ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

20/05/2015

Ερώτηση βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ: Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αλιείας 2007 – 2013 και Διάσωση Παραδοσιακών Σκαφών



 

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τους κ.κ. Υπουργούς

  • Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας
  • Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων

 

Θέμα: Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αλιείας 2007 – 2013 και Διάσωση Παραδοσιακών Σκαφών

Η ξυλοναυπηγική αποτελεί ζωντανή παραδοσιακή τέχνη που ασκείται για αιώνες στον ελληνικό χώρο. Η τέχνη της ναυπήγησης ξύλινων σκαφών αναπτύχθηκε σε όλες τις ελληνικές θάλασσες και σε όλες τις ιστορικές περιόδους. Πρόκειται για μία τέχνη με ιδιαίτερα τεχνικά, τυπολογικά και πολιτισμικά χαρακτηριστικά, ορισμένα από τα οποία έχουν προέλευση από τη βυζαντινή – μεσαιωνική εποχή και μεταδίδονται από γενιά σε γενιά μέσω της εμπειρικής μαθητείας. Τον 19ο αιώνα η ναυπηγική αποτελούσε μία από τις κυριότερες τεχνικές παραγωγικές δραστηριότητες του νέου ελληνικού κράτους. Την περίοδο αυτή υπάρχουν ναυπηγεία σε αρκετά νησιά και παράλιες περιοχές. Από τις αρχές του 20ου αιώνα η ναυπήγηση μεγάλων ξύλινων σκαφών παρακμάζει κυρίως λόγω της διάδοσης των ατμόπλοιων και των σιδερένιων πλοίων. Καθ’ όλη τη διάρκεια του 20ου αιώνα τα αλιευτικά σκάφη αποτελούν τα κυριότερα προϊόντα των ξυλοναυπηγείων και η τέχνη της ναυπήγησης ξύλινων σκαφών παρέμεινε μία από τις κορυφαίες εκφράσεις του νεότερου τεχνικού πολιτισμού στις ναυτικές κοινωνίες. Σήμερα τα αλιευτικά και τα λιγοστά ξύλινα εμπορικά σκάφη που ναυπηγήθηκαν στο πρώτο μισό του 20ου αιώνα αποτελούν πλέον τα παλαιότερα και γνησιότερα υλικά τεκμήρια της ναυπηγικής πολιτιστικής κληρονομιάς της Ελλάδας. Δυστυχώς όμως, από την τελευταία δεκαετία του 20ου αιώνα, στο πλαίσιο της κοινής ευρωπαϊκής πολιτικής για την αλιεία καταστράφηκαν μοναδικά δείγματα της ελληνικής ναυπηγικής παράδοσης, με σκοπό την μείωση της αλιείας, χωρίς περίσκεψη για την πολιτισμική τους αξία. Η ενέργεια αυτή, που ατυχώς συνεχίζεται και σήμερα, επέφερε καίριο πλήγμα στο απόθεμα της ναυτικής πολιτισμικής κληρονομιάς της χώρας μας.

Με την υπ’ αριθμ. 395/6.3.2015 Απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αλιείας 2007 -2013, Άξονας Προτεραιότητας 1: «ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ ΑΛΙΕΥΤΙΚΟΥ ΣΤΟΛΟΥ», Μέτρο 1.1: «ΜΟΝΙΜΗ ΠΑΥΣΗ ΑΛΙΕΥΤΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ» (3η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος) (ΦΕΚ/Β/383/19-03-2015) ενεργοποιείται εκ νέου το μέτρο της επιδότησης της μόνιμης παύσης των αλιευτικών δραστηριοτήτων με τον τρόπο της διάλυσης του αλιευτικού σκάφους και την οριστική διαγραφή του από τα νηολόγια και το Εθνικό και Κοινοτικό Αλιευτικό Μητρώο. Στη συγκεκριμένη απόφαση υπάγονται τα επαγγελματικά αλιευτικά σκάφη που διαθέτουν στην άδειά τους το εργαλείο «δίχτυ τράτας βυθού» (ΟΤΒ), δηλαδή οι μηχανότρατες. Δυστυχώς καμία πρόβλεψη δεν λαμβάνεται, ώστε να αποφευχθεί η άκριτη καταστροφή των σκαφών χωρίς κανέναν έλεγχο της πολιτισμικής αξίας τους και παρά το γεγονός ότι ανάμεσα στα σκάφη που προσκαλούνται για καταστροφή βρίσκονται σπάνια δείγματα της ναυτικής πολιτιστικής κληρονομιάς με ηλικία 70 και 80 χρόνων.

Επισημαίνεται ότι έχει ήδη συγκροτηθεί από το Υπουργείο Πολιτισμού Ομάδα Εργασίας για την Προστασία και την Ανάδειξη των Παραδοσιακών Σκαφών και της Ξυλοναυπηγικής Τέχνης του Ελληνικού Χώρου (Απόφαση Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού με ΑΔΑ ΩΠ07Γ-ΝΕΜ), έργο της οποίας είναι, μεταξύ άλλων, η παροχή συνδρομής στην αρμόδια υπηρεσία του ΥΠΠΟΑ προκειμένου να εκπονηθούν αυτοψίες και γνωματεύσεις για σκάφη που έχουν χαρακτηριστεί ή πρόκειται να χαρακτηριστούν μνημεία του νεότερου πολιτισμού καθώς και η διατύπωση έγκυρης γνώμης για την πολιτισμική αξία σκαφών που απειλούνται με καταστροφή και την κατά περίπτωση εισήγηση δράσεων διάσωσής τους. Συνεπώς, η Ομάδα Εργασίας του ΥΠΠΟΑ θα μπορούσε να παρέχει την πιο έγκυρη και τεκμηριωμένη γνωμοδότηση για την πολιτισμική αξία των σκαφών για τα οποία αποφασίζεται η ένταξη τους στο πρόγραμμα της μόνιμης παύσης και να αποφεύγεται η καταστροφή τους στην περίπτωση που αυτά αποτελούν μοναδικά τεκμήρια της ναυτικής πολιτιστικής κληρονομιάς της χώρας.

           Επειδή τα τελευταία είκοσι πέντε χρόνια έχουν καταστραφεί περίπου 11.000 σκάφη, πολλά από τα οποία αποτελούσαν αριστουργήματα της λαϊκής παραδοσιακής ναυπηγικής του ελλαδικού χώρου.

Επειδή η Ομάδα Εργασίας για την Προστασία και την Ανάδειξη των Παραδοσιακών Σκαφών και της Ξυλοναυπηγικής Τέχνης του Ελληνικού Χώρου μπορεί να συμβάλει στον εντοπισμό και στην εξαίρεση διάλυσης ορισμένων από τα πλοία αυτά και συγκεκριμένα εκείνων που αποτελούν σημαντικά τεκμήρια της ναυπηγικής παράδοσης του ελλαδικού χώρου.

Επειδή η ισχύουσα νομοθεσία δεν είναι επαρκής για τη διατήρηση και τη συντήρηση των παραδοσιακών σκαφών από τους ιδιοκτήτες τους.

Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

  • Θα τροποποιηθεί η υπ’ αριθμ. 395/6.3.2015 Απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ώστε να προβλεφθεί πριν από την ολοκλήρωση της διάλυσης των αποσυρόμενων σκαφών διαδικασία ελέγχου της πολιτιστικής τους αξίας από την Ομάδα Εργασίας για την Προστασία και την Ανάδειξη των Παραδοσιακών Σκαφών και της Ξυλοναυπηγικής Τέχνης του Ελληνικού Χώρου;
  • Το Υπουργείο Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων προτίθεται να υλοποιήσει σχέδιο διάσωσης και ανάδειξης της ξυλοναυπηγικής τέχνης και έμπρακτης υποστήριξης των ιδιοκτητών σκαφών που έχουν κηρυχτεί μνημεία από το ΥΠΠΟΑ, και με ποια πρακτικά και άμεσα μέτρα;

 

ΟΙ ΕΡΩΤΩΝΤΕΣ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ

 

Κασιμάτη Ειρήνη (Νίνα)

 Ακριώτης Γεώργιος

 Αυλωνίτου Ελένη

 Δέδες Ιωάννης

 Δελημήτρος Κωνσταντίνος

 Δερμιτζάκης Κωνσταντίνος

Εμμανουηλίδης Δημήτριος

Ζαννάς Ζήσης

Ζερδελής Ιωάννης

Καρακώστα Ευαγγελία (Εύη)

Καφαντάρη Χαρούλα (Χαρά)

Μηταφίδης Τριαντάφυλλος

Μιχελογιαννάκης Ιωάννης

Πετράκος Αθανάσιος

Πολάκης Παύλος

Ρίζος Δημήτριος

Σαντορινιός Νεκτάριος

Σεβαστάκης Δημήτριος

Σκούμας Αθανάσιος

Σκουρολιάκος Παναγιώτης

Σταθάς Ιωάννης

Σταματάκη Ελένη

Συρίγος Αντώνιος

Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος

 



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ