ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube flickr

08/10/2014

Αποσπάσματα συνέντευξης Δημήτρη Στρατούλη, βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ Β’ Αθήνας και υπεύθυνου της ΕΕΚΕ Εργασίας του ΣΥΡΙΖΑ, στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ (Α. Πορτοσάλτε)




«Στόχος μας είναι η πλήρης ανατροπή των μνημονιακών πολιτικών»


ΕΡ: Δημοσιογραφικές πληροφορίες σάς φέρουν ως Υπουργό Εργασίας σε μια μελλοντική κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Τι έχετε να πείτε για αυτό;

Εμείς δεν μπαίνουμε σε μια τέτοια λογική, διότι θα παρουσίαζε την εικόνα ότι «έχουμε καβαλήσει το καλάμι» και ότι πήραν αέρα τα μυαλά μας. Αυτό που μας ενδιαφέρει εμάς είναι να ανατραπούν όσο το δυνατόν γρηγορότερα οι μνημονιακές πολιτικές και η κυβέρνηση που τις εφαρμόζει, να γίνουν εκλογές και ο ελληνικός λαός, με την ψήφο και τους αγώνες του, να ανοίξει νέους ελπιδοφόρους δρόμους. Επομένως, δεν θα ήταν σωστό να ξεκινήσουμε μια συζήτηση για υπουργεία, γιατί θα επιβεβαιώναμε τη λαϊκή παροιμία «ακόμη δεν τον είδαμε, Γιάννη τον βαφτίσαμε» και αυτό θα ήταν ένδειξη αλαζονείας από πλευράς μας.


ΕΡ: Διαβάζουμε στον Τύπο ότι επετεύχθη συμβιβασμός στη συνεδρίαση της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ όσον αφορά το θέμα της διαχείρισης του χρέους, με νίκη της Αριστερής Πλατφόρμας, καθώς ο κ. Τσίπρας ανακοίνωσε ότι θέση του κόμματός σας είναι η διαγραφή του μεγαλύτερου μέρους του χρέους.

Αυτή η θέση δεν άλλαξε ποτέ. Πάντοτε η ίδια ήταν. Την είχε ανακοινώσει και ο Πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, ο Αλέξης Τσίπρας, στη ΔΕΘ. Είναι απόφαση του Συνεδρίου και των Κεντρικών Επιτροπών μας. Το επαναλαμβάνω για ακόμη μια φορά ότι αμετάθετος και ανυποχώρητος στόχος μας είναι η σκληρή διαπραγμάτευση με τους πιστωτές της χώρας μας για τη διαγραφή του μεγαλύτερου μέρους του δημόσιου χρέους.


ΕΡ: Η επιμήκυνση συγκαταλέγεται ως έννοια σε αυτήν τη διαγραφή; Δηλαδή η πεντηκονταετής επιμήκυνση είναι ένα είδος διαγραφής του χρέους;

Η επιμήκυνση είναι κάτι τελείως διαφορετικό και δεν έχει καμία σχέση με τον στόχο μας για τη διαγραφή του μεγαλύτερου μέρους του χρέους. Αντίθετα, οδηγεί σε επικίνδυνες ατραπούς. Με άλλα λόγια, η ακόμη μεγαλύτερη επιμήκυνση της αποπληρωμής του δημόσιου χρέους θα συνεπαγόταν τη μεταβίβαση της αποπληρωμής του χρέους στα παιδιά και στα εγγόνια μας, κάτι που όμως δεν έχει καμία ηθική και πολιτική βάση.


ΕΡ: Ας υποθέσουμε ότι κατόπιν σκληρής διαπραγματεύσεως επιτυγχάνεται η διαγραφή ενός μεγάλου μέρους του χρέους, ενδεχομένως και μεγαλύτερου του 50%. Στη συνέχεια, θα βγούμε σε δανεισμό και, εάν ναι, σε δανεισμό στις αγορές ή σε προστατευμένο δανεισμό με μνημόνια;

Το βασικό είναι να διαγραφεί το μεγαλύτερο μέρος του δημόσιου χρέους. Από εκεί και πέρα, έχουμε πει ότι το υπόλοιπο θα πρέπει να αποπληρωθεί με ρήτρα ανάπτυξης, δηλαδή εφόσον η χώρα μας βρίσκεται σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης. Επίσης, έχουμε πει ότι, στη συμφωνία που θα διαπραγματευθούμε, θα πρέπει να προβλέπεται ότι για ορισμένα χρόνια –τρία, τέσσερα, πέντε ή για όσο χρειαστεί– δεν θα αποπληρώνονται τόκοι και χρεωλύσια, ώστε να εξοικονομηθούν οι πόροι αυτοί και να διοχετευθούν στην ανάπτυξη, κυρίως, αλλά και στην παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας.


ΕΡ: Εάν χρειαστεί όμως να δανειστούμε, με ποιον τρόπο θα το κάνουμε αυτό;

Εμείς είμαστε της άποψης –και την έχουμε εκφράσει επανειλημμένα– ότι όσο περισσότερο δανείζεται μια υπερχρεωμένη χώρα τόσο περισσότερο σφίγγει τη θηλιά γύρω από τον λαιμό της, γι’ αυτό θα πρέπει να αναζητεί διαφορετικούς τρόπους από τον δανεισμό.

Ωστόσο, εάν χρειαστεί να γίνει εξωτερικός δανεισμός, αυτό που θα επιδιώξει μια κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ θα είναι ο δανεισμός αυτός να πραγματοποιηθεί με τον ίδιο τρόπο που πραγματοποιείται σε χώρες που έχουν εθνική αξιοπρέπεια και κυριαρχία, δηλαδή με δικαιοσύνη και χωρίς τοκογλυφικά επιτόκια.


ΕΡ: Όταν όμως μια χώρα χρειάζεται εξωτερικό δανεισμό, είτε θα βγει στις αγορές είτε θα δανειστεί υπό καθεστώς επιτήρησης και μνημόνια. Δεν υπάρχουν άλλοι τρόποι.

Εμείς σε καμία περίπτωση δεν θα πάμε σε μνημονιακές πολιτικές, γιατί, διαφορετικά, δεν θα χρειαζόταν να μας αναδείξει ο ελληνικός λαός με τους αγώνες και την ψήφο του. Δεν πρόκειται να μετατραπούμε σε μια διαφορετική παραλλαγή μνημονιακής κυβέρνησης.

Αυτό που θέλω να τονίσω είναι ότι εμείς θέματα μνημονίων και εφαρμοστικών των μνημονιών νόμων δεν πρόκειται να τα διαπραγματευθούμε με τους πιστωτές της χώρας. Όπως μια Βουλή κυρίαρχης χώρας, της Ελλάδας, ψήφισε τα μνημόνια αυτά με πλειοψηφία ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και, περιστασιακά, και του ΛΑΟΣ, με τον ίδιο τρόπο μια άλλη Βουλή με διαφορετική πλειοψηφία, πλειοψηφία ΣΥΡΙΖΑ και αντιμνημονιακών δυνάμεων, θα ψηφίσει την κατάργηση των μνημονίων και των εφαρμοστικών τους νόμων. Και αυτό δεν το διαπραγματευόμαστε με κανέναν.

Αυτό που είπαμε ότι θα διαπραγματευθούμε είναι το δημόσιο χρέος, προκειμένου να επιτύχουμε τη διαγραφή του μεγαλύτερου μέρους του.


ΕΡ: Είπατε ότι, με την ανάληψη της εξουσίας από τον ΣΥΡΙΖΑ, θα επαναφέρετε με νόμο τον κατώτατο μισθό στα 751 ευρώ. Αυτό όμως ευνοεί περισσότερο τον εργαζόμενο και λιγότερο τον άνεργο, έτσι δεν είναι;

Με μια πρώτη ανάγνωση μπορεί να φαίνεται κάτι τέτοιο, όμως αυτό δεν ισχύει, διότι, από μελέτες του ΙΝΕ-ΓΣΕΕ, οι οποίες μας βοήθησαν να κάνουμε και τη σχετική επεξεργασία για τη συγκεκριμένη πρόταση-νόμου, φαίνεται ότι ήδη τον πρώτο χρόνο εφαρμογής του μέτρου αυτού θα αυξηθεί η εγχώρια ζήτηση στην αγορά κατά 0,75% και το ΑΕΠ κατά 0,5%, ενώ θα δημιουργηθούν 7.500 θέσεις εργασίας. Τις επόμενες χρονιές οι αυξήσεις αυτές θα έχουν πολλαπλασιαστικό χαρακτήρα. Επομένως, θα υπάρχει όφελος και για τους ανέργους, γιατί θα υπάρξει αύξηση της αγοραστικής δύναμης του κατώτατου μισθού, κατά συνέπεια αύξηση της κατανάλωσης και, κατά συνέπεια, αναπτυξιακοί ρυθμοί στην οικονομία και δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.


ΕΡ: Πιστεύετε ότι οι εργοδότες θα επικροτήσουν ένα τέτοιο μέτρο της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ;

Από ό,τι γνωρίζετε, αντιπροσωπείες του ΣΥΡΙΖΑ με επικεφαλής τον Αλέξη Τσίπρα πραγματοποίησαν συναντήσεις πριν από τη ΔΕΘ με εργοδοτικές οργανώσεις, όπως η ΕΣΕΕ, η οποία τάχθηκε υπέρ της αποκατάστασης του κατώτατου μισθού, και η ΓΣΕΒΕΕ, η οποία τάχθηκε και αυτή υπέρ της αποκατάστασης του κατώτατου μισθού, όχι όμως με νόμο αλλά με συλλογικές διαπραγματεύσεις με τη ΓΣΕΕ. Ο ΣΕΒ, βεβαίως, ήταν αρνητικός.

Από εκεί και πέρα, ο δεύτερος πυλώνας των εξαγγελιών που έκανε ο ΣΥΡΙΖΑ διά του Προέδρου του στη ΔΕΘ αφορούν την επανεκκίνηση της οικονομίας με τις ρυθμίσεις και τα «κουρέματα» των υποχρεώσεων των μικρομεσαίων, κυρίως, επιχειρήσεων προς την εφορία και το ΙΚΑ. Επίσης, με νέα πρόταση-νόμου, που θα παρουσιάσουμε σε λίγες ημέρες σχετικά με τη ρύθμιση και το «κούρεμα» των κόκκινων τραπεζικών δανείων, όχι μόνο των υπερχρεωμένων λαϊκών νοικοκυριών αλλά και μικρομεσαίων επιχειρήσεων και αγροτών, πιστεύουμε ότι όλα αυτά θα αποτελέσουν κίνητρα για να μπορέσουν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις να ανταποκριθούν.


Το Γραφείο Τύπου

 



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ