ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube flickr

11/02/2014

Τοποθέτηση της Χ. Καφαντάρη στη συζήτηση του σ/ν για την αναδιάρθρωση της ΕΛΑΣ, του Πυροσβεστικού Σώματος και της Πολιτικής Προστασίας




Ευχαριστώ, κ. Πρόεδρε, καλημέρα. Καταρχάς, θα ήθελα να επαναλάβω ότι ως ΣΥΡΙΖΑ ζητάμε την άμεση απόσυρση του νομοσχεδίου και έναν ουσιαστικό διάλογο με τους φορείς και όλους τους εμπλεκόμενους, ώστε να έρθει ένα άλλο σχέδιο νόμου, που θα αφορά ουσιαστικά και πραγματικά την αναδιάρθρωση της Αστυνομίας και της Πυροσβεστικής.

Θα ήθελα να αναφερθώ ειδικά στα ζητήματα που έχουν να κάνουν με το Πυροσβεστικό Σώμα. Θα έλεγα, αρχικά, ότι πέραν του ότι δεν έγινε ουσιαστική διαβούλευση και δεν ελήφθη υπόψη η γνώμη των φορέων, το βασικό στοιχείο του νομοσχεδίου είναι ότι αναφέρεται -όπως έκανε και σε συνέντευξη Τύπου ο κ. Υπουργός- σε μείωση δομών. Το κόστος υπολογίζεται γύρω στα 18 εκατομμύρια ευρώ. Το κόστος, όμως, της αναδιοργάνωσης και της αναδιάρθρωσης του Πυροσβεστικού Σώματος, ποιο είναι; Το αναφέρω αυτό, καθώς ουσιαστικές καινοτομίες και παρεμβάσεις παραπέμπονται, μέσω του νομοσχεδίου, σε μελλοντικά Προεδρικά Διατάγματα και μέσα στην έκθεση της Οικονομικής Επιτροπής δεν αναφέρεται κόστος. Την ίδια στιγμή που βρισκόμαστε υπό το καθεστώς της τρόικας, που ουσιαστικά ελεγχόμαστε στον προϋπολογισμό και σε ο,τιδήποτε διαθέτουμε, ως προς το κόστος, την ίδια στιγμή που κόβονται οι μισθοί και οι συντάξεις των ενστόλων, το νομοσχέδιο αυτό, σε ό,τι αφορά το κεφαλαιώδες ζήτημα της αναδιοργάνωσης και των χρημάτων που θα χρειαστούν, τα παραπέμπει σε μελλοντικά Προεδρικά Διατάγματα, χωρίς να εξετάζει το κόστος. Και να πω και κάτι άλλο: Το μεγάλο, χρόνιο ζήτημα της Πυροσβεστικής είναι η ομογενοποίηση του Σώματος. Αν αυτή η διαδικασία δεν προχωρά λόγω κόστους, γιατί δεν προωθείται με τη λογική του νομοσχεδίου που συζητάμε σήμερα; Αφού όλα παραπέμπονται σε μελλοντικά Προεδρικά Διατάγματα, ανεξαρτήτως του κόστους τους, γιατί δεν προχωρά και η ομογενοποίηση του Πυροσβεστικού Σώματος έτσι; Θα επανέλθω στο θέμα της ομογενοποιήσης λίγο αργότερα.

Θα ήθελα να σημειώσω πως υπάρχουν δύο σημεία στο νομοσχέδιο σε σχέση με την Πυροσβεστική τα οποία εκτιμούμε πως κινούνται στη σωστή κατεύθυνση. Πρόκειται για το ζήτημα της Πυροσβεστικής Ακαδημίας -ασχέτως αν και αυτό παραπέμπεται σε έκδοση Προεδρικών Διαταγμάτων- και για το θέμα των εθελοντών πυροσβεστών, το οποίο εντασσεται στο νομοσχέδιο και επιχειρείται να δοθεί μια λύση. Θα τοποθετηθούμε αναλυτικότερα, αλλά δεν μπορούμε να πούμε ότι το πρόσημο σε αυτά τα ζητήματα είναι θετικό.

Σε ό,τι αφορά το Πυροσβεστικό Σώμα και τη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας, εκτίμησή μας είναι ότι το παρόν σχέδιο νόμου, αντί να αναβαθμίσει τη Γ.Γ.Π.Π. και να τη βοηθήσει να λειτουργήσει σύμφωνα με ευρωπαϊκά πρότυπα, την υποβαθμίζει ακόμη περισσότερο, καταργώντας ουσιαστικά τον επιχειρησιακό της βραχίονα, το ΚΕΠ. Θα επαναλάβω εδώ κάτι που έχω πει και παλαιότερα, ότι είναι παγκόσμια καινοτομία η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας να είναι στο Υπουργείο Δημόσιας Τάξεως και Προστασίας του Πολίτη. Εμείς έχουμε κάποια άλλη άποψη, πιο συμβατή αν θέλετε με την κοινή ευρωπαική πεπατημένη.

Συστήνετε την εθνική σχολή πολιτικής προστασίας, χωρίς να έχετε προβλέψει την αναγκαία υποδομή. Η διοικητική υπαγωγή του πυροσβεστικού σώματος στη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας δεν βοηθά ούτε το ρόλο του ΠΣ, ούτε το μηχανισμό της ΠΠ. Να σημειώσουμε δε εδώ, ότι η αναφορά στο νομοσχέδιο πως το Πυροσβεστικό Σώμα είναι ιδιαίτερο Σώμα Ασφαλείας φοβόμαστε ότι ανοίγει το δρόμο της εμπλοκής του σε κατασταλτικούς μηχανισμούς.

    Το παρόν σχέδιο νόμου δεν αλλάζει τον τρόπο επιλογής του Αρχηγού και αναπαράγει το καθεστώς επιλογής του από το ΚΥΣΕΑ. Επαναφέρει ένα δοκιμασμένο και αποτυχημένο σύστημα στην κορυφή της ηγεσίας των δύο Υπαρχηγών και εξαφανίζει την οργανωτική δομή του Αρχηγείου του Σώματος. Δημιουργούνται έξι υπερδιευθύνσεις, οι οποίες δημιουργούν μια στρατιά τμημάτων, αυξάνοντας συγκεντρωτισμό και γραφειοκρατία.

    Κάτι πολύ σοβαρό. Δεν μεταφέρονται αρμοδιότητες από την κεντρική υπηρεσία του πυροσβεστικού σώματος  στις περιφερειακές υπηρεσιακές υπηρεσίες. Εμείς πιστεύουμε ότι θα πρέπει να υπάρχει μεταβίβαση ουσιαστικών αρμοδιοτήτων στις περιφερειακές διοικήσεις με ταυτόχρονη μεταφορά οικονομικών πόρων και αύξηση της οργανικής τους δύναμης, ώστε να διευκολύνεται η αρχή της αποκεντρωμένης εκτέλεσης. Θα πρέπει δηλαδή στην ουσία να υπάρχει σταδιακή μετεξέλιξη περιφερειακών διοικήσεων σε μείζονες επιχειρησιακούς σχηματισμούς, με βάση τη νέα αποκεντρωμένη διοίκηση της χώρας και τις ιδιαιτερότητες και τα χαρακτηριστικά του επιχειρησιακού περιβάλλοντος του ελλαδικού χώρου.

    Επίσης, καταργούνται οι Γενικοί Επιθεωρητές χωρίς να έχει αξιολογηθεί ο θεσμός. Η τριχοτόμηση του πυροσβεστικού σώματος δεν τίθεται υπό αμφισβήτηση, όπως είπα και πριν, δυσκολεύοντας το πυροσβεστικό έργο και διαιωνίζοντας αδικίες μέσα στο Σώμα, καθώς στην πράξη οι πενταετούς υποχρέωσης πυροσβέστες εκπληρώνουν καθήκοντα μόνιμου πυροσβέστη, την ίδια όμως ώρα τα καθήκοντα αυτά δεν αναγνωρίζονται από το νόμο με συνέπεια να μην απολαμβάνουν τα ίδια δικαιώματα με τους μόνιμους. Όχι μόνο δεν ομογενοποιείται το Σώμα αλλά δεν επιλύεται και το καθεστώς αδειών, ωραρίου, καθηκόντων, ζητήματα που έχουν να κάνουν και με την επιχειρησιακή ετοιμότητα και με την αποτελεσματικότητα της πυροσβεστικής.

    Αναφέρθηκα προηγουμένως στο θετικό χαρακτήρα του ζητήματος της εισαγωγής των υποψηφίων στην πυροσβεστική Ακαδημία μέσω πανελληνίων εξετάσεων. Πλην όμως τυπικά και μόνο την ανωτατικοποιεί, αφού ουσιαστικά βασίζει τη δομή της στο αναχρονιστικό ΠΔ 174/83, για την αλλαγή του οποίου έχουν συσταθεί δεκάδες Επιτροπές. Εμείς έχουμε μια άλλη αντίληψη για το πώς θα πρέπει να λειτουργήσει η πυροσβεστική εκπαίδευση. Μιλάμε για ουσιαστική ανωτατικοποίηση της πυροσβεστικής Ακαδημίας με νόμους, κατ’ αναλογία τον 3187/2003, που αφορά τα ανώτατα στρατιωτικά και εκπαιδευτικά ιδρύματα. Κάνουμε λόγο για καθιέρωση του θεσμού του διδακτικού ερευνητικού προσωπικού, το οποίο θα ασκεί διδακτικό έργο ακαδημαϊκών μη επιχειρησιακών μαθημάτων. Σχεδιάζουμε την καθιέρωση του θεσμού του Ειδικού Εκπαιδευτικού Διδακτικού Προσωπικού, το οποίο θα ασκεί το έργο του ουσιαστικά, καθώς και την παροχή δυνατότητας διοργάνωσης και λειτουργίας αυτοδύναμων προγραμμάτων μεταπτυχιακών σπουδών σε γνωστικά αντικείμενα σχετικά με τις εκπαιδευτικές, ερευνητικές και λειτουργικές ανάγκες.

    Θεωρώ πολύ σημαντικό το ζήτημα που αφορά τη νομοθεσία για την υγιεινή και τους κανόνες ασφαλείας και τονίζω πως είναι επιβεβλημένη η άμεση ψήφιση και εφαρμογή των αναγκαίων ΠΔ. σε εκτέλεση των διατάξεων των νόμων 3144/2003, 3850/2010 περί υγιεινής και ασφάλειας στην εργασία για το Πυροσβεστικό Σώμα, ώστε να σταματήσει το διαρκές έγκλημα της πελατειακής αδιαφορίας για την υγιεινή και ασφάλεια του Έλληνα πυροσβέστη.

     Δύο λόγια μόνο κλείνοντας για την Πολιτική Προστασία: Φάνηκε και από τους σεισμούς της Κεφαλονιάς, θα αναφερθούμε και σε άλλες συνεδριάσεις της Επιτροπής, ότι η Πολιτική Προστασία -που θα έπρεπε να έχει τον πρώτο λόγο- δεν λειτούργησε όπως έπρεπε με βάση τις αρμοδιότητές της. Αυτό φάνηκε άλλωστε στην πράξη από το γεγονός ότι αναγκάστηκε ο ίδιος ο κ. Πρωθυπουργός να πάει για να δώσει εντολές εκεί. Εμείς έχουμε μια άλλη λογική για την Πολιτική Προστασία, σε πιο κεντρικό επίπεδο λειτουργίας της.

    Θα ήθελα τέλος να αναφερθώ σε ένα ακόμη θέμα και να θέσω ένα ερώτημα στον κ. Υπουργό. Αυτό το ερώτημα έχει να κάνει με την υπηρεσία εναερίων μέσων Ελληνικής Αστυνομίας, δεν αφορά την πυροσβεστική. Θα ήθελα λοιπόν να πω ότι η συγκεκριμένη υπηρεσία, η υπηρεσία εναερίων μέσων της ΕΛΑΣ, που ιδρύθηκε με το ν. 2394/1995, είναι ουσιαστικά μια αυτοτελής κεντρική υπηρεσία επιπέδου Διεύθυνσης, η οποία υπάγεται απευθείας στο Υπουργείο. Με το εν λόγω σχέδιο νόμου μετατρέπεται σε υπηρεσία επιπέδου Υποδιεύθυνσης και θα υπάγεται στη διεύθυνση ειδικών αστυνομικών δυνάμεων, στην ίδια διεύθυνση με τα ΕΜΑΚ και την υπηρεσία εξουδετέρωσης εκρηκτικών μηχανισμών και συνοδών αστυνομικών σκύλων, δηλαδή ουσιαστικά υποβαθμίζονται. Για ποιο λόγο συμβαίνει αυτό;

    Την ίδια στιγμή στο εν λόγω νομοσχέδιο, όσον αφορά το πυροσβεστικό σώμα, δημιουργείται αυτοτελής ειδική υπηρεσία, που αφορά τα εναέρια μέσα του πυροσβεστικού σώματος, όταν ο στόχος όπως έχει λεχθεί, είναι στην πορεία να έχουμε μια ενιαία υπηρεσία εναέριων μέσων Υπουργείου Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη. Γιατί γίνεται κ. Υπουργέ, αυτή η διάκριση και πώς εξυπηρετεί τον απώτερο αυτό στόχο, τον οποίο αναφέρετε; Ευχαριστώ πολύ.


 



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ