ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube flickr

04/07/2014

Ομιλία Δημήτρη Στρατούλη, βουλευτή Β’ Αθήνας ΣΥΡΙΖΑ, υπεύθυνου ΕΕΚΕ Εργασίας στην επίκαιρη επερώτηση του ΣΥΡΙΖΑ για την ανεργία των ναυτικών




Η ανεργία στον χώρο της Ναυτεργασίας έχει πάρει εκρηκτικές διαστάσεις το τελευταίο χρονικό διάστημα ως αποτέλεσμα της ασκούμενης κυβερνητικής ναυτιλιακής πολιτικής, η οποία υπηρετεί πιστά το δόγμα λεγόμενης ανταγωνιστικότητας και της άκρατης κερδοφορίας των ελληνικών ναυτιλιακών επιχειρήσεων.

Με τις απανωτές μειώσεις των οργανικών συνθέσεων στην ποντοπόρο ναυτιλία (10 στον αριθμό τα τελευταία 30 χρόνια), τον αφανισμό των κρουαζιερόπλοιων με ελληνική σημαία, όπου με την απελευθέρωση του καμποτάζ (κοινοτικός κανονισμός 3572/92) απωλέστηκαν και τα τελευταία κρουαζιερόπλοια με ελληνική σημαία που είχαν έλληνες ναυτεργάτες με θεσπισμένα και κατοχυρωμένα δικαιώματα (ΣΣΕ – ασφάλιση στο ΝΑΤ – συνδικαλιστικά δικαιώματα) και με την θέσπιση νέου θεσμικού πλαισίου στην Ακτοπλοΐα (νόμος 4150/2013) με το οποίο οδηγήθηκαν σε μαζικό διωγμό και απόλυση εκατοντάδες Ναυτεργάτες από τα Ακτοπλοϊκά πλοία και τα ελληνικής σημαίας Ε/Γ-Ο/Γ διεθνών γραμμών. Με τον πρόσφατο νόμο για τα μικρά τουριστικά σκάφη (ιδιωτικά και επαγγελματικά) καταργούνται χιλιάδες θέσεις εργασίας ελλήνων Ναυτεργατών.

Η ανεργία έχει εκτιναχθεί σε ιστορικά ρεκόρ, με το Γραφείο Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας (ΓΕΝΕ) να δίνει για το Γενάρη 5.112 εγγεγραμμένους ανέργους, το ένα τρίτο του πραγματικού αριθμού. Από αυτούς επίδομα ανεργίας (294 ευρώ μηνιαία για τους έγγαμους και 235 ευρώ για τους άγαμους, πολύ χαμηλότερα από αυτά που χορηγεί ο ΟΑΕΔ) πήραν μόλις οι 887, δηλαδή το 17,35%.

Η μεγάλη ανεργία στους ναυτικούς και κυρίως η δραματική μείωση του συνολικού αριθμού τους από 120.000 το 1990 σε 15.000 το 2014 έχει ως συνέπεια την μείωση του εισαγόμενου στη χώρα μας ναυτιλιακού συναλλάγματος και κυρίως την πολύ μεγάλη μείωση των εσόδων του ΝΑΤ.

Πρόσφατα επίσης καταργήθηκαν και συγχωνεύτηκαν ο Οίκος Ναύτου και το Γραφείο Εύρεσης Ναυτικής Εργασίας (ΓΕΝΕ), με τρόπο που θα υποβαθμιστούν ακόμη περισσότερο οι δύο αυτοί οργανισμοί και οι υπηρεσίες και παροχές τους προς τους ανέργους και άλλους ναυτικούς. Η συμμετοχή των ναυτεργατικών σωματείων στο καινούργιο νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου που συστήθηκε είναι ανύπαρκτη.

Την τελευταία ημέρα της ναυτιλιακής έκθεσης των Ποσειδωνίων ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θεόδωρος Βενιάμης, στην καθιερωμένη συνέντευξη Τύπου, έθεσε για μία ακόμα φορά όρους και προϋποθέσεις, τόσο προς την κυβέρνηση όσο και προς τους Έλληνες ναυτικούς, για να υπάρξει –όπως υποστήριξε- μεγαλύτερη απορρόφηση των τελευταίων στα ποντοπόρα πλοία την επόμενη τριετία.

Όροι που αναγκάζουν κατά πολλούς τους Έλληνες ναυτικούς να διαλέξουν ανάμεσα στην ανεργία ή σε «συνθήκες γαλέρας» με εξευτελιστικά μεροκάματα.

Αιχμή του δόρατος για τον κ. Βενιάμη είναι η κυριαρχία των ατομικών συμβάσεων εργασίας έναντι των συλλογικών. Συγκεκριμένα για το θέμα των ατομικών συμβάσεων στα ποντοπόρα πλοία είπε ότι πρόσφατα, το ελληνικό κοινοβούλιο επικύρωσε τη Διεθνή Σύμβαση Ναυτικής Εργασίας MLC του ΙΜΟ, που υποχρεώνει, όταν δεν υπάρχει συλλογική σύμβαση εργασίας να εφαρμόζεται η ατομική. Σε αυτό το σημείο είπε, επίσης, ότι, το θέμα αυτό έχει λήξει καθώς ο αρμόδιος υπουργός Ναυτιλίας, κ. Βαρβιτσιώτης, τους έχει διαβεβαιώσει ότι όταν δεν υπάρχει συλλογική σύμβαση εργασίας ισχύουν οι ατομικές.

Τι κρύβεται πίσω από τη χαριστική προς τους εφοπλιστές ρύθμιση της κυβέρνησης και τα λόγια του κ. Βενιάμη για τις «διεθνείς συμφωνίες»; Μία από αυτές τις συμφωνίες, την οποία αναγνωρίζει το Διεθνές Γραφείο Εργασίας (ILO), προβλέπει κατώτερο βασικό μισθό για τους ναυτεργάτες 435 δολάρια το μήνα, για 48 ώρες εργασία τη βδομάδα! Δηλαδή 317,11 ευρώ το μήνα! Έτσι θέλουν οι εφοπλιστές να «απορροφήσουν» Έλληνες ναυτικούς στα καράβια τους.

Η πραγματικότητα, πάντως, είναι ότι την ώρα που οι εφοπλιστές συσσωρεύουν αμύθητα κέρδη, απολαμβάνουν 56 προκλητικές φοροαπαλλαγές. Οι φορολογικές τους υποχρεώσεις εξαντλούνται στη φορολόγηση με βάση τη χωρητικότητα και την ηλικία του πλοίου, με το σύστημα «tonnage tax», και όχι με κριτήριο τα ετήσια έσοδα και τα κέρδη τους.

Αυτά συμβαίνουν την ώρα που από το 2012 μέχρι σήμερα, σε βάρος των ναυτεργατών έχει επιβληθεί αύξηση της φορολογίας κατά 300%. Αυξήθηκε το όριο ηλικίας συνταξιοδότησης κατά 2 χρόνια. Μειώθηκαν οι συντάξεις πάνω από 50%.

Σαν να μην έφταναν τα παραπάνω η κυβέρνηση έδωσε πρόσφατα με νομοθετική ρύθμιση και ένα νέο προκλητικό μεγάλο δώρο στους εφοπλιστές οδηγώντας σε ακόμα μεγαλύτερη φτωχοποίηση των ναυτικών, οι οποίοι έχουν υποστεί όλες αυτές τις μνημονιακές πολιτικές μείωσης των μισθών τους όλο αυτό το διάστημα.

Σύμφωνα με αυτή την ρύθμιση η κλαδική συλλογική σύμβαση εργασίας για ναυτικούς ακτοπλοΐας δεσμεύει μόνο τους πλοιοκτήτες και ναυτικούς, που είναι μέλη των συμβαλλόμενων οργανώσεων, δηλαδή τους ναυτικούς που είναι μέλη της συνδικαλιστικής ομοσπονδίας ή τους πλοιοκτήτες και εφοπλιστές που είναι μέλη της αντίστοιχης εργοδοτικής εφοπλιστικής ή πλοιοκτητικής οργάνωσης.

Έτσι καταργείται ουσιαστικά η αρχή της επεκτασιμότητας που είναι βασική αρχή των συλλογικών συμβάσεων. Είναι η αρχή που λέει ότι όταν το πιο αντιπροσωπευτικό συνδικάτο του κλάδου, το μεγαλύτερο σε μέλη, υπογράφει συλλογική σύμβαση εργασίας με την πιο αντιπροσωπευτική εργοδοτική ένωση του κλάδου, δηλαδή με αυτή την ένωση που έχει τους περισσότερους εργοδότες, τότε η ισχύς της συλλογικής σύμβασης εργασίας επεκτείνεται σε όλους τους συμβαλλόμενους. Αυτή η βασική αρχή που είναι ο πυρήνας της κλαδικής συλλογικής σύμβασης εργασίας, καταργείται.

Αυτό σημαίνει ότι, αν ένας πλοιοκτήτης ή πολλοί πλοιοκτήτες, αποχωρήσουν από την ένωσή τους η κλαδική συλλογική σύμβαση εργασίας δεν τους δεσμεύει.

Αν λάβουμε υπ’ όψιν μόνο τον ανταγωνισμό που υπάρχει μεταξύ των πλοιοκτητών σημαίνει ότι οι περισσότεροι πλοιοκτήτες μπορούν να φύγουν με βάση αυτή τη διάταξη από τις ενώσεις τους για να μην εφαρμόζουν την κλαδική συλλογική σύμβαση εργασίας στην ακτοπλοΐα. Αυτό δημιουργεί και αθέμιτο ανταγωνισμό με όποιους μένουν ή μπαίνουν στην ένωσή τους και την εφαρμόζουν, με όποιους φεύγουν και δεν την εφαρμόζουν. Συνθήκες ζούγκλας! Το κύριο δεν είναι αυτό, αλλά οι μισθοί των ναυτικών, που κυριολεκτικά σφαγιάζονται.

Επίσης η νέα αυτή ρύθμιση θεσπίζει τη δυνατότητα οι επιχειρησιακές συλλογικές συμβάσεις εργασίας να περιέχουν χειρότερους όρους από τους αντίστοιχους της κλαδικής συλλογικής σύμβασης εργασίας.

Αυτής της αντεργατικής ρύθμισης προηγήθηκε νομοθετική αλλαγή με το ν. 4254/2014, η οποία αλλαγή έδωσε τη δυνατότητα στους εφοπλιστές και πλοιοκτήτες στην ακτοπλοΐα- και στις διεθνείς γραμμές αντί της κλαδικής συλλογικής σύμβασης εργασίας που υπέγραφαν μέχρι τότε, να υπογράφουν επιχειρησιακές συλλογικές συμβάσεις εργασίας με ένα σωματείο, που θα συγκροτείται για κάθε μία ξεχωριστά ναυτιλιακή εταιρεία. Καταλαβαίνετε τι θα είναι αυτό το σωματείο. Συνήθως οι πλοιοκτήτες θα παίρνουν την πρωτοβουλία να το συγκροτήσουν, για να μπορούν να το ελέγχουν, να το πιέζουν, με το πιστόλι της απόλυσης στον κρόταφο και να το αναγκάζουν να υπογράφει συμφωνίες σε βάρος των ναυτικών.

Έδωσαν τη δυνατότητα, λοιπόν, με την πίεση των εργοδοτών σε αυτά τα επιχειρησιακά σωματεία να μπορούν να υπογράφουν χειρότερες, με χαμηλότερους μισθούς, επιχειρησιακές συλλογικές συμβάσεις.

Και ήλθε η κυβέρνηση εν συνεχεία να θεσπίσει ότι σε περίπτωση συρροής μιας επιχειρησιακής συλλογικής σύμβασης εργασίας με μια κλαδική συλλογική σύμβαση εργασίας στο χώρο της ακτοπλοΐας θα ισχύει πάντα –ό,τι και να λένε οι όροι της- η επιχειρησιακή συλλογική σύμβαση εργασίας που, όπως είπα πριν, κατά τεκμήριο θα είναι χειρότερη από την κλαδική. Αυτό είναι ένα πολύ μεγάλο και προκλητικό δώρο στους εφοπλιστές. Θανάσιμο πλήγμα στο συνδικαλιστικό δικαίωμα των εργαζομένων στην ακτοπλοΐα και στο δικαίωμά τους για συλλογικές συμβάσεις εργασίας.

Είναι συνέχεια του πλοίου ασφαλείας, που θεσπίστηκε πριν από λίγο καιρό, να δρομολογείται υποχρεωτικά σε περίπτωση απεργιακών κινητοποιήσεων και με αυτόν τον τρόπο να υπονομεύεται το απεργιακό δικαίωμα των ναυτικών. Είναι συνέχεια της πολιτικής επιστράτευσης –άρθηκε βέβαια πριν από λίγο καιρό- που είχε γίνει από την κυβέρνηση πριν από δύο χρόνια σε βάρος των απεργούντων ναυτικών, για να καταστείλει την απεργία τους.

Καταργείτε στην ουσία το δικαίωμα του συνδικαλισμού στην ναυτιλία. Και το κάνει αυτό η Κυβέρνηση για να δώσει ένα τέτοιο προκλητικό δώρο στους εφοπλιστές, τη στιγμή που δεν έχει κάνει τίποτα μα τίποτα ο Υπουργός Ναυτιλίας για να πληρώσουν οι πλοιοκτήτες κι εφοπλιστικές εταιρείες τα δεδουλευμένα σε χιλιάδες ναυτικούς που σε πολλές περιπτώσεις πλοιοκτητών φτάνουν ακόμα και τους έντεκα μήνες.

Δεν έκανε τίποτα μα τίποτα ο Υπουργός Ναυτιλίας, την ίδια στιγμή που καταθέτει αυτήν την τροπολογία, για τα 101 εκατομμύρια ευρώ που χρωστάνε οι πλοιοκτήτες και οι εφοπλιστές στο Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο, στο ΝΑΤ. Και δεν έκανε τίποτα μα τίποτα η Κυβέρνηση ώστε να εισπραχθούν τα 400 εκατομμύρια ευρώ που λένε ότι θα είναι εθελοντική έκτακτη παροχή των εφοπλιστών στο δημόσιο.

Κανείς άνεργος ναυτικός  χωρίς επίδομα ανεργίας, κοινωνική προστασία και αξιοπρεπή διαβίωση.

Ο ΣΥΡΙΖΑ πριν απ΄ όλα ζητά την ανασυγκρότηση και αναβάθμιση του ΓΕΝΕ για την αποτελεσματικότερη στήριξη των ανέργων ναυτικών, την βελτίωση των προϋποθέσεων για την χορήγηση σε αυτούς επιδομάτων ανεργίας και τουλάχιστον την εξομοίωσή του επιδόματος ανεργίας τους με το ύψος αυτού του επιδόματος που δίνει ο ΟΑΕΔ.


Το Γραφείο Τύπου




Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ