ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

02/05/2014

Ερώτηση βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ προς τους Υπουργούς Οικονομικών - Ναυτιλίας και Αιγαίου: Μη καταβολή οικονομικής παροχής από τους Έλληνες εφοπλιστές




Η κυβέρνηση δεν έχει προχωρήσει ακόμα στην υπογραφή των απαραίτητων υπουργικών αποφάσεων και την έκδοση των εγκυκλίων, για να ξεκινήσει η καταβολή της οικονομικής παροχής της ναυτιλιακής κοινότητας για την αντιμετώπιση της κρίσης, παρότι έχουν παρέλθει περίπου πέντε μήνες μετά την ψήφιση της σχετικής διάταξης.

Ειδικότερα, και με σκοπό τον προσδιορισμό, υπολογισμό και καταβολή  της έκτακτης εισφοράς εκ μέρους της ναυτιλιακής κοινότητας, οι επιχειρήσεις υποχρεούνται να υποβάλουν κατά την διάταξη του άρθρου 14 παρ. 5 του ν. 4223/2013  δήλωση στην αρμόδια υπηρεσία της Φορολογικής Διοίκησης έως την τελευταία εργάσιμη ημέρα του Φεβρουαρίου εκάστου έτους βεβαίωση «σχετικά με τον αριθμό των πλοίων, τη σημαία, την ηλικία και την ολική χωρητικότητα των πλοίων, τον αριθμό ΙΜΟ, το ύψος της ετήσιας παροχής ενός εκάστου με βάση τα κριτήρια υπολογισμού του παρόντος άρθρου. Για τα πλοία υπό ελληνική και υπό ξένη σημαία στην ανωτέρω δήλωση θα επισυνάπτονται τα αντίγραφα των αντίστοιχων δηλώσεων φορολογίας πλοίου της προηγούμενης φορολογικής χρήσης…».    

Επίσης, κατά το άρθρο 14 παρ. 8 του ιδίου νόμου, προβλέπεται η έκδοση απόφασης του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών, η οποία θα καθορίζει τον τύπο και το περιεχόμενο της δήλωσης της παροχής του παρόντος άρθρου, η διαδικασία καταβολής αυτής και κάθε θέμα σχετικό με την καταβολή.

Ως γνωστόν, η εν λόγω διάταξη, η οποία ενσωματώθηκε στον νόμο για τον Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝΦΙΑ) και ψηφίστηκε στις αρχές του περασμένου Δεκεμβρίου, μέχρι τώρα παραμένει ανενεργή. Σημειώνεται ότι η διάταξη προβλέπει καταβολή της εισφοράς για την τριετία 2014-2016 και υπολογίζεται με βάση τα πλοία τα οποία εκμεταλλεύεται, κατά κυριότητα ή μη, η κάθε πλοιοκτήτρια εταιρεία ή διαχειρίζεται η κάθε διαχειρίστρια εταιρεία αντίστοιχα. H παροχή αυτή βαρύνει τους πλοιοκτήτες ή πλοιοκτήτριες εταιρείες για τα πλοία υπό ελληνική σημαία, καθώς και τους αλλοδαπούς πλοιοκτήτες ή πλοιοκτήτριες εταιρείες για τα πλοία υπό ξένη σημαία, τα οποία έχουν τεθεί υπό τη διαχείριση ημεδαπών ή αλλοδαπών εταιρειών, οι οποίες είναι εγκατεστημένες στην Ελλάδα. Ο αριθμός των ναυτιλιακών εταιρειών που εμπίπτουν στη διάταξη υπολογίζονται σε περίπου 450, σε σύνολο πλοίων περίπου 2.800.

Με βάση πρόσφατη ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών, ο λόγος για τον οποίο οι σχετικές διατάξεις δεν έχουν ακόμη εφαρμοστεί στην ολότητά τους, είναι ότι «προσέκρουσαν σε τεχνικές δυσκολίες, ιδίως σε θέματα ολοκλήρωσης των σχετικών ηλεκτρονικών εφαρμογών, οι οποίες αντιμετωπίζονται ταχύτατα».

Ωστόσο, σύμφωνα με δημοσιεύματα, η κυβέρνηση δεν φέρεται αποφασισμένη να ζητήσει τα χρήματα αυτά από τους εφοπλιστές πριν από τις εκλογές.

Συγκεκριμένα, δεν εξεδόθησαν μέχρι σήμερα οι σχετικές εγκύκλιοι, οι οποίες θα καθορίζουν την μορφή και το περιεχόμενο της σχετικής βεβαίωσης του άρθρου 14 παρ. 5 του νόμου με βάση την οποία θα προσδιορισθεί το ύψος της εισφοράς, Βάσει αυτής της μη έκδοσης των εγκυκλίων δεν υπεβλήθησαν, όπως προκύπτει από σχετικά δημοσιεύματα, οι σχετικές δηλώσεις από τις έχουσες την υποχρέωση εταιρείες για το 2014 και , όπως φαίνεται, δεν προχώρησε η διαδικασία προσδιορισμού και είσπραξης των σχετικών φόρων με αποτέλεσμα να μην έχουν καταβληθεί-με βάση τα ίδια δημοσιεύματα –περί τα τετρακόσια εκατομμύρια ευρώ. Προξενεί έντονη απορία η σχετική παράλειψη και αδράνεια  των υπηρεσιών των Υπουργείων Σας κατά την ίδια στιγμή όπου η αντίστοιχη έκτακτη εισφορά αλληλεγγύης  των πολιτών προσδιορίζεται και καταβάλλεται κανονικά και αδιαλείπτως και γεννάται η εντύπωση της διάθεσης «ελάφρυνσης» και διακριτικής μεταχείρισης των μεγάλων ναυτιλιακών συμφερόντων.

 Με βάση τα παραπάνω,

Ερωτώνται οι κ.κ. υπουργοί:


1.    Τι προτίθενται να πράξουν για τη συγκεκριμένη υλοποίηση των διατάξεων του ν. 4223/2013, ως προς τον προσδιορισμό και καταβολή της έκτακτης εισφοράς από τις πλοιοκτήτριες και διαχειρίστριες εταιρείες του ν. 27/1975 ;

2.    Είναι δυνατόν οι τεχνικές δυσκολίες, τις οποίες επικαλείται ο υπουργός σε πρόσφατη ανακοίνωσή του, να υπερκαλύπτουν την πολιτική βούληση για την είσπραξη μιας οφειλής προς το δημόσιο, ειδικά στην παρούσα περίοδο, όπου κάθε δημόσιο έσοδο θεωρείται απαραίτητο; Ποιες επακριβώς είναι αυτές οι τεχνικές δυσκολίες, τις οποίες επικαλείται ο υπουργός και πότε προβλέπει να  αποκατασταθούν;


Οι ερωτώντες βουλευτές

Θοδωρής Δρίτσας


Νίκος Συρμαλένιος


Σταύρος Ν. Κοντονής

                                                                          

      


 



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ