενοποίηση, η οποία ολοκληρώθηκε το Φεβρουάριο του 2013, θα εκπονηθεί αναλογιστική μελέτη και, βεβαίως, θα υπάρξει νέος Κανονισμός. Για το νέο Κανονισμό, αυτό το οποίο το Διοικητικό Συμβούλιο του ΕΤΕΑ έφτιαξε, είναι μία πρώτη πρόταση –δεν τη λέω «πρόταση», αλλά «πρώτη πρόταση»- η οποία όμως εάν δεν υπάρξει η επεξεργασία από τις υπηρεσίες κοινωνικής ασφάλισης του Υπουργείου, εάν δεν υπάρξει γνώμη της αναλογιστικής Αρχής και βεβαίως σύγκριση με την αναλογιστική μελέτη η οποία εκπονείται, δεν μπορεί να εγκριθεί. Σαφώς, βέβαια, δεν είναι ο ρόλος του Υπουργείου η έγκριση, δηλαδή να πει «ναι» ή «όχι».


Ευθέως, λοιπόν, σας λέω ότι υπάρχει η επεξεργασία από τις υπηρεσίες του Υπουργείου. Σαφώς υπάρχουν θέματα –δεν θέλω να μπω σε λεπτομέρειες- τα οποία έχουν προταθεί, χωρίς να έχει ληφθεί υπ' όψιν ούτε η αναλογιστική μελέτη ούτε η γνώμη των Υπηρεσιών του Υπουργείου. Θα επιστραφεί ο Κανονισμός με όλες τις παρατηρήσεις, τις αλλαγές, τις τροποποιήσεις, αλλά κυρίως με βάση τα συμπεράσματα της αναλογιστικής μελέτης, προκειμένου να συντάξουν την πρόταση. Γι’ αυτό μίλησα προηγουμένως για «πρώτη πρόταση».


Αυτό, λοιπόν, αφορά το διαδικαστικό κομμάτι που, όμως, είναι ουσιαστικό, γιατί σαφώς σήμερα σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να λάβουμε ως δεδομένα αυτά τα επιμέρους τα οποία επισημάνατε. Υπάρχουν κι άλλα πάρα πολύ σημαντικά, κύριε συνάδελφε, τα οποία έχουν τεθεί υπ' όψιν μου από άλλους φορείς και για τα οποία ήδη έχουν ενημερωθεί οι Υπηρεσίες, οι οποίες επεξεργάζονται αυτήν την πρώτη πρόταση.


Κύριε Υπουργέ, κρατώ αυτό που είπατε –είναι σημαντικό- ότι δεν σκέφτεστε να εγκρίνετε ως έχει την πρόταση αλλαγής του Κανονισμού Παροχών που σας κατέθεσε η Διοίκηση του Ενιαίου Ταμείου Επικουρικής Ασφάλισης και ότι έχετε επιφυλαχθεί τουλάχιστον ότι μπορεί να μην είναι κι αυτός.

Επιμένουμε πάρα πολύ, κύριε Υπουργέ, να δείτε ξανά κυρίως το νέο τρόπο υπολογισμού των επικουρικών συντάξεων που προτείνεται μ’ αυτόν τον Κανονισμό. Πρέπει να δείτε ότι αν εγκρίνετε αυτόν τον τρόπο υπολογισμού με τους πολλαπλασιαστές που ανέφερα πριν, υπάρχει κίνδυνος πραγματικά εξαέρωσης και εξαφάνισης των επικουρικών συντάξεων. Πρέπει να δείτε κάποιους δείκτες αυτού του πολλαπλασιαστή που πρέπει να αλλάξουν.


Είχαμε μία πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση σε μία άλλη ερώτηση που σας έκανα για τον πολλαπλασιαστή που χρησιμοποιείται και για τις εφ’ άπαξ παροχές. Μου είχατε πει ότι θα αναθεωρηθεί, ώστε να βελτιωθεί η κατάσταση. Επιμένουμε πάρα πολύ σαν ΣΥΡΙΖΑ ότι πρέπει να δείτε ξανά το θέμα και να μην εγκρίνετε την πρόταση ως έχει γι’ αυτόν τον πολλαπλασιαστή.


Το πρώτο θέμα που θέλω να σας πω, κύριε Υπουργέ, είναι τι επικουρικές συντάξεις θα παίρνουν οι ασφαλισμένοι, που έχει σχέση με τον Κανονισμό των Παροχών του ΕΤΕΑ και ποιος θα είναι αυτός ο κανονισμός  που θα εγκρίνει τελικά το Υπουργείο σας.


Το δεύτερο θέμα, κύριε Υπουργέ, είναι η εξυπηρέτηση των ασφαλισμένων για επικουρική σύνταξη σ’ αυτό το Ταμείο. Περίπου, απ’ ό,τι γνωρίζω –να μου πείτε κι εσείς, αλλά έχω ακριβή στοιχεία- οι ασφαλισμένοι στο Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης είναι δύο εκατομμύρια και κάτι παραπάνω από ένα εκατομμύριο οι συνταξιούχοι.


Γνωρίζετε, κύριε Υπουργέ, ότι μέχρι πριν από λίγους μήνες υπηρετούσαν στο ΕΤΕΑ τετρακόσιοι είκοσι δύο (422) υπάλληλοι μετά την ενοποίηση. Δυστυχώς, η Διοίκηση αυτού του Ταμείου είπε ότι μπορούν να γίνουν διαθεσιμότητες και έγιναν είκοσι εννέα (29). Έχουν μείνει τριακόσιοι ενενήντα τρεις (393). Δυστυχώς, έχει πει ότι μπορεί να γίνουν άλλες εκατόν είκοσι (120) διαθεσιμότητες προσωπικού.


Αυτό σημαίνει ότι μέχρι τώρα εξυπηρετούσε ένας υπάλληλος αυτού του Ταμείου επτάμισι χιλιάδες –παρακαλώ!- ασφαλισμένους και συνταξιούχους. Και τώρα με τις διαθεσιμότητες που έγιναν ο ένας υπάλληλος θα εξυπηρετεί οκτώ χιλιάδες συνταξιούχους που λαμβάνουν επικουρική σύνταξη. Και, αν γίνουν και άλλες 120 διαθεσιμότητες, θα αναλογεί ένας υπάλληλος ανά οκτώμισι χιλιάδες.


Καταλαβαίνετε ότι και για τον υπάλληλο είναι ξεπάτωμα, εντατικοποίηση, απάνθρωπη δουλειά, κυρίως, όμως, δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν οι ασφαλισμένοι. Τι να πρωτοκάνει ένας υπάλληλος του ΕΤΕΑ; Να φτιάξει έγγραφα, να τους εξυπηρετήσει όταν πάνε στο Ταμείο, να απαντήσει στα τηλέφωνα; Πρέπει να γίνει ένα σύγχρονος Τιραμόλα, ένας εργαζόμενος-«λάστιχο» στην κυριολεξία. Όμως, δεν εξυπηρετούνται και οι ασφαλισμένοι.


Είναι ένα πολύ μεγάλο πρόβλημα που γνωρίζετε πώς αποτυπώνεται, κύριε Υπουργέ. Σε ορισμένους κλάδους, λογαριασμούς αυτού του Ταμείου Επικουρικής Ασφάλισης η καθυστέρηση φτάνει στα τέσσερα χρόνια  προκειμένου να πάρουν την επικουρική τους σύνταξη.


Επομένως, το μείζον είναι, πρώτον, να μη γίνουν διαθεσιμότητες και δεύτερον, να υπάρξει γρήγορη μηχανοργάνωση του Ενιαίου Ταμείου Επικουρικής Ασφάλισης και εισαγωγή της πληροφορικής σε όλες τις λειτουργίες του, ώστε αφενός μεν -με όσα είπα πριν- να μη μειωθούν οι επικουρικές συντάξεις, να μην εξαφανιστούν και αφετέρου οι ασφαλισμένοι να παίρνουν στην ώρα τους ή πολύ γρηγορότερα από τα τέσσερα χρόνια που ισχύει σήμερα, τις επικουρικές συντάξεις.


Σε κάθε περίπτωση η επικουρική ασφάλιση είναι δεύτερος πυλώνας της  δημόσιας κοινωνικής ασφάλισης. Είναι δημόσια, καθολική ασφάλιση. Διαφωνούμε ριζικά με όποια μέτρα προωθούνται και τη συρρικνώνουν, την καταργούν, την εξαερώνουν. Είναι παραβίαση συνταγματικού δικαιώματος του Έλληνα πολίτη. Πρέπει το Υπουργείο Εργασίας με κάθε τρόπο να στηρίξει τις επικουρικές συντάξεις του ελληνικού λαού.


Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.


Το Γραφείο Τύπου




Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ