ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube flickr

28/11/2014

Άνιση μεταχείριση εγχώριων φαρμάκων



 


ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τον Υπουργό Υγείας

Θέμα : Άνιση μεταχείριση εγχώριων φαρμάκων


Με πρόσφατες αποφάσεις και ιδιαίτερα σύμφωνα με την πρόνοια της παραγράφου 5 του άρθρου 10 της Απόφασης του Υπουργού Υγείας Γ.Π/ οικ. 61771/11.7.2014, «Διατάξεις τιμολόγησης φαρμάκων», ΦΕΚ/Β’/1907/15.7.2014, το εγχώριο φάρμακο βρίσκεται σε μειονεκτική θέση καθώς τα φαρμακευτικά είδη τα οποία παράγονται στην Ελλάδα και έχουν λάβει άδεια κυκλοφορίας ως υβριδικά προϊόντα λαμβάνουν υποχρεωτικά τη χαμηλότερη τιμή του αντίστοιχου φαρμάκου αναφοράς, ενώ τα εισαγόμενα θα λάβουν την όποια τιμή προκύπτει από το μέσο όρο των τριών χαμηλότερων τιμών χωρών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία συνήθως είναι πολλαπλάσια της τιμής του φαρμάκου αναφοράς στην Ελλάδα. Χαρακτηριστική περίπτωση η αίτηση για τη χορήγηση της χονδρικής τιμής των 8,00 ευρώ σε εισαγόμενο φαρμακευτικό προϊόν που έλαβε άδεια κυκλοφορίας ως υβριδικό ενώ το αντίστοιχο φάρμακο αναφοράς (και εγχωρίως παραγόμενο) έχει χονδρικές τιμές που κυμαίνονται από 1,33 έως 1,42 ευρώ. 

Επίσης τα εισαγόμενα υβριδικά προϊόντα που θα ενταχθούν στη θετική λίστα, θα επιβαρύνουν υπέρογκα τη φαρμακευτική δαπάνη καθώς η τιμή τους δύναται να είναι πολύ μεγαλύτερη αυτής των υπολοίπων κυκλοφορούντων στην αγορά εγχωρίων προϊόντων, επειδή στη σημερινή διατίμηση δεν υπάρχει κάποιος περιορισμός αντιστοίχησης των τιμών αυτών. Αν και δεν προσδιορίζεται για ποια κατηγορία φαρμακευτικών προϊόντων ισχύει η ρύθμιση αυτή (προϊόντα αναφοράς, υβριδικά ή γενόσημα), εντούτοις η ρύθμιση καταστρατηγεί τη γενικότερη  διάταξη του άρθρου 8 που ρητά καθορίζει ότι τα γενόσημα λαμβάνουν το 65% της τιμής του φαρμάκου αναφοράς.


Η πολυπλοκότητα της τιμολόγησης (πλήθος σχετικών Υπουργικών Αποφάσεων) οδηγεί σε αδικαιολόγητα άνισες τιμές πώλησης στην εγχώρια αγορά. Έτσι, το πρόσφατο καθεστώς (Γ.Π/οικ. 61771 Υπουργική Απόφαση «Διατάξεις Τιμολόγησης Φαρμάκων», ΦΕΚ 1907/Β’/15−07−2014), ορίζει πως υβριδικά φάρμακα που εγκρίνονται σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 3 του άρθρου 11 της υπ’ αρ. ΔΥΓ3α/Γ.Π.32221/2013, ΦΕΚ 1049/Β΄/29−04−2013, τιμολογούνται βάσει του μέσου όρου των τριών χαμηλότερων τιμών χωρών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης εφόσον είναι εισαγόμενα και βάσει των διατάξεων περί εγχωρίως παραγομένων εφόσον είναι εγχωρίως παραγόμενα. To προϊόν αναφοράς στις ως άνω περιπτώσεις θα έπρεπε να τιμολογείται ως μοναδικό.


Όμως, μόλις στις 24 Ιουλίου 2014 (μόλις δηλαδή 9 μέρες μετά την παραπάνω ρύθμιση αναφοράς) τροποποιείται η σχετική Υπουργική Απόφαση και στην παράγραφο 2, του άρθρου 1 της με αριθμό Γ.Π/οικ. 61771 Υπουργικής Απόφασης «Διατάξεις Τιμολόγησης Φαρμάκων», ΦΕΚ 1907/Β’/15−07−2014, η τελευταία φράση «Το προϊόν αναφοράς στις άνω περιπτώσεις τιμολογείται ως μοναδικό» αντικαθίσταται ως εξής: «Κατά την πρώτη εφαρμογή της παρούσης για την τιμολόγηση των υβριδικών προϊόντων ισχύουν οι διατάξεις της παραγράφου 4 του άρθρου 8 περί τιμολόγησης γενοσήμων με ημερομηνία έγκρισης πριν την 1/1/2012.» (ΦΕΚ/Β’/2013/24.7.2014).


Τέλος, δεν λαμβάνεται υπόψη το γεγονός ότι αρκετά εγχωρίως παραγόμενα προϊόντα δεν κυκλοφορούν σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οπότε θα μπορούν να τιμολογηθούν βάσει της αντίστοιχης πρόβλεψης, εκτός και εάν ισχύσει κάποιο από τα ακόλουθα:

1)    Είτε λαμβάνοντας υπόψη τις τιμές όλων των ομοειδών προϊόντων που κυκλοφορούν επίσημα  στις  χώρες της ΕΕ, ώστε να καθοριστεί ο μέσος όρος των τριών χαμηλότερων τιμών

2)    Είτε με την εφαρμογή του άρθρου για τη χορήγηση τιμής σε αυτά ως εγχωρίως παραγόμενα προϊόντα, βάσει του άρθρου 10 «Φαρμακευτικά προϊόντα παραγόμενα στην Ελλάδα».,  της Απόφασης του Υπουργού Υγείας Γ.Π/ οικ. 61771/11.7.2014, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει. Στην τελευταία αυτή περίπτωση αυτή (και πάλι βάσει της παραγράφου 5 του ίδιου άρθρου 10), δημιουργείται άνιση μεταχείριση μεταξύ εισαγομένων και εγχωρίως παραγομένων υβριδικών καθώς τα πρώτα δύναται με αυτό τον τρόπο τιμολόγησης να έχουν οποιαδήποτε τιμή χωρίς περιορισμό (και μάλιστα πολλαπλάσια της τιμής του φαρμάκου αναφοράς) στην Ελλάδα.


Σε κάθε περίπτωση, τα όσα προβλέπονται στην παράγραφο 3 του άρθρου 5 παραβιάζουν τα όσα ορίζονται στην παράγραφο 1 του μεταγενέστερου άρθρου 8, της ανωτέρω Απόφασης του Υπουργού Υγείας Γ.Π/ οικ. 61771/11.7.2014, «Διατάξεις τιμολόγησης φαρμάκων», καθώς η τελευταία ορίζει ότι όλα τα γενόσημα φάρμακα, ανεξάρτητα από το αν παράγονται στην Ελλάδα ή εισάγονται, τιμολογούνται στο 65% της τιμής του φαρμάκου αναφοράς.


Επειδή, δεν συντρέχουν λόγοι δημοσίου συμφέροντος που να δικαιολογούν την άνιση – σε βάρος των υβριδικών φαρμάκων που παράγονται στην Ελλάδα – μεταχείριση των εισαγόμενων υβριδικών φαρμάκων,

Επειδή, είναι υποχρέωση της πολιτείας να ενισχύει την εγχώρια παραγωγή φαρμάκων ώστε να δημιουργούνται συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού, που, εν τέλει, αποβλέπουν στην παροχή φθηνής και ποιοτικής φαρμακευτικής αγωγής προς όλους τους Έλληνες ασθενείς,


Ερωτάται ο αρμόδιος κ. Υπουργός:

Τι μέτρα προτίθεται να λάβει ώστε να διασφαλίζεται η ίση μεταχείριση των εγχώριων υβριδικών φαρμάκων έναντι των εισαγομένων;


Οι ερωτώντες βουλευτές


Όλγα Γεροβασίλη


Ανδρέας Ξανθός


Παναγιώτης Κουρουμπλής


Βασίλης Κυριακάκης


Γιάννης Ζερδελής

 



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ